Naapuri istutti puun lähelle rajaa.Meinaan leikata kaiken, joka tulee yli rajan!
Siis naapuri on ihan laillisesti istuttanut tammen n. metrin päähän yhteisestä aidasta/rajasta. Se ei vain ole tainnut ajatella, että me ei ehkä kauheasti halutaa sitä tammea varjostamaan meidän pihaa.
Meinaan leikata jokaisen oksan, joka tulee meidän puolelle! Siinähän sitten on naapurilla kaunis muotopuoli puu. Olisivat voineet edes kysäistä etukäteen.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:56"]
Olen 40v ja kun olin vauva niin mummlan pihalle istutettiin tammi. Se on melko pieni vieläkin, tosin kasvaa varjoisalla paikalla. Olisiko muutaman metrin korkuinen. Omenpuun kokoinen.
[/quote]
No tää naapurin puu on nyt jo kolmemetrinen, joten kyllä se aika pian alkaa varjostaa. Ja ihan mielenkiinnosta googlailin asiaa, niin minulla on kyllä oikeus leikata itseäni haittaavat oksat, jotka tulevat meidän tontin puolelle. Ensin täytyy vain pyytää naapuria tekemään se ja jos naapuri ei tee, niin sitten saan itse poistaa ne. Ja naapurin pitäisi siis tehdä hoitotoimenpiteet oman tontin puolelta.
Tampereen kaupunki suosittaa, että isot puut istutettaisiin 5 metrin päähän rakennuksista ja rajasta. Mitään lakia ei tietysti asiasta ole, mutta olisi ihan fiksua ottaa naapuri huomioon
Niin minäkin olen leikannut kaikki oksat, jotka ovat tulleet minun puolelleni. Olen myös sanonut naapurilleni, että saa tehdä saman, kun sireeni alkaa tulla heidän puolelleen. Ei ole ollut mitään ongelmaa tämän suhteen naapurini kanssa.
Raja-alue on rajalinjasta puoli metriä molemmin puolin, eli saat vapaasti leikata!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:39"]
Ei sitä saa leikata rajan kohdalta, mutta silti ap:lla on tyhmä tai ajattelematon naapuri. Miksi et sanonut naapurille heti, kun huomasit istutusaikeet, että voisitteko siirtää vähän kauemmas rajasta, emme halua jatkuvaa varjostusta koko pihalle.
[/quote]
Kyllä ap:lla on kaikki oikeus leikata tonttinsa puolelle kasvavat osat pois, otapa selvää!
Laita parin vuoden päästä jotain ihanaa myrkkyä juurelle tai sitten leikit jyrsijää keväällä :)
Poralla reikä ja siihen suolaa, toimii aika kivasti!
Mitä jos nyt ihan ystävällisesti vain juttelisit naapurille, että sinua huolestuttaa puun varjostaminen kun se kasvaa. Jos sä teet naapureiden kanssa vuosikausien riidan tuosta, niin eikö se harmita lähes yhtä paljon kuin puun varjot? Itseäni huonot välit naapureihin harmittaisi enemmän kuin joku puu, joten en mitään sotaa pistäisi pystyy. Nyt sitä taimea pystyisi vielä helposti siirtämään. Voihan olla että naapurisi ei vain ole tullut ajatelleeksi koko asiaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:34"]
Arvaas kauanko kestää ennenkö tammi varjostaa pihaanne ;) Sinä et taida enää olla siitä kärsimässä. Meillä 7v kasvanut tammi (taimena jo 120cm) ja korkeutta on tullut noin 2,5m, leveyttä ei juurikaan :)
[/quote]Joo, ei ne järin nopeasti kasva. Meillä on luonnon tammi tontin rajalla ja kun huomasin sen 10 vuotta sitten, niin se oli noin 50cm risu. Nyt se on ehkä 150cm risu. Samassa ajassa vierellä olevat pihlajat ovat kasvaneet risuista käsivarren paksuisiksi puiksi.
Rajan yli tulevia oksiahan ei saa mennä leikkomaan vaan pitää pyytää naapuri itse huolehtimaan ne pois rajan väärältä puolelta.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 20:56"]
Raja-alue on rajalinjasta puoli metriä molemmin puolin, eli saat vapaasti leikata!
[/quote]Tilaa siihen rajalle rajatoimituksen, niin kaikki puut rajant tuntumasta kaadetaan pois, ja mikä parasta naapuri joutuu osallistumaan kuluihin :)
Naapuri kuokki äsken pensasaidan takana. Kysyin, mitä puuhaa, niin vastasi että istuttaa koivun kiinni rajalla olevaan pensasaitaan. Sanoin, että se tappaa pensasaidan. Hän arveli, että niin siinä saattaa käydä.
Siis saako naapuri istuttaa suureksi kasvavan puun? Toki omalle puolelleen, mutta noin puoli metriä rajasta?
Toi on sitte tommosta kun rakennetaan postimerkin kokoisille tonteille. Ja katsoo mistä ikkunasta vaan niin aina näkyy jonkun naapurin olohuoneeseen. Lähtis järki jos joutuisi tollasessa paikassa asua.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:39"]
Ei sitä saa leikata rajan kohdalta, mutta silti ap:lla on tyhmä tai ajattelematon naapuri. Miksi et sanonut naapurille heti, kun huomasit istutusaikeet, että voisitteko siirtää vähän kauemmas rajasta, emme halua jatkuvaa varjostusta koko pihalle.
Kyllä ap:lla on kaikki oikeus leikata tonttinsa puolelle kasvavat osat pois, otapa selvää!
Juuri noin. Jokainen oksa, joka tulee puolellesi, niin saat leikata.
Te puunvihaajat olette kyllä oma rotunne.
Varjostaa ja lehtiä, voihan nenä. 34 asteen kasvihuinekesinä on ihan ok, ettei joka neliölle porota. Ne lehdet ei myöskään levitä tappavia tauteja.
Ja puu antaa mukavasti näkösuojaa valmistalonne seinään ja millinsängelle kynittyyn pihakenttäänne.
T naapuri
Käypä yöllä poistamassa se puu ja esitä mitään tietämätöntä.
Ap esitti että olisivat edes kysyneet ennen istutusta. No mitä jos ap näyttäisi mallia kommunikoinnin ja kysäisi joskus naapurin kanssa nähdessään että sinua hieman huolettaa kuinka paljon tuo tammi tulee varjostamana teidän pihaa jatkossa ja mitenköhän sitä voitaisiin estää varjostamasta.
Saattaahan naapuri suostua pitämään puun pienempänä leikkaamalla?
Vierailija kirjoitti:
Toi on sitte tommosta kun rakennetaan postimerkin kokoisille tonteille. Ja katsoo mistä ikkunasta vaan niin aina näkyy jonkun naapurin olohuoneeseen. Lähtis järki jos joutuisi tollasessa paikassa asua.[/quote
... joutuisi asua -> joutuisi tuollaisessa paikassa asumaan...
Ap voisi hups vahingossa leikata vähän ylimääräistäkin pois. Mitäs naapuri aiheuttaa turhaa työtä. Ja miksi pitää istuttaa juuri tonttirajan viereen.
Vierailija kirjoitti:
Heh-heh... Kylläpä jaetaan ihmeellisiä ohjeita. Ei niitä oksia saa katkoa, vaikka ne tulisivat metrejä teidän puolelle. Ne saa katkaista ainoastaan, jos niistä aiheutuu haittaa ja haitaksi ei katsota lehtien tippumista tai PIHAN varjostamista. Kannattaa selvittää asia, ettei oikeuden päätös laita teitä korvaamaan turmeltunutta puuta, jos sitä omin lupinenne menette leikkaamaan...
Ei pidä paikkaansa.
Kaikki oksat, jotka tulee omalle puolelle, voi katkoa.
Mielestäni ap:ltä nipotusta. Tosin itseäni ei haittaisi varjostus. Kuitenkin jos se AP:tä haittaa niin kannattaa mieluummin sanoa siitä naapurille hyvässä hengessä ja vaikka auttaa sen siirtämisessä, kun kirjoittaa siitä vauvapalstalle. Luultavasti ei naapurilla ole tullut ollenkaan mieleen, että puu haittaisi eikä ehkä ole ajatellut, että puusta tulee niinkin suuri ja leveä. Olen itse joskus istutellut pihalleni puita sun muita aivan liian lähekkäin, kun en jotenkin ajatellut miten valtaviksi ne kasvavat.
Tee omalle puolelle rajaa avokuoppaan suolavarasto.
Olen 40v ja kun olin vauva niin mummlan pihalle istutettiin tammi. Se on melko pieni vieläkin, tosin kasvaa varjoisalla paikalla. Olisiko muutaman metrin korkuinen. Omenpuun kokoinen.