Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen annat itse harjata hampaat?

Vierailija
26.03.2012 |

Kun täällä saa lukea, että joku vaatii jo 6-vuotiaaltaan itsenäistä hampaiden pesua aamuisin!?! =O

Kävimme juuri 6-vuotiaan kanssa hammalääkärissä, ja lääkäri kysyi lapselta, peseekö äiti ja isä vielä hänen hampaansa. Lapsi kertoi, että kyllä pesee joka aamu ja ilta, ja äidin/isin harjaamisen jälkeen hän saa vielä itse harjata ja harjoitella harjaamista.

Myönsin lääkärille että juuri näin meillä toimitaan.

Tähän hammaslääkäri sanoi, että HYVÄ!

Sillä vielä 8-vuotiaankaan lapsen motoriikka ei ole kuulemma riittävän kehittynyt voidakseen suoriutua oikeanlaisesta hampaiden harjaamisesta.

Kehoitti jatkamaan harjaamista ihan sinne 10-vuotiaaksi asti.

Ja meillä myös käytössä ollut lapsilla aina kunnon sähköhammasharja (3-vuotiaasta alkaen, kun hommasimma perheelle sellaisen kunnollisen), sekä ihan sitä aikuisten fluorihammastahnaa (pepsodenttia). Tähän myös hammaslääkäri totesi, että juuri näin, täysin oikealla tavalla toimitaan. Hän sanoi, että kehoittaa kaikkia ihmisiä käyttämään kunnollista sähköhammasharjaa hampaiden pesuun. Vain pikkuvauvoille se ensiharja, mutta 2-3-vuotiaalle voi ottaa käyttöön jo sähköhammasharjan, tietenkin lasten omalla harjaspäällä. Ja lasten hammastahnat kuuluu vain taaperoikään. Mahd. pian aikuisten tahnoihin, joissa riittävä määrä fluoria.

Joten mielestäni edesvastuutonta antaa 6-vuotiaan pestä yksin hampaansa. :(

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäs teet kun 2v ei anna pestä hampaita? siis annan pestä ite kun sillä tavalla tulee edes jotenkin pestyä hampaat.. Jos otan harjan omaan käteeni niin 99% kerroista tulee huuto ja nipistäää suun kiinni ettei sitä harjaa saa sinne väliin..

mitä pitäis tehdä?

Meillä toimii reilu 1-vuotiaan kanssa parhaiten tällainen taktiikka: Hän saa "pestä" itse sen aikaa hampaita kun äiti tai isi pesee omat hampaat (esimerkki on tärkein!!!). Sitten otetaan kaapista 2. lapsen harja ja hän saa pitää toisen harjan edelleen kädessään ja äiti/isi tarkistaa hapaat toisella harjalla. Tämän jälkeen hän yleensä vielä jatkaa oman harjansa kanssa.

Huuto meilläkin tulee, jos koittaa harjan kädestä viedä (eihän leluakaan voi vain ottaa pois). Tällä tavoin hän saa pitää kiinni harjastaan, mutta vanhemmat pääsee myös harjaamaan hampaat. Hän kuitenkin mieltää touhun vielä lähinnä leikiksi, mutta kuten sanottua, nämä pienet ovat mahdottomia mallioppijoita. Joinain iltoina kunnon känkkäränkän iskiessä ei vanhemmat paljon pääse harjaamaan, mutta tärkeintä on mielestäni esimerkki jota näytetään harjaamalla aina itsekin hampaat.

Vierailija
22/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten hoitoon erikoistunut hammaslääkäri ja pakko korjata tuota viestiäsi tältä osin.

Näin siksi, että lasten ikenet ovat kovin herkkiä vetäytymään ja haavautumaan, ja aikuisten sähköharjat pyörivät niin kovasti (8000-9000 kierrosta minuutissa), että riskit ovat isot. Lisäksi kun lapsen hampaita pesee joku muu kuin lapsi itse, äiti/isä ei välttämättä osaa säädellä sitä harjan painamista samalla lailla kuin silloin kuin aikuinen harjaa OMIA hampaitaan.

Sen vuoksi suosittelenkin lapsille mieluummin lasten sähköhammasharjaa, joka pyörii hiukan vähemmän. Niitä löytyy oikeastaan kaikilta valmistajilta.

LISÄKSI yksi asia näkyy ap:lta täysin unohtuneen. Pientenkin lasten hampaisiin olisi syytä päivittäin käyttää hammaslankaa. Toki nyt ihan vuoden ikäisen kanssa en alkaisi liikaa taistella, mutta lankaamiseen on hyvä totutella vähitellen. Esimerkiksi Plackers on on erittäin helppokäyttöinen hammaslanka, varren avulla sitä on helppo nitkauttaa joka hammasvälissä pesun päätteeksi.

http://www.hammasvaline.fi/suun_kotihoito/tuotteet_kotihoitoon/plackers…

Mutta muuten ap puhut aivan asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä säätää kierrosnopeuden minimiin.

Vierailija
24/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh

- Anna lapsen syödä leipää tai jotain muuta murusta ruokaa ja sitten pyydä sylkäisemään altaaseen ja katsotten miten sylyn mukana tuli "hammaspeikkoja". Sitten harjan kanssa äiti metsästää niitä lisää...

- Meillä äiti on välillä laulanut kunhan ollaan nätisti hampaiden pesussa.

- Malli isommista jotka pesee hampaat kitinöittä (sisruksia, serkkuja tai vaikka vanhemmat jos muita ei ole "käytettävissä").

- Tarrataulukko ja tarra hyvin sujuneesta pesusta, viidestä tarrasta pikku palkinto

- Hampaiden pesu muutaman kerran oudossa paikassa niin ei muista vastustella (saunassa, pihalla jne).

- Aloitetaan vastustelevan hampaiden pesu jollakin kivalla kikalla ja kehut ja tarra kun hammasharjaa saa hieman käyttää suussa. Meillä mies piirsi lapsille autot leffan autot suu auki ja niihin lapset liimas sitten aina hampaiden pesun jälkeen minun tarroista leikkaamat hampaat. Oli muuten haluttua juttua tuo hampaiden pesu kun piti saada Martin ja Salaman suut täyteen tarrahampaita.

Vierailija
25/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei anna äidin tai isin pestä hampaita ei sitten niin millään. Kaikki keinot on kokeiltu, mutta väkisin en lähde pesemään, sitä kokeilin kerran. Tuon ikäiselle jää takulla traumat siitä jos 2 kertaa päivässä hampaat pestään itkien ja niin, että pidän väkisin tytöstä kiinni. Itse pesee kyllä aamuin ja illoin. Joka kerta otan harjasta välillä kiinni ja saan suhaistua ala- ja ylärivin jotenkuten.

Ollaan pesty nuken ja pupun hampaita, on saanut harjata vanhempien hampaat, ollaan katsottu peilistä ja luettu hampaiden harjaukseen liittyviä kirjoja. Olen myös yrittänyt lahjontaa, mutta tuon ikäinen ei vielä ymmärrä yhtään sitä aikakäsitystä, että kuinka kauan on "kohta" tai "harjauksen jälkeen". Yritän uusia keinoja aina sitä mukaan, kun tyttö kasvaa ja ymärrys myös sitä mukaan.

Vierailija
26/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon annattekaan lapselle periksi jos 1,5veekin saa pyörittää mennen tullen. Sen ikäisen hampaat pesee aikuinen tykkäsi lapsi siitä tai ei. Mulla 3 lasta eikä yksikään heistä ole traumoja saanut vaikka alkuun pesin ne väkisin. Muutamassa illassa lapsi oppi antamaan suosiolla aikuisen pestä hampaat. HUH HUIJAA mitä curlingia...

Vierailija
27/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taapero ei anna pestä hampaita ja kyllä lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä että nepestään vaikka väkisin. Sen ikäisen älli ja motoriikka ei illään riitä vielä siihen että saisi kunnolla hampaansa pestyä...ne lapset oppii kyllä muutamassa kerrassa eivätkä enää pistä vastaan.

Vierailija
28/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v on alkanut pestä itse. Joka kerta myös meitä hammaslääkäri kiittelee erityisen puhtaista hampaista ja siitä että nähdään se vaiva. toki tuo 2vekin aluksi pisti hanttiin mutta silloin esim mies piti lasta tiukasti sylissä ja minä pesin. Eipä tuo nyt traumoja tunnu saaneen kun nyt sujuu hampaiden pesu kuin leikki...

Vierailija
29/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon annattekaan lapselle periksi jos 1,5veekin saa pyörittää mennen tullen. Sen ikäisen hampaat pesee aikuinen tykkäsi lapsi siitä tai ei. Mulla 3 lasta eikä yksikään heistä ole traumoja saanut vaikka alkuun pesin ne väkisin. Muutamassa illassa lapsi oppi antamaan suosiolla aikuisen pestä hampaat. HUH HUIJAA mitä curlingia...

vahvistettuja lapsia. Omani hampaita pesin väkisin kauhean huudon ja itkun kera 2kk, joka päivä illoin ja aamuin. Sitten päätin, että pakottaminen loppuu. Hampaiden pesu pitää olla "kivaa", että siitä tulee tapa ja omalla esimerkillä näytetään lapselle mallia. Nyt vajaa 2v, pesee itse hampaita ja minä ohjaan hänen kättään. Taidan ottaa tuon tuplaharja systeemin käyttöön niin onnistuu varmaan vielä paremmin tuo hampaan pesu, kiitos vinkistä! :)

Vierailija
30/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän väkisin hampaita pestään mutta 1,5v ei todellakaan kykene vielä pesemään hampaitaan kunnolla ja tiedät sen itsekin. tuskinpa vaan sun lapses 2kk on huutanut ja kauhusta parkunut.Jos on niin miettisin että missä vika. Huutaako se yhtä paljon kun peset sen tukan tai istutat potalle?

Vierailija
31/31 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko harjoitella itsenäistä hampaidenpesua kun oli 11v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän