Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisen annat itse harjata hampaat?

Vierailija
26.03.2012 |

Kun täällä saa lukea, että joku vaatii jo 6-vuotiaaltaan itsenäistä hampaiden pesua aamuisin!?! =O

Kävimme juuri 6-vuotiaan kanssa hammalääkärissä, ja lääkäri kysyi lapselta, peseekö äiti ja isä vielä hänen hampaansa. Lapsi kertoi, että kyllä pesee joka aamu ja ilta, ja äidin/isin harjaamisen jälkeen hän saa vielä itse harjata ja harjoitella harjaamista.

Myönsin lääkärille että juuri näin meillä toimitaan.

Tähän hammaslääkäri sanoi, että HYVÄ!

Sillä vielä 8-vuotiaankaan lapsen motoriikka ei ole kuulemma riittävän kehittynyt voidakseen suoriutua oikeanlaisesta hampaiden harjaamisesta.

Kehoitti jatkamaan harjaamista ihan sinne 10-vuotiaaksi asti.

Ja meillä myös käytössä ollut lapsilla aina kunnon sähköhammasharja (3-vuotiaasta alkaen, kun hommasimma perheelle sellaisen kunnollisen), sekä ihan sitä aikuisten fluorihammastahnaa (pepsodenttia). Tähän myös hammaslääkäri totesi, että juuri näin, täysin oikealla tavalla toimitaan. Hän sanoi, että kehoittaa kaikkia ihmisiä käyttämään kunnollista sähköhammasharjaa hampaiden pesuun. Vain pikkuvauvoille se ensiharja, mutta 2-3-vuotiaalle voi ottaa käyttöön jo sähköhammasharjan, tietenkin lasten omalla harjaspäällä. Ja lasten hammastahnat kuuluu vain taaperoikään. Mahd. pian aikuisten tahnoihin, joissa riittävä määrä fluoria.

Joten mielestäni edesvastuutonta antaa 6-vuotiaan pestä yksin hampaansa. :(

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän väkisin hampaita pestään mutta 1,5v ei todellakaan kykene vielä pesemään hampaitaan kunnolla ja tiedät sen itsekin. tuskinpa vaan sun lapses 2kk on huutanut ja kauhusta parkunut.Jos on niin miettisin että missä vika. Huutaako se yhtä paljon kun peset sen tukan tai istutat potalle?

enkä kauhusta puhunut mitään, vaan siitä ettei pidä siitä että minä harjaan hampaita. Ehkä on herkät ikenet tms. tai haluaa vain "itte". Ystäväni äiti oli myös tuollainen natsi, jonka piti tehdä lapsille kaikki väkisin. "jos et tee, niin itket ja teet." Ystävälläni onkin sitten ollut hampaat täynnä reikiä sen jälkeen, kun päävastuu hampaiden harjauksesta siiryi hänelle itselleen. Meillä harjattiin hampaita yhdessä, ilman pakotusta ja olen hoitanut pääosin hampaideni pesun ensimmäisestä luokasta lähtien. Minulla on ollut tähän asti kaksi paikattavaa reikää hampaissani. Nekin tulivat raskausaikana.

Vierailija
2/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitaten tuohon "Meidän Nico-Petteri 1,5vee ei anna pestä hampaitaan, siksi pesee itse, minä vain tarkistan..."

Sitten ihmetellään miksi ne lapset vie sitten vanhempina vanhempiaan edelleen kuin pässiä narussa.

Huh, huh sanon minä!

Ja sekö tekee vanhemmasta natsin, kun on se perheen aikuinen, joka päättää mitä tehdään ja mitä ei, kun kyseessä lapsen hoito- ja kasvatus.

t: noh, natsi sitten itsekin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitaten tuohon "Meidän Nico-Petteri 1,5vee ei anna pestä hampaitaan, siksi pesee itse, minä vain tarkistan..."

Sitten ihmetellään miksi ne lapset vie sitten vanhempina vanhempiaan edelleen kuin pässiä narussa.

Huh, huh sanon minä!

Ja sekö tekee vanhemmasta natsin, kun on se perheen aikuinen, joka päättää mitä tehdään ja mitä ei, kun kyseessä lapsen hoito- ja kasvatus.

t: noh, natsi sitten itsekin

mä en väkisin hampaat irvessä pese rimpuilevan, potkivan ja itkevän lapsen hampaita, joka yrittää pitää vielä suutaan supussa. Koitin kaksi kuukautta. Nyt menee hampaiden pesu ihan kivasti, kun lapsi itse harjaa hampaitaan ja lopuksi otan hänet syliin ja hänen kädestään ohjailen ja harjailen hampaat vielä kerran. Ennen tota kahden kuukauden jaksoa, pesin lapsen hampaat itse.

Mutta hei, kukin tyylillään. Natseilkaa kuinka tykkäätte, itse sain siitä tarpeekseni jo.

Vierailija
4/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että iltaisin aina tarkistetaan hampaat tonne 10v asti, kun lapsi osaa kaunokirjoitusta on tarpeeksi kehittynyt itse harjaamaan hampaat siihen asti siis tarkistettava. aamuisin tärkeintä, että saa päivän toisen fluoriannoksen hammastahnasta ja että tulee se tapa pestä hampaat myös aamuisin, joten aamuisin hoitaa pesun itse.

Vierailija
5/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen lapsi pessyt itse. Aluksi tarkistin ja meillä oli käytössä noi väritabletit ( saa apteekista). Sitten lapsi oppi itse pesemään hyvin. Sähköhammasharja käytössä. Lapsella on raudat, joten kiinnittaää itse hyvin huomiota kunnon pesuun. Lapsi nyt 11-v.

Vierailija
6/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja illalla vanhemmat pesivät. Enkä koe ole huono äiti.

Välillä 3-v.kin pesee aamulla itse, vaikka tiedän ettei taidot ihan ole hänen tahtonsa tasolla. Hampaiden kunnosta on tullut tarkastuksessa vain kiitosta.

Mulle on sanottu, että lasten hammastahna niin kauan kuin lapsi sitä nielee.

Vierailija
7/31 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että iltaisin aina tarkistetaan hampaat tonne 10v asti, kun lapsi osaa kaunokirjoitusta on tarpeeksi kehittynyt itse harjaamaan hampaat siihen asti siis tarkistettava. aamuisin tärkeintä, että saa päivän toisen fluoriannoksen hammastahnasta ja että tulee se tapa pestä hampaat myös aamuisin, joten aamuisin hoitaa pesun itse.

kaunokirjoituksen opittuaan esikoinen siirtyi itse harjaamaan hampaitaan. N. 9½-vuotiaana. Iltaisin pesemme sähköhammasharjalla, aamuisin tavallisella. Aamupesun lapset ovat hoitaneet itse aika pitkään.

Vierailija
8/31 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen hampaat.

Nyt eskarilaisen hampaita aion pestä vielä noin pari vuotta.

Tuohon pointtiin minkäs teet kun lapsi ei anna pestä, sanoisin että söisikö lapsi pelkkää karkkia jos saisi itse valita. Hampaidenpesu vaan kuuluu niihin asioihin joista aikuinen päättää, vaikka huudattamalla. Meilläkin kuopus on aika jääräpää, meni pitkään ennen kuin hammaspesuista ei tarvinnut enää taistella...

Vierailija
9/31 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen hampaat.

Nyt eskarilaisen hampaita aion pestä vielä noin pari vuotta.

Tuohon pointtiin minkäs teet kun lapsi ei anna pestä, sanoisin että söisikö lapsi pelkkää karkkia jos saisi itse valita. Hampaidenpesu vaan kuuluu niihin asioihin joista aikuinen päättää, vaikka huudattamalla. Meilläkin kuopus on aika jääräpää, meni pitkään ennen kuin hammaspesuista ei tarvinnut enää taistella...

tottahan se tarkoittaa sitä, että lapsi saa syödä karkkia päivät läpeensä ja touhata niinku tykkää, jos hampaiden pesuun ei pakoteta väkipakolla.

Vierailija
10/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tossa 8v jälkeen pesi itse siten että aikuinen tarkasti ne pesun jälkeen, esim hammastikulla kun kokeilee hellästi ienrajasta ja hampaiden välistä niin näkee onko pesty kunnolla vai jääkö töhnää tikkuun, etuhampaiden takaosat etenkin

Vierailija
11/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäs teet kun 2v ei anna pestä hampaita? siis annan pestä ite kun sillä tavalla tulee edes jotenkin pestyä hampaat.. Jos otan harjan omaan käteeni niin 99% kerroista tulee huuto ja nipistäää suun kiinni ettei sitä harjaa saa sinne väliin..

mitä pitäis tehdä?

Vierailija
12/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä myös 'aikuistentahna' käytössä. Pienemmällä lastentahna, koska ei pidä aikuisten tahnan liian vahvasta mausta(6v.).

Vierailija
13/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän toisen hammaspesun voi tehdä itse mutta toisessa on hyvä olla mukana. 8-vuotiaasta on kyse. Mutta meillä usein pesee iltaisinkin itse. Varmasti riippuu paljon lapsesta niinkuin moni muukin asia.

Vierailija
14/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta hiljattain ovat alkaneet joskus itse pestä hampaita. No isompi pesee useimmiten nykyään itse mutta minäkin joskus. Siihen 8 ikävuoteen asti meillä vanhemmatovat pesseet aina ja sen jälkeen vaihtelevasti.

Vierailija
15/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nenästä kiinni niin kyllä suu aukeaa :) meilläkin pestään lapsen hampaat ja ajattelin jatkaa ainakin kouluikään. Lapsi saa pestä eka itse ja sen jälkeen äiti pesee vielä. Lapsi 4v

Vierailija
16/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse siitä lähtien kun on ensimmäinen hammas tullut. Hampaiden pesunharjoittelu on siis alkanut heti. Äiti sitten pesee hampaat vielä jälkikäteen, kun lapsi on harjannut tarpeekseen.

Kuvittelisin, että aika hyvin hän osaa sitten pestä jo hampaansa, kun on 6 vuotias, ei tarvi äidin kuin tarkastaa onko laiskoja paikkoja.

Tää on valinta kysymys. Pyyhkiväthän jotkut äidit vielä lapsiensa pyllyt vaikka ovat jo kouluikäisiä.

Vierailija
17/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias oikkuilee hampaanpesussa, mutta ne pestään vaikka väkisin. 6-vuotiaskin marisee jatkuvasti,että onko aina pakko,mutta antaa silti pestä.. Itsekin saa ensin pestä,mutta vanhemmat aina tekee viimeisen pesun.

Vierailija
18/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäs teet kun 2v ei anna pestä hampaita? siis annan pestä ite kun sillä tavalla tulee edes jotenkin pestyä hampaat.. Jos otan harjan omaan käteeni niin 99% kerroista tulee huuto ja nipistäää suun kiinni ettei sitä harjaa saa sinne väliin..

mitä pitäis tehdä?

ihan sama tilanne kuin tämä. 2-vuotias ei tosiaankaan anna harjata hampaitaan hyvällä. Yksi konsti, mikä on nyt välillä toiminut, on että saa liimata tarran vessan seinässä olevaan tarratauluun. Tarrataulu on siinä siis potalla käyntiä vauhdittamassa, mutta koska tarrojen liimailu on lapsen mielestä superkivaa, on sillä kannustettu myös hampaiden pesuun. Eikä meillä ole edes mitään "kun on 20 tarraa, saat jotain" vaan ihan pelkkä tarrojen liimaaminen kannustaa 2-vuotiasta. Muitakin vinkkejä hampaiden pesuun ottaisin myös vastaan? :)

Vierailija
19/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on parempi? Ei ole meille koskaan sanottu että pitäisi sellainen olla..

Vierailija
20/31 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä on ajateltu jatkaa tätä tapaa toistaiseksi. Aamuisin pesee itse. Fluorin kanssa en ole kyllä ap:n kanssa samaa mieltä: se on aikalailla paikkakuntakohtaista. Kymenlaaksossa esim. on niin paljon fluoria vedessä että hammaslääkärit suosittelevat olemaan hyvin maltillisia tahnojen kanssa. Nimenomaan lasten tahnaa suosittelevat ja hyvin pienen määrän, niin että tulee vain hieman väriä harjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän