Aamutoimista: huono, laiska vai hyvä äiti?
Minulla on 6- ja 9-vuotiaat lapset. Aamuisin edellytän, että he heräävät kelloon itse, ottavat itse aamiaista (leivät, maitoa ja hedelmä), pukevat vaatteet ja harjaavat hampaansa. Minä itse nukun tuon aikaa. Kun ovat valmiita, he voivat tulla herättämään minut että vien heidät kouluun. Mieheni mielestä tämä on outoa ja minun pitäisi laittaa heille mm. aamiaiset valmiiksi ja olla muutenkin apuna aamutoimissa. Itse katson, että lapset pitää kasvattaa tulevaisuutta varten ja heiltä on edellytettävä tiettyä itsenäisyyttä, jotta tulisivat myöhemminkin paremmin toimeen elämässään. Kumpi on oikeassa ja miten itse toimitte? Mainittakoon vielä, että teen öisin graduani joten katson, että minunkin on nukuttava joskus, ja lapset kyllä suoriutuvat itse tästä aamutunnistaan.
Miten teillä tehdään?
Kommentit (20)
herätän joka aamu, vaikka on sillä nykyään herätyskin käytössä. Jos olen vielä kotona, laitan aika usein aamupalan valmiiksi. Jos olen jo lähtenyt töihin, laitta kekana itse palansa.
Kyllä minäkin kasvatan tulevaisuutta varten, mutta eri tavalla.
heräävät joko kellon tai minun tai mieheni herätykseen.
Minä olen kyllä hereillä aamulla mutta lapset ottavat itse aamupalan ja pukevat ja harjaavat hampaat yms...
Autan jos tarvitsevat apua esim, 6v itse ei saa kuoria omenaa tms...
Keitän aamuisin koululaisille puuroa tai nostan leipätarpeet pöytään, jutellaankin niitä näitä. Minusta olisi outoa että äiti nukkuisi.
kylmää käytöstä äidiltä. Mutta minä haluankin olla lasteni kanssa, myös aamulla.
kun jo tulevat koulusta. Ninpä jatkan omia töitäni kun nämä ovat menneet nukkumaan. Olen siis kotona kun lapset tulevat koulusta ja valmistan silloin välipalaa, jutellaan ja ollaan yhdessä, mut aamulla saavat luvan tulla toimeen omin voimin, koska mä en jaksa yksinkertaisesti herätä.
Kuusivuotias on tosi pieni eikä se toinenkaan vielä vanha ole.
Mun lapset lähtee yleensä kouluun kun olen jos itse lähtenyt töihin. Mutta aina jos satun olemaan kotona niin laitan aamupalaa ja herättelen lapset. Ei tulis mieleenkään vaan maata. Viikonloput on asia erikseen.
nyt 5v, täyttää tänä vuonna 6 ja aloittaa siis syksyllä eskarin. En kyllä voisi kuvitella, että hänen pitäisi aamulla ilman minun hereilläoloa tehdä kaikki aamutoimet. Nyt aamutoimiin kotona kuuluu ainoastaa pukeminen ja toki tekee sen itse, mutta olen kyllä itse hereillä. Minusta olisi outoa nukkua ja antaa lasten olla yksin hereillä aamutoimien aikana. Toki esim. 9-vuotias voi jo itse tehdä aamupalansa, mutta eikö siinä voisi olla seurana..?
hyvä opettaa lapset itsenäiseksi, tuon ikäiset osaavat kyllä herätä kellonsoittoon ja ottaa aamupalansa. Mielestäni et tee väärin, etkä ole laiska.
Miksi ne pitäisi opettaa passaukseen, vastakin törmäsin yhteen poikaan, joka ei vieläkään tee voileipäänsä itse, eikä kuori perunoita, äitinsä laittaa valmiiksi ja tällä pojalla oli ikää jo 13v!
Meillä on lapsi 7v asti hoitanut aamunsa omatoimisesti. Tietenkin ensimmäisellä luokalla huolehdittiin aluksi illalla reppu ja vaatteet valmiiksi aamua varten. Tietenkin, jos sattuu, että meillä on herätys yhtäaikaa, olen sen aamupalan laittanut valmiiksi.
Ap, ihan hyvältä järjestelyltä kuulostaa. Jos jotain sattuisi aamulla, olisit kuitenkin kotona ja lapset voivat herättää. Ja se, että olet iltapäivällä kotona kun lapset tulevat koulusta, on varmasti parempi kuin se että oisit aamupalaa laittamassa mutta tulisit vasta illaksi kotiin.
Elämä on valintoja ja ap:n valinta tässä kohtaa kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Voihan sitä aamupalaa vaikka valmistella illalla jos lapset ovat sitä mieltä että tuntuu liian hankalalta. Mutta sain tekstistäsi käsityksen, että lapset ovat ihan ok asian kanssa ja ainoa joka kyseenalaistaa, on miehesi.
Tosi kiva kun sulla on tollaiset lapset, reippat ja osaavat. Tuskin traumatisoituvat noista aamuista, päinvastoin puolisot kiittää sua myöhemmin kun oot kasvattanut osallistuvia puolisoita.
Omat lapset vasta pieniä, ja toivon että onnistuisin saamaan heistäkin reippaita. Isällään 1 lapsi edellisestä liitosta, ja voi sitä naisparkaa joka sen joskus omakseen joutuu ottamaan...
hyvä opettaa lapset omatoimisiksi, mutta 6 v on kyllä vielä aika pieni.
Mikset nuku yöllä, nauti aamupalaa yhdessä lastesi kanssa ja tee gradua sitten, kun olet vienyt lapset?
Varmaan ajatuskin luistaa aamusta paremmin kuin yöllä.
Aika kylmältä tuntuu.
normaalia meilläkin. Lapset 6v ja 9v heräävät itse herätykseen, menevät ottamaan aamupalaa, pesevät hampaat ja pukevat. Itse lepäilen sen aikaa, tähän kaikkeen menee noin puolisen tuntia. Herään kyllä lasten herätykseen, mutta en nouse ylös. Nousen kuitenkin ennen kuin koululainen lähtee, hoidan vauvan aamutoimet ja sitten lähden viemään eskaria.
Meidän eskarilainen on erittäin "iso" tyttö jo, itsenäinen eikä kaipaa apuani missään perustoiminnoissa, osaa itse tehdä leipänsä ja ottaa jääkaapista aamupalatarvikkeet. Lisäksi mielestäni on tulevaa koulunkäyntiä varten hyvä opetella aamulla heräämään samaan aikaan koululaisen kanssa herätykseen.
sellaiseen paikkaan, josta ne on vaan pukea tarvitsematta etsiä. Mielenkiintoista kuulla, että tosi monen mielestä olen kylmä ja teen huonosti, kun itse haluan nukkua. Korostettakoon vielä se, että olen kotona kun tulevat koulusta jolloin hemmottelen lapsiani laittamalla kaakaota ja pullaa, pelaamalla, juttelemalla ym.
Kyllä lapset oppii leivän voitelemaan vaikka äiti niille sen leivän laittaisi pöytään tai jopa voitelisi.
Mä olen vauvan kanssa kotona ja musta on ihana laittaa lapsille aamupalaa ja syösä niiden kanssa. Tai no, teini ei nyt aamuisin pahemmin syö, mutta toinen lapsi sentään viihtyy aamupalapöydässä.
sellaiseen paikkaan, josta ne on vaan pukea tarvitsematta etsiä. Mielenkiintoista kuulla, että tosi monen mielestä olen kylmä ja teen huonosti, kun itse haluan nukkua. Korostettakoon vielä se, että olen kotona kun tulevat koulusta jolloin hemmottelen lapsiani laittamalla kaakaota ja pullaa, pelaamalla, juttelemalla ym.
eivät ole pois kuin sen viitisen tuntia päivässä. jatkan sitten omia hommiani lasten mentyä nukkumaan.
mies on esittänyt eriävän mielipiteen toimintatavoistani. Hänen mielestään mun pitäisi herätä ja laittaa lapsille aamupalaa jo valmiiksi pöytään. En ihan ymmärrä miksi. Ovathan muutkin aikuiset töissä, mun työ vain sattuu nyt olemaan kotona tapahtuvaa.
Minusta lapsiperheessä mennään lasten ehdoilla, eikä vanhempien ehdoilla, esim vanhempien väsymyksen mukaan. Varmaan jokaisesta äidistä olisi kiva nukkua aamulla, mutta ei vaan voi!
Kyllä äidin tehtävä on olla aamulla läsnä, jos on liian vaikeeta niin voivoi.
Kiva että lapset omatoimisia, mutta lähinnä turvaton olo tuossa tuppaa tulemaan, varsinkin jos herkkiä lapsia. Ei pienelle lapselle vieritetä vastuuta syömisestä, itse heräämisestä jne. Kyllä se on äidin tehtävä.
Mutta kaikki tyylillään...
Minusta olisi todella ankaraa laittaa oma 6-vuotias heräämään itse aamulla ja pakottamaan pärjäämään itse.
itse olen sitä mieltä, että lapsille ollaan läsnä eikä nukuta silloin kun he ovat hereillä.
Näin se vain on. Minä olen pitänyt asiasta meteliä lasten isälle. Esikoinen on jo yli kymmenen, mutta ei koskaan ole tykännyt olla aamuisin yksin hereillä. Jos hän kerran kaipaa meitä vielä, tottakai hänelle no oltava läsnä. Niin kauan kuin haluaa ja huolii seuraamme.