Tuttavaperhe palkkasi hoitajan kotiin - ärsyttää ökyily!
Mä en voi mitään sille, että ärsyttää moinen ökyily. Kyllä pitäisi vuodenikäisen lapsen pärjätä jo päiväkodissa, kun meidän muidenkin lapset siellä hyvin pärjäävät. Tai voihan äiti jäädä lapsensa kanssa kotiin, jos ei kestä viedä lastaan hoitoon. Ihme piika-systeemiin palutta, että pitää saada hoitaja kotiin.
Nih! Tulipas purettua. Ottaa vaan niin päähän, kun se äiti puhuu käyvänsä töissä ja että pitää mennä vapauttaa hoitajaa kotoa.
Kommentit (48)
..vie 1-vuotiasta päiväkotiin? Ainoa vaihtehto on siis hoitaa itse tai palkata hoitaja kotiin.
Me palkkasimme aina hoitajan kotiin, kun minulla oli menoja ja lapsi oli alle 3-vuotais.
moni meistä on valmis siihen. Minäkin ja mieheni, kun päätimme, että lapsi saa olla 3-vuotiaaksi asti kotona. Ruoasta emme tingi mutta matkoista ja muusta ylimääräisestä kyllä. Mutta on se sen arvoista. Lapsemme, nyt 2v 9kk, luulee edelleen, että aamuisin saa aina kölliä äidin kainalossa niin pitkään kun huvittaa ja leikkejä ei tarvitse keskeyttää jos sen on juuri saanut rakennettua vaan leikkiä saa jatkaa niin pitkään kuin se innostaa. Vaikka viikonkin kuluttua. Hän luulee myös edelleen, että kaikki ihmiset ovat iloisia juuri hänen olemassaolostaan :) . Kukaan ei ole vielä kiusannut eikä fyysisesti satuttanut pikku tönimisiä lukuun ottamatta. Hän ei tiedä vielä, mitä kiire on. Se on minusta paras lahja lapselle elämää varten. Lapsuus, jossa ei ole ikinä kiire eikä turvaton olo.
]
Ikävä kyllä on paljon vanhempia, jotka eivöt osaa nähdä lapsen parasta.
ei ole aina edes ruokaan rahaa, puhumattakaan matkustelusta tms. Silti meillä on ollut kotiin palkattu hoitaja, on ollut au paireja, on ollut siivoojia. Ja samaan aikaan olen itse ollut toisessa perheessä lastenhoitaja-siivoojana. :D
On se vaan niin ankeeta omia nurkkiaan koluta, mieluummin vieraalla töissä ja joku muu hoitelee sen oman kodin.
Mulla oli siis osa lapsista mukana töissä, osa oli hoitajan/au pairin kanssa kotona. Kätevää!
Ja mun mielestä hoitajan palkkaaminen ON ökyilyä. Ihan kuin haluaisi jotenkin korostaa omaa varallisuuttaan.
mitä väliä? Itse palkkaan kotiini ketä huvittaa ja ajelen taksillakin! Uijjui!
Mä en voi mitään sille, että ärsyttää moinen ökyily. Kyllä pitäisi vuodenikäisen lapsen pärjätä jo päiväkodissa, kun meidän muidenkin lapset siellä hyvin pärjäävät. Tai voihan äiti jäädä lapsensa kanssa kotiin, jos ei kestä viedä lastaan hoitoon. Ihme piika-systeemiin palutta, että pitää saada hoitaja kotiin. Nih! Tulipas purettua. Ottaa vaan niin päähän, kun se äiti puhuu käyvänsä töissä ja että pitää mennä vapauttaa hoitajaa kotoa.
Manhattanilla hyva nanny voi tienata $180.000/vuosi + joulubonus + asunto jonka vuokra on $3000/kk.?
Vanhempani palkkasivat minulle ja pikkuveljelleni hoitajan kotiin 80-luvulla, vaikka eivät todellakaan olleet kovin varakkaita. Olen jälkikäteen usein miettinyt, miten se oli mahdollista ja pohtinut, oliko se vielä tuohon aikaan sittenkin luontevampaa kuin nykyään. Sama, ihana hoitaja hoiti meitä kotona melkein neljä vuotta! Sekin tuntuu nyt lyhyiden työsuhteiden aikana uskomattomalta.
Ennen koulua jouduin olemaan vuoden perhepäivähoitajalla ja vuoden päiväkodissa (eskarissa). Vihasin niitä vuosia, en viihtynyt lainkaan. Emme veljeni kanssa olleet ehtineet laitostua, ja monet säännöt, lasten keskinäisestä valtapelistä puhumattakaan, tuntuivat ahdistavilta.
Luulen, että meidän molempien sisarusten kavereiden puute ja kiusaaminen ala-asteella liittyi osittain kotihoitoon; emme olleet oppineet pelaamaan laitoksen säännöillä ja olimme kai muiden silmissä vähän outoja. Tällainen varjopuolikin asiaan saattaa liittyä; toisaalta meistä on kasvanut näistä asioista huolimatta mielestäni tosi tasapainoisia aikuisia ja arvostan vanhempieni ratkaisua. Tiedän sen olleen äitini pedagogisen näkemyksen mukainen ja tarkaan mietitty arvovalinta. En pidä tällaiseen valintaan päätyviä ökylijöinä, vaan aion totisesti selvittää, olisiko itselläni tulevaisuudessa mahdollisuus samaan!
Kun olet palaamassa työelämään, kannattaa yrittää sopia työnantajan kanssa, että voit olla palkattomalla, jos hoitaja on sairas.
Nimittäin työnantaja kyllä voittaa: hoitaja todennäköisesti sairastaa vähemmän kuin 1v., joka on viety päiväkotiin. Mä ainakin voisin työnantajana sopia tuon.
Meillä siis oli hoitaja lapsella kotona. Toimi hyvin. Kaukana ökyilystä: valitsin hoitajan kotiin ja jätimme auton ostamatta. Mun mielestä kotihoito on paljon arvokkaampi asia kuin vaikkapa auto...
(Ap, onko sulla auto?)
haluaisin lastenhoitajan kotiin mutta en saa varahoitoa järjestymään omasta puolesta (meillä ei ole tukiverkkoja, isovanhemmat ei ole kiinnostuneet lapsenlapsista, suku asuu kaukana). Miten toimitaan kun hoitaja sairastuu? Oletteko palkattomalla pois töistä?
Eihän kukaan..eihän..? ..vie 1-vuotiasta päiväkotiin? Ainoa vaihtehto on siis hoitaa itse tai palkata hoitaja kotiin.
Tapoja on monia. Meillapain lapset laitetaan tarhaan reilusti alle yksivuotiaina. Yleisimmin 3-6kk ikaisina. Eskariin mennaan kolmevuotiaina ja koulu alkaa, kun lapsi tayttaa 4v.
tosi hyvät tuet tuollaiseen. Tuttu opiskelijaperhekin on palkannut (kylläkin usemmalle lapselle). Ja toiset saaneet kolmiperhehoitona kunnan työntekijän kotiin ihan tavis pk-maksuilla. Jne.
Ei ole pk-seudulla nykypäivänä todellakaan ökyilyä.
Ja oon ite osa-aikaisena töissä. Lapsi on 1,5vee, noin 1vuotiaasta on ollu hoitaja. Me ollaan ihan hyvätuloisia, mutta kyllähän se raha aina jostain muusta on pois (vaikka vene tai hienompi asunto ym...). Musta tää on arvovalinta, me panostetaan et lapsella olis rauhallinen ja turvattu varhaislapsuus.
rauhalliseen ja turvattuun varhaislapsuuteen. Jos näin ajattelet, olisit itse hoitanut noin pienen lapsen, tai isä.
Ja oon ite osa-aikaisena töissä. Lapsi on 1,5vee, noin 1vuotiaasta on ollu hoitaja. Me ollaan ihan hyvätuloisia, mutta kyllähän se raha aina jostain muusta on pois (vaikka vene tai hienompi asunto ym...). Musta tää on arvovalinta, me panostetaan et lapsella olis rauhallinen ja turvattu varhaislapsuus.
rauhalliseen ja turvattuun varhaislapsuuteen. Jos näin ajattelet, olisit itse hoitanut noin pienen lapsen, tai isä.
kuin vasynyt kotiaiti jota ei kiinnosta ollenkaan puuhata lastensa kanssa, kaikki hyvin kunhan vaan leikkivat kiltisti lelujensa kanssa.
Eihän kukaan..eihän..? ..vie 1-vuotiasta päiväkotiin? Ainoa vaihtehto on siis hoitaa itse tai palkata hoitaja kotiin.
Tapoja on monia. Meillapain lapset laitetaan tarhaan reilusti alle yksivuotiaina. Yleisimmin 3-6kk ikaisina. Eskariin mennaan kolmevuotiaina ja koulu alkaa, kun lapsi tayttaa 4v.
... meilla on lastenhoitaja kotona, joka hoitaa myos kodin vaatteiden silityksesta kylpyhuoneiden pesuun. Onko han piika? No ei tietenkaan! Han on vuosien kokemuksen omaava ammattilainen, joka kipeasti tarvitsi tyopaikan ja me tyollistimme hanet. Kun kerran olen niin onnekas, etta meilla on mahdollisuus tallaiseen, tietenkin valitsin kodin paivakodin sijaan. Onneksi emme asu maassa, jossa tata pidettaisiin "okyilyna". Joskaan eipa ne muiden mielipiteet omaan valintaani vaikuttaisi silti.
Vanhempani palkkasivat minulle ja pikkuveljelleni hoitajan kotiin 80-luvulla, vaikka eivät todellakaan olleet kovin varakkaita. Olen jälkikäteen usein miettinyt, miten se oli mahdollista ja pohtinut, oliko se vielä tuohon aikaan sittenkin luontevampaa kuin nykyään. Sama, ihana hoitaja hoiti meitä kotona melkein neljä vuotta! Sekin tuntuu nyt lyhyiden työsuhteiden aikana uskomattomalta. Ennen koulua jouduin olemaan vuoden perhepäivähoitajalla ja vuoden päiväkodissa (eskarissa). Vihasin niitä vuosia, en viihtynyt lainkaan. Emme veljeni kanssa olleet ehtineet laitostua, ja monet säännöt, lasten keskinäisestä valtapelistä puhumattakaan, tuntuivat ahdistavilta. Luulen, että meidän molempien sisarusten kavereiden puute ja kiusaaminen ala-asteella liittyi osittain kotihoitoon; emme olleet oppineet pelaamaan laitoksen säännöillä ja olimme kai muiden silmissä vähän outoja. Tällainen varjopuolikin asiaan saattaa liittyä; toisaalta meistä on kasvanut näistä asioista huolimatta mielestäni tosi tasapainoisia aikuisia ja arvostan vanhempieni ratkaisua. Tiedän sen olleen äitini pedagogisen näkemyksen mukainen ja tarkaan mietitty arvovalinta. En pidä tällaiseen valintaan päätyviä ökylijöinä, vaan aion totisesti selvittää, olisiko itselläni tulevaisuudessa mahdollisuus samaan!
Meilläkin oli kotona silloin lastenhoitaja nuorinta sisärustamme hoitamassa, me vanhemmat lapset koululaisia. Kun päiväkotipaikkoja tuli paljon lisää, niitä sai myös kahden vanhemman perheiden lapset. Siksi lastenhaoitajia oli silloin enemmän.
Mulla ei ole varaa hoitajaan, jollakin on. Parempi heille, huonompi mulle.
Provoapa jotain muuta.
Tiesitkö, että lastenhoitajan palkkaaminen kotiin on monilla paikkakunnilla kannattavaa, jos lapsista ainakin yksi on alle 3-vuotias ja lapsia on useita? Yksityisen tuen tukikoukerot ovat sellaisia.
Sitä paitsi koti on parempi kasvuympäristö kuin mikään päiväkoti vuoden ikäiselle. Kyllähän sitä voi huonompikin vaihtoehto kelvata, mutta kukapa ei haluaisi parasta lapselleen, jos on mahdollista. Ai niin, mutta nyt olikin kyse kateudesta:)
En laita yksivuotiastani päiväkotiin, vaikka se sinun elämäsi jotenkin mukavammaksi tekisikin. Sitä se nimittäin ei tekisi minulle.
Hoitaja kotiin -ratkaisu oli meille superhyvä, ei välttämättä muille yhtä toimiva, mutta meille sopiva. Molemmilla vanhemmilla on niin liikkuvat työajat, että kunnallinen päivähoito ei siksikään ollut hyvä vaihtoehto.
Miksi ihmeessä äidin pitäisi jäädä kotiin vaihtoehtona päiväkodille? Eikö ole vuoden vanhan kannalta paljon parempi ratkaisu, että saa olla kotona, tutussa ympäristössä koko päivän?
Ihme kateellisia on kyllä maailma täynnä.
Olispa meilläkin rahaa palkata hoitaja kotiin! Vähänkö olisi ihanaa, ettei tarttis aamuisin herättää mukuloita ja raahata niitä vastentahtoisina päiväkotiin.
Kyllä olisin kateellinen, jos meidän tuttavapiirissä jollakin olisi siihen luksukseen varaa.
hyvä, että se palkattu lastenhoitaja sai töitä, ajattele heidän rahoistaan joku muu saa leipänsä, ole iloinen hänen puolestaan :))
Siinä on mamma, joka ajattelee LASTA!!!