Maksaako sossu synnytysmatkan omavastuun?
Siis Kelahan korvaa esim. taksimatkan lukuunottamatta 9 euron omavastuuta. Jos synnyttäjä on toimeentulotukiasiakas, niin saako tuon omavastuun sossusta? Tai jos korvauksen saa kelasta vasta jälkikäteen, niin voiko matkakuluihin hakea toimeentulotukea siihen asti, kunnes korvaus tulee?
Ja ei, en mene synnyttämään julkisilla, jos sitä joku ajatteli ehdottaa.
Kommentit (64)
no ei tartte tuollasta miettiä kun menet synnyttämään julkisilla ja otat ne lastenvaunutkin jo mukaan niin pääset monessa kaupungissa ilmaiseksi matkustamaan.
Tosihan se on, että mitään ei kannata maksaa itse...eikä koskaan varautua etukäteen mihinkään esimerkiksi säästämällä kun voi sitten mennä sosiaalitoimistoon sanomaan...että ai ei mulle kukaan kertonut että lapsen elatus, vaipat ym maksaakin jotain.
tämän ketjun hallitukselle materiaaliksi budjettiriiheen. Että olisi niitä ihan hyviäkin säästökohteita. Ihmisistä on tullut niin tyhmiä ja ahneita, että pakkohan niitä etuuksia sitten on karsia. Valitettavasti menee sitten niiltäkin, jotka niitä oikeasti tarvitsee.
Joku tuossa puhui syrjäytymisen periytymisestä. Usein puhutaankin siitä, että asenteet tukia kohtaan menevät vanhemmilta lapsille. Itse olen onneksi saanut kasvaa kodissa, jossa on aina pyritty käyttämään mm yksityisiä terveyspalveluita silloin kun siihen on varaa. Eikä olla haettu tukia, joita ei olla tarvittu. Pyrin tähän nyt itsekin, mutta toisaalta järkyttää ihan aidosti, kun törmää ihmisiin, jotka kailottavat vielä 9 euron perään!!
Ap, tiedätkö, että jos jokaiselle synnyttäjälle annetaan tuo 9 euroa, niin se maksaa valtiolle satoja miljoonia vuodessa. Nostetaan sitten vaikka veroja..? Mistä te ihmiset oikeasti kuvittelette, että sitä rahaa vaan tulee?? Sitten huudetaan Soinin kaltaisia yksinkertaisuuksia apuun, kun ei enää saakaan kaikkea ilmaiseksi, vaan tulee maksun aika.
aika hyvä ketju täällä siitä, kuinka moni meistä oikeasti on yhteiskunnassa maksajan roolissa? Oli aika vähissä. Hyvätuloisenakaan en voi sanoa olevani, sillä lapseni käyvät koulua ja päiväkotia, olen käyttänyt heille neuvolaa, käytän julkisia kulkuneuvoja, lapseni käyvät leikkipuistoissa ymym.
Olisiko aika osoittaa kiitollisuutta ahneuden sijaan? Menetämme tämän kaiken vähitellen, jos oikeasti ollaan nurkumassa jokaista käyttämäämme kymppiä takaisin valtiolta.
vähentää nykyään kela-korvausen samantien paikan päältä, ilman erillistä hakemusta.
Jos olet oikeutettu toimeentulotukeen niin omavastuu tuosta tulee harkinnanvaraisesti sulle takas.
tehkö lapsia jos täytyy miettiä tuollaisia.
Aika huono elämä lapselle tiedossa jos äiti on tuota luokkaa.
Uskomatonta läppää tässä ketjussa.
Mä en usko et "kukaan" hakee korvauksia synnytysmatkoista.
Joku pieni poikkeus voi maaseudulla olla mut mä en ole koskaan kuullutkaan kenestäkään jolle matka maksetaan joten älkää yleistäkö et "jokainen saa korvauksen"????!!!!
kuin parikymppiä. Ei tullut mieleenkään että siitäkin pitäis saada yhteiskunta maksamaan osa. Kyllä sen verran pitää selkärankaa olla ettei ihan kaikkea muilla maksata.
Jotkut joutuvat matkustamaan taksilla pari sataa kilometriä, kyllä silloin on ihan kohtuullista, että Kela korvaa. Yhteiskunta karsii sairaaloita, joten saa kyllä korvata kulutkin.
aivan sama, mutta EN TODELLAKAAN ole hakenut omiin synnytyksiini mitään korvauksia :D Uskomatonta, että joku on niin tyhmä, että pitää sitä ihan normaalina!
Onpas outoa, että lapsilisät silti on ihan ok hakea, tai jotkut kilometrikorvaukset työmatkoihin. Miksi nyt sitten juuri tämä synnytysmatka on pohjatonta itsekkyyttä - siksik, että se hyödyttää vain niitä, jotka eivät kulje omalla autolla? Ilmeisesti sen takia se halutaan leimata ja saada ihmiset "sankarillisesti" luopumaan tuosta korvauksesta. Vaikka sitten lasku olisi pari sataa euroa.
Ap, tiedätkö, että jos jokaiselle synnyttäjälle annetaan tuo 9 euroa, niin se maksaa valtiolle satoja miljoonia vuodessa. Nostetaan sitten vaikka veroja..? Mistä te ihmiset oikeasti kuvittelette, että sitä rahaa vaan tulee?? Sitten huudetaan Soinin kaltaisia yksinkertaisuuksia apuun, kun ei enää saakaan kaikkea ilmaiseksi, vaan tulee maksun aika.
oli siitä, kuuluuko se synnytysmatka toimeentulotuella korvattaviin. Jos kuuluu, niin miksi ihmisten pitäisi vapaaehtoisesti luopua siitä - miksi yleensäkin kaikkein pienituloisimpien pitäisi luopua ensimmäisinä omista, pienistä eduistaan? Samaan aikaan moni hyvätuloinen saa ilmeisesti hakea kuitenkin kilometrikorvauksensa, eikä siinä yhtään edellytetä epäitsekkyyttä. Mistä HE oikein kuvittelevat rahan tulevan?
PS. Soinin kaltaisten yksinkertaisuuksien kannatus oli mielenkiintoisen suurta esim. Helsingin rikkailla porvarialueilla, esim. Halla-aho veti oikein mojovan äänisaaliin ainakin Eirassa ja Etu-Töölössä.
Uskomatonta läppää tässä ketjussa.
Mä en usko et "kukaan" hakee korvauksia synnytysmatkoista.
Joku pieni poikkeus voi maaseudulla olla mut mä en ole koskaan kuullutkaan kenestäkään jolle matka maksetaan joten älkää yleistäkö et "jokainen saa korvauksen"????!!!!
JOkainen kyllä saa Kelasta korvauksen, jos hakee tai ottaa vastaan taksikuskin tarjoaman matka-alennuksen. Itse olin ihan varautunut maksamaan koko matkan itse toiseen kaupunkiin asti ja hakemaan sitten jälkikäteen sen Kelasta. Mutta kuski sanoi itse, että matkasta on mahdollista maksaa nyt vain omavastuu, koska kyse on synnytysmatkasta. Ja ITSE otti koko aiheen esiin. Eli kyllä se taitaa ihan "normaalia" olla!
Tottakai SAA maksaa kaiken itse, jos haluaa esiintyä sankarina. En vaan tajua, miten tuo korvaus olisi jotenkin halveksittavampi kuin kaikki ne muut, kuten kilometrikorvaukset tai yleensä mikään mitä Kelasta haetaan. Kertoisiko joku?
Taksit vähentää nykyään kela-korvausen samantien paikan päältä, ilman erillistä hakemusta.
Tuleeko se siis automaattisesti, niillekin joiden mielestä on noloa, että Kela maksaa synnytysmatkan? Tuleeko se siis niillekin, jotka uskovat yhteiskunnan kaatuvan siihen? Voiko siitä kieltäytyä? Tai jos ei siinä kiireessä muista, niin voiko sen maksaa takaisin?
Kannattais seuraavalla kerralla miettiä, tehdäkkö vai eikö. Jos ei ole varaa vaan sossu kustantaa... Sekin on periytyvää tuo syrjäytyminen, valitettavasti.
Ei kukaan voi olla noin tyhmä.
tämän ketjun hallitukselle materiaaliksi budjettiriiheen. Että olisi niitä ihan hyviäkin säästökohteita. Ihmisistä on tullut niin tyhmiä ja ahneita, että pakkohan niitä etuuksia sitten on karsia. Valitettavasti menee sitten niiltäkin, jotka niitä oikeasti tarvitsee.
Joku tuossa puhui syrjäytymisen periytymisestä. Usein puhutaankin siitä, että asenteet tukia kohtaan menevät vanhemmilta lapsille. Itse olen onneksi saanut kasvaa kodissa, jossa on aina pyritty käyttämään mm yksityisiä terveyspalveluita silloin kun siihen on varaa. Eikä olla haettu tukia, joita ei olla tarvittu. Pyrin tähän nyt itsekin, mutta toisaalta järkyttää ihan aidosti, kun törmää ihmisiin, jotka kailottavat vielä 9 euron perään!!
voisi sentään vähän panostaa järjenkäyttöön. Suomessa syntyi viime vuonna noin 61000 lasta. Jos jokaisesta maksettaisiin 9 euroa, ei valtio nyt ihan satoja miljoonia kärsisi persnettoa, reilut puoli miljoonaa kuitenkin. jos korvaus maksettaisiin molempiin suuntiin automaattisesti, menoerä olisi miljoonaluokkaa.
Ja joo, luulen, että aika harva hakee niitä taksirahoja kelasta -- eipä olisi itselleni tullut kummallakaan kerralla mieleenkään...
Ja joo, luulen, että aika harva hakee niitä taksirahoja kelasta -- eipä olisi itselleni tullut kummallakaan kerralla mieleenkään...
ehkä se kävisi mielessä, jos taksikuluja tulisi satoja euroja! Kaikilla ei ole synnytyssairaalaa kotipaikkakunnalla.
Ja ilmeisesti enää asiaa ei tarvitse miettiäkään, jos kerran taksi laskuttaa automaattisesti vain sen omavastuun verran. Sitten jokainen LUULEE maksaneensa täyden hinnan, kun ei siinä supistusten kourissa tajua, ettei se matka voi olla maksanut vain 9 eur... tai sitten on vaan maksanut miettimättä ja vaihtorahoja katsomatta, edes summaa kuulematta :D En ihmettelisi, ei synnytyksessä kaikesta jaksa huolehtia.
Siinä olet väärässä, että melkein kaikki hakevat synnytysmatkasta kelakorvauksen. Niitä tulee itseasiassa tosi vähän, ainakin täällä päin Suomea, vaikka matkaa omallakin autolla sairaalaan on yli omavastuun.
t. niitä korvauksia ratkaiseva täti
Ja sanoi ettei jaksanut täyttää kasaa papereita korvauksen takia; siihen on ihan vaan yksi paperi, eikä pitkä sekään
Siinä olet väärässä, että melkein kaikki hakevat synnytysmatkasta kelakorvauksen. Niitä tulee itseasiassa tosi vähän, ainakin täällä päin Suomea, vaikka matkaa omallakin autolla sairaalaan on yli omavastuun.
t. niitä korvauksia ratkaiseva täti
Ja sanoi ettei jaksanut täyttää kasaa papereita korvauksen takia; siihen on ihan vaan yksi paperi, eikä pitkä sekään
Ehkä kaikki ei tiedä koko mahdollisuudesta? Itsekin sain aikoinaan tietää ihan vahingossa. Eipä noista juuri Kelan taholta tiedoteta. Siinä mielessä hyväkin, jos taksi laskee korvauksen hinnasta pois automaattisesti.
myönnä omavastuuosuuden 9,25e ja sairaalalaskun kokonaisuudessaan. siis jos perheelle syntyy vajetta, tietysti.
t. sossu
Muistan että esikoisesta neuvolassa tarjottiin tuota paperia, kun matkaa oli yli 50 km, mutta ei enää seuraavasta kun matkaa oli 35-40 km.
Ap, tiedätkö, että jos jokaiselle synnyttäjälle annetaan tuo 9 euroa, niin se maksaa valtiolle satoja miljoonia vuodessa. Nostetaan sitten vaikka veroja..? Mistä te ihmiset oikeasti kuvittelette, että sitä rahaa vaan tulee?? Sitten huudetaan Soinin kaltaisia yksinkertaisuuksia apuun, kun ei enää saakaan kaikkea ilmaiseksi, vaan tulee maksun aika.oli siitä, kuuluuko se synnytysmatka toimeentulotuella korvattaviin. Jos kuuluu, niin miksi ihmisten pitäisi vapaaehtoisesti luopua siitä - miksi yleensäkin kaikkein pienituloisimpien pitäisi luopua ensimmäisinä omista, pienistä eduistaan? Samaan aikaan moni hyvätuloinen saa ilmeisesti hakea kuitenkin kilometrikorvauksensa, eikä siinä yhtään edellytetä epäitsekkyyttä. Mistä HE oikein kuvittelevat rahan tulevan?
PS. Soinin kaltaisten yksinkertaisuuksien kannatus oli mielenkiintoisen suurta esim. Helsingin rikkailla porvarialueilla, esim. Halla-aho veti oikein mojovan äänisaaliin ainakin Eirassa ja Etu-Töölössä.
FYI, kilometrikorvaukset maksetaan työASIOIHIN liittyvistä matkoista, ei työpaikalle ja sieltä kotiin tapahtuvasta matkasta :D
Ap nimenomaan sanoi, että ei hän sitä erityisesti tarvitse, mutta jos on oikeutettu siihen 9 euroon niin tottakai jokainen hakee. Lue alkupään viestit.
että maksaa, jos laitat perustelut mukana. Että ei ollut muuta autoa käytössä, synnyts oli käynnissä eikä voinut mennä enää julkisella ja että et pystynyt varautumaan taksimatkaan etukäteen. Silloin tuota taksimatkan omavastuuosuutta voidaan pitää välttämättömänä menona ja siihen voi saada harkinnanvaraista toimeentulotukea. Harkinnanvarainen ei ole siis perusoikeus, vaan kunta myöntää tarpeen ja kunnan oman linjauksen mukaan. Mielestäni tarve on silloin, kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Toisaalta koska julkinen liikenne ei kuulu toimeentulotuessa erikseen myönnettäviin etuuksiin ja tuo summa on melko pieni, niin kunta voisi perustella sillä, ettei myönnä tukea. Riippuu siis kunnasta etkä voi saada kysymykseesi vastausta täältä. Et voi myöskään todennäköisesti saada vastausta kunnalta etukäteen, koska jos synnytys vaikka käynnistetään, ei ole mitään perustetta kulkea taksilla, vaan julkisella.