Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelua kateudesta...

Vierailija
17.11.2005 |

Miksi aikuiset ihmiset tuhlaavat energiaa (varsinkin naiset) koko ajan vertaamalla itseään muihin ja toisin päin? Tähän kuuluu jatkuvasti toisten ihmisten arvostelu. Usein mm. työpaikalla ihmiset on jaettu niihin joita arvostetaan ja niihin joita vähän halveksutaan...

Ne jotka ovat hyvin ja muodikkaasti pukeutuneita ihaillaan. Verrataan toisten koteja ja sisustusta omaan ja niitä kadehditaan joilla on isompi, ja kauniimpi koti, toisaalta taas jos sisustaminen ei kiinnosta niin haukutaan selän takana toisten Sotkan vanhoja huonekaluja jne...

Samoin jos jollakin perheellä on uusi Volvo/Audi/ BMW.n farmariauto, ollaan kateellisia ja ihmetellään miten jollakin on niihin varaa. jne Esimerkkejä on lukuisia...

Usein olen huomannut, että jos jollakin on jotakin mitä itsekin haluttaisiin, niitä kadehditaan, kun samaan vetoon haukutaan niitä joilla on " karmean näköinen koti" .

Miksi pitää ylipäätään jatkuvasti vertailla? Onko niin että kun ihmiset tulee aikuiseksi, alkaa se loputon kilpajuoksu jossa on koko ajan verrattava omaa arvoa juuri materian kautta??? Pistää vaan silmään tuo jatkuva seläntakana vertailu. Onko tää joku kaupunki-ilmiö vai tapahtuuko sitä myös maalla???

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on myös yksi seitsemästä kuolemansynnistä. Mm enneagrammi-teorian mukaan jokaisella ihmisellä on yksi " kuolemansynti" ja tuo synti vaihtelee ihmisen temperamentin mukaan. Jollain se on himo, toisella pelko, kolmannella kateus.

Mikä sinun syntisi on? Joku niistä seitsemästä. Ei niitä voi pistää paremmuusjärjestykseen.

Vierailija
2/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse maalta kotoisin ja siellä ne ihmiset vasta kateellisia olivatkin. Kaikki tunsivat toisensa, joten oli helppo arvostella ja kadehtia. Ja kateus kuuluu pohjalaisiin perusominaisuuksiin (ainakin siltä joskus tuntuu). Itse olen sitä mieltä, että katkeruus ja kateus ovat kaksi asiaa, jotka ovat maailman turhimpia. Katkeruuden välttää sillä, että elää niin kuin haluaa (eikä niin kuin muut odottavat). Ja kateuden sillä, että arvostaa sitä mitä itsellään on. Vaikka olisin kuinka rikas, kaunis, tyylikäs tms. niin aina löytyisi joku, jolla olisi materiaa vielä enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin kolmosen vastauksen, jossa hän puhuu katkeruudesta. Katkeruus, eli viha, on yksi niistä kuolemansynneistä. Here you go again...

Vierailija
4/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus myrkyttää! Hyvä ystävyys menee piloille kun toinen alkaa kadehtia toista... Itsellä kävi niin että parhaan kaverini kanssa sukset meni ristiin kun rakensimme unelmien kodin. Kaveri myönsi avoimesti olevansa kateellinen, yritin kaikin tavoin säilyttää ystävyyden; en koskaan tuonut esille " onneani" päin vastoin yritin saada kaverinin näkemään oman elämänsä hyvät puolet, kuten kaunis ulkonäkö jne... Ei auttanut. Ongelma oli ettei kaverini päässyt yli kateuden tunteistaan ja oli katkera kun heillä ei ollut mahdollisuuksia samanlaiseen. :( Ei se elämä ole kiinni jostakin omakotitalosta.

Vierailija
5/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin nopeasti enneagrammi+testi ja löysin yhden, joka näytti minun kohdallani menevän suht oikein. Vaikka olikin liian suppea.

http://www.namaste.fi/61.html

Jos kiinnostaa, suosittelen, että käyt kirjastossa. Enneagrammissa on nimittäin yhdeksän eri tyyppiä. Ja nuo yhdeksän on jaettavissa kolmeen eri pääluokkaan: tunne, vaisto ja järki-ihmisiin. Kyse on lähinnä itsetutkistelumenetelmästä, eli siihen ei ole kehitettykään testiä, vaan itse pitää lukea, lukea ja lukea ja tehdä johtopäätös.

Vierailija
6/6 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohojalaiseen perusluonteeseen kuuluu kateus. Mutta olen ollut huomaavinani että kateuden voi kanavoida oikein, JOS sitä ei ole katkeruudella höystetty. Jos pohojalainen on kateellinen toisen talosta, hän osaa kanavoida sen niin että" minäkin pystyn tuollaisen hankkimaan /tekemään" . Saa siitä siis positiivisen sykäyksen! Eikä suinkaan ajattele että toisen talo on häneltä itseltään jotenkin pois.

Mutta Pohjois-Pohjanmaalaiset, me luulemme että naapurin ökyauto on pois minulta....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme