Lihavat lapset
Mua ihmetyttää kun mun kaverilla on kaksi selvästi ylipainoista lasta. Koko perhe on samaa kaliiberia, mut oon silti ajatellut että kaverini on vastuullinen ja hyvä vanhempi. Eikö se lasten ylipaino kuitenkin oo ihan vanhempien vastuulla?
Pitäiskö asiasta huomauttaa, kun lapsia voi uhata jopa koulukiusaaminen? Vai voiko lapset olla lihavia vaikka yrittäisi syöttää niitä terveellisesti?
Kommentit (9)
lasteni syömistä, mutta tehnyt sen laittamalla terveellistä ruokaa. En halua heistä kaltaisiani.
Onneksi olen itsekin alkanut laihtua, kun sain kilpirauhaslääkityksen.
Valitettavasti yhdellä lapsellani on ongelmaa myös kilpirauhasessa ja hän on pyöristynyt. Niille kiloille meistä kukaan ei voi mitään. Eli lapsi voi olla lihava, vaikka hän söisi miten rajoitetusti ja terveellisesti.
Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vanhemmilla on velvollisuus kasvattaa lapsensa mahdollisimman terveiksi. Velvollisuutta ei ole täytetty, mikäli lapsi on pienestä asti ylipainoinen ja altistuu sairauksille, joihin lihavuus myötävaikuttaa.
Vaikka oman elämänlaadun saattaa saada huononnettua tehokkaasti sillä että lihoo muodottomaksi ja syö liikaa epäterveellistä ruokaa, niin tarvitseeko lasta kasvattaa siihen? Kotona opitaan ruokavalio, jota usein noudatetaan aikuisenakin. Samoin mahdolliset liikuntatottumukset. Valitettavan harvoin perheissä, joissa jokainen on ylipainoinen, harrastetaan liikuntaa.
Joillain ihmisillä saattaa olla sairauksia, jotka vaikuttavat painoa nostavasti vaikka söisi kuinka terveellisesti.
En välttämättä huomauttaisi kaverisi lapsista mitään, luulisi kaverisi näkevän itsekin jos lapsi on turhan roteva. Itse vihasin pienenä (olin vähän ylipainoinen lapsi) kun vanhempieni kaverit huomauttelivat heille -minun kuulteni!- että onpas aika pyöreä tuo teidän tyttö. Aivan kuin minä itse tai vanhempani eivät olisi sitä tienneet.
kouluterveydenhoitaja huomauttaa vanhemmille lapsen painosta...valitettavasti osalle vanhemmista se ei merkitse mitään ja samaa rataa jatketaan...
normaaleja 1 lapsi melkein sata kiloa. Syö koulussa kuin hevonen, syö salaa, kiertää sukulaisillaan kerjäämässä, kaikki rahat mitä saa jostain käsiinsä, syö. ja apua on haettu, meinaan vaan ettei aina voi vastuullisia vanhempiakaan syyttää..
Ärsyttää, kun ystäväni huomautti, että lapseni on lihava. Hän on lasten BMI:n normaalipainon rajoissa, mutta sen yläpäässä. Tiedostan asian itsekin. Meistä minä olen lihava, isä kuin kukkakeppi.
Kouluterkan mukaan tämä on ihan tavallista. Lapsi kun ottaa taas pituuspyrähdyksen, niin BMI luultavasti menee sitten taas sinne alipainon lähelle.
lapset myös.Itkee vollottaa ,kun lapsiaan haukutaan läskeiksi!!Mutta kyllä sais välillä mennä itseensä ja katsoo mitä antaa lastensa syödä!!herkkuja herkkuja herkkuja ,valtavat määrät ja liikunta ei kiinosta lapsia ollenkaan.
oman lapsen kaveri on ylipainoinen, maha ihan roikkuu. Pojalla on hirveä ruokahalu ja söisi meilläkin kaikki mitä eteen kannetaan... Äitinsä vaan kehuu miten on niin reipasta ja kaikki kelpaa ja sitten vähän juustoilla herkutellaan. Ekaluokkalaiset eivät vielä ole ruvenneet kiusaamaan mutta kai nekin jossain vaiheessa tajuavat että lapsi on vähän eri kokoa kuin toiset.
ruokavalio...syödään liikaa ja epäterveesti. Jotenkin surullista että vanhemmat ovat niin sokeita toimissaan...mulla kans ylipainoinen tuttava jonka kaikki lapset (5 kpl) ovat ylipainoisia, koululaiset jopa painavampia kuin minä itse...siinä kohtaa alkaisin jo kyllä huolestumaan...