Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks kaupan alan työnantajat harrastavat osa-aikatyön tarjoamista?

Vierailija
23.03.2012 |

Lisätunteja ei saa ja koko ajan otetaan uutta väkeä taloon. Luottamusmies sanoi että pitäisi tehdä numero asiasta mutta kun en viitsisi ruveta riitelemään :(

En oo kuullu että esim. hoitoalalla harrastetaisiin vallan alle 30h/vko sopimuksia.

Miten mahtaa oikeasti olla?

Ei tällä elätä itseään. Aikaisemmin tein töitä intohimosta ja melkein jopa kutsumuksesta (erikosliikkeessä siis olen) eli en kyseenalaistanut sopimuksia tai ollut vaillakaan enempää mutta nyt tajuan etten mä tällasta voi lopun elämääni jatkaa. Eläkekin jää tosi pieneksi.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha haaveillakaan kivemmasta, omasta, asunnosta lomamatkoista puhumattakaan.

Sinne tais kadota mun kutsumukseni :(

Vaikea vaan 10 vuoden jälkeen ruveta miettimään uutta. Etenemismahdollisuuksia ei ole, tai enpä mitään vastaavanpaikkaa haluaisikaan kun saa vain 5% enemmän ja hirvittävän iso vastuu taakkana.

Ap

Vierailija
2/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihmetellyt samaa. Voittaako työnantaja siinä jotain vuosilomien tai muiden vapaiden sekä taukojen muodossa? Minua kiinnostaisi kaupan ala, mutta en ole sille alalle hakeutunut juuri tuon takia.

Mielestäni ihan törkeää ihmisten riistoa moinen. Pitäisihän kaupoissa olla normaali "kantaväki" joka saa tehdä 40 h / vko, ja niiden lisäksi otetaan ekstraajia opiskelijoiden joukosta tai muista jotka haluavat tehdä elämäntilanteensa takia osa-aikatyötä. Miten AY-liikkeetkin ovat täysin hampaattomia tämän asian suhteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea vaan 10 vuoden jälkeen ruveta miettimään uutta. Etenemismahdollisuuksia ei ole, tai enpä mitään vastaavanpaikkaa haluaisikaan kun saa vain 5% enemmän ja hirvittävän iso vastuu taakkana.

Ap

Vaihdat työpaikkaa, sillä siitä pääset. Ei osa-aikatyötä ole pakko tehdä, etsit kokoaikatyön joka on paremmin palkattua. Mars matkaan jo sen sijaan, että mariset joutavana palstalla!

Vierailija
4/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyjätovat yksi helposti syrjitty ja hyväksikäytetty ryhmä,koska järjestäytyminen on vähäistäja palkka huono...

Kuulutkomitse liittoon?

Vierailija
5/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kaupan alan työehtosopimusta niin tarkkaan, että osaisin vastata tarkasi. Mutta on olemassa joku tuntiraja, jonka jälkeen pitää maksaa kesäloma, talviloma, palkallisia vapaita eri syistä jne. Tulee halvemmaksi palkata osa-aikaisia monta kuin muutama täystunneilla.

On tehty tutkimus, että ihminen tekee tehokkaasti töitä vain noin 5 h/työpäivä. Meidän firman saneeraja innostui ajatuksesta, ja muutti kaikki työsuhteen viisituntisiksi:( Silloin ei tarvinnut maksaa lounastauostakaan, vaan pääsi syömään omalla ajalla viiden tunnin päätteksi. Kyseessä ei ole kaupan ala. Meni helposti YT:ssä läpi, koska vaihtoehto olisi ollut irtisanomiset.

Vierailija
6/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan alalla saikut tulee aina kalliiksi. Kun palkataan ihmisiä 25h soppareilla, he voivat helposti ottaa lisätunteja, jos joku on saikulla.

Soppareitahan tehdään myös sen mukaan, miten voidaan tarjota niitä tunteja. Jos vaikka kesällä on parempi myynti mutta syksyllä ei, ei toiminta ole heti kannattamatonta, koska ei tarvi tarjota kuin sopimustunnit. Tai siis tarkoitan, että jos usealle pitäisi tarjota 37,5 tuntia, olisi se ongelmallista, kun tunteja leikataan. Meillä ainakin tunteja leikataan aina välillä, koska myynti vaihtelee vuoden sisällä.

Työnantajat eivät myöskään halua maksaa ylitöistä ja saikkutapauksissa voisi helposti tulla ylitöitä joillekin, jos sopimukset ovat 37,5.

Nämä ovat siis havaintoihini perustuvaa arvelua.

Vierailija
7/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyjätovat yksi helposti syrjitty ja hyväksikäytetty ryhmä,koska järjestäytyminen on vähäistäja palkka huono...

Kuulutkomitse liittoon?

nostaa ja se myös voitettaisiin jos on kerran näyttöä että osa-aikaisten ohi palkataan jatkuvasti lisää väkeä. Meillä on vaan koko ajan melkoinen säästöbudjetti meneillään, en pysty riskeeraamaan työpaikkaani rettelöinnin takia.

Ja tolle yhdelle joka käski hakea uutta työpaikkaa, hyvin harvoin vaan näkee täysiaikaisia kaupan alan työpaikkoja, varsinkaan mun erikoistumisalueeltani.

Mikäs siinä sitten jos vaihdan vaikka alaa kokonaan, mutta sitten on asiakkaiden ihan turha parkua että nuoret myyjätyttöset eivät mistään mitään tiedä jne.

Ap

Vierailija
8/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyjät ovat yksi helposti syrjitty ja hyväksikäytetty ryhmä, koska järjestäytyminen on vähäistäja palkka huono...

Kuulutkomitse liittoon?

Mutta monet myyjät ovat nuoria tai eivät tee työtä ammatikseen, sekin vaikuttaa..

Vierailija
9/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kaupan alan työehtosopimusta niin tarkkaan, että osaisin vastata tarkasi. Mutta on olemassa joku tuntiraja, jonka jälkeen pitää maksaa kesäloma, talviloma, palkallisia vapaita eri syistä jne. Tulee halvemmaksi palkata osa-aikaisia monta kuin muutama täystunneilla.

mulla ainakin on täydet lomat. Mut lomarahat ja loma-ajan palkat on laskettu suhteutetusti saadun palkan eli tehtyjen työtuntien mukaan. Ap

Vierailija
10/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sieltä, mitä eroja, jos työtunteja on täydet tai osa. Onko kellään kirjasta tallella?

Vierailija
11/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vaihdat työpaikkaa, sillä siitä pääset. Ei osa-aikatyötä ole pakko tehdä, etsit kokoaikatyön joka on paremmin palkattua. Mars matkaan jo sen sijaan, että mariset joutavana palstalla!

Nykyään tiettyihin töihin on niin paljon hakijoita, että sekin vaikuttaa siihen, että työnantaja voi sanella tietyt asiat. Osa-aikaisiksi on tunkua.

Kyllä niitä 30h soppareita mielestäni on myös tarjolla ja lisätöitä, jos vain jaksaa kärkkyä. Ainakin meidän kauppaketjussa.

7

Vierailija
12/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso sieltä, mitä eroja, jos työtunteja on täydet tai osa. Onko kellään kirjasta tallella?

Palkka tässä on mulle henkilökohtaisesti suurin märmätyksen kohde, siis edes tuo kokoaikainen - sen kun saisi - vaikka pieni se on sekin noin yleisesti jos ajatellaan. Ap

Vierailija
13/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun voi pitää enemmän porukkaa töissä aina ruuhka-aikoina ja hiljaisempina aikoina vähemmän.

Ruotsissa oli jokin aika sitten jotakin riitaa eräässä suuressa kirjakauppaketjussa, kun eri liikkeissä alettiin muuttaa työntekijöitä osa-aikaisiksi.

Vierailija
14/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Nykyään tiettyihin töihin on niin paljon hakijoita, että sekin vaikuttaa siihen, että työnantaja voi sanella tietyt asiat. Osa-aikaisiksi on tunkua.

Kyllä niitä 30h soppareita mielestäni on myös tarjolla ja lisätöitä, jos vain jaksaa kärkkyä. Ainakin meidän kauppaketjussa.

7

Mut ei kauheasti naurata kun huomaan että TA vie multa viikossa päivän liksan (37,5h-30h), kuukaudessa viikon (4*37,5h-4*30h), neljässä kuukaudessa kuukauden (4*4*37,5h-4*4*30h) vain siksi ettei voi tarjota mulle enempää tunteja!

Jos olisin melkein millä tahansa muulla alalla, saisin täydet työtunnit ja täyden palkankin.

Olisivat nuo tunnit sitten edes neljälle päivälle jaettuja niin voisi yhdeksi päiväksi hakea jotain toista työtä (mistä kyllä menisi verot sivutulojen mukaan), mutta ei kun nuo tunnit on jaettu viiteen tai joskus kuuteenkin päivään.

Ap

Vierailija
15/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisen perehtynyt kaupan alan työehtosopimuksiin, mutta olen ongelmasta kuullut ja kyllähän se luvatonta on. Ensin pitäisi tarjota entisille lisää tunteja, ja sitten vasta palkata uusia.

Työnantaja säästää tauoissa teettämällä lyhyempää päivää. Muistalisin, että myös sairasloma-ajan korvauksiin saattaa vaikuttaa tehdyt tunnit.

Vierailija
16/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyörittävät kartellia jo ruuan hintojen niin kuluttaja- kuin sisäänostohintojen osalta. Jos siellä myyjät rupee vaatimaan lisää palkkaa lahjoo kaupat liitot jollain näennäisellä edulla ja sitten myyjät taas tyytyväisiä PAM ei todellakaan aja omien etuja vaan nöyristelee suurien kauppojen edessä...

Ei kaupoissa edes kokemusta arvosteta kun ei edes kesätöihin oteta 7-vuoden kokemuksella, vaan palkataan juuri täysi-ikäiset kassalle..näin siis kesko ja s-ryhmä toimivat kun olen kesätöitä hakenut. Lidlistä sain heti paikan! Isot haluavat säästää kaikessa.. perkele sanon minä, onneksi olen opiskellut uuden uran. Harmittaa vaan myyjien puolesta, kun työ on kuitenkin rankkaa niin henkisesti kuin fyysisesti.

T. ex-myyjä myyjien asialla!

Vierailija
18/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyörittävät kartellia jo ruuan hintojen niin kuluttaja- kuin sisäänostohintojen osalta. Jos siellä myyjät rupee vaatimaan lisää palkkaa lahjoo kaupat liitot jollain näennäisellä edulla ja sitten myyjät taas tyytyväisiä PAM ei todellakaan aja omien etuja vaan nöyristelee suurien kauppojen edessä...

Ei kaupoissa edes kokemusta arvosteta kun ei edes kesätöihin oteta 7-vuoden kokemuksella, vaan palkataan juuri täysi-ikäiset kassalle..näin siis kesko ja s-ryhmä toimivat kun olen kesätöitä hakenut. Lidlistä sain heti paikan! Isot haluavat säästää kaikessa.. perkele sanon minä, onneksi olen opiskellut uuden uran. Harmittaa vaan myyjien puolesta, kun työ on kuitenkin rankkaa niin henkisesti kuin fyysisesti.

kokemuslisät, paradoksi tämäkin. Ap

Vierailija
19/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että, iso osa myyjistä on käynyt myös myynnin ammattitutkinnon, eli ihan koulutuksen myyjän työhön. Tämä koulu oikeuttaa heille päälle 10€ tuntipalkan.. Jee jee.. tekee melkein mieli lähteä opiskelemaan myyjäksi...

Vierailija
20/27 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myyjän palkka vaaativuuteensa nähden liian pieni?

Myyntityötäkin on erilaista, erikoistuessa pitää osata muutakin kuin myynnin alan taitoja. t. IT-alan myyntipäällikkö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan