Mitkä oli kouluaikojesi massa"jutut"?
Siis ne mitä kaikki tai lähes kaikki keräili/harrasti? Tytöillä näitä ainakin on ollut, pojista en tiedä :)
Aloitin koulun -92. Muistan ainakin kun eka- tai tokaluokalla kerättiin ja vaihdettiin kumeja. Ja kaikilla oli ystäväkirja. Jossain vaiheessa ala-astetta tuli ne kamalat tuttikorut. Tarrojakin ole kerännyt tarrakirjaan, omistin mm. täyden sarjan Spice Girls -tikkareiden tarroja.
Kommentit (33)
Aikanaan oli keräilykortteja ainakin lätkäpelaajista oli sellainen kirja mihin ne liimattiin. Mulla ei niitä ollut, mä kävin koulua jo vielä kun oli keskikoulu.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:23"]
Aloitin koulun samana vuonna kuin ap.
Ala-asteella: tarrojen keräily, heppakortit (pojilla lätkä-), kiiltokuvat, tuttikorut, ystäväkirjat/slamit, jojot, tamagotchit (en muista miten kirjotetaan), ja sitten jotkut sellaiset limanuljaskat esim. kämmenenmuotoiset, jotka tarttuivat pöytiin ym., rullalle menevät viivottimet, geelikynät, hajumustekynät, värilliset mustekynät....
Yläasteella: Leviksen 501:set (jotka mulla oli kyllä jo ala-asteella koska olihan isosiskollakin niin mulle ja), jotka vaihtui sitten leviksen johonkin toiseen, alaspäinlevenevillä lahkeilla varustettuun versioon jossain vaiheessa yläastetta, jossain vaiheessa housut tai farkut jonka päällä lyhyt hame,
[/quote]
Se Leviksen alaspäin levenevä malli oli 555. Muistan itsekin, kun yhtäkkiä oli pakko saada sellaset, ja vanhemmat sai harmaita hiuksia, kun taas piti maksaa 350 markkaa uusista farkuista :)
Ekalle menin -71
Muistan vain, että kova sana oli leveälahkeiset farkut ja niiden lahkeissa metallitähtiä. Retutossut tuli myöhemmin. Haisaappaat, joiden reunan alle ujutettiin se leveä lahje.
-74 tai 75 oli muotia keltaiset ja siniset toppatakit, sellaiset tiukat.
-77-78 taisi olla leveät hameet ja tennistossut hetken muodissa. Muistan, kun ompelin sellaisen käsityötunnilla ja kun sain sen valmiiksi, muoti oli mennyt jo ohi. En todellakaan ollut lahjakas käsitöissä.
-Punk-muoti iski rytinällä 78 eteen päin. Silloin kaivettiin miesten vanhat pukutakit esiin ja nailonpaidat ja pillifarkut.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 14:30"]
Piti olla levikset. Mieluiten 501-malliset. Yksikin poika sai monta tyttökaveria vain sillä, että hänellä oli vaaleat 501:t. TV. pikkukaupungista kotoisin
[/quote]
Joo, tämän muistan oikein hyvin. Halpahalli-levikset ei kuulemma olleet aitoja. Olin katkera kun vanhempani eivät raaskineet ostaa minulle kalliita Leviksiä.
80-luku. Kaalimaan kakarat, My little ponyt, hajukumit, marmorikuulat, purkkakortit (ärrältä, korteissa poptähtien kuvia). Enempää en muista.
Aloitin 97 ala-asteen
Ala-asteella muotia:
-Witch lehti
-Tamagotchit
-Gogos-muovifiguurit, niillä pelattiin välitunneilla
-Nelos ja vitos luokilla eli n. 2000-2001 tuli muotiin levenevät lahkeet, "trumpetti housut"
-venyvät "kaulapanta" korut
- jenkkihuivit
Yläasteella:
- vuonna 2004 Adidas superstar tennarit
- kasvot usein meikattu liian tummalla meikki voiteella, kaula jäi vaaleaksi verrattuna kasvoihin
-huulissa nudepuna tai huulet meikattiin piiloon meikkivoiteella
-paljon ripsiväriä
Ala-asteella 70-luvulla:
Kiiltokuvien keräily ja vaihtaminen
Postimerkkien keräily ja vaihtaminen
Jossain vaiheessa piti olla makuhuulirasva tai makuhuulikiilto. Minulla oli limenmakuinen huulirasva ja kaverilla oli mansikanmakuinen huulikiilto.
Myös hajukumit oli suosittuja.
90-luvun alussa pojat keräsivät Turtles-tarroja. Niitä sai ostamalla Turtles-purkkaa. Purkka ei tainnut kiinnostaa ketään, mutta niillä tarroilla tehtiin jonkinmoista kaupankäyntiä koulun pihalla kun jollain oli joku harvinaisempi, ja sitten yritettiin 10-vuotiaan aivoilla pohtia että onko harvinainen tarra kymmenen tavallisen arvoinen, vai enemmän, vai vähemmän.
Ala-asteella Adidaksen neppariverkkarit, ne muoviset pienet tutit jotka roikkui kaulassa, trollit, levikset, paksupohjaiset tennarit.
Ala-asteella pomppupallo ja "rähmäpallo" (leviävät seinään heitettäessä ja palautuvat hiljalleen pallon muotoon takaisin) ja ystäväkirjat, johon tehtiin itse kysymykset.
Yläasteella oli tuttikorut, Levikset ja "juppikukkulat" eli sellainen tupeerattu tötsä otsan yläpuolelle.
vm. -79