En ymmärrä niitä äitejä jotka tuputtaa tuttelia ja tuttia ja aloittaa kiinteät 4 kk iässä ?
Meillä 1v2kk tyttönen syö Hipp purkkiruokia ja ruokaileetietty sormin :D Toinen lapsukainen vauva 1 vko 2 pvä rintamaidolla. Milloin olette alkaneet antaa vauvalle kiinteitä? Meillä 5kk iässä ja luultavasti tokalla nyytillä samassa iässä. En ymmärrä niitä äitejä jotka tuputtaa väkisinkin korvikepulloa ja tuttia, sekä aloittaa kiinteät 3-4kkiässä? Puoli vuttta on hyväaika alkaaantaa kiinteitä. Ne äidit vaanhaluuaa juhlia, eikä jaksa hoitaa itse vauvaansa, sori kaikki nuoret äidit..
Kommentit (47)
meillä lapset lähteneet liikkeelle niin aikaisin, että pelkkä tissimaito ei vaan ole riittänyt. onhan se eria asia jos vauveli makailee paikoillaan, ei siinä paljon energiaa tarvi. Mutta kun muksu ryömii kovaa kyytiä siinä iässä kun toiset ei vielä edes käänny, niin kulutus on pikkasen eri.
Taitaa olla näitä hitaasti kehittyviä? Meillä neuvolassa neuvottiin, että meidän aktiiviselle ja edellä kehitystään olevalle pitää alkaa antaa kiinteitä heti (4 kk).
Mutta ap:lla voi olla se ongelma, ettei sen lapsi suostu syömään kun on vielä niin vastasyntyneen tavat. :(
Olen pahoillani. Juuri 5kk on ikä jossa annan kiinteitä ekan kerran. Imetän 2 vuotiaaksi saakka. Tuttia ei ole ollut melkein ollenkaan. Minua kehutaan hirveän hyväksi ja huolehtivaikseksi äidiksi.
T:ap
Kyselin vain mielipiteenne ja luulitteminuahirveän oudoksi kokemattomaksi äidiksi.
koskaan ei ole liian aikaista.
Teippaa vain nakki sille käteen. Se on sopivan pehmoista ikenillekin. Ja voi välillä imeskellä.
Olen pahoillani. Juuri 5kk on ikä jossa annan kiinteitä ekan kerran. Imetän 2 vuotiaaksi saakka. Tuttia ei ole ollut melkein ollenkaan. Minua kehutaan hirveän hyväksi ja huolehtivaikseksi äidiksi.
Ja ajatteles, lapsi on saanut korviketta syntymästä lähtien ja kiinteisiin siirryttiin 4kk:n iässä. Tuttiakin lapsi käytti.
kun siihen aikaan kun hän oli pieni, ei oltu kuultukaan mistään sormiruoasta ja kiinteät alkoivat tietysti heti 3kk iässä.
Mitenköhän tämän voisi vielä peruuttaa?
otathan sen huomioon, kun kirjoitat jonakuna toisena. esim. 35 vuotiaana äitinä.
Kyselin vain mielipiteenne ja luulitteminuahirveän oudoksi kokemattomaksi äidiksi.
Eikä se vaikutelma muuttunut tämänkään viestin myötä.
meillä lapset lähteneet liikkeelle niin aikaisin, että pelkkä tissimaito ei vaan ole riittänyt. onhan se eria asia jos vauveli makailee paikoillaan, ei siinä paljon energiaa tarvi. Mutta kun muksu ryömii kovaa kyytiä siinä iässä kun toiset ei vielä edes käänny, niin kulutus on pikkasen eri.
Taitaa olla näitä hitaasti kehittyviä? Meillä neuvolassa neuvottiin, että meidän aktiiviselle ja edellä kehitystään olevalle pitää alkaa antaa kiinteitä heti (4 kk).
Mutta ap:lla voi olla se ongelma, ettei sen lapsi suostu syömään kun on vielä niin vastasyntyneen tavat. :(
Meillä myös aloitettu kiinteät pikkusen yli 4kk samasta syystä kun siellä, muttei tulisi mieleenkään kuvitella, että olisin jotenkin parempi ihminen/hienomman vauvan äiti, koska hänen motorinen kehityksensä oli edellä keskimääräisestä kehityksestä.
Olet tosi nolo, oikeasti.
Kaikki aloittaa kiinteet just sillon kun oman lapsen kohdalla tuntuu oikeelta, mielellään kuitenkin suositusten, (4-6kk) rajoissa. Piste.
Meillä oli kyllä (ikä 22.v) niin että vauvalla oli koliikki ja neuvolassa puhuivat siitä että minun maidossani olisi jotain mikä aiheuttaa vatsakramppeja. Että syön jotain sellaista..
Jätin kaikki mahdollisen ensin pois, ruisleivät, sipulit, kaalet, maitotuotteet.. en edes muista enää. Ja kun huuto ei loppunut niin päätin kokeilla tuttelia neuvolan suosituksesta (tosin sekään ei auttanut, eikä silloin minulle puhuttu koliikista mitään, en edes tiennyt mikä on koliikki)
Jatkoin kuitenkimn imettämistä ja kun vauva oli jatkuvasti tissillä, neuvolatäti suositteli aloittamaan kiinteät jo 4kk ikäisenä vaikka painon puolesta, tai maidon puolesta ei olisi tarvinut. Tuossa tarkoituksena oli se että söisi harvemmin kun vauva oli parikertaa tuntiin tissillä ja puklaili ja valitti vatsaansa.
Eli minä menin kyllä täysin neuvolan ohjeiden mukaan kun itselläkään mitään tietoa tai kokemusta ei vielä ensimmäisen kohdalla ollut.
Jokatapauksessa en ole juhlija tyyppiä, en juo tai polta, imetin molempia vuoden ikään asti vaikka nuori äiti olinkin.
Mutta on se hyvä että sinä teet kaiken oikein! Olen onnellinen puolestasi. Se en helppoa kun lapsi on tyytyväinen eikä ole ongelmia noiden asioiden suhteen. Sitten kun ongelmia tulee niin sitä on vain mentävä sen mukaan eikä ole mitenkään helppoa niin nuorelle kuin vanhallekaan äidille kantaa jatkuvaa huolta lapsesta kun ei tiedä mikä on vialla.
Olen nuori äiti joka yritti imettää kuukauden, onnistumatta siinä. Vauva vaan ei osannut imeä tissiä vaikka kuinka yritettiin:/ Joten siirryimme korvikkeeseen. Nyt vauva on neljä kuukautta ja ollaan aloitettu kiinteät neuvolan suosituksesta, ja koska vauva oli koko ajan niin nälkäinen. Ihanne käyrällä menee kasvussa. Ja neuvolassa sanottiin myös että aikasemmin kuin aloitetaan kiinteät niin se vaikuttaa myös siihen ettei allergioita tulisi. Niin ja en ole ollut kertaakaan juhlimassa koska vauvani on vielä niin pieni! Ei se juhliminen ole mistään vauvan ruokinnasta kiinni vaan vauvan iästä. Aika rumasti olet sanonut ja yleistänyt. Enkä
Myöskään ole laiska, kaikki soseet olen tehnyt itse ja olisihan se imetys ollut PALJON helpompaa kun jatkuva pullojen tiskaus ja desinfiointi ja maidon lämmitys.
Kiinteät aloitettiin 2-3 kk, joten tämänkin palstan mammat ovat ihan väärin ruokittu . Johtuneeko itsekäs toisten haukkuminen siitä.
Nythän on tutkittu asiaa ja todettu, että nimenomaan allergiat ovat vähäisempiä lapsilla, joilla kiinteät on aloitettu aikaisemmin ja suositustahan onkin aikaistettu.
Jokainen ruokkikoon lapsensa, miten parhaaksi katsoo, mutta on paljon äitejä, joilla ei yksinkertaisesti ole rintamaitoa tarjolla, joten ei niitäkään lapsia ruokkimatta jätetä.
Älkää vouhkatko turhasta.
Ap:n yms ei varmaan ole pakko ihan kaikkia ymmärtääkään:)))))
Näinpä meilläkin. Kaksi varhain liikkeelle lähtenyttä aktiivista hyväntuulista vauvaa, jotka alkaneet saada soseita 3 kk iässä. Ehkä jollekin paikallaan löllöttelevälle vempulalle riittää se rintamaito pelkästään...
Eikä kannata meidän nuorein äitien edes yrittää vetää hernettä nenään :)
Tällaisia ketjuja nyt tulee tasaisin väliajoin :)
että olet th, koska et ainakaan käyttäydy ammattimaisesti etkä tunne nykyisiä susituksia. Onneksi et ole meillä terkkarina.
Näinpä meilläkin. Kaksi varhain liikkeelle lähtenyttä aktiivista hyväntuulista vauvaa, jotka alkaneet saada soseita 3 kk iässä. Ehkä jollekin paikallaan löllöttelevälle vempulalle riittää se rintamaito pelkästään...
aikuinen äiti-ihminen kehtaa kutsua toisten vauvoja löllötteleviksi vempuloiksi, koska he eivät ole oman vauvan kanssa samassa kehitysvaiheessa. On varmaan jäänyt omassa elämässä kunniat ja saavutukset vähemmälle kun pitää noin tuulettaa oman vauvan ryömimään oppimisella ;D
Kaikki, jotka eivät imetä vähintään puolivuotiaaksi asti, ovat nuoria äitejä. Tämä on Fakta. Kaikki vanhemmat äidit imettävät puoli vuotta ja enemmänkin, huom. kaikki.
Voi mun vauvaparkaa kun tulee syntymään kun minä olen 21. Eihän se edes opi tuntemaan mua, kun käyn vain baarissa juhlimassa :(
Ei kukaan aikuinen kirjoita tuollaista, ainoastaan joku pentu.
Silti, tartteeko sun edes ymmärtää? en minäkään ymmärrä kaikkea eikä tarvitse ymmärtää, en edes halua ymmärtää kaikkea.
Nimenomaan vanhemmat äidit on niin fiksuja että osaa käyttää maalaisjärkeäkin :)
Ja minä osaan myös vaikka siitä välistä olenkin. Ja sitätuttelia on vähän pakko "tuputtaa" jos sitä omaa maitoa ei niin kauhiasti tule.
Minä en ymmärrä niitä äitejä, jotka pitävät lastaan nälässä. Meillä ainakin esikoinen huusi 3kk:n ikäisenä nälkäänsä ja heräili yöllä jatkuvasti jos oli pelkällä maidolla. Kun sai velliä, niin jopas oli hyväntuulinen, eikä "vänissyt" yhtään nälkäänsä tai mitään muutakaan. Yöunetkin olivat usean tunnin mittaisia. Jos jollekin vauvalle riittää ruoaksi pelkkä maito puoleen vuoteen asti, niin siittä vaan, mut minä en aio pitää lastani nälässä, enkä huudattaa turhaan jos ruokaa kerran on saatavilla.