Perunaa pitää syödä runsaasti!
Miksi? Tytön köksän kirja sanoo näin. Itse olen pitänyt perunaa vain lisäkkeenä, jota ei olisi niin väliksi syödä.
Kommentit (11)
Jos ei syö pottua, ei tule pierua, nyyh!
Se nyt vaan on Suomessa ollut pitkään perinteistä ruokaa, koska peruna kasvaa hyvin ilmastossamme ja maaperässämme. Siksi peruna on ollut leivän ohella ruokavalion tukipylväs, josta on saatu merkittävä osa energiasta. Ennen viime vuosisadan puoltaväliä kun suurella enemmistöllä ei tosiaan ollut varaa eikä mahdollisuutta syödä runsaita määäriä lihaa ja rasvaa.
Onhan perunassa joitain ravinteitakin pelkän energian lisäksi, erityisesti C-vitamiinia mutta nykyisellä monipuolisella ruoallahan sitä saa monesta muustakin lähteestä joten ei sen takia perunaa tarvitse syödä. C-vitamiinipitoisuuskin on vanhassa perunassa huono, katoaa kuukausien varastoinnin aikana pääosin tuo vitamiini.
Mutta ei peruna huonoakaan ravintoa ole tietysti, syököön se joka siitä tykkää sen verran kun omaan päivän kalorisaldoon mahtuu. Itse en oikein perunasta välitä joten en sitä juuri syö, keväällä joskus uusia perunoita ja joskus jotain curryä mihin tulee perunaa mutta eipä kovin usein tule syötyä.
mitään tiettyä tuotetta ei pidä syödä, vaan tiettyjä ravintoaineita. Ihan sama mikä tuote se on.
niin kyllähän peruna on siihen ihan hyvä. Ja on ekologisempi vaihtoehto kuin esim. riisi, joka tuodaan kaukaa. Peruna on hyvä ja halpa, ja siksi oikein hyvä lisäke.
Sen todistaa jo se, että ruokaympyrässä sitä ei lasketa kasviksiin ;). Jos syö perunan tilalla esim. parsakaalta, se taas lasketaan.
Turhaan sitä moititaan. Siinä on energiaa ja c-vitamiinia ja se on pitänyt meidän esivanhempamme menestyksekkäästi hengissä ainakin jonkin aikaa.
Perunasta sitä paitsi saa monelaisia kivoja ruokia.
Täällä on pysytty hengissä lantulla, nauriilla, kuivatulla ruisleivällä ja kalalla + marjoilla.
Vaan koisokasvi, jonka mukula syödään.
Täällä on pysytty hengissä lantulla, nauriilla, kuivatulla ruisleivällä ja kalalla + marjoilla.
1700-luvulla sotamiehet toivat tänne perunoita tullessaan. Eikös ne 1800-luvullakin eläneet mahtaneet olla meidän esivanhempia.
ruokia. Vähävaraisten kannattaa todellakin syödä perunaa, kuten meillä tehdään. Joskus olen saanut ilmaiseksi talven perunat maatilalta, sillä "muotopuolet" eivät kelpaa myyntiin.
Riisit ja makaronit ovat mitätöntä ruokaa.
että vanha peruna on pelkkää tärkkelystä. Uudessa perunassa on jotain vitamiiniäkin.