Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olen lähihoitaja, minulla on lupa pistää lihakseen

Vierailija
21.03.2012 |

halusin jakaa tämän tiedon kanssanne

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
21.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

anafylaktinen shokki yleensä puolen tunnin sisään.

Rokotus tai mikään pistäminen ei ole teknisesti vaikeata, tosin lihaspistoksissa pitää tietää aika tarkkaan mihin pistää.

Sen sijaan pitää ymmärtää pistämisen syy ja seuraus ja mahdollisest sivuvaikutukset, ja siinä tulee esiin se ammattitaidon tarpeellisuus.

Vierailija
22/49 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas vanha ketju?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 01:06"][quote author="Vierailija" time="13.01.2013 klo 00:16"]
[/quote] [quote author="Vierailija" time="13.01.2013 klo 00:18"]
[/quote] lähihoitaja voi valita ensihoidon koulutusohjelman = lähäri = ensihoitaja
[/quote] miksi alapeukkua? Lähihoitaja tosiaan voi olla perustason ensihoitaja.

Vierailija
24/49 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hoitoalalle hakeudutakin juuri siksi, että päästään pistelemään ihmisiä? Se on mahtavaa.

Vierailija
25/49 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo maksoi aina radio-luvan, vaikkei sitä enää ollut olemassakaan pitkään aikaan. Varmaan Elvistä kertoo naapureille, että saa kuunnella radiota.

Vierailija
26/49 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihoitaja on amk-tutkinto. Lähihoitaja voi suuntautua ensihoitoon, mutta ei silti ole ensihoitaja. Itse olen myös lähihoitaja ja meillä lähes kaikilla on sekä im että sc pistosluvat. Osalla myös lupa kipupumpun laittoon. Mutta toi on todella paljon toimipaikasta kiinni minkälaiset käytännöt on lääkehoidon suhteen. Tiedän paikkoja jossa lh ei saa pistää mitään lääkettä. Ammattitaidon hukkaamistahan tuo on.. Ja rokotteitakaan eivät saa kaikki sairaanhoitajat pistää. Terveydenhoitajalla on lupa rokottamiseen, sairaanhoitajalla vain jos on käynyt lisäkoulutuksen rokottamiseen liittyen. Ainakin meillä näin.

Vierailija
27/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon pistäny satoja kertoja lihaksee ja koulutus on peruskoulu;) siihen mitää lupia tarvii. Tuikkaa vaa;)

Vierailija
28/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä eräs lähihoitaja joka pistänyt jo vuosien ajan mm influenssarokotukset itse perheenjäsenilleen.

Miksi mennä jonottamaan tervariin moisen takia kun osaan sen kerta itsekin tehdä!?

ps, osaan myös elvyttää.

Vierailija
29/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas lääkärin koulutus, mutta siitä huolimatta en rokotteita läheisilleni pistä. Aina on riski anafylaksiasta olemassa ja silloin on ensihoitovalmius oltava olemassa. Rokotteita ei pistetä jollei adrenaliinia ole tarpeeksi lähellä!

Vierailija
30/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä näy yhtään sairaanhoitajaa (koska ovat fiksumpia)kehuskelemassa iv-lupaansa. Kaikella kunnioituksella lähärit, te teette perushoitoa, joka on kunnioitettavaa.Näin teidän koulutuksen opetussuunnitelmassa on mainittu. Erikois sairaanhoito kuuluu sairaanhoitajille.

Vierailija
31/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sh ja mulla ei oo tv-lupaa :O

Vierailija
32/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikka on erilainen pistettäessä ihon alle ja lihakseen. Neulatkin ovat erilaiset.

Varmasti on erilainen tekniikka, en kiistä. Mutta mikä siinä on niin vaikeaa? Rokotusta annettaessa pyyhkästään kohta puhtaaksi ja tökätään napakasti neula olkalihakseen suorassa kulmassa. Emmä tiiä miks sitä pitää kovin montaa kertaa opetella? Kertokaa.

Käytän lihakseen pistettävää lääkettä, enkä osaa ilman injektoria pistää. Olen kyllä yrittänyt vapaalla kädellä, mutta ei uskallus ole riittänyt riittävän voimakkaaseen tökkäisyyn. En saa sitä piikkiä työnnettyä kuin ihon alle.

Aiemmin olen käyttänyt ihon alle pistettävää lääkettä ja sen osasin helposti pistää ihan vapaalla kädellä ilman mitään injektoreita.

Lihas on kuitenkin tiukempaa kudosta kuin läski ja siksi siinä pitää käyttää voimaa enemmän. Siihen en kykene, vaikka kuvittelin ettei se nyt sen pahempaa ole kuin ihon alle pistäminen.

Vierailija
33/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla on iv-lupa, morkkulupa ja rokotuslupa.

Työskentelen tällä hetkellä sairaalan ensiavussa, aikaisemmin ambulanssissa.

Vierailija
34/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

intuboida, tehdä cardioversio, nukuttaa ihminen, iv-lupa, saan myös liuottaa sydäninfarktin (vaikka se on oikeasti erikoislääkärin tehtävä), rokotan myös perheenjäseniäni ja adrenaliini on todellakin vieressä. Tv-lupaa mulla ei enää ole, haittaakse??

*odottaa tikkaria tai pillimehua*

Vierailija
35/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäessäni lihakseen minä ainakin ASPIROIN, toisin kun subcutikseen pistossa. En halua, että 10mg Oxynormia menee vahingossa suoneen.

T: Sh, joka myös ei koskaan rokottaisi läheisiään kotona, ei pelkästään anafylaksia-riskin vuoksi, vaan myös vastuukysymysten vuoksi. Mitä, jos tulee esim. hermovaurio, märkäpaise tai vaikkapa narkolepsia? Eipä ole vakuutus korvaamassa.

Vierailija
36/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oikeasti riski suoneen pistämisestä on lähinnä teoreettinen!

-Toinen sh

Vierailija
37/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oikeasti riski suoneen pistämisestä on lähinnä teoreettinen!

-Toinen sh

Minulle se nasahti juuri silloin, kun ruiskussa oli 10mg Oxynormia. Onneksi huomasin, että verta tulee.

T: 39

Vierailija
38/49 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut!

Meillä osaston lähihoitajat tekee kaikkea paitsi lääkkeitä laittaa suoneen, kirkkaita nesteitä kyllä vaihtelevat ihan omatoimisesti työpaikkakoulutettuna. Kanyyleja laittaa ensihoitoon suunnanneet lähärit, jos haluavat.

saikkari

Vierailija
39/49 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/49 |
13.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laboratoriohoitaja ja saan pistää laskimoon. Tietyssä tilanteessa jopa valtimoon. Ja siinä hommassa me laboratorion ihmiset olemme ammattitaitoisimpia ja koulutetumpia kuin yksikään sh tai lh :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi