No niin mammat: Varhainen päivähoito on hyvästä!
Tuskin maltan odottaa sitä purkausten määrää, mitä tästä seurannee... Vaikka onkin vanha tutkimus, niin tutkimus kuitenkin.
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/tutkimus-varhainen-paivahoito…
Kommentit (35)
Tuosta maasta tulee niin paljon humpuukitutkimuksia. juuri tänään radiossa professsori sanoi että 0-2 vuotiaan paikka on kotona
Sen vaan kerron että onneksi mulla on ikää sen verran paljon että en välitä mitä muut ajattelee tai rupea väittämään että esim. ne päätökset mitä me ollaan tehty suuntaan jos toiseen kolmen lapsen kanssa, ovat niitä ainoita oikeita. Ja jos joku muu on toisin tehnyt kuin me, niin ne on pilanneet lapsensa ja niiden tulevaisuuden ja ovat ihan kelvottomia vanhempia, oikeastaan niitten ei olis pitänyt edes lapsia tehdä :D
välttämättä sama kuin suomalainen päivähoito vuonna 2012.
mulla on jo täysi-ikäisiä päiväkotiin 2,5 vuotiaina laitettuja lapsia. toinen meni suoraan lukiosta yliopistoon, toineen kirjoittaa tänä keväänä.
en ole vielä huomannut mitään kauheita seuraamuksia, mitä suomalainen päivähoitojärjestelmä olis näihin jättänyt. ehkä se ilmenee vasta vaihdevuosivaiheessa?
lahjakkaita, sosiaalisesti taitavia, terveesti itseensä luottavia, ulkomaillakin pärjääviä, fiksuja, suosittuja, kaikin puolin kelpo nuoria. Romahdus odottaa varmaan nurkan takana :D
ja yleensä korkeastikoulutetut tuppaa olemaan niitä älykkäimpiäkin. Eli se periytyy. Samoin kuin hyvinmenestynyt vanhempi varmasti vaatii lapseltaankin menestystä. Että näin.
ja yleensä korkeastikoulutetut tuppaa olemaan niitä älykkäimpiäkin. Eli se periytyy. Samoin kuin hyvinmenestynyt vanhempi varmasti vaatii lapseltaankin menestystä. Että näin.
Uskon myös että on näin. Silti uskon myös päiväkodin sosiaalista puolta tukevaan/ryhmätyöskentelyyn opettavaan puoleen :)
Itse ja mieheni olemme kotihoidettuja, omat lapsemme menivät päiväkotiin noin 3-vuotiaina ja alkujärkytysten jälkeen ovat viihtyneet hyvin ja kehittyneet huimasti sosiaalisissa asioisaan!!! Itse ja mies oltiin hyvin ujoja lapsia kouluun mennessämme, omamme taas tosi reippaita. Eli uskon että se kyllä koulii tietyllä tapaa laitosmaista elämää varten (koulut, työpaikat).
Se on sitten vähän eri asia, että miten se hyvinvointi... Tietysti tuo pärjääminen koulussa/töissä jne on tärkeää hyvinvoinninkin kanssa, mutta ehkä nykyajan rikkonaiset ihmissuhteet (erotaan paljon, irtosuhteita) on seurausta siitä että äiti pisti lapsen niin aikaisin hoitoon??
Jäävät kotiin, koska eivät jaksa mennä töihin. Niin se vaan on.
Seurakunnan kerhossa kävin kerran viikossa. Ja en kyllä tunne jääneeni mistään paitsi.
Ihan normaali ihminen musta on kasvanu.
Mielestäni äidit saa jäädä kotia jos siihen on taloudellinen mahdollisuus. Ei jatkuva töissä raataminen ole mikään autuaaksi tekevä tila. Monesti oikein mietin tätä ihmisen elämää, että onko tosiaan meidän ainut tehtävä täällä maanpäällä työnteko. Sen parempi ihminen olet, mitä enemmän painat duunia ja maksat veroja. Ja sitten saatkin kuolla pois. Seuraavat tulee tilalle.
Meikäläisellä, kun kello soittaa aamulla klo 4:15 niin kyllä käy mielessä, et mitä järkeä tässä on. Vitutus on aina kympissä. Jos saisin jostain ison tukun rahaa, niin töitä en tekis enää päivääkään. Voisin puuhastella jossain hyväntekeväisyyshommissa oman aikatauluni mukaan.
välttämättä sama kuin suomalainen päivähoito vuonna 2012.
Se oli nimittäin paljon huonompi.
Se on sitten vähän eri asia, että miten se hyvinvointi... Tietysti tuo pärjääminen koulussa/töissä jne on tärkeää hyvinvoinninkin kanssa, mutta ehkä nykyajan rikkonaiset ihmissuhteet (erotaan paljon, irtosuhteita) on seurausta siitä että äiti pisti lapsen niin aikaisin hoitoon??
Nykyään ei ole yhtään sen enempää irtosuhteita kuin koskaan ennenkään parisuhteissa. Päin vastoin tutkimusten mukaan parisuhteissa ja perheissä ollaan nykyään huomattavasti onnellisempia kuin koskaan aikaisemmin. Ja miksi? Koska huonosta, väkivaltaisesta, uskottomasta ja alkoholismilla sävytetystä suhteesta pääsee eroon. Ennen ei päässyt ja piti vain kärsiä, niin lasten kun aikuistenkin
Mikä normaalissa perhe-elämässä muka olisi väärin.
Minä en ole ollut koskaan päiväkodissa, mummolassa olen ollut "hoidossa". Minun lapsenikaan eivät ole päiväkodeissa olleet, vanhin kirjoittaa tänä keväänä, ja kaikki ovat sosiaalisia ja taitavia ihmisiä.
http://www.nelonen.fi/uutiset/kotimaa/uutinen/professori-alle-3-vuotias…