Löytyykö ketään kelle tehty kohdunpoisto alakautta+
Gyne laitto lähetteen vatsantähystykseen ja kohdunpoistoon, joka luultavasti tehdään alakautta. Vastaanotolla ei tullut mitään mieleen, jota olisin gyneltä kysellyt, mutta ovi kun sulkeutui tuli kysymyksiä mieleen.
Eli miten olette toipuneet leikkauksesta? Jatkuuko hormoonitoimita pelkän kohdunpoiston jälkeen normaalina? Entäs sairausloma, sitä lääkäri sano, että tulee ainoastaan viiko verran.
Kuulostaa todella lyhyeltä ajalta, mulle joskus 15v sitten tehty tähystysleikkaus ja vatsa oli 2-3vko kipeä ja haavoja kiristi varsinkin äkkinäiset liikkeet. Työskentelen poliisina, joten ammatinkin puolesta luulis, että saikkua tulis enemmän kuin viikko, meillähän voi joutua painimaan/tappelemaan asiakkaiden kanssa milloin tahansa ja siinä kyllä sais tikit kyytiä.
Kommentit (21)
Leikkaus oli mulle helppo ja olin jo leikkausta seuraavana päivänä ylhäällä reippaasti. Särkylääkkeet lopetin kaksi päivää leikkauksen jälkeen. Mitään vuotoja ei ollut leikkauksen jälkeen. Sain sairaslomaa kaksi viikkoa, jotka tosiaan oli osaksi ihan lomaa kun olo oli jo tosi hyvä.
Leikkauksen jälkeen olen ollut ihan fiiliksissä. Ei ikinä enää karseita kuukautisia, jotka kestää kestää kestää kestää... Itselläni ei ole tullut mitään ongelmia liukkauden kanssa. Itse asiassa taitaa olla päin vastoin - ei ole ennenkään ollut mitään ongelmaa asian kanssa, mutta nyt välillä seksin aikana liukkautta on melkein jo liikaakin. Mistähän sekin johtuu.... No siis hormonitoiminta pelaa edelleen kuten ennenkin.
Voit hyvällä mielellä mennä leikkaukseen. Moni pelottelee ihan turhaan. Muista vain pitää itsesi oikein hyvässä kunnossa ennen leikkausta - paranet paljon nopeammin. Mun kanssa samassa huoneessa oli vanhempi ja heikkokuntoisempi nainen, joka opetteli kokonaan pissalla käymisen ja kakkaamisen, joten kyllä kannattaa huolehtia lihasten kunnosta jo etukäteen. Toki tuo voi liittyä leikkaustapaan tai muuhunkin, mutta hän joutui olemaan lähes viikon sairaalassa. Itse olin yhden yön ja heti seuraavana aamuna loikkasin suihkuun eikä sen jälkeen makoilla tarvinnut. Ja en tosiaan ole mikään Super-Marjo vaan ihan tavis ;)
ja ikää mulla 35. operaatio meni hyvin. poistettiin kohdunkaulakin- umpipussi jäi. parani hyvin. 3vk olin saikulla.
ainut mikä huonompi juttu niin ilmeisesti toinen munasarja on hiipumassa johtuen leikkauksen yhteydessä verenkierron muutoksiin alavatsan alueella. yhdelläkin munasarjalla pärjää, mutta ajoittain limakalvot on huonossa kunnossa ja kuumia aaltoja.. ei kiva. ei mahdotontakaan- yhdellä porskutetaan kohtuullisen ok. mutta paikallisestrogeenia saan tarvittaessa.
syynä operaatioon oli jatkuva vuoto, jota oli kestänyt yli vuoden putkeen ennen leikkaus. tyytyväinen olen kaikenkaikkiaan vaikka tuo leikkausriski että munasarjoihin saattaa vaikuttaa tapahtuikin mulle.
alakautta sairaslomaa 7 viikkoa .Nostelukieltoa 4 viikkoa.Et toivu kyllä töihin viikossa, haet lisää saikkua.Totuus on että kohdun kaulaa jää senverran että kohdunkaulan syöpä on mahdollinen eli papa-kokeet täytyy tehdä normaalisti. Näin minulle sanoi lääkäri. Kuukautiseton elämä on ihanaa.
Kohdunsuusta ainakin otetaan papa-näyte,siksi suositeltiin kokeissa käyntiä. Itseltäni kohtu poistettiin laskeuman vuoksi.Näköjään tiedot vanhentuneet,näyttää siltä että sairaalasta laitetaan kotiin paljon nopeammin kuin muutama vuosi sitten, säästöistäkö johtuvaa?
tehty. Toipuu siitä nopeasti.Mulla ei silloin saikulla ollut mtn merkitystä, kun en ollut töissä sinä kesänä.
Hormonitoiminta jatkuu samanlaisena, mutta minulle tuli sellainen kostumisongelma. En tiedä miksi ja miten se kohdunpoistoon liittyy(ikää oli 35v) mutta ihan selvästi sen jälkeen kostuminen on ollut puutteellista. Piti alkaa käyttää liukkareita tai sylkeä kostukkeena kun rakasteltiin. Mulla ei muita ongelmia sen suhteen.
Jossain on sanottu että vaihtarit alkaa aikaisemmin niillä joilta kohtu on poistettu- jostain syystä. Mulla ei vielä aole alkaneet, olen nyt 45v.
Etuja: jippii, ei enää koskaa niitä ylivuotavia menkkoja, et voi sairastua kohtu- tai kohdunkaula syöpään. Jos tarviit vaihtareihin hormonikorvaushoitoa, niin kohdunpoistosta on selkeä etu kun ei tarvitse syödä keltarauhashormonia = rintasyöpäriski huomattavasti pienempi, lähes olematon.
Nauti tulevasta kesästä ilman menkkoja.
Itselleni tehtiin kohdunpoisto alakautta ilman tähystystä spinaalissa 3 päivää sitten. Leikkaus kesti 1,5 tuntia- luin sen papereista, sillä torkuin lääkkeiden vaikutuksesta koko toimenpiteen ajan. Leikkauspäivänä oli kipuja, joita lääkittiin, mutta tulin lääkkeistä pahoinvoivaksi. Olin aivan varma, etten pääsisi seuraavana päivänä kotiin -sen verran kurja olo oli parhaasta hoidosta huolimatta.
Yöhoitajan tullessa töihin yhtäkkiä tajusin, että kivut olivat hallinnassa. Yöllä tarvitsin vain panadolin. Pieni pahoinvointi kuitenkin jatkui.
Aamulla olin jo aivan valmis kotiin. Katetrin poistamisen jälkeen pissaaminen onnistui vasta muutaman yrityksen jälkeen.Iltapäivällä kotiuduin, mutta illalla tuli vielä kerran takapakkia oksentelun muodossa, onneksi viimeisen kerran.
Nyt ei ole juurikaan kipuja, ehkä pientä kiristelyä ennemminkin. Vuoto on olematonta veristä nestettä, suojaksi on riittänyt pikkuhousun suoja, vaikka yleensä vuodan hyvinkin reippaasti.
Eilen käväisin pikaisesti tervehtimässä suvun iäkästä synttärisankariakin!
Toipuminen on ainakin tähän saakka ollut nopeaa, toivottavasti jatkossakin. Lomaa töistä 3 viikkoa. Eli kaikkien kauhukertomisten lukemisten jälkeen voin sanoa, että kohdallani toimenpide oli huomattavasti helpompi kuin uskalsin ajatella etukäteen!
Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille!
Hassua, että satuin lukemaan vanhaa ketjua. Mutta vastaan siis tähän väitteeseen. Kohtua ei leikattu minkään laskeuman takia vaan kohdun sisäisen endometrioosin. Saikku 6 viikkoa ja juuri siksi, että ei tulisi laskeumia. Ja papa-koe siksi, kuten tuossa joku muukin sanoi, että koska yksi näytteistä otetaan emättimen pohjukasta.
Ja ota itse selvää, ennen kuin tulet höpöttämään ihan vääriä tietoja. Sille ei voi mitään jos sulle ei ole saikkua kirjoitettu. Minulle kirjoitettiin heti 4 viikkoa ja 2 viikkoa lisää, koska teen raskasta, fyysistä työtä.
Ja saikkua tuli 6 viikkoa. Papa käskettiin otattaa aina kun tulee kontrollikutsu.
Leikkaus meni hyvin ja elämä on ollut ihanaa ilman kohtua. Ja tosiaan ala-kautta leikattiin ja saikku 6 viikkoa, koska teen fyysisesti raskasta työtä. Nostelua ei siis saanut olla siksi, ettei tulisi laskeumaa ja uudelleen leikkausta muutaman vuoden päästä.
Hormoonitoiminta ollut ihan normaali, koska munasarjat jätettiin.
alakautta sairaslomaa 7 viikkoa .Nostelukieltoa 4 viikkoa.Et toivu kyllä töihin viikossa, haet lisää saikkua.Totuus on että kohdun kaulaa jää senverran että kohdunkaulan syöpä on mahdollinen eli papa-kokeet täytyy tehdä normaalisti. Näin minulle sanoi lääkäri. Kuukautiseton elämä on ihanaa.
ei nykyään jätetä mitään kohdusta, kun alakautta otetaan. mitä järkeä olisi jättää?
jos sulle jätetty, niin pitää papat sun muut otattaa,ja syöpäriski jäljellä, vertakin voi joiltain tulla...
eli umpipussi jätetään nykyän.
ja ei saa 7viikkoa, vaikka avoleikkaus tehtäisiin, se on fakta!!
2 viikkoa tähystyksellä tehdyn leikkauksen jälkeenja muuten mun leikkauksesta on 3kk:tta ja vaikka oli infektiokin, niin lomaa ei tulut lisää, eikä edes jälkitarkastusta tehty....
niin ne ajta muuttuu... ja säästöt lisääntyyy..
vai jättikö ne kohdun suuta ?????
ja ilmeisesti sulla ollut virtsan pidätysongelma syynä leikkaukseen ? eli on kiristelty tms lisäksi ??
mulla siis leikkaus 2011 tehyt ja uusimmat tiedot tavallisesta KOHDUNPOISTOSTA ja saikkua 2 VIIKKOA. olen sairaanhoitajana vuodeosastolla 3 vuorotyössä, johon kuuluu kaikenlainen potilaiden nostelu, autteleminen sun muu : )
eli ottakaa selvää noist ikivanhoista tidoistanne!
tehtiin aina vatsanpeitteiden läpi. Nykyään tehdään aina alakautta jos ei esteitä esim runsas ylipaino on este. Alakautta kun tehdään niin se on lähes aina totaali eli kaikki otetaan pois ja emättimen pohja suljetaan umpipussiksi. Yläkautta kun tehdään niin voidaan jättää kohdunkaulaa tai kohdunnapukka.
t 2
Sain sairaslomaa neljä viikkoa, vaikka olin silloin kotiäitinä. Nostelukielto oli voimassa saman ajan, max viisi kiloa sai nostaa. Samaten tietty kaikki rehkiminen oli kiellettyä.
tähystysmenetelmällä onnistui, eli alakautta poistettiin kohtu.
itse leikkaus meni hyvin, yksi yö sairaalassa ja kotiin, ja ei kovin kipeäkään ollut.
mut muutaman päivän päästä alkoi kivut alavatsalla ja alaselässä, tulehdusarvot korkeat.. antib kuuri jne
eli ilman tuota tulehdusta olisin kyllä toipunut hienosti, koska ei ollut pariin päivään juurikaan kipeä, ihan panadol pillerillä pärjäs, niitäkin otin lähinnä illalla ja aamulla yhdet.
sairaslomaa tosiaan tulee vaan kaksi viikkoa, olen sairaanhoitja, joten mulla myöskin työ melkoisen touhukasta.
eli aikas pieni operaatio on, mutta aina ei voi tieää onnistuuko tähystämällä, jos meneekein avoleikkaukseksi, niin kuukausi sairaslomaa.
toki kannattaa leikkauksen jälkeen sanoa ammattinsa, niin kyllä lääkäri osaa arvioida voiko palata töihin vai ei, ja lissä lomaa saa, jos ongelmia tulee myöhemminkin.
ei nykyään jätetä mitään kohdusta, kun alakautta otetaan. mitä järkeä olisi jättää?
jos sulle jätetty, niin pitää papat sun muut otattaa,ja syöpäriski jäljellä, vertakin voi joiltain tulla...
2 viikkoa tähystyksellä tehdyn leikkauksen jälkeen
ja muuten mun leikkauksesta on 3kk:tta ja vaikka oli infektiokin, niin lomaa ei tulut lisää, eikä edes jälkitarkastusta tehty....
Ja saikkua tuli 6 viikkoa. Papa käskettiin otattaa aina kun tulee kontrollikutsu.
Leikkaus meni hyvin ja elämä on ollut ihanaa ilman kohtua. Ja tosiaan ala-kautta leikattiin ja saikku 6 viikkoa, koska teen fyysisesti raskasta työtä. Nostelua ei siis saanut olla siksi, ettei tulisi laskeumaa ja uudelleen leikkausta muutaman vuoden päästä.
2 viikkoa tähystyksellä tehdyn leikkauksen jälkeenja muuten mun leikkauksesta on 3kk:tta ja vaikka oli infektiokin, niin lomaa ei tulut lisää, eikä edes jälkitarkastusta tehty....
vai jättikö ne kohdun suuta ?????
ja ilmeisesti sulla ollut virtsan pidätysongelma syynä leikkaukseen ? eli on kiristelty tms lisäksi ??
mulla siis leikkaus 2011 tehyt ja uusimmat tiedot tavallisesta KOHDUNPOISTOSTA ja saikkua 2 VIIKKOA. olen sairaanhoitajana vuodeosastolla 3 vuorotyössä, johon kuuluu kaikenlainen potilaiden nostelu, autteleminen sun muu : )
eli ottakaa selvää noist ikivanhoista tidoistanne!
Myomien takia kohdunpooisto. Yksityisellä. Yksi vuorokausi sairaalassa. Spinaalipuudutuksessa tehtiin. Neljän viikon sairasloman sain. Olisin varmaan pystynyt viikon jälkeen palaamaan töihin. Kuin olis viisaudenhampaanpoistossa ollut. Ei sitä muistele.
Itseltäni leikattiin reilu viikko sitten avoleikkauksena pystyviilto. Pakko kertoa myös se että tein kuolemaa viimeisen viikon. Nyt kaksi parempaa päivää. Minut kotiutettiin yhden tehovalvontaosasto yön ja kahden vuodeosastoyön jälkeen. Ehdin olla vajaan vuorokauden kotona kun menetin tajunnan ja jouduin uudelleen sairaalaan. Sisäinen verenvuotohan se. Ikävä kyllä aika moni oli osastolle joutuneet palaamaan myös huonetoverini ja kaikki olimme todella huonossa kunnossa. Toivottavasti toisilla parempi onni. Itse en sustuisi enään ikinä.
18.1 mulle tehtiin alakautta kohdun poisto ja virtsarakon tuentaa.Ma tehtiin ja Ti iltana kotio.Ekapäivät oli maha kipeä.,mutta todella nopeasti tilanne alkoi helpottua.Nyt 29pv pystyy jo koiran kanssa lenkkeilemään ei juoksemaan eikä kovin pitkälle lenkille.Sairauslomaa 5vk.En ihan usko sinun viikon päästä työssä olevan,itsellä seisoma työ enkä vielä usko 8h pystyväni työtä tekeään.
tsemppiä tulevaan.
Mistä syystä olette kohdunpoiston saaneet/päässeet?
Itse haluaisin sinne, papaluokitus ollut kaksi kertaa jo 4, viimeisen lapsen jälkeen, joka siis syntynyt yli kaksi vuotta sitten, pelkkää vuotoa koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Yhdynnät eivät onnistu enään mitenkään, liian märkää touhua siihen. Säikähdin kun luin, että joku oli leikkauksen jälkeen kostunut vielä enemmän? Miten muilla? Olen soittanut jo terv keskukseen asiasta, että tällaisen haluan, ensimmäinen vapaa aika ainoalle gyneosaavalle lääkärille yli 4kk päähän. Miettinyt jo työterveyspuoltakin tähän,
Kun kohdunpoisto tehdään alakautta, yleensä sairasloma 5 viikkoa. Yhdynnässä voi olla 2 kk toimenpiteestä alkaen. Näin minulle annettiin ohjeet.
Olin jälkitarkastuksessa kaikki hyvin, tikit ei vielä kaikki sulanut. Kohdunpoisto alakautta siis, se ärsyttää limakalvoja ja siksi ensimmäinen viikko on aika inhottavaa, kun kirvelee, ennekuin limakalvot paranee ja sitten monella toimenpiteen jälkeen voi joutua virtsan katetroimaan, mutta yleensä elimistö palautuu omaan rytmiin. Oli rohkaisevaa, kun Gynegologi sanoi ollaan syksyllä entistä ehompia. Aion nyt parantua kunnolla ja sitten hoitamaan fyysistä kuntoa, että jaksaa eteentäin elämän koulussa. Uskoa ja luottamusta sinulle ja terveyttä!
Tuo spinaali ja alakautta tehty taitaa olla eri kuin oma vatsanpeitteiden kautta tähystyksenä irroitettu ja alakautta poistettu kohtu.. Koska itselläni vatsanpeitteet erotettiin kaasulla ja siihen on pakko nukuttaa eikä spinaali käynyt. (Ehkä maallikkona olen nyt hakuteillä, mitä joku spinaalilla tarkoitti). Siis ainakin kolme erilaista leikkausta on olemassa ? Ja ihmiset kertovat omistaan. Minulla oli kaksi viikkoa sairaslomaa ja liikkuminen piti aloittaa melkein heti ettei tule tiukkaa arpikudosta. Olin kaksi päivää sairaslassa ja siellä piti päivät kävellä niin paljon kuin pystyssä pysyi. Olen yli nyt yli 50 vuotias ja hormoonitasoni on vielä normaali Eli itselläni ei vaihdevuodet ole aikaistuneet. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut. Ei virtsankarkailua tms. Jotain arpikipuja vatsassa on, mutta ei pahoja. Kuukautisten loppuminen oli suuri helpotus elämään.
Mulle tehtiin syksyllä 2011 kohdunpoisto avoleikkauksena, sairauslomaa n. 5 viikkoa. Mulle sanottiin, että papa-seulonnoissa kandee käydä, koska yksi näytteistä otetaan emättimen pohjukasta.