~~ ELOTÄHKÄT vko 24 ~~
Helou helou, uuteen viikkoon! Avaan jälleen kerran vain pinon enkä muuta. Viime viikon turinat löytyy tästä:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Palailen paremmalla aikaa...
-AJ&E-
Kommentit (60)
Maanantaiaamu ja vettä sataa taivaan täydeltä! Rakennusmiehet aloitti aamulla kahdeksalta makkarin ikkunan takana naulapistoolin kanssa räiskimisen ja yöllä oli taas jostain syystä aivan mahdotonta nukkua. Keittelin siinä kahden aikaan aamuyöllä itselleni kaurapuuroa kun ei ollut mukamas muutakaan tekemistä ja nukuttanut ei yhtään :) No yllätys, että sitten aamulla kellon soidessa olisi voinut nukkua vaikka vähän pitempäänkin...
Jälleen yksi neuvola käynti ohitse ja sf-käyrän alalaidoilla mennään taas, niin kuin aiemmissakin raskauksissa. Painoa oli kyllä sitten tullut edellisenkin kuun edestä, eli tuommoiset 1,2 kg / vko! Toivottavasti vauvakin olisi niistä omansa saanut että ei kaikki roikkuisi äidin lantiolla vielä joulun allakin ;) Hemoglobiinikin oli taas kohdillaan ja sokerit yllättäen plussalla, mutta eivät onneksi laittaneet vielä seuramaan uudestaan niitä arvoja...
Täytyy myöntää, että itselläkin on ollut jostain syystä pinna hieman kireällä tuon Neiti Wiis Veen kanssa, enkä oikein tiedä onko Nti ollut tavallistakin ärsyttävämpi vai pitäisikö vain itse yrittää ryhdistäytyä ja tutkia omaa napaa välillä. Tiedän että tämä flunssa ja turvotukset ei ainakaan auta asiaa, mutta kyllä vikaa on varmasti paljon myös väsymyksessä, joka iskee sellaisina ihme aaltoina. Välillä sitä on niin elämänsä kunnossa ja vauhdissa, kun taas välillä tuntuu että voisi vain maata päivän peiton alla ja lukea jotain hyvää kirjaa.
*Lyle* Itse kanssa huomasin että oli ihana tässä eräänä lämpöisenä päivänä viime viikon lopulla, kun löysi juuri sopivat vaatteet niskaan, että sitä suorastaan säkenöi ja ystävänikin huomauttivat, että raskaus taitaa tosiaan saada ihmisen hehkumaan. Tuli itselle ihana fiilis, kun muutkin huomasi, että voi hyvin. Nyt tämän flunssan myötä säkenöinti on ehkä hetkeksi hiipunut, mutta täältä sitä noustaan kuin feenikslintu tuhkasta...
Ihanaa odotusta kaikille ja viikon jatkoja,
E-A ja 30+6
PS.
*amalia-joel* tässä kuva toisesta tulevasta perheen jäsenestä, josta oli silloin viikko sitten puhetta...
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=81f3e7b4-3603-11dd-a840-…!
E-A: Ihana pienoinen!!!
Täällä kanssa ajatukset taas lentelee laidasta toiseen, toisena hetkenä on n i i n ihanaa ja toisena huoh... Juuri nyt tekisi mieli pakata laukut ja lähteä kuukaudeksi autiolle (lämpimälle) saarelle!! Mukaan lähtiöitä ??
Pääsimme miehen kanssa reissuun viikonloppuna, mutta ei se nyt ihan mennyt niin kuin olisin toivonut... Ja esikkokin oli sairastunut sillä aikaa, oksennellut yökylässä, mutta tänään onneksi hänkin terveiden kirjoissa ja kerhoonkin pääsi.
Illalla supisteli aikas kiitettävästi, pari vähän napakampaakin ja oli muutenkin suht kurja olo, mutta rauhoittuivat sitten aikaa myöte, onneksi.
Ulkona tulee vettää kuin aisaa ja hurjat 5 astetta lämmintä, sekin on tylsää, vaikka vettä tänne päin kyllä oikeesti jo kaivattiin. Ja edellis sadepäivänä kehumani uusi liesituuletinkin on NYT paikallaan, mutta maustehylly ei mahdukkaan enää (olisikin ollut liian yksinkertaista jos olisi niin helpolla mennyt) joten täytyy mennä putken pätkää vielä ehtimään. Eli ehkäpä viikon kahden päästä on valmista =) Osaava mies ei vielä meidän huushollissa takaa että asioita tapahtuu =)
Miijo: Sektiot vauvan ahdinkotilasta johtuneita ja nyt sektio koska kaksi sektiota valmiiksi alla.
Joo taidan mennä nurkkaan nurisemaan, ei voi nyt kehua mielen laatua =) Josko seuraavan kerran iloisimmissa mietteissä.
-E- 28+
Meillä ei vielä sada vettä, mutta onhan sitä luvattu ja just kattelin Forecan sivuilta, että vasta lauantaina paistais seuraavan kerran arska meillä, plääh!
Meillä nuorimmainen on ollut tänään harvinaisen kärttynen, varmaan osittain johtuu tosta uusiutuneesta korvatulehuksesta, mutta sitten tekee vielä hampaita tähän kaupan päälle. Jesjes! Missään ei oo hyvä olla ja äiti pitis olla kokoajan vähintään metrin päässä ja mieluiten ihan näkösällä. Ei siinä mitään, mutta mies on aamusta iltaan tänäänkin töissä, nii ei pahemmin naurata - onneksi isommat pojat "selviää" itekseenkin eikä tartte mua jatkuvasti. Onneksi ovat jo 8 ja 11 vee.
Voi sinua *E-A*, ko menit ton kuvan mulle näyttämään :p Mulla iski nyt aivan hirveä kuume päälle, jonka oon saanu pidettyä järkisyiden perusteella aisoissa, mutta nyt se taas pomppas. Aivan ylisuloisenluttana toi pentukoiruus on <3 Tiiän seuraavaksi meneväni netistä katteleen pentuvälistyksen sivuja ;)
Tosta säkenöimisestä muuten - itellä ollu kans sitä nyt ilmassa. Liekkö sitten noi uudet mammavaatteet vaikuttaneet asiaan, ko oon tuntenut itteni niin hehkeeksi ;) Tai sitten se on tää aika, jolloin on kaikki suht ok...Pitää mennä, alkaa tuon pikkuneitin kiinnostus tietokonetta kohtaan olemaan taas ihan huipussan, ei meinaa vaipassaan pysyä.
-AJ&E-
sain kiirehdittyä itselleni neuvola-ajan, eli mulla on viikon päästä maanantaina neuvola. sen aikaisemmin ei ollut aikoja. tuo oman neuvolatätini kesälomittaja otti turvotukseni heti todesta ja oli aivan kauhuissaan siitä, ettei mitään arvoja olla katsottu toukokuun alun jälkeen...
Mulla on se huono olo kanssa palannut ( täällä oli muitakin), etoo ja janottaa todella paljon. No, nythän se neuvolan ihminen käski mun jättää kaikki mahdollinen suola pois ja juoda vettä runsaasti. Mitenköhän tiheästi joudun juoksemaan pissalla sitten? Öisin käyn jo 4-6 kertaan pissalla. Onko muilla jo tällaista? Kaupassa kerkeää käydä, mutta sitten on jo melkoinen hätä kun kotiutuu ( n. 1,5 tuntia)...
Auttaiskohan ananas tuohon turvotukseen? Siitä tykkään ja voin syödä purkillisen ihan noin vaan.
Tympeän kylmä ilma on meilläkin ja välillä ripsii vettäkin. Aamulla käytin esikkoa uimakoulussa ja hyvin meni onneksi taas. Oli muuten todella kivan näköinen uimakoulun opettajakin tytön ryhmällä....hiih...onhan se kiva katsella joskus.
Palaillaan taas astialle. MORO!
TarjaMamma 31+5
Hiphei mulla on uusi liesituuletin!!!! Eikä siinä mennyt kuin puoli päivää ja nyt on myös keittiön kaapit siitä huipparin vierestä pesty, kun piti joka tapauksessa tyhjentää, niin sama oli pyyhkäistä.
TarjaMamma: Hyvä että sait aikaistettua neuvolaa ja ananashan pitäisi poistella turvotuksia, joten eikun vaan niitä syömään. En tiedä onko vaikutusta syökö purkista vai tuoretta (??) Ja kiva että olet silmäiloa saanut uimakoulussa, pitäähän sitä kuskaavilla vanhemmillakin olla jotain iloa =)
AJ: Täällä on kans yks mammapoika tänään, mikään ei ole hyvä ja äiti ei saisi lähteä ja äitillä koskee päähän, joten hermot on entisestään tiukilla, eikä jaksais yhtään. Onneksi kohta on päiväuni aika, ja mie pääsen navetalle lepuuttamaan hermojani =)
-E- 28+
täällä vietetty väsynyt päivä anoppilareissun jäljiltä... oltiin viikonloppu anoppilassa ja kyllä tuo kuumassa autossa (=ei ilmastointia) istuminen, huonosti nukkuminen ja pari päivää pinna kireällä (=anoppi käy hermoille...)oleminen vie voimat. Tänään herättiin lasten kanssa vasta 9.30 kun normaalisti heräillään kahdeksan aikoihin. Ja olo on siltikin vieläkin nuutunut...
Täällä on myös tullut helteiden myötä turvotusta, jospa nyt helpottaa kun nuo hellepäivät hetkeksi häipyivät. Vessassa juoksen tiheään, välillä tuntuu, että juuri käytyä saa taas heti mennä uudestaan. Öisin käyn pari kertaa ja päivisin varmaan pari sataa kertaa... ehkä vähän liioiteltua, mutta elo pitää suunnitella niin, että aina on reitin varrella varmasti vessa jos hätä käy liian pakottavaksi...
Painosta oli ollut puhetta - mulla on tullut ihan hirveästi painoa... 20kg, mutta niin mulla on tullut molemmista aiemmistakin. Vaaka löytää uudet lukemat heti kun testiin plussa tulee. Mutta en ole ottanut painosta paineita, kyllä sen sitten pudotettua saa :)
Vatsanympärystä oli mittailtu, minäkin innostuin mittaamaan ja tuosta navan kohdalta on ympärys 114cm ilman paitaa :)
Minäkin olen kuullut hehkuvani - ehkä se tosiaan kuuluu tähän vaiheeseen raskautta. Tosin tänä aamuna katselin peilistä, että näytän kyllä niin raskautetulta piukean pallovatsani kanssa - napa on pullahtanut viinirypäleeksi mahan päälle, naama on täynnä pisamia, maksaläikkiä, posket punoittavat ja rinnoissa on nänninpihat levinneet taas lautasen kokoisiksi.
Uimassa ollaan käyty isomman uimakoulun takia ja viimeviikolla kakkonen (4v) sanoi saunassa yhden vanhemman tädin riippurinnoista, että onpas pitkät tissit. Sitten silitti minun rintaani ja sanoi, että äitillä ei ole - äitin tissit on pyöreät ja pulleat :)
Sukupuolesta: esikoisesta sanottiin ultrissa, että on poika ja niin olikin. Vatsakin oli selvästi "poikamallinen" eli työntyi eteenpäin piukeana pallona. Kakkosesta ei haluttu tietää sukupuolta ja vatsan muodosta kaikki ennustivat tyttöä, vatsa kun oli selvästi erimallinen kuin esikoisesta, mutta niin vain tuli poika. Nyt on ultrissa nähty, että poika tulee ja vatsakin on kuulema taas ihan selvästi "poikavatsa". Mutta luulisin ettei tuosta vatsan muodosta juurikaan voi päätellä sukupuolta vaikka kivahan sitä on sen perusteella arvuutella. Esikoisesta mulle tuli se nk. poikaviiva, tokassa ei viivaa näkynyt enkä nytkään ole huomannut viivaa...
Minä toivoin, että tämä kolmas olisi ollut tyttö - sukupuolella ei tosin ole mitään merkitystä, enkä osaa keksiä mitään selitystä sille miksi olisin halunnut tytön, ehkä se toisi tiettyä tasapainoa perheeseen. Pääasia tietysti, että syntyy ja sukupuolesta huolimatta hän on kovin odotettu ja rakastettu jo.
Neuvolalääkäreistä - mulla on ollut nyt 2 kertaa ja 1 kerta on kuulema vielä loppuviikoilla. Toivoisin pääseväni ison sf-mitan takia kokoarvioon ä-polille, mutta jos en pääse menemme sitten yksityiselle vielä kerran kurkkaamaan vatsaan. Onhan se kiva nähdä vielä kerran ennen syntymää tuo masuköllijä.
Vatsassa pidetään aikamoisia tehotreenejä monta kertaa päivässä ja tehokkain treenaus ajoittuu puolen yön tienoille. Päivisin taitaa liikkeet olla vain asennon korjausta tai paikan vaihtoa.
Onko muilla saunomishimoa? Minä voisin saunoa monta kertaa päivässä, vaikkakin saunassa alkaa tuo otsa jomottaa silti on ihana olla löylyn lämmössä. Sama saunomisinto on kyllä ollut aiemmissakin tässä loppuraskaudessa...
Mukavaa alkanutta viikkoa Elotähkille!
-viltsu-inkeri rv31+3- Enää 9 viikkoa ja laskurin mukaan 60 päivää :)
Heti pitää käyttää hyväkseen oma aika, ko nuorin päikkäreillä ulkona ja aivan satavarmasti muuten kohta herää...Joten nopeasti!
Mulle tuli tänään toi ä-pakkaus ja nyt mua harmittaa, ko en ottanutkaan rahana sitä, kuten silloin aikasemmin meinasin. Nooh, ei voi mitään. Onhan siinä kuiten paljonkin tarpeellista tavaraa :) Oli jotenkin mun mielestä enemmän poikavoittonen tai sitten sen teki se välipuku, joka oli sinistävä.
*Viltsu-Inkeri* Ite oon aivan hirveä saunafriikki, kuten kaikki meän perheessä ja meillä lämpenee sauna usein (kiitos aina valmis-kiukaan), mutta nyt on viime viikosta lähtien käyny silleen, etten pysty oleen kauan saunassa, ko tulee heikko/huono olo (vaikuttaiskohan mahoton löylynheitto asiaan ;)
Ai juu, muistu tossa nyt vasta mieleeni, että näin viime yönä aivan hirvittävän unen. Tohinkohan ees kertoa?! Unessa mun tuttavani mies raiskasi minut ja se kävi todella kipeetä ja sitten kohta masukki tuli ulos keskenkaiken - oli aivan pienillä viikoilla, mutta oli aivan järkyttävä uni ja aika itkunsekaisin tuntein heräsin tuon painajaisen jälkeen. Ensimmäistä kertaa elämässäni näen unta, jossa menetän pienen...
Ja nyt neiti heräsi, mentävä!
-AJ&E-
*Amalia-Joel*
Nuo kauhu-unet ovat tavallisia, joskaan itse en ole niitä koskaan nähnyt. Mun sisko näki esikoisen odotuksen aikaan usein unta että oli suihkussa ja yhtäkkiä kuollut vauva oli veren seassa lattialla....hyi.
Mulla oli viime yönä uni, jossa laitoin superleveisiin vaunuihin 3 pikkuista tyynyä...tuo mahan koko taitaa alkaa hämmentämään mun ajatuksia. Hirvein usein kuulen kommentin: oletko varma. että on vain yksi lapsi tulossa? En kyllä tunne kuin yhdet liikkeet ja on todistettu, että on vain yksi...
Mulla saunominen on enemmän mielessä kuin aikaisemmin, mutta mullakin tulee siellä sellainen kätevä päänsärky melko heti. Kohtahan tuota saa alkaa harrastamaan tosissaan...kolmea S:sää nimittäin...
Minäpä lähden köllöttelemään tuon mahani kera ja yritän taas uppoutua Nora Robertsin kirjaan kun kerran on mahdollisuus ( kakaralauma ulkona kaverin kanssa).
TarjaMamma
Taas terrorisoimassa =) Sadepäivän vika =)
Viltsu-Inkeri: Ihanasti lapsosi sanonut =) Meillä neiti kylpylässä muisti kertoa jokaiselle joka vilkaisikin mun mahaa että meidän äitin masussa on uusi vauva, se syntyy kesällä =)
AJ: Mie olen kanssa nähnyt kauheita unia!! Synnytyksistä, hyvistä ja huonoista. Mies ottaa ja jättää noin vain. Ydinkatastrofi iskee. Kerran pari olen herännyt ihan pala kurkussa, se on kurjinta, koska sit ei saa kyllä unta kovin pian uudelleen!
Meikällä on taas tänään tullut pari napakampaa supistusta (monen tunnin erolla) mutta siihen on taas liittynyt tuota haavakipua, ihan nanosekuntin supistuksen jälkeen vielä koskee, mutta uskoisin että ei vielä syytä huoleen kun ei sen pidempää kipu viivy.
Aamulla pitäisi sinne sokerirasitukseen taas kammeta, eikä voisi vähempää kiinnostaa!!!! Ja pitäisi nyt muistaa paastota, kattokaa vaan niin huomaan kohta syöväni tai juovani jotain =) Jännittää melkoisasti että minkä moisia arvoja sieltä nyt napsahtaa! Huonoja arvaan ma! =(
Napamittaa on kertynyt huimat 117 cm !!!! APUA!! ja tämähän vaan kasvaa. Mulla on täysin poikamaha, rantapallo tuossa edessä. Neitistä levisi enemmän sivulle, mutta takaa sitäkään ei huomannut. Viiva oli neitistä, pojista ei.
Saunominen vaihtelee täällä, välillä tulee tosi helposti huono olo, välillä "kärsii" istua pidempääkin. Saunan kosteus vaikuttaa melkoisesti!
Täytyy keksiä tekemistä ettei eksy jääkaapille...
-E- 28+
Ja näin taas uutta viikkoa kohti...
On kiva lukea, että kaikilla menee ihan hyvin..:)
Ja myös aina huomaa, että aina löytyy joku kohtalotoveri tiettyihin "vaivoihin"...
Heikotusta mulla on ollut edelleen...vähän sellanen olo , jos oisi syömättä liian pitkän aikaa, vaika ei tosissaan ole pelkoa, kun suu käy koko ajan..
Mutta muuten ihan normisti...:)
Viltsu: mulla kans toi 20kg rikki...:)jos yhtään lohduttaa...mua ainakin lohdutti kun huomasin, etten ole ainut...
Mulla kans välillä tosi rajuja unia..välillä tosi raakoja ja välillä tosi seksuaalisia...että ihan nolottaa kun herää aamulla...:)
napamitta on 108cm, ja sf mitta oli perjantaina 30cm.maha on iso, mutta en kyllä yhtään osaa sanoa, kumpi maha mulla on...enenmmän tää kyllä on edessä kuin kahesta aikasemmasta, mutta vielä on huono sanoa, kun en tiedä kumpi tulee...
Mä olen miettinyt, tota, kun mulle ei anneta tota toista lääkärikäyntiä ollenkaan, ton terveyskeskussulun takia, että meen kyllä sit yksityiselle..saako kelalta muuten mitään nykyään takasi?kannattaako mennä tavalliseen ultraan?ja mitä maksaa? kun ei mitään aavistusta...onko väliä millä viikolla menee?
Onko teillä ollut mies aina mukana synnytyksessä, tuleeko nyt?Oletko itse ollut mukana jonkun toisen synnytyksessä?
Mä olen synnyttänyt niin, että äitini oli mukana, nyt haluaa tulla mies mukaan, itse olen ollut siskoni synnytyksessä...siskoni synnytys(ensisynnyttäjä)oli erittäin "helppoa"katseltavaa, kun koko homma kesti vain 4 tuntia..
Kyllä noi lapsoset osaa aina löytää sanat tilanteeseen kuin tilanteeseen...:)meillä 7.v kysyi multa yksi päivä, että "äiti miksi sun pylly on kasvanut niin isoksi, vaikka se vauva on vain tuolla mahassa?"
niin sanoppa se...:)
Mutta nyt peittelemään tyttösiä untenmaille...:)
Hyvää alkavaa viikkoa....
miijo 30+6
pelastavat mun aamun tätä nykyä - näin kesälomalaisenakin saa pienen oman hetken. En nimittäin ole mikään aamuihminen ja parhaiten päivä lähtee käyntiin, jos saa hetken olla rauhassa ja ihan hiljaa (ei siis meillä yleensä onnistu :)).
Viltsu ja miijo: mulla nyt 17 kg, joten samoilla painonnousuilla mennään. Ja mua kans lohduttaa kuulla, etten ole ainoa, jolla painoa tulee.
Ihanaa on myös lukea, että muutkin saa kuunnella noita "oletko varma, että siellä on vaan yksi" kommentteja - eilen oikein aloin ajatella, että kuinka väsynyt olen tuohon jatkuvaan mahan kommentointiin ja päivittelyyn (taas kerran). Ja että tuon päivittelyn ansiosta olen itsekin alkanut ajatella, että mun maha on jotenkin tosi epänormaalin suuri. Ja mietin myös, että varmaan se myös vaikuttaa siihen, että koen itseni vain suureksi ja rumaksi enkä yhtään säkenöiväksi odottajaksi. Mulla on ollut nuorempana syömishäiriö eikä tämä suhde omaan vartaloon ole ollut mikään kovin helppo vielä aikuisenakaan, siksi huomaan että olen näemmä hiukan liian herkkis noille kommenteille edelleen ja käännän helposti kaikenlaiset kommentit negatiivisiksi. Tuntuu kuitenkin kurjalta, koska olen aika vahvoilla ollut viime vuosina näiden juttujen kanssa. Höh, tulipas ruikutettua.
Mulla vatsa on ihan selkeästi eri mallinen kuin kahdessa edellisessä tyttöraskaudessa, jolloin vatsa levisi enemmän sivuille. Nyt vatsa on tuollainen selkeästi edessä oleva pallo ja rakenneultran mukaan poikaa odotetaan. Eli mun kohdalla tuo vatsan muoto näyttäiskin tukevan näitä vanhoja uskomuksia.
No, nyt pitää mennä pakkaamaan esikoisen uimakamoja, uimakoulussa käydään täälläkin :)
anna ja rv 31+6
Narahdus kävi rasituksessa =( paasto 5.3 1h arvo 11.6 eli ok meidän raja-arvojen mukaan, kerkesin jo huokaista ja sitten 3 h arvo 9.3 =( Tuosta en oikeesti tiedä kyllä mikä on raja-arvo, mutta pikainen netti surffailu ei lupaa hyvää. Tosin aion kyllä protestoida pahasti jos vuorokausikäyrälle täytyy mennä (koska ei nuo nyt n i i n paljon heitä) ja se mittaajaa oli ihan pyllystä!!!! Oikeesti se ei tiennyt mitä teki, sille olevinaan neuvottiin, mutta ei se enää muistanut niitä ohjeita tunnin päästä (tai ensinnäkin oli mittaamassa vasta 2 tunnin päästä, eikä meinannut uskoa kun sanoin että tunnin päästä eka mittaus) Lisäksi ekasta veritipasta otti kokeen, puhdistusainetta oli aina sormessa puoli litraa. Omalla mittarilla sain siitä viimeisestä arvosta 8.9 (ajattelin vähän kalibroida samalla omaa mittaria, hyvin piti paikkansa, tuota viimeistä lukuunottamatta).
Mutta siis katsotaan mitä terkka sanoo ja kys. Tietysti vauvan parastahan sitä on ajateltava. Ai niin ja sit vielä se mittaaja pisti suonesta läpi ja hirveän mustelman sain käteen!! *kihisee kiukusta*
Painon noususta on keskusteltu, meikälle on tullut reipas 10 kiloa, taitaa olla jo lähempänä viittätoista, mutta miekään en jaksa noista liikaa hermostua, saahan ne sitten tiputeltua aikanaan pois jos niikseen haluaa. =) Murehdin niitä sitten ensi talvena tai ensi kesänä =)
Muuten napa voi ihan ok, supistuksia ei illalla enää tullut ja työntekokin on onnistunut hyvin! Jos tässä jaksaisi, lomia pitäisi kyllä pitää pois, kun saisi aikaiseksi varattua lomittajaa! Meinaisin että vois käydä vaikka naapurikunnan kylpylässä lepäilemässä päivän tai pari, kivoja kesätarjouksia ovat laittaneet. Sitä aina miettii että pitää jonnekkin kauas lomalle lähteä, mutta suotta kait tuota puol päivää autossa istumaan kun lähempääkin löytyy lomapaikka.
Mutta nyt ruuanlaittoon ja aamukahvit nassuun ennen kuin päänsäryksi heittäytyy =) Rasituksen pahin puoli on että aamukahvit venyy..
-E- 28+
Yhtäkkiä mun pää meni totaalisen tyhjäksi :o Vasta siellä oli vaikka ja mitä ajatuksia, ko viestejä luin, mutta kävi vaan että naps! Voi jestas *reps*
Joku puhu synnytyksissä mukanaolemisesta - meillä mies oli edellisessä matkassa ja varmasti tulee tämänkin, tosin riippuu mihin saahaan sitten muksut hoitoon. Esikon synnytyksessä mulla oli *silloinen anoppi* matkassa ja kyllä oli joidenkin kätilöiden ilmeet ihmeellisiä, ko tajusivat yhtälön ;) Ite en oo koskaan ollu kenenkään synnytyksessä - saattais olla satavarmasti mielenkiintoinen kokemus olla "ei synnyttävänä osapuolena".
Voi *Emma*, ko napsahit :( Meillä arvot menee näin: 0h 5.3, 1h 10.0 ja 2h 8.6. Mutta nää viitearvothan saa tosiaan jokainen tk/kunta ite päättää, joka on mun mielestä melko syvältä - pitis olla ihan valtakunnalliset arvot käytössä. Ja nyt ko ite oon tehny kotimittauksia, nii kuulemma jo yhden!!! poikkeavan arvon takia laitetaan lähete ä-polille.
Noista mahoista vielä...Mulla on omasta mielestä pieni maha ja poikamallinen eli on tossa edessä, tosin onhan tää masukkikin aivan toisessa asennossa, ko edellinen, joka istua könötti pitkälle.
Nyt menee meän, kohta 1 weellä pälli, joten menen. Pitis alkaa vissiin kohta miettiin jo hänen tulevia synttäreitäänkin. Äiti tahtoo aivan ehottomasti Hello Kitty-kakun ;)
-AJ&E-
Näin se tiistaikin rullaa taas kohti iltaa...maha on taas ollut tänään oudon pinkeä ja on tuntunut ilkeältä tuolla virtsarakon kohdalla, muutama kunnon nipistys on myös tullut. Eilen illalla poju jumppasi ihan kunnollai ja yksi kunnon potkukin tuli, aivan säpsähdin siihen.
Mulla on tuo armaani ollut jokaisessa synnytyksessä mukana ja samaten aikoo nytkin tulla. On aina ollut hirmuisen ihana ja tukena, pyyhkinyt mun otsaa viileällä ja märällä pyyhkeellä ja tuonut juotavaa ja hieronut. Koskaan en ole huutanut hälle enkä kironnut häntä. En voisi kuvitella olevani yksin synnyttämässä.
Minä en koskaan ole ollut muiden synnytyksissä mukana enkä todellakaan ottaisi anoppia enkä omaakaan äitiäni mukaan...hui...Mun äiti esim, on synnyttänyt kaikki lapsensa hiljaa ja valittamatta ( ainakin väittää)..minä en ole pystynyt olemaan hiljaa, olen kyllä vaikeroinut ja huutanutkin keskimmäisen synnytyksessä. Anoppia en huolisi muuten vain... B-)
Mulla ihan hirvittää, kun luen teidän joidenkin kohdalta juttuja, esim *A-J:llä* on vasta vuoden ikäinen pienokainen kotona jo valmiiksi ja sitten tulee ihan pieni lisäksi...Kun mun pienimmäinen syntyi, niin esikko oli 3,5 vee ja keskimmäinen nippa nappa 1,5 vee ja täytyy sanoa, että kuopuksen ensimmäisistä kuukausista on hyvin vähän konkreettisiä muistoja. Ihan sumussa on mennyt ja varsinkin kun oli sitä masennustakin. Harmittaa kun ei muista kunnollai niitä alkuaikoja. Sen muistan kuitenkin, että Saana (pienimmäinen) hymyili mulle tosi paljon enemmän kuin muut lapseni...yritti kait reppana piristää äidin mieltä!!! Mutta oli se oikeasti rankkaa; kaksi vaipoilla ja tuttipullolla ja tuteilla...
Ei muuta kuin jaksamista vain teille joilla tilanne tämä, en halua pelotella tai masentaa millään muotoa. Muistakaa kuitenkin, että on aivan sama siivouksille ym kotitöille, kunhan itse jaksatte ja voitte hyvin.
Mun keskimmäinen viettää kanssa pian synttäreitä, täyttää 6 vee! Jaksaisi vaan nekin viettää kunnialla... ;)
No, ei muuta kun päivänjatkoja. Lähden kahvinkeittoon.
Oletteko muuten huomannut, että viestijonossa aika pieni piiri nykyään? Missä muut elokuiset luuraa?
TarjaMamma
... kurjaa, sillä illalla olisi lasten yleisurheiluhässäkkä, jonne tykkäisivät mennä, muttei paljon kaatosateessa huvita. Muutenkin on alakulotunnelmat. Syynä 11-vuotiaan koiruutemme taipaleen päättyminen. Vanha neiti ei meillä ole vuoteen enää ollut, kun laumassa meinasi tulla ristiriitoja, mutta tässä lähellä on majaillut ja säännöllisesti on nähty. Vajaa kaksi viikkoa sitten tanskandoggi oli tallannut mamman päälle sillä seurauksella, että polven ristiside oli katkennut. Eläinlääkäri oli sitä mieltä, että leikkaaminen ei kannata, kun selässäkin on remppaa ja koirallakin ikää. Tuntuu, ettei asiaa itse ole kunnolla tajunnutkaan. Ehkä siksi, että mies itkun kanssa asiaa aiemmin päivällä soitti, ja asiasta pitäisi jonkun jollain lailla koossa pysyen puhua lapsillekin. Ehkä oman itkun aika on sitten myöhemmin...
Saunaan tekee mieli melkein joka päivä, mutta nahka ei kestä sitä kutinaa. Useamman kerran viikossa tulee kuitenkin käytyä löylyssä rentoutumassa.
Mies on molemmissa synnytyksissä ollut mukana, ja näillä näkymin tulee nytkin. Tosin jos vauvan tulo sattuu esikoulunaloituspäivälle, niin menen sitten yksin, koska pitää isän olla esikoisen kanssa opintietä aloittamassa. Itse en ole kenenkään synnytyksessä ollut mukana. En tiedä, osaisinko itsekään ketään muuta kuin miehen ottaa...
Poutasäätä odotellessa...
Jotenki on veto pois ja tylsistyttää...kotona muksujen kaa,joka pv samaan aikaan siivoo ja laittaa ruokaa yms.Tottunu niin elää työvuorojen mukaan ja ollu niin vähän kotosalla.Viikonloppuna oli eri kivaa ku mies kotona.Pesin kaikki vauvanvaatteet ja vaununosat.Tyttö ei niissä viihtynyt juuri lainkaan joten melko uudelta näyttävät.Pinnasänkykin on koottu.Mulla kävi vauvavieras(2kk)en muistanut et ne on noi pieniä.Mulla poika täyttää 8v ja tyttö4v,joten aikaa siitä edelliskerrasta on.Mulla oli myös masennusta tytön synnytyksen jlk joten siitä ajasta ei ole kovasti muistikuvia.ainakaan mukavia.Mulla seur neuvola 17.6.Jotenki on maha kumman alhalla eikä mielestäni kovasti kasvanu.Mut sehän onki tuo vauva ollu tuolla aivan alhaalla lähtöasemissa jo 26vko asti.supistukset on väh huomattavasti ku olen saikul.Mut nyt suklaalevyn kans sohvalle...T:roosa 29+4
Meillä mies tulee synnytykseen mukaan.Itse olen ollut siskoni synnytyksessä mukana,kyllä näytti tilanne erilaiselta kun katsoo vierestä..kun taas itse on synnyttämässä.:)
Täälläkin ollut sateinen ja tuulinen päivä..masussa on ollut kunnon zembalot kokopäivän:DAinut mikä oli kiusana melkein kokopäivän niin pohkeeni kramppasi pahasti(ihan kuin pitkäkestoinen suonenveto)panadol onneksi auttoi...
Tänään oltiin pojan allergiakokeissa,koivu,leppä ja joku tuntematon kasvi:Daiheutti heti punoitusta ja määrättiin antihistamiinia...3 viikon päästä saadaan tarkemmat tulokset.
Mulle ei maita lämmin ruoka yhtään:/syön salaatteja(pasta/kinkku/meetwursti/tonnikalaa)ja salaattiainekset päälle..muuten tulee huono olo jos yritän syödä esin lihakastiketta...onko muilla ollut tällästä?Makean himo on yllättänyt mut:)mutta olen ollu tiukkana koska esikoisessa oli diabetestä ja piti tarkkailla sokru arvoja enkä halua enää kokea samaa pahaa litkua uudestaan:D
Mutta nyt lepäilemään soffalle kun kokopäivä on mennyt liikenteessä..
Pitkästä aikaa ehdin kirjottamaan, sillontällön oon kyllä käyny lukemassa...
Oon nyt sit selkäkipujen takia sairaslomalla äitiysloman alkuun joten kotona esikoisen kanssa ollaan. Kesälomalla olisin tän kesäkuun ollukkii ilman saikkua, joten ei kauheesti suunnitelmat siitä muuttuneet. Poika (vähän yli 2-v) vaan haluais joka aamu lähteä tarhaan, eikä taida ymmärtää mitä "loma" tarkottaa ;) Tarha kun on tossa ihan vieressä vielä niin viimeistään siitä ohi kävellessä jää aitaan roikkumaan ;)
masussa kaikki ok, ainankin liikkumisesta päätellen. Sokeri seurannassa olin kättärillä sillon jokunen viikko sitten ja ruokavaliolla pysyy sokerit aisoissa, kun vaan jaksais...
Suonenvetoja ja kramppeja on jaloissa, varsinkin öisin ja ostin jo yhdet tukisukatkin, kai niitä on pidettävä ainankin jos enemmin on liikenteessä.
Mittasin masun ympäryksen kun siitä oli täällä puhetta, 108 cm on tällähetkellä, mihinköhän mittoihin vielä ehditään jos tulee mukaan kunnon turvotukset :)?
Nyt on taas mentävä ruokaa laittamaan... koitan ehtriä välillä kirjottelemaan!!!!
fiona77 rv 31+5
Ei näkööjään kantsi enterillä yrittää vaihtaa otsikosta tekstiin =)
Terkka soittelikin heti perään. ja täällä on raja-arvot 4.8/ 10.8 (kuopuksen aikaan 12.2 ei aiheuttanut toimenpiteitä eli se 1 h arvo olikin yli, muttta 2 h arvo olisi saanut olla 9.9 ja mulla se oli 9.3, joten se oli ok. Mutta siis kaksi poikkeavaa arvoa ja lähete äippäpolille, mutta ku mie olen joka tapauksessa sinne ens viikolla menossa, niin ei kait siinä samalla hoituu sekin. Mutta siis aiemmissa raskauksissa on rasitustulokset olleet pahempia, joten kait sitä on kuitenkin suht hyvin asiat. Ja itse mittailut todistaa että ruoka-asioita miettimällä homma bueno, puolikasta vuuallista juustokakkua ei sokrut kestä =) Mutta normi ruuat kyllä.
Mutta nuo viitearvot saisi kyllä oikeesti olla valtakunnalliset!!!
Meillä myös isäntä on ollut synnytyksissä mukana, ekalla kierroksella jo salissa ja sitten pääsi myös leikkaussaliin, mutta tokalla kerralla joutui jäämään saliin oottelee leikkausta. Hyvä apu oli ekalla kierroksella, hieroi hartioita ja piti seuraa (kun epiduraali alkoi vaikuttaa) ja tokalla kerralla oli seuramiehenä ja tukena sitten kun juostiin =) En tiiä kyllä kumpi siinä säikähti enemmän minä vai mies...
Anoppia en ikuna kuuna päivänä ottaisi saliin!!!!! Ja äidistä ei myöskään olisi siihen. Erään ystäväni ottaisin, jos tilanne olisi se ettei isäntä pääsisi mukaan, tästä on sovittu jo.
Salaattilautanen kutsuu.. taidan siirtyä näkkärilinjalle =)
-E- 28+
Kyllä oli taas viime viikolla usein sellainen tunne, että aivan kuin omia ajatuksiaan lukisi. Lapsien levottomuus on välillä käsittämätöntä ja oma pinna taitaa turvotusten ja väsymysten myötä lyhetä aikalailla..
Viikonloppu meni oikein mukavasti ja olin lauantaina vielä sitä mieltä, että olen elämäni kunnossa eikä raskaus hidasta tahtia lainkaan. Olin kavereiden kanssa Hesassa shoppailemassa ja syömässä, oli oikein ihanan rentouttavaa. Mutta ehkä sitten liiasta jalkeilla olosta tai mistä lie johtuen, olin eilen tosi huonovointinen. Supisteli lepoasennossakin ja oli kertakaikkisen kipuinen olo. Selkää jomotti, silmien takana oli särkyä ja yhtään ei sietänyt olla jalkeilla. Lepo kuitenkin auttoi ja pääsin tänään töihin. Tosin olen kankeana kuin mikä. Ja pelkkä kenkien avustaminen tytölle jalkaan sai masun kovettumaan ja oikealta nipistelee yhtenään. Seuraillaan siis tilannetta...
Pakko muuten kertoa, että lauantaina tunsin pitkästä aikaa itseni kauniiksi. Asuvalinta oli oikein onnistunut ja jotenkin huomasin sitä "säkenöintiä", joka kuulemma raskaanaolevilta joskus löytyy. Itseltäni se on ollut tosi kateissa, mutta löytyi siis lauantaina hetkiseksi. Masuni on pienempi ja sirompi kuin aiemmissa raskauksissa, ja se on kyllä oikein sievä ;=) Hassua muuten, että puhuiteen noista poika- ja tyttömahoista. Mulla on tyttömahat olleet palloja edessä ja poikamaha taas levinnyt sivuille, että se niistä vanhankansan ennustuskeinoista.
No mutta nyt töihin!
Lyle 29+1