1,6 vuotiaan puhumattomuudesta ja puheterapiasta
Moi!
Käytiin tänään tytön kanssa neuvolalääkärissä, missä kaikki oli hyvin. Mutta...kun puhuimme mitä sanoja tyttö osaa ja lääkäri kuuli ettei vielä oikeastaan sano mitään, äiti osaa sanoa ja mummo mutta niitäkään ei kauhean usein kuule, totesi, että jos puhetta ei ala kahden kuukauden sisällä tulemaan niin mars puheterapiaan. Pääasia kuitekin oli että ymmärtää kaiken ja osaa näyttää kuvista asioita ja toteuttaa pyyntöja jne.
En itse ole huolestunut, sillä tyttö on kova menemään ja juoksee ja kiipeilee joka paikkaan, mielestäni puhe on jäänyt jalkojen alle. Kyselenkin nyt miten tuonikäisten neuvolalääkärissä yleensä on tuohon puheeseen suhtauduttu...onko noin pieniä passitettu puheterapiaan?
Kaikki kokemukset ja neuvot otetaan vastaan!
Puheterapiaa vastaan minulla ei ole yhtään mitään ja ihan mielellämme me sinne menemme, jos lähete tulee.
Kiitoksia etukäteen!
Kommentit (9)
Kuulostaa kyllä " hätävarjelun liioitteelulta" . Eikös se suosituskin ole, että ellei ensimmäisiä sanoja ennen kahden vuoden ikää tule, silloin aletttaisiin tutkia. Varsinkin kun lapsesi kehitys muuten vaikuttaa olevan aivan normaalia ja todennäköistä onkin, että " puhe on jäänyt jalkojen alle" .
Meillä 1v8kk hulivili, jolla nyt vasta parin viimeisen kuukauden aikana on alkanut puhetta tulla. Eikä siihen kiinnitetty neuvolassa mitään huomiota, vaikkei silloin siis vielä juuri sanoja ollutkaan. Meillä vanhemmalla pojalla on kehitysviivästymä, joten itsekin tulee syynättyä suurennuslasilla tämän kuopuksen kehitystä. Mutta huolissani en ole ollut hetkeäkään, kyllä sen näköjään näkee kokonaiskehityksestä milloin puhe viiveistä ja oikeasti syytä huoleen. Esim. jos tuon ikäinen juttelee omaa kieltä, laittaa tavuja peräkkäin, yrittää edes vähän toistaa puhetta tai äänteitä ja esim. leikki ja motoriset taidot ovat ikätasolla, en olisi lainkaan huolissani.
Näin kyllä ajattelin itsekin. Riippuu varmaan pitkälti lääkäristä miten tuohon puheeseen suhtautuu. Siis eihän tuon ikäisen tietenkään pidäkään osata vielä puheellaan kommunikoida mutta siis siitä oli puhe, ettei sanoja vielä tule. Eikä kauheasti kyllä vielä yritä matkiakaan, hiukan kyllä. Olin kyllä itsekin siinä uskossa että siinä kahden vuoden iässä aletaan asiaa vasta tarkemmin tutkimaan jos aihetta on.
Mutta edelleen siis kokemuksia olisi kiva kuulla!
Ei kai lapseltakaan voi kaikkea vaatia... toinen on kova menemään ja puhuu myöhemmin ja toinen kömpelömpi mutta juttua tulee!
Tunnen aika monta lasta jotka parivuotiaana aloittelivat sanojen sanomista ja hyvin on sen jälkeen puhetta riittänyt.
Kaverilleni taas sanoi lääkäri että ellei kolmevuotias saa itseään ymmärretyksi, on puheterapeutilla hyvä käydä. No, tämä taas ei välttämättä liity siihen miten aikaisin sanoja tulee...
puhuu ihan täysin kaikkea jos häntä vain ymmärtää kun puheesta puuttuu l,n,v,r ja s kirjaimet. Matkinut ei ole ikinä. Ja sanat tuli sitten heti kokonaisina eli ei esim. -to (auto) kuten isosiskollaan aikanaan. Poika oppi kävelemään 10kk iässä ja siitä asti painanut tauotta menemään. Neuvolassa ei hänen puheenkehityksestään olla oltu ollenkaan huolissaan. Naapurissa on 3v. poika jolla vasta ruvennut tulemaan sanoja ja on muutaman kerran ollut puheterapiassa kun ei 2½v. ikään mennessä sanoja tullut.
puhumattomuuteen vasta 2v. neuvolassa. Eli siis poikani ei osannut sanoa yhtään sanaa vielä 2v. neuvolassa, joten th ehdotti puheterapiaa, mutta itse olin sitä mieltä että odotetaan vielä 3 kuukautta. Joten meillä on tark. käynti neuvolassa joulukuussa jolloin katotaan että tarviiko mennä käymään puheterapeutilla (näillä näkymin joudumme) :( Meidän poika on liikunnallisesti hyvin kehittynyt, joten varmaan se puhe on jäänyt jalan alle, tai ainaskin toivon niin. Tällä hetkellä poika osaa sanoa EI, OHO, YÄK ja osaa matkia eläinten ja koneiden ääniä jne. ja ymmärtää puhetta jne. Ainoa asia jossa ollaan jäljessä on nimenomaan tuo puheen tuottaminen. Oikeastaan odotan jo innolla sitä puheterapeutille pääsyä että saa jonkun ammatti ihmisen kommentin tähän tilanteeseen.
Jos lapsi ei kaksivuotiaana puhu tuon enempää, hänet otetaan uudestaan kontrolliin muutaman kuukauden kuluttua. Lähempänä kolmea ikävuotta sitten käydään puheterapeutin juttusilla, jos ei puhetta ala tulla. Tämän tiedän ammattini ja työni kautta.
Meidän poika sanoi 1 v 6 kk iässä tasan viisi sanaa. 2-vuotiaana puhui jo usean sanan lauseita. Sekin on normaalia, että 2-vuotiaana tulee vasta muutamia sanoja. Kunhan tulee. Myös ymmärtäminen ja muu kommunikointi on tärkeää olla kunnossa.
kun puolitoistavuotiaana osasi sanoa ei ja äiti. Kun 2-vuotistarkastuksessa sanoja oli parikymmentä, edelleen pidettiin tahtia hyvänä eikä kontrolliaikoja annettu. Itse tässä olenkin ollut huolissani puheen kehittymisestä eikä meillä mitään huippuspurtteja kehityksessä ole otettu, mutta eteenpäin on menty joka kuukausi.
Niin ja niitä lisäsanoja alkoi tulla vasta 1v11kk:n iässä. Siihen asti pärjättiin vain noilla kahdella.
Meillä ainakin tuli nopeasti puhe kun alkuun lähti.
Meillä poika alkoi sanoa ekoja sanojaan vasta kun oli jotain 1v9kk, eikä nla-täti ole ikinä ollut asiasta huolissaan (kuten en ole itsekään). Mun mielestä on muutenkin melkeinpä harvinaista, että jo puolitoistavuotiaat puhuvat! Tai harvinaista ja harvinaista, mutta.. itse en ainakaan tunne kovin montaa lasta, jotka olisivat puhuneet jo tuossa iässä. Joten sinuna en kyllä tosiaankaan ottaisi stressiä asiasta!
Niin ja enpä ole kyllä tosiaan koskaan kuullut, että alle 2-vuotias passitetaan puheterapiaan jos ei puhu!! Omituista kerrassaan.. :-O