Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulusta soitettiin, että teini on ylipainoinen

Vierailija
20.03.2012 |

Terveystarkastuksessa tytölle sanottiin, että hän on ylipainoinen. Painaa 59 kg ja on noin 161 cm eikä TODELLAKAAN ole lihava! Kun tyttö lähti terkkarilta, niin hän soitti minulle. Tyttö oli huutanut terkalle sitten "Saatanan läski lehmä! Kato nyt itse peiliin, niin sit vasta huomaat, mitä on ylipaino!" Tuli nyt kotiin, kun ei loppupäivää voinut olla koulussa, kun kova päänsärky iski. Soitanko terkalle?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystarkastuksessa tytölle sanottiin, että hän on ylipainoinen. Painaa 59 kg ja on noin 161 cm eikä TODELLAKAAN ole lihava! Kun tyttö lähti terkkarilta, niin hän soitti minulle. Tyttö oli huutanut terkalle sitten "Saatanan läski lehmä! Kato nyt itse peiliin, niin sit vasta huomaat, mitä on ylipaino!" Tuli nyt kotiin, kun ei loppupäivää voinut olla koulussa, kun kova päänsärky iski. Soitanko terkalle?

...ja pyytää anteeksi tyttäresi käytöstä!

Vierailija
22/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tökerösti. Sanonut, että tyttö on ylipainoinen, miten se olisi sinusta pitänyt ilmaista.

No sitenniin tökerösti, että vaikka teini nyt noilla mitoilla hieman tuhti olisikin, niin ei hän YLIpainoinen ole, ei sen enempää aikuisten kuin lastenkaan bmi-mittarilla.

Ehkä olisi terkankin vain pitänyt pysyä asiassa eikä alkaa toista ylipainoiseksi sanomaan, jos tämä ei sitä ole. Vaikka toki teinin reaktio asiaan oli törkeä, mutta niin...kukapa ei aiheettomasta syytöksestä kimpaantuisi. Kyllä minullekin saa sanoa, että kiinnitäpä huomio elämäntapoihin, jos alan olemaan pulskemmassa kunnossa, mutta ylipainoiseksi tämän huomauttelijan on turha kuvitella tulevansa sanomaan ilman seurauksia, jos ei ylipainoa löydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajalla on kyseisen lapsen painokäyrä käytössä. Jos painoa on tullut edellisestä terveystarkastuksesta enemmän suhteessa pituuteen, terveydenhoitaja on voinut huomauttaa uhkaavasta ylipainosta.

Vierailija
24/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajalla on kyseisen lapsen painokäyrä käytössä. Jos painoa on tullut edellisestä terveystarkastuksesta enemmän suhteessa pituuteen, terveydenhoitaja on voinut huomauttaa uhkaavasta ylipainosta.

Ei se, että sanotaan, että pitäisi vähän tarkkailla tarkoita, että on superläski ja kelvoton ihminen... Ylipaino on huomattavasti helpompi estää ajoissa kuin hoitaa laihduttamalla.

Tyttö ei ole lihava, mutta selvästi pulskan puolella keskivertoon nähden. Rakenteesta riippuen näyttää lihoneelta tai muuten rotevalta. Rotevan tai samassa tlanteessa pitkään pysyneen ei tarvitse laihduttaa, mutta alkava lihominen kannattaa panna kuriin. Koska jos ruokavalio ja liikunta on sillä uralla, että painoa kasaantuu, kassantuminen ei lopu itsestään.

Vierailija
25/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin tökerösti. Sanonut, että tyttö on ylipainoinen, miten se olisi sinusta pitänyt ilmaista.

No sitenniin tökerösti, että vaikka teini nyt noilla mitoilla hieman tuhti olisikin, niin ei hän YLIpainoinen ole, ei sen enempää aikuisten kuin lastenkaan bmi-mittarilla. Ehkä olisi terkankin vain pitänyt pysyä asiassa eikä alkaa toista ylipainoiseksi sanomaan, jos tämä ei sitä ole. Vaikka toki teinin reaktio asiaan oli törkeä, mutta niin...kukapa ei aiheettomasta syytöksestä kimpaantuisi. Kyllä minullekin saa sanoa, että kiinnitäpä huomio elämäntapoihin, jos alan olemaan pulskemmassa kunnossa, mutta ylipainoiseksi tämän huomauttelijan on turha kuvitella tulevansa sanomaan ilman seurauksia, jos ei ylipainoa löydy.

Eli jos ylipainoinen sana ei käy teille, niin mikä sana olisi ollut parempi? Samaa asiaahan siinä kuitenkin ajetaan. Ja kuten itsekin kirjoitit: vaikka teini nyt noilla mitoilla hieman tuhti olisikin...

Olisiko se sana tuhti parempi?

Vierailija
26/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttären käytöksestä kuin sanasta ylipainoinen.

Ylipainolle voi tehdä jotain, mutta pystytkö enää tekemään mitään tyttäresi käytökselle, vai karkaako se jo käsistä?

Vierailija
27/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulusta soitetaan, jos on tapahtunut jotain kamalaa tai lapsi pitää hakea kotiin kesken päivän. Olisi ehkä outoakin saada puhelu, että "apua apua, lapsesi on nyt ylipainoinen"!

Vierailija
28/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömiä vastauksia taas. Kaikki epälaihat eivät todellakaan ole lihavia vaan ihan normaaleja. Normaali on hyvä asia.

Vierailija
29/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämättömiä vastauksia taas. Kaikki epälaihat eivät todellakaan ole lihavia vaan ihan normaaleja. Normaali on hyvä asia.

Mutta vihdoinkin tuli se, ainoa ja oikea vastaus, hyvä sinä. Me muut ollaan niin turhia.

Vierailija
30/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koulusta soitetaan, jos on tapahtunut jotain kamalaa tai lapsi pitää hakea kotiin kesken päivän. Olisi ehkä outoakin saada puhelu, että "apua apua, lapsesi on nyt ylipainoinen"!

jos lapsi haistattelee henkilökunnalle ja lähtee ovet paukkuen kesken koulupäivän teille tietymättömille...

Vierailija
31/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsensa nälässä pitäjät.

Ap:n teini, jon on esim. 15 v.

ON NORMAALIPAINOINEN.

ELI HALOJAA TAAS HULLUT.

Aikuista vastaava painoindeksi on noin 23.5 kg/m2.

Lapsi on normaalipainoinen.

Tämän lapsen normaalipainon alue on 42.8 - 63.3 kg.

http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html

Ap:n lapsen bmi on 23,5.

Tuo laskuri on virallinen lasten ja nuorten bmi-laskuri(aineistona suomalaisten lasten ja nuorten mitat, kehittänyt suomalaiset lääkärit, tämä bmi-laskuri tulossa valtakunnalliseen käyttöön)

Tosin uskon, että aloitus on trolli/provo.

Vierailija
32/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ylipainoa, ei edes pyöreyttä. Täysin normaalipainoinen. Se, mikä minua huolestuttaa, on taas laihuutta ihannoivien vastaukset. Oikeasti, lapsenne ovat vaarassa sairastua syömishäiriöihin, jos asenne painoon on tuollainen. Kannattaa havahtua, ennenkuin on liian myöhäistä.

Th

Vierailija
33/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oikein kun haistatti terkalle.

Äitinä soittaisin sinne ja sanoisin myös suorat sanat. Käskisin sen terkan tunkea painotaulukkonsa läskiin ahteriinsa.

Näin sitä koulussa tehdään nuorista syömishäiriöisiä. Hyvä terkat.

Jos tyttö ois painanut 80 kiloa voisi huomauttaa ystävällisesto, että muutama kilo on päässyt tulemaan liikaa. Tosin sekin voi johtua sairaudesta, joten kannattaisi puhua ensin vanhemmalle asiasta.

Mitä helvettiä muuten ihmisten painot kuuluu nykyään joka insatanssiin?

Kyllä ne kolesterolit ja diabetekset puhkeaa niin laihoille kuin lihavillekikn.

Ja sydänkohtaus iskee myös painoon katsomatta.

Vierailija
34/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin tuolla virallisella Duodecimin lasten ja nuorten painoindeksilaskurilla, ja jos ap:n lapsi on ikävälillä 13-18v, tuli KAIKISTA vastaus:

TÄMÄ LAPSI ON NORMAALIPAINOINEN.

Aivan sairasta sakkia, en ihmettele että Suomessa jo 8v. laihduttaa, jos "äiteinä" on noin sairaita ihmisiä, kun palstalla on! HÄVETKÄÄÄ!

Vierailija
35/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yli 30v 170cm ja painan 55 kg, ja olen lihaksikas ja silti vois pari kiloa tiputtaa!

Vierailija
36/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka laskisitte millä tahansa laskurilla niin tuon kokoinen lapsi on aivan normaali. Ei "hieman" ylipainoinen vaan täysin normaali. Laskekaa vaikka lastenpainoindeksilaskurilla. Itse olen ollut tuon kokoinen yläasteella ja olen ollut normaalipainoinen. Aivan järkyttävää, että täällä nuorten tyttöjen äidit sanovat, että on ylipainoinen. Jos omasi on 160 ja 49 kiloa niin painavammat ei todellakaan ole ylipainoisia.

Kolahti kommentit vaan niin kovasti, koska itse olin hyvinkin epävarma omassa kehossani nuorena.

Vierailija
37/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö alipainoisen terkkarin saamattomuutta, kun ei ole vielä noottia tullut? Ikää tytällä saman verrran kuin aloittajan lapsella.

Tässä perheessä ei yksikään ole ollut sopivan kokoinen. Yksi oli syntymästä saakka -10 käyrällä (nyt aikuisena on korjaantunut), yksi 0-käyrällä mutta söi koulun henkilökunnan mielestä liian vähän ja sitten tämä yksi noin +10 käyrällä. Tai suoria kai ne nykyään ovat. Jokaista piti jossakin tarkastuksessa tai vähintään ylimääräisessä verikokeessa käyttää.

Eikö se ole aika hyvä keskimääräinen saavutus, jos ollaan keskimäärin 0-viivalla? Sama perhe, samat ruuat, lihavin liikkuu eniten ja on ehdottomasta kovakuntoisin. Kieltämättä rasvaiset herkut maistuvat.

Vierailija
38/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä esittänyt asiansa. Mutta aika törkeää käytöstä sinunkin tytöltäsi huutaa tuollaisia. Syytä molemmissa mutta kyllä todellakin selvittäisin asian. Ja molempien kanssa. Tyttösi on myös syytä ymmärtää, ettei noin toisille puhuta ja pyytää anteeksi.

ja miten? Olitko kuuntelemassa...Itse en uskoisi ihan suoraan tökeröä tapaa puhua vaan epäilisin tytön värittäneen keskustelua.

ja kelle vaan muullekin, hienovaraisesti painosta.

Kaikki terkat ja muut ammattilaiset ei siihen kykene. Nuoret on herkkiä vaikka muuta esittäisivät, ei ole kiva varmasti kenenkään kuulla jyrkkiä kommentteja. Ja en tiedä mitä terkka oli sanonut, kommentoin sen perusteella mitä ap kirjoitti

Vierailija
39/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kropassa olisi 10 lisää, niin kyllä hyllyvää olisi aika satsi.

Riippuu tietysti ruumiinrakenteesta, mutta jos ei tyttösi ole lihaksikas, niin kyllä saattaa olla pulska. nykyään tuntuu olevan normaali ilmiö, että läskit pursuu farkkujen vyötärön yli, mutta lihavuuttahan se on.

Vierailija
40/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miehen siskon poika oli pikkasen pullukka ala-asteen viidennellä. Th oli suositellu tarkkailemaan syömisiä ja laihduttamaan vähäsen. Poika otti niin itteensä, et mopo karkas käsistä täysin. Meinas jo aivan anoreksian puolelle mennä. Ei suostunu syömään enää oikein mitään muuta kuin hedelmiä.

Pari vuotta olikin sitten taistelua syömisten kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan