Sektiohaavan paranemisesta!
Minulle tehtiin sektio (vaakahaava) viime torstaina, ja hyvin olen lähtenyt paranemaan. Mietin kuitenkin tuota sektiohaavan hoitoa, sillä yksi kohta (vasen pää) haavasta punoittaa hieman n. 2-3cm matkalta. Ei ole kipeä, ei arista, ei ole kuuma. Mulla vielä toi maha tuppaa roikkumaan ihan kivasti siinä haavan päällä, joten olen yrittänyt mahd. paljon ottaa ilmakylpyjä = makaan alavartalo paljaana sängyllä ja levytän, sekä suihkuttelen haavan aamuin- illoin kätilön ohjeiden mukaan (sairaalalla haava eritti hieman, tosi vähän, josta syystä kehottivat suihkuttamaan pari kertaa päivässä ja tosiaan noita ilmakylpyjä).
Edellinen sektio tehtiin useampi vuosi sitten, en muista yhtään miten haavan kanssa meni, oliko punoitusta tms.
Onko teillä hyviä neuvoja, tai miten te ootte parantuneet? PItäiskö tuosta punotuksesta olla huolissaan. Neuvolassa poistetaan tikit parin päivän päästä, kyllähän toki terkkarikin sitten osaa vinkata jos on jotain huomion arvoista..
Kommentit (3)
toi on kyllä ihme homma, miten tuo urbaanilegenda jatkaa eloaan. Eli joka kerta, kun haava alue kastuu, sen paraneminen pysähtyy. Soita vaikak Naistenlkinikalle ja tarkista sieltä jos et mua usko.
ja juuri Naikkarilta sain ohjeen, että haavaa pitää suihkutella. Eli suihkuttelulla ja ilmakylvyillä pitäisi parantua.
Jos epäilyttää, onko haava ok, kannattaa vaikka soittaa neuvolaan. Siellä varmasti osaavat vastata paremmin kun täällä. Tai sitten odottelet sen pari päivää, että pääset tikkien poistoon.
Ap onnittelut vauvasta!
mun mielestä ihan normaalilta... tai tollain mullakin meni :)