Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otan 5 vuotiaan kotihoitoon tarhasta kun olen äitiys-

Vierailija
20.03.2012 |

lomalla. Kerhoa (jos sinne mahtuu) täällä on tarjolla 2xvko 2 tuntia kerrallaan. Muita samanikäisiä ei päivisin ole leikkikaveriksi. Tylsistyyköhän lapsi kotona?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ota koska mun muksu jatkaa samassa pk:ssa eskarinkin.. enkä halua, et joutuu solmimaan uusia kaverisuhteita taas kerhossa.. Päivähoitoviikkoa lyhennetään, et vapaita tulee n. 2 per viikko.

Vierailija
2/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tilanne että poika oli ollut 2-vuotiaasta asti hoidossa ja kun on luonteeltaan ujo niin kesti aika kauan solmia ystävyyssyhteita mutta ne ovatkin hyvin kiinteitä. Olisi ollut paha paikka mun pojalle jättää kaikki pk-kaverit ja mennä pari kertaa vkossa jonnekin kerhoon ventovieraaseen sakkiin. Poika oli äärettömän tyytyväinen kun sai jäädä osa-aikaiseksi vanhaan tuttuun porukkaan ja sai jatkaa saman porukan kanssa syksyllä pkn eskariin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ap pystyt takaamaan että kavereita riittää niin ok. Pari kertaa vkossa kerho ei mielestäni ihan vielä riitä...

Vierailija
4/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on varmaan ihan oikea, mutta kannattaa uhrata hetki ajatukselle, mistä lapselle kavereita. Meidän viisivuotias ainakin kaipaa niitä - ei siis tarhaa, mutta ikäsitään seuraa.

Vierailija
5/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin vielä vuosi tavis päivähoidossa ja sit eskariin

t.2

Vierailija
6/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös 5 vuotias kotihoidossa, eikä vaikuta tylsistyneeltä. Käy kaksi kertaa viikossa kerhossa. Ja muina päivinä keksimme kaikenlaista puuhaa. Esim. käymme kirjastossa, leikkipuistossa, askartelemme jne. Lapsella lisäksi isompia sisaruksia, joista tietenkin seuraa sitten kun ovat tulleet koulusta.

Vierailija
7/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole varaa tarhamaksuunkaan äitiysloman takia. ap

Vierailija
8/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan poistuu. Yhteiskunta ei ole vastuussa teidän lastenne sosiaalisesta elämästä, kun äiti jää kotiin vauvan kanssa. Olisiko ne kaverisuhteet yhtä tärkeitä, jos joutuisitte maksamaan täyden päivähoitomaksun, eli siis n. 1000 euroa/kk. Vai onko kysymys sittenkin jostain muusta. Miettikää oikeesti!

Vierailija
9/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin myös, ja päivät meni hujauksessa. 5-vuotiaan kanssa pystyi kotona tehdä mitä vain. Tytöstä tuali mm melkoinen kokki tuon vuoden aikana :)Maalattiin,piirettiin, luettiin ( oppi lukemaan itse ) paljon... Kävimme myös lasten teattereissa ja konsertteissa. Kerhoonkaan en sitten viitisnyt laittaa, ei ollut tuolle tarvetta. Perheliikunnassa ja muskarissa kävimme kolmisin viikottain ja se riitti aikatalutetuksi ohjelmaksi. Seuraavana vuonna alkoikin sitten pouolipäivä eskari--- ja se vapus oli mennyttä.

Vierailija
10/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä kerhon lisäksi sitten oli leikkikavereita puistossa.

Kävimme siis aamupäivästä läheisessä leikkipuistossa, iltapäivästä puuhailimme omassa pihassa. Lapset ovat käyneet 2-3 kertaa kerhossa juuri tuon 2 tuntia kerrallaan.

Mulla siis olleet tosiaan aina lapset poissa pkodista kun olen ollut äitiyslomalla. Esikoinen tosin oli vasta 2 kun pikkusisarus syntyi, mutta 3. lapsen syntyessä 2. lapsi oli juuri tuon 5 vanha. Samoin 4. lapsen syntyessä kolmas oli vasta 2-vuotias, mutta 5. lapsen syntyessä 4. lapsi oli vajaa 5-vuotias. Ja koska meillä lapsilla on kohtuulliset ikäerot :), on näillä kahdella 5-vuotiaalla ollut kotona vain vauva + äiti aamupäivän, isommat ovat olleet kouluiässä siinä kohtaa (eli kun 3. lapsi syntyi, oli 1. lapsi 7, sama kun 5. lapsi syntyi, oli 3. lapsi 7 ja isommat sitten jo 12 ja 14)

Hyvin ovat viihtyneet :). Riippuu toki varmaan lapsesta. Ja meillä minä mm. pelasin lautapelejä isomman/isompien kanssa + askarreltiin.

Vierailija
11/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin myös, ja päivät meni hujauksessa. 5-vuotiaan kanssa pystyi kotona tehdä mitä vain. Tytöstä tuali mm melkoinen kokki tuon vuoden aikana :)Maalattiin,piirettiin, luettiin ( oppi lukemaan itse ) paljon... Kävimme myös lasten teattereissa ja konsertteissa. Kerhoonkaan en sitten viitisnyt laittaa, ei ollut tuolle tarvetta. Perheliikunnassa ja muskarissa kävimme kolmisin viikottain ja se riitti aikatalutetuksi ohjelmaksi. Seuraavana vuonna alkoikin sitten pouolipäivä eskari--- ja se vapus oli mennyttä.

Meillä kanssa lapset viihtyneet hyvin minun + pikkusisaruksen seurassa. Ulkoilu, askartelu, erilaiset retket jne ovat hienosti täyttyneet päivät :)

t. 12

Vierailija
12/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siinä todella huomioidaan myös lasten tarpeet tällaisissa tilanteissa.

Minusta on ikävää jos lapsi joutuu tuosta vaan jättämään vanhat kaverit vain sen takia että äiit on kotona vauvan kanssa.

Vierailija
13/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim vaihtaa työpaikkaa. Jättää vanhat kuviot ja työkaverit ja menemään uuteen porukkaan.

Lapselle on aina etu saada pitää omat vanhat rutiinit joihin kuuluu se vanha hoitopaikka ja kaverit! siis kun puhutaanisosta jo 5v lapsesta!

Ja aika harvalle 5veelle riittää kaverisuhteiksi kaverit muutaman tunnit ajan eli pari kertaa vkossa kerhossa! Niitä pitää sitten olla muutenkin tarjolla...

Vierailija
14/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v. ei halunnut jäädä kotiin vauvan ja äidin kanssa koska päiväkodissa oli niin kivaa ja hyviä kavereita.

Onneksi päiväkoti oli joustava ja tyttö sai jatkaa "puolihoidossa".

Hän oli joka toinen päivä kotona ja joka toinen päivä päiväkodissa.

1.vko ma,ke,pe

2.vko ti,to

Jaoimme päivähoitopaikan toisen perheen kanssa eli kun meidän tytöllä oli kotipaivä niin tämän toisen perheen pojalla oli tarhapäivä.

Erinomainen järjestely!

Vierailija
15/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sillä että palasin töihin vasta kun isommat lapset oli pitkälti koulussa!

Olen myös palanut takaisin töihin heti vanhempainvapaan jälkeenkin niin silloin parempi vaihtoehto oli vetää lapsi minimihoitomäärälle ja pitää tuttu ryhmä kuin hakea uutta paikkaa.

Myös sisarus on helpompi saada samaan tarhaan. Ollaan oltu myös tilanteessa että lapsia viedään kahteen tarhaan, olisi saattanut olla että lapsia viedään jokaista eri tarhaan ja tämä juurikin sillä että oltaisiin otettu lapset kotiin vanhempainvapaan ajaksi ja haettu uutta paikkaa kolmelle yhden sijasta!

Meillä 5- vuotiaana lapsilla on ollut joku harrastus (on tarhassa tai kotona niin lapset tahtoneet harrastaa) ja kerhossa on ollut ne lapsista jotka on olleet kotona. On oltu joko avoimessa minun kanssa tai 3- vuotiaasta kouluikäseen saakka omassa kerhossa.

Lapset ei ole tylsistyneet kotona jos lapsien kanssa tekee jotain.

Tottakai lapsikin tarttee jotain puuhaa ja oletan että äitinä sinua kiinnostaa viettää aikaa lapsiesi kanssa?

Myös huomattu että lapset tykkää ihan yksilöllisestä ajasta vanhemman kanssa. Mene vaikka kerran viikossa isomman lapsen kanssa uimahalliin kahdestaan.

Vierailija
16/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on otettava kotiin ja karsastan muutenkin hiukan ns virikehoitoa. Saa nähdä miten tulee sujumaan, onneksi kesä on tulossa. Pimeä syksy jas talvi pelottavatkin sitten enemmän. ap

Vierailija
17/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim vaihtaa työpaikkaa. Jättää vanhat kuviot ja työkaverit ja menemään uuteen porukkaan. Lapselle on aina etu saada pitää omat vanhat rutiinit joihin kuuluu se vanha hoitopaikka ja kaverit! siis kun puhutaanisosta jo 5v lapsesta! Ja aika harvalle 5veelle riittää kaverisuhteiksi kaverit muutaman tunnit ajan eli pari kertaa vkossa kerhossa! Niitä pitää sitten olla muutenkin tarjolla...

Onko teillä siis oikeasti pysyneet samat lapset tarharyhmässä koko ajan? Meillä ei, niin hoitajat kuin lapsetkin ovat vaihtuneet liki joka vuosi. Lähinnä toki hoitajat, osa lapsista on sitten pysynytkin.

Kaverisuhteita lapsillamme on toki ollut "perheenkin puolesta", eli tuttavaperheiden lapsia + serkkuja, joiden kanssa on ollt pitkä ja kunnollinen suhde.

Meillä ei _yksikään_ lapsista ole halunnut olla pkodissa minun ollessani kotona. Isompien lasten kanssa kun toki on aiheesta puhuttu ennen vauvan syntymää. Viimeksi 4. lapsi kertoi ylpeänä pkodissa, kuinka hän jää "isovelilomalle" minun ollessani äitiyslomalla.

Ja 5-vuotias on 6-vuotias äitiysloman loppuessa. Eli eskari-ikäinen. Meillä täällä (Espoossa) siinä kohtaa yleensä vaihtuu joka tapauksessa a) hoitopaikka (eskarit ovat vain tietyissä pkodeissa + sitten kouluissa) b) ryhmä. Eli se siitä jatkuvuudesta.

t. 12

Vierailija
18/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-v oli alkuun n. 4 kk eli kevätkauden loppuun 2 pv viikossa ja silloin kyllä päiväkodista tuli meille sellaista palautetta, että olisi parempi olla jokapäivä esim. lyhyempi aika kuin vain pari päivää viikossa. Lasten väliset suhteet vähän kärsi kun tyttö oli vaan parina päivänä viikossa ja kaikki halusivat tietty leikkiä vain hänen kanssaan ja toisaalta vähän jäi välillä ulos leikeistä (muut olivat kokopäiväisinä).

Lisäksi ensimmäinen päivä meni kuulemma aina ns. päiväkotiarjen opetteluun ja toisena päivänä vasta sopeutui päiväkotirytmeihin. No minä en kuitenkaan halunnut jokapäivä viedä hoitoon ja tyttö olikin sitten sen jälkeen meidän kanssa kotona.

Seurakunnan kerhossa kävi kuitenkin ja siellä toki tutustui kavereihin, mutta oli sekin aika sumplimista kuljettaa aina kuitenkin huonosti nukkuvaa vauvaa mukana ja ne aamulähdöt...

Samaan eskariin ei kuitenkaan tullut kuin pari poikaa vanhasta pk-ryhmästä, joten kaverisuhteet oli luotava siinä vaiheessa kuitenkin uudestaan.

Olen usein miettinyt onko tuosta ollut jotain haittaa, mutta mielestäni oli kuitenkin hyvä päätös ottaa pois hoidosta ja nauttia kiirettömästä kotielämästä. Nyt samat asiat on pohdinnassa uudelleen kun näyttää samalla 4 vuoden ikäerolla.

Mutta siis mielestäni kannattaa keskustella myös päiväkodin työntekijöiden kanssa, ei ne aina ole täysin ongelmattomia nuo "vapaapäiväläisetkään". Riippuu tosi paljon ryhmästä ja lapsen luonteesta.

Vierailija
19/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt 5,5v leikkii samojen poikien kanssa kuin silloin alussa :D eli todella ovat kiinteitä suhteita olleet! Sama porukka jatkaa eskariin kuulemma. yksi poika taitaa mennä toiseen eskariin :D

Vierailija
20/27 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tylsisity, jos teette kaikenlaista. Tietenkin leikin ja ulkoilun lisäksi voi leipoa, piirtää, askarrella, käydä vaikka uimassa jne..

Päiväkotikavereita voi kutsua kylään ja kerhostakin saa uusia. Aivan ihanaa lapselle saada olla ihan rauhassa. Varmasti aluksi mankuu ja vinkuu, kun ei ole tottunut siihen, että saa itse keksiä mitä tekisi. Oppii kuitenkin. Älä vaan kuvittele, että lapsi jotenkin tarvitsisi päiväkotia.

Nyt kun päivät ovat teillä leppoisia, voisi lapsi mennä johonkin harrastukseen. Meillä esim. 5-vuotias kotihoitolapsi kävi muskarissa ja jumpassa. Sielläkin sai peuhata omanikäisten lasten kanssa, meillä tosin oli usein kylässä lapsiperhevieraita, ystäväperheitä ja sukulaisperheitä.

Niin ja kävimme perjantai-iltaisin koko perhe aina uimassa, iltaruuan jälkeen. Ei ollut kovin monia lapsia tuohon aikaan hallissa, usein sai koko lastenaltaan vain meidän perheelle :D. Uinnin jälkeen sitten vain iltapala ja nukkumaan ja sitten saimme miehen kanssa "oman illan"