Miksi meidän lapsi ei kasva??
Poika on nyt 3v ja kasvaa koko ajan hitaammin. Syntyessään oli iso 52cm ja 4020g, nyt viimeisen vuoden aikana on saanut pituutta vain reilu 2cm. Neuvolasta käsketään aina vain tulla uudelleen kontrolliin puolenvuoden päästä, mutta kuinka kauan niitä kontrolleja otetaan kun pituutta ei vaan tule?
Pitäisikö lähteä yksityiselle puolelle vai kuinka paljon lapsen pitäisi kasvaa? Onhan tämä tietysti helppoa kun samat vaatteet menee edelleen päälle kuin 1½-vuotiaana mutta pikkuhiljaa alkaa huolestuttamaan...
Kommentit (14)
Tuollaiset kasvuhäiriöt voivat kumminkin olla aika mutkikkaita selvitettäviä, joten ihan yhdellä vastaanottokäyntimaksulla ette selviä, siksi en vakuutuksetonta usuttaisi yksityispuolelle.
Sinuna kysyisin lähetettä jatkotutkimuksiin jo seuraavalla neuvolakäynnillä. Sinänsä kasvu kyllä hidastuu nelivuotiailla verrattuna vaikkapa nyt alle kaksivuotiaisiin, mutta kaksi senttiä vuodessa on kieltämättä aika vähän.
Jos neuvolaan on vielä aikaa, varaa itse aika omalääkärille terveysasemalle.
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=662/sprog=4/grp=9/menu=1/
Siinä sivun oikeassa reunassa on keskimääräisiä mittoja tytöille ja pojille. 90-senttinen kolmivuotias on pienikokoinen, mutta vielä normaalin rajoihin menevä koko - MUTTA minusta tuo, että vuodessa lisää on tullut vain 2 cm on olennaisempi juttu ja se ON vähän.
Toivottavasti et nyt ihan panikoi, se ei liene aiheellista - mutta varaa omalääkärillenne aika, et sitä kuitenkaan ihan huomiselle saa (koska kyse ei ole akuutista sairaudesta)...
-3-
Tulee mieleen pari kysymystä: ensinnäkin ovatko pituus ja paino kasvaneet yhtä matkaa? Eli onko lapsi suhteellisesti lihonut tai laihtunut (jos painoa tulee mutta pituutta ei, voi olla esim. kilpirauhashäiriö, jos taas lapsi varsinkin laihtuu, kyse voi olla jostain imeytymishäiriöstä tai sairaudesta).
Jälkimmäisessä tapauksessa: ovatko posket pyöreät? Jos ovat niin luultavasti ei hätää. Onko lapsi puuhakas (leikkii, kiipeilee jne.). Jos vaikuttaa "saamattomalta" niin voi olla huolenaihe.
Niin ja oletko sinä iso vai pieni? Entä miehesi?
Nimim. kahden terveen pienikokoisen äiti. Kumpaakin tutkittiin keskussairaaloita myöten ja hyvästä yrityksestä huolimatta mitään ei löytynyt.
(hassuja ne ravintoterapeutin lomakkeet kun niitä täytti kaksivuotiaalle, kun selvästi oli tarkoitettu lähinnä ylipainoisille koululaisille...)
Minä kyllä ihmettelen tuota että ei edes varmuuden vuoksi lähetetä tutkimuksiin. Parempi niin päin kuin että jää todellinen ongelma näkemättä.
Mä en tyytyisi seuraamaan, koska kasvun hitaus voi johtua monesta sairaudesta. Keliakia on yksi esimerkki ja sitten on liuta paljon vakavampiakin.
Paino menee siellä 0 käyrän tuntumassa melko tasaisesti, vähän alaspäin menee sekin kyllä. Mutta pituuskäyrä taas tippuu ihan kohtisuoraan alaspäin.
Minä olen 172cm ja isä 180cm, eli ei mitään pieniä kumpikaan. Meillä on 2-tyttöä ennestään ja he molemmat ovat kasvaneet tasaisesti.
Toinen kolmevuotiaana 99cm ja toinen 98cm.
Lapsi on ihan reipas ja pyöreä poskinen, tosin puheen kehityksessä on ollut vähän viivästymistä (tästäkään ei ole ollut sen enempää puhette kuin että johtuu kaksikielisestä perheestä) eikä edelleenkään ole oppinut kuivaksi kovasta yrityksestä huolimatta.
ap
Meillä molemmat esikoinen "joutui" tutkimuksiin kun kasvu hidastui. Itse en ollut huolissani kasvusta koska pienempänä kasvoi kauheaa vauhtia ja jossain vaiheessa kasvun on hidastuttava maalaisjärjen mukaan. Varsinkin kun me vanhemmat ei mitään isoja olla.
Mitään vikaa ei löytynyt. Seuraavaakin lasta oltiin laittamassa tutkimuksiin mutta sanoin että kasvaa täysin samoin kuin veljensä niin ei sitten menty.
Jännä että te ette pääse ja mietä oltiin heti laittamassa tutkimuksiin.
Meillä pojat on olleet 94.5cm 3-vuotiaana. Mutta se ei nyt paljon mitään kerro kun en muista minkä ikäisenä esikoinen oli tutkimuksissa.
Täyttää 6kk päästä 5 vuotta ja pituutta on nyt 104cm. Painoa varmaan jotain 21-22,5kg. Olen ihmetellyt tuota painon nousemista, mutta neuvolassa sanottiin että tasoittuu kasvuspurtin kanssa...joo no...sitä spurttia ei vaan näy, nuorempana hänellä oli sellaisia pari vuodessa. Nyt oli syksyllä neuvolassa 102cm eli kasvanut puolessa vuodessa 2cm lisää.
Ap:n lapsihan on ihan "painava", meilta loytyy 3 v 90 cm ja 12 kg, noin vertailun vuoksi. Meiltakin keliakia testattu verikokeella jo kahdesti, negaa on. Yleensa keliaakikkolapset ovat laihoja ja vatsavaivaisia, sairaanoloisia, eivatka siis "hyvassa lihassa" kuten ap:n lapsi. 2 cm vuodessa kasvuvauhtia on VAHAN, normaali kasvuvauhti on enemminkin 6-7 cm vuodessa, todellakin pyyda paasta nyt tutkimuksiin vahintaan lastenlaakarille ja ehka mieluummin endokrinologille...
Syökö hän muuten riittävästi?
Meidän nuoremmalla lapsella tuli kasvuongelmia jatkuvan sairastelu- ja antibioottikierteen yhteydessä, kun ruoka ei maistunut. Meilläkin neuvolassa vain varattiin kasvukontrolleja toisensa perään emmekä saaneet mitään muuta apua sitä kautta.
Ruoka-aine allergiat saattavat tehdä tuon ettei tule pituutta. Yhdellä tutulla lapsella oli ruokavalio täysin vapautettu ja sen jälkeen ei tullut kasvua ennenkuin maito jätettiin kokeeksi pois. Silloin tulikin heti pituutta vauhdilla (toki yhden lapsen kohdalla voi olla sattumaa mutta olen lukenut monista lapsista joilla ruoka-aine allergiat ovat vaikuttaneet nimenomaan pituuskasvuun).
Astmalääkityshän voi myös häiritä pituuskasvua.
Lapsi ei ole sairastellut, paria perusflunssaa lukuunottamatta. Ei ole ollut siis infektiokierteessä.
Lisää kokemuksia olisi kiva kuulla.
ap
eli poika nyt tasan 90cm ja 14kg