Häpeän silmät päästäni, jos poikani menee ammattikouluun!
Lukio on ainut ja oikea paikka, mutta poikani haluaakin nopeasti ammatin ja töihin. Miten saisin taottua järkeä sen päähän, että mars lukioon!
Kommentit (70)
Ei siinä lukiot silloin auta, aivan turhaa ajanhaaskausta. Kokki, leipuri, ompelija jne. eivät tee lukiolla yhtään mitään.
moneen ammattikouluun voi olla vaikea päästä kohtalaisen hyvälläkin keskiarvolla, koska hakijoita on niin paljon. Ei se todellakaan ole mikään pelkästään huonosti koulussa menestyneiden paikka, vaikka jotkut tuntuvat niin ajattelevankin.
kuin ap on. Tai oletko isä. Kumpi tahansa, olen onnellinen, etten ole joutunut noin kamalien vanhempien lapseksi.
Jep jep, tälle yhdelle "sivistyneelle"
Mitä ihmettä yrität jotain sivistystä tai "sivistystä" vetää koko ajan esille? Onkohan lääkkees loppu? Lukiosta, yliopistosta ja koulutuksesta olen yrittänyt puhua. Varmaan lisäkoulutus tuo todennäköisesti lisäsivistystä mukanaan, mitä se sitten lienee, mutta ei ole minun asiani.
Jaa, no täällä on yksi tällainen kummajainen.
Melkein meinasin uskoa, koska kyllähän joku hassu on aina olemassa, faijaani jo viittasinkin.
Mollaat täällä ihmisiä ja syyttelet muita totuuden vastaisuudesta, vaikka et selvästikään tiedä asioista paljoakaan.
Sinunlaisesi hölmö ansaitsee kaiken mollaamisen, jonka saa. On se kumma, kun itse heittelet tyhjiä sisällöttömiä heittojasi ilmaan, ja pidät minua osaamattomana. Olisikohan sinun aika mennä hoitoon? Joko elämäsi pyörii sen ympärillä, että yrität nolata toiset tietämättä mitään siitä, kuinka pöljältä vaikutat tai uskot aivan sinisilmäisesti, että minä en tiedä mitään, vaikka esitän perusteltuja todistuksia, ja sinä tiedät kaiken valehtelemalla syvästi koko ajan. Kummin päin asia lieneekään, niin sinulla on vakava ongelma. Mutta huoh, ehkä sinulle olisi ihan oikein elää harhoissasi koko elämäsi...
Jostain syystä kuvittelet edelleen, että sinun kertomuksesi olisi uskottava.
Mikäköhän se minun kertomukseni on? Ota vaan rohkeasti ne heikot kohdat esille, ja esitä perusteltu kritiikki! Mutta muista, mutu ja "mutta silti" ei ole kritiikkiä, se on pöljyyttä.
Taitaa tuolle sinun tunteensiirrollesi olla olemassa ihan tietty syy takana... arvaatkos mikä? ;)
Kuule, jätä psykologisointi ammattihuijareille. Et vakuuta ketään perusteettomilla heitoillasi.
Et ymmärrä mitä suorituspaineita aiheutat lapsellesi suppealla käytävänäkemykselläs. Sanot sille epäsuorasti, että "Kelpaat vain jos teet näin ja näin". Lukio on perseestä, ei siitä ole nykyään oikein mitään hyötyä edes. Ammattikoululaisiakin nykyään enemmän kunnon töissä ja vetelee isoja shekkejä palkkaa kun maisterit maalailee kesätöissä aitoja tai on vakkarina kaupan kassoilla. Ja näin sanoo Ammattikoulu ohjaajat ja ETYP:in henkilökunta. Että lällärää. Niistä sun tutkimuksista vielä, Ammattikoulun käynyt on vakituisessa työssä n.20v:nä ja perheellinen n.25v:nä. Lukion käynyt saavuttaa nämä vasta 5-10v myöhemmin.
Amis on monesti ihan jees työllistymisen ja rahan kannalta, mutta totta kai lukio kannattaa käydä jo pelkän yleissivistyksen takia.
Ammattikoululaisiakin nykyään enemmän kunnon töissä ja vetelee isoja shekkejä palkkaa kun maisterit maalailee kesätöissä aitoja tai on vakkarina kaupan kassoilla.
Kun käy vähän kouluja ja sivistää itseään, niin yleensä huomaa, että elämässä on muitakin arvoja kuin raha.
Ensimmäinen lauseenikin jo kirjottamassani hommelissa kertoo että olen oppinut arvoja. Helvetti että jotkut naiset on niin tyhmiä että rupee naurattaa. Laita pussi päähän ku kävelet kadulla.
Ollaan miehen kanssa lukion käyneitä akateemisia ja ns. hyvissä ammateissa työelämässä. Kasiluokkalainen tyttömme on jo nyt ilmoittanut, että hän haluaa vaatemyyjäksi ja aikoo siksi amikseen, jotta pääsee nopeasti työelämään.
Miehen mielestä tulisi kuitenkin käydä lukio, koska se "vaan kuuluu käydä" ja tyttö siellä pärjäisi. Itse taas olen sitä mieltä, että vaikka tyttö pärjää koulussa, joudun minä aika paljon häntä potkimaan. Olen itse lukioni jo käynyt enkä jaksa enää sitä potkimista seuraavia kolmea, neljää vuotta ja siksi tyttö saakin itse päättää, minne ysiluokan jälkeen haluaa. Mikäli joskus haluaa jatkaa opintojaan, onnistuu se nykyään ilman sitä lukiotakin.
Ei luokiota käydä siksi että päästäisiin kiinni työhön vaan saadakseen
a) yleissivistystä (asia jota täällä ilmiselvästi kaivattaisiin vähän yhdessä sun toisessa asiassa ja
b) riittävän hyvät paperit päästäkseen opiskelemaan sellaista ammattia jota oikeasti halutaan tehdä. Yleensä se kun tuppaa käymään niin että korkeammin koulutetuilla on isommat palkat ja miellyttävämmät hommat.
Minä en olisi missään tapauksessa halunnut tehdä työkseni esim. asentajan hommia tai leipurin töitä. Mielestäni sellainen työ on tylsää, yksitoikkoista ja usein huonosti palkattua, varsinkin naisten aloilla. Siksi kouluttauduin enemmän ja teen 20:ttä vuotta erittäin mieluista työtä.
Omia lapsiani kannustan työntekoon ja omien unelmiensa tavoittelemiseen. Sekä siihen tosiasiaan, että vain ankaralla työllä ja sinnikkyydellä voi saavuttaa jotain mitä todella haluaa. Yleensä tämä tie ei ole helppo eikä tule millään vuoden parin ammattikurssilla.
"To be irreplaceable one must always be different"
- Coco Chanel
En ole itse perkele lukiota nähnykkään ja silti toimin fiksummin kun monet muut lukion käyneet. Miksi pitää olla "sivistynyt", tekeeko se sinusta jonkun vitun eliitin vai, parempaa luokkaa? Suomalaiset naiset kulkee nenä niin pystyssä että huh huh. Miksi lukion käyneillä kavereillani on luottotiedot poks ja minulla ei? Hehän ovat sivistyneitä ja heidän tulisi tietää että maksamattomat laskut vetää luottikset päin persettä? Ainiin joo, tarkotat kai siis sitä että lukion käyneet ovat pintoliito new age sakkaa? Hyi että olisi hirveää olla sinunlainen. Yök
Yleissivistys = Turhaa paskanjauhantaa ei niin tärkeistä ihmisistä. Joo kelaa, melkein saatiin gay presidentti. Vau tolla tiedolla sainkin african nälänhädän pois. Ei yleissivistys auta mihinkään muuhun kun väittelyyn. Kerroppa asia please missä yleissivistys on pelastanut henkiä yms? Ei tossa lukiossa oo mistään muusta kyse muuta kun siitä että pääsee pätemään että tietää paljon paljon asioita. Kerrotaanko siellä lukion kirjoissa koko universuminkin tarkoitus, ilmeisesti kun on niin ylimielistä?
Miksi opinnot tekee sinusta "Sivistyneen"?
Aivan! Periaatteessa näin voi olla, mutta ei yksittäistapauksissa. Moukka ei sivistystä opi!
En ole itse perkele lukiota nähnykkään ja silti toimin fiksummin kun monet muut lukion käyneet. Miksi pitää olla "sivistynyt", tekeeko se sinusta jonkun vitun eliitin vai, parempaa luokkaa? Suomalaiset naiset kulkee nenä niin pystyssä että huh huh.
Joo, tosin ei riipu lukion käynnistäkään. Prinsessasyndrooma on paha asia, mutta tunnen kyllä sääliä, koska keski-iän tullessa sitten huomaa, että söpöilyllä et saakaan koko maailmaa, teet vaan itsesi naurettavaksi...
Miksi lukion käyneillä kavereillani on luottotiedot poks ja minulla ei? Hehän ovat sivistyneitä ja heidän tulisi tietää että maksamattomat laskut vetää luottikset päin persettä? Ainiin joo, tarkotat kai siis sitä että lukion käyneet ovat pintoliito new age sakkaa? Hyi että olisi hirveää olla sinunlainen. Yök
Toi on muuten ihan totta. Amislaiset polttaa rahat, ja ne loppuu, kun loppuu. Kuorman yli ei ole mahdollista syödä! Mutta kyllä joissain enemmän koulutetuissa olen tuota mahdottomuutta katsellut, kun Visa vinkuu, ja rahaa, jota ei ole, käytetään turhuuksiin: muotiin ja sisustamiseen, tai johonkin kerskaelektroniikkaan, kallis matkailu on kanssa yks juttu.
Kuulostipa tyhmältä. Ei lukiolaisista ole keskustelemaan. Valtion pikku oravia.
> Oli muutama kohta vaihtoehtona mikä "ei onnistu"
Höpöhöpö. Oli vain yksi asia. Katso:
--
>> Ammattikoulusta hän saa saman kelpoisuuden hakea korkea-asteen koulutukseen kuin lukiostakin. Pojasta voi siis tulla akateeminen, vaikka koskaan ei lukion ovea avaisi.
> Ei kuule onnistu. Näitä tapauksia on älyttömän vähän, tuskin ollenkaan. Katsokaa tilastoja!
--
Tieteellisessä (tai kvasi-) diskurssissa on tapana vastata _suoraan_ siihen asiaan, mitä kysytään / mitä kommentoidaan. Mutta nyt ymmärrän, mistä tuulee. Amiksissahan on tämä idioottitapa laittaa lähteet (joka) kappaleen loppuun. Joten et voi tietää, mihin ne lähteet viittaavat (Jos asiasi on kappaleen alussa, ja sitten pöliset niitä näitä koko loppukappaleen. Onnea vaan itse asian löytämiseen!).
Mutta hyvä tietää, ettet ole koskaan mitään tieteellistä tekstiä lukenut. En nyt ole varsinaisesti yllättynytkään...
> Olisi hauska tuo tilastosikin nähdä.
Siis ihan tässäkin foorumissa on asiaa käsitelty.
<a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1210937/ammattikoulu…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1210937/ammattikoulu…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1210937/ammattikoulu…;
Lainaus (vuosi 2010):
> Helsingin yliopistossa aloittaa vuosittain noin 4000 uutta opiskelijaa, joista tänä vuonna 24 pääsi sisään amispapereilla. Että näin todennäköistä.
<a href="http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Harva%20p%C3%A4%C3%A4see%20yliopistoo…" alt="http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Harva%20p%C3%A4%C3%A4see%20yliopistoo…">http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Harva%20p%C3%A4%C3%A4see%20yliopistoo…;
Lainaus:
> Pelkkä ammattikoulututkinto on opetusministeriön työryhmän tietojen mukaan paikan saaneista yliopisto-opiskelijoista noin yhdellä prosentilla
Siis luulitko tosiaan, että yliopistot on täynnä amiksia? Vau!
> (Oma koulutustaustani on lukio, AMK, ammattikoulu, yliopisto - tiedän mistä puhun)
Jepjep... Jepjep... Näinhän se epäilyksettä on.
Lukio on ainut ja oikea paikka, mutta poikani haluaakin nopeasti ammatin ja töihin. Miten saisin taottua järkeä sen päähän, että mars lukioon!
Ja jos se lukio on noin tärkeää niin ehdota kaksoistutkintoa. Vaatii enemmän töitä, mutta silloin tulisi se "arvostettu" lukionpäättötodistus siinä samalla..
Mutta lähtökohtaisesti se on poikasi päätös mihin hän lähtee opiskelemaan. Olkoon alaikäinen, silloin kun haetaan jatko-opintoihin on jo sen ikäinen että saa päättää itse asioistaan.
Häpeäisin silmät päästäni jos poikani menisi lukioon.
terv. lukion käynyt mies
Minunkin poikani meni jokunen vuosi sitten amikseen vaikka itse aluksi kuvittelin , että poika tietysti menee lukioon hyvän todistuksensa perusteella. Keskiarvo ollut aina reippaasti kasin päälle. Mutta yllätyin, että halusi amikseen. Kävi sen kunnialla loistavin paperein, sen jälkeen armeijan ja nyt opiskelee ensimmäistä vuotta ammattikorkeakoulussa ja hyvin menee. Kun tuosta muutaman vuoden päästä valmistuu ja jos omalle alalle työllistyy niin lähtöpalkka tulee olemaan päälle 3000e/kk.
Nyt annan sinulle vinkin ap. kuuntelepa poikaasi mitä hän oikeasti itse haluaa tehdä. Minun pojalla oli silloin ysin joululomalla aivan selvä päämäärä. Kaikilla ei sitä ole, ja sekään ei ole mikään ongelma. Ihminen voi lukea itselleen vaikka kuinka monta ammattia.
Aloittajan isä ja isoisäkin ovat varmaan tohtoreita? Siksi käy niin kipeää, kun "säätynsä" alapuolelle jää.
Äitejä tässä ei lasketa, pojasta tässäkin oli kyse.
Kyllä Suomessa saa sivistyä ihan vapaasti vaikka roskakuskin apupoika. Ei sivistystä ole millään tavalla rajattu ns. paremmalle väelle.
Lukion käyminen ei suinkaan takaa hyvää yhteiskunnallista asemaa eikä edes sivistystä. Kunnon duunari sentään kykenee elättämään itsensä ja pitämään huolta meidän muidenkin hyvinvoinnista. Lukion käyminen ei myöskään takaa korkeakoulupaikkaa, ja toisaalta sinnehän pääsee amiksestakin.