Millaiselle matkalle voisi lähteä yksin?
Mulla ei ole yhtään kaveria jonka kanssa voisin lähteä, olen katsellut matkoja ovat yleensä perheille tai pareille tarkoitettuja.
En halua lähteä sellaiselle jolla yksinäisyys korostuisi.
Kommentit (12)
Ohjatuilla kiertomatkoilla ryhmä viettää todella paljon aikaa yhdessä ja varmasti aika nopeasti löytyy ihmisiä joiden kanssa turista.
Karibian/Välimeren -risteilyt ovat taas (laivayhtiöstä riippuen) todella kivoja yksin matkustaville. Seuraa löytyy juuri niin paljon tai vähän kuin haluaa.
Toisaalta jos tarkoituksena olisi mennä nimenomaan viettämään aikaa yksin niin lähtisin varmaan kaupunkilomalle ja viettäisin päivät kaupungin vilinää seuraten.
Minä matkustan aina yksin. Olen ollut seuramatkoilla, reppuselkämatkoilla, kaupunkilomilla jne. Aluksi yleensä tuntuu ikävältä mennä yksin syömään, mutta siihenkin tottuu nopeasti. Vaihtoehtoisesti voi ostaa jotain take away -ruokaa ja syödä hotellissa (tai missä sitten majoittuukin).
Yksinäisyyden kokemus riippuu muustakin. Jos esimerkiksi on sydänsuruja, ne tuntuvat alkumatkasta, mutta kotiin palatessa on yleensä jo ehjä olo.
että yksin matkustavalle on huonosti esim äkkilähtö kohteita, aina vaaditaan se kaksi aikuista että saisi halvalla pakettimatkan.
että yksin matkustavalle on huonosti esim äkkilähtö kohteita, aina vaaditaan se kaksi aikuista että saisi halvalla pakettimatkan.
Olen muutaman kerran ottanut pelkän naispaikan. Parina kertana olin kaksi viikkoa yksin huoneessani. Parina kertana on ollut huonekaveri. Toinen heistä oli tosi kiva tyttö, jonka kanssa pyörittiin koko loma yhdessä. Toinen taas ei juuri puhellut, mutta toki esittäydyttiin ja hyvät huomenet vaihdettiin. Jos oikein huonosti olisi käynyt huonekaverin suhteen, olisin mennyt loman ajaksi johonkin halpishotelliin.
-4
Majaile hostelleissa (dormeissa) niin saat varmasti seuraa eikä maksa paljon! Hostelleissa on ihan aikuisiakin ihmisiä, ei vaan ryyppääviä parikymppisiä, kunhan ei valitse ihan halvinta mahdollista hostellia.
Ainoastaan rantalomalle tylsään hotellimajoitukseen en lähtisi yksin, sillä en saisi rasvattua selkääni aurinkorasvalla :)
Siellä ollaan paljon porukassa ja usein tulee sellainen me-henki matkan aikana. RUokailutkin on yhdessä, niin juttuseuraa on siinä samalla.
Tietty on myös muita ryhmämatkoja, kuin kiertomatkat esim. ryhmä patikkamatkoja. Itse olen ollut sellaisella yksin. Meilä yksin matkustavai oli muitakin ja toki pareja, tuttavia/pariskuntia. Hieno reissu!
Sitten ihan kaupunkilomalle voisin lähteä yksinkin. Voihan niitä nähtävyyksiä kietää ihan hyvin yksinkin, ei siinä kaveria tarvita. Näinkin olen tehnyt. Jos on vielä jonkun matkatoimiston nk. pakettikaupunkiloma, niin voihan johonkin väliin ottaa ryhmäretkenkin.
Itse oli jokunen vuosi sitten yksinäni Brasiliassa äkkilähdöllä. Yllätys, yllätys....en suinkaan ollut ainoa yksin matkaava kohteessa!
Olen ollut yksin rantalomilla sekä pakettimatkalla että itsenäisesti. Aina on joku löytynyt rasvaamaan selän tai sitten olen ollut t-paita päällä. Ja onhan siellä muutakin tekemistä kuin rannalla lekottelu. Etenkään seuramatkoilla ei voi olla tapaamatta myös muita suomalaisia, jos heitä sattuu kaipaamaan seurakseen ja aina joku muukin on lähtenyt yksin reissuun.
-4
Nyt alan katselemaan kesän matkoja ihan uudella asenteella,
AP
on Israel. Toiviomatkojen kautta suorat lennot. Pienellä alueella paljon nähtävyyksiä. Voi mennä sellaiseenkin ryhmään, jossa on myös iltaohjelmaa ja suomea puhuva opas mukana koko ajan. Olen itse ollut sellaisella ja tutustuin tosi moneen ryhmäläiseen (20-80-vuotiaita). Syntyipä siellä yksi parikin matkan varrella.
Silloin kun olin itse sinkku, minulla oli sama tilanne. Eli kun itsellä oli lomaa, niin kavereilla ei. No, se ei minua estellyt. Olin muistaakseni yksin ainakin Nizzassa, Sevillassa ja Köpiksessä. Kaikki kivoja reissuja, eikä tuntunut ollenkaan orvolle.
Minäkin arkailin etukäteen ja mietin, minne yksin voi lähteä tuntematta oloansa orvoksi. Minusta paras on vähän isompi kaupunki, jonne voi ottaa reittilennon. Siellähän kukaan ei kiinnitä yksinäiseen mitään huomiota. Sinähän saattaisit vaikka olla työmatkalla!
Minä satsasin kyllä kivaan hotelliin, koska usein iltaisin vietin huoneessa aikaa enemmän kuin matkustaessani seurassa. Söin päivisin isomman lounaan ravintolassa ja illalla sitten kävin ostamassa take away-herkkuja hotellihuoneeseen samalla kun tein pidemmän iltakävelyn. Esim. Sevillassa satsasin parvekkeelliseen huoneeseen aivan vanhassa keskustassa. Oli ihana iltaisin kattaa parvekkeelle herkkuja ja cavaa ja seurailla menoa kävelykadulla. Toki ihan hyvin voi illastaakin yksin. Tai käydä iltapalalla kahvilassa, tapas-baarissa tms.
Ihanaa matkaa ja matkan suunnittelua! Minä olen nyt perheellinen ja haaveilen ajoittain siitä, että saisin taas lähteä reissuun yksin. Saa päättää ihan itse mihin menee ja millä aikataululla. Kukaan ei vaadi ja valita. Voi ihanaa.
muistaa ettei kaikenlainen tarjottu seura ole parempi kuin oma seura. edelleenkin on kaikkialla paikkoja ja ajankohtia joissa ja jolloin ei naispuolisen turistin kannattaisi liikkua, normaali varovaisuus on siis paikallaan.