Antakaa nyt joku oikeasti hyvä kasvisruokaresepti!
Tekisi mieli ottaa ne suositellut 1-2 kasvisruokapäivää viikkoon mutta toistaiseksi saaneet huonon vastaanoton. Esim. joku soijarouhe jauhelihan korvaajana ei kyllä todellakaan lyönyt itseään läpi, jäi itseltäkin bolognesekastike syömättä. Kasvissosekeitto (esim. porkkanat, bataatti, purjo, palsternakka, tuorejuusto) menee harvakseltaan ja silloinkin vain hyvän leivän kanssa (ja leipää taas pitäisi vähentää ;) )
Itse asiassa, en kyllä edes muista maistaneeni oikeasti hyvää kasvisruokaa koskaan... ehkä ne kasvisruuan tekijät, joiden ruokia olen maistanut, yleensäkin käyttävät niukasti suolaa ja mausteita, jolloin ruokakaan ei sitten maistu miltään ja mun ruuan pitää kyllä maistua... Kasviksia muuten kyllä syödään päivittäin joka ruualla mutta jotenkin varsinaiset kasvisruuat ei onnistu tai muuten oikein nappaa.
Tukekaapa minua nyt tässä niin arvokkaassa pyrkimyksessäni ja antakaa jakoon muutama hyvä resepti. Ei tarvi olla siis mikään vegaaniruoka tai elävää ravintoa, saa olla maitotuotteitakin (esim. juustoa, kermaa tms.) mukana. Ja tosiaan ruuan pitää sit maistua joltakin! Kiitos!
Kommentit (15)
mä tykkään kasvissosekeitoista. mun lemppari on perus peruna-porkkana-bataatti-keitto. sipulia, suolaa ja valkopippuria :)
vuokaan ja uuniin voi laittaa monenmoista
tomaattinen linssipata myös namia :)
on tosi ongelmallinen, koska siitä on vaikea saada hyvää. Itse teen siitä vain makaronilaatikon. Siellä se menee hyvin seassa, mutta bolognesekastike ei meilläkään oikein uppoa, vaikka kasvissyöjiä olemmekin.
Tämän linkin linssikeitto on tosi hyvä. Joskin aika tulinen.
http://www.ruokala.net/resepti/tulinen-linssikeitto-ja-rikkaat-ritarit-1
kasvispizza ja kasvispiirakka varmaan kelpaavat :)
Tämä on tosi hyvä. Tein juuri äsken tämän vuohenjuustolla. Naminami.
http://www.yhteishyva-ruoka.fi/reseptit/paaruoka_l_m/fi_FI/lammin_bataa…
ikäänkuin marinoida.
Laittaa sen rouheen imeltymään soosiin, missä on paseerattua tomaattia, valkosipulia, mustapippuria,
jauhemaista lihaliemivalmistetta, antaa sen olla siellä muutaman tunnin.
Keittää tästä lasagneen kastikkeen vasta sen jälkeen, kun soijaan on imeytyneet noi maut, niin se on ihan hyvää.
1 iso vihreä kesäkurpitsa viipaleina
4-5 isoa tomaattia viipaleina
1-2 sipulia renkaina
1 prk Creme Fraichea
½ pakkausta Aura-juustoa ( enemmänkin voi laittaa, jos oikein siitä tykkää)
2 öljyyn säilöttyä valkosipulin kynttä raastettuna
n. 1 tl pitsamaustetta ( tai basilikaa)
suolaa
mustapippuria
Lado ainekset limittäin uunivuokaan. Sekoita Creme Fraicheen murustettu Aura ja mausteet ja levitä seos vuokaan. Kypsennä 175 - 200 asteisessa uunissa 30 - 40 min.
Tämä minusta aivan loistava ja oon tehnyt monesti kun kerran löysin ohjeen.
riisiä, kaalikääryleitä ja linssimuhennosta. Oli oikein hyvää! Kaalikääryleissä ei tainnut olla mitään lihatäytettä, vaan ainakin porkkanaa ja jotain muuta, en tiedä mitä. Ohjeita minulla ei luonnollisestikaan ole, mutta jos jollain on antaa niin olkaapa hyvät.
1-2 Sipulia
2 pss Pinaattia
Feta
Ruokakerma (pippuri)
Kuulota oliiviöljyssä sipulit,ja lisää pinaatti.Kun ovat pannulla,lisää ruokakerma,ja anna hautua.Lisää loppuvaiheessa fetakuutiot.
Keitä täysjyväspaghetti ja sekoita kastikkeen kanssa.
Lisään tähän yleensä vielä koristeeksi kirsikkatomaatteja,jos sattuu olemaan.
On hyvää.
menee heti kokeiluun.Olen siis tuo pastakastike-ihminen:)Ja tuo kesäkurpitsajuttuhan on sovelias sekä kasvissyöjille että karppaajille.
Tässä tuli jo monta kokeilemisen arvoista ohjetta! Lisääkin saa tulla, varmaan muitakin kiinnostaa kokeilla!
ap
samoin kaikenlaiset wokit. Tuoreita kasviksia (ja sieniä) vaan ohuiksi suikaleiksi (ja sekaan kaupan valmiita wokkimaustepusseja) sekä keitettyä nuudelia paistumaan. Thaimaalaisen keittiön mausteet tekevät kaikista hyviä
kalakastike
limettimehu
sitruunamehu
sitruunaruoho
chilit
chilitahnat
kapristahnat
limelehdet
Kasvisruuan juju on maustamisen taito. Mene siis tutustumaan ainakin kaupan maustehyllyyn, josta löydät aasialaiset maut ja intialaiset jne.
Käytän tosi vähän mitään soijarouhetuotteita. En todellakaan pidä.
Pastan kanssa on helppoa tehdä kasvismuhennoksia joko tomaattimurskapohjaan tai ruokakermaan, jos käytät sellaisia. Florat ja maustetut ruuanlaittokermat ovat helppoja.
Kokeile myös spelttiä, punaista riisiä, bulguria, couscousia jne. lisäkkeenä. Noistakin löytyy jopa valmiita maustettuja sekoituksia, ei tarvitse kuin keittää.
uskallan suositella tätä:
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptit/25054-brie-kasvispasta
Ohjeessa on sitruunaa paljonlaisesti mun makuuni, mutta kun puolitan sen määrän, tuo on taivaallista! Ja tosi helppoa tehdä, nimim. Surkea Kokki
kilo perunoita (parasta tulee uusilla)
suolaa
oliiviöljyä
2 punasipulia renkaina
2tl juustokuminaa
2tl kurkumaa
2 tl kanelia (laitan vähän enempikin)
2 tl korianterinsiemeniä
pari senttiä inkivääriä
valkosipulia 4-5 kynttä
2 rkl hunajaa
2 sitruunaa pieniä
oliiveita
Koristeeksi vaikka korianteria tai herneenversoa
Halkaise kunnolla pestyt perunat pitkittäin. Kypsennä 10 min suolavedessä. kuumenna oliiviöljy pannulla, kuulota sipulit ja lisää mausteet, kuulota 5min. lisää sitten perunat, sitruuna ja sahrami liotusvesineen. Mausta vielä tarvittaessa yrteillä