Mikä pakkomielle päiväkodissa on käyttää kurahousuja??
Ärsyttää niin, kun lapsen hoitopaikassa jatkuvasti puetaan kurahousut kosteussuojatun haalarin päälle! Olen sanonut hoitajille vakka miten monta kertaa, että lapsen haalarin päälle EI tarvita kurahousuja, mutta ei vaan mene perille, ei.
Ja väkisin vaativat että kurahousut on tarhaan tuotava. Aion nyt viedä ne pois, jotta loppuu turha kurahousujen pukeminen.
Miten voi olla niin vaikeaa?
Kommentit (146)
liikkuvat itse paljon ja vielä ehkä panostavat hyviin ulkoiluvaatteisiin, ovat niitä jotka eivät tykkää kurahousujen käytöstä lapsillaan. Ymmärsinköhän oikein että tuolla aikaisemmmassa kirjoituksessa joku kurahousuja kannattava lto oli juurikin suorastaan ulkoiluvihaaja - hyvä esimerkki siitä, että kun ei itse ulkoiluysta piittaa, niin sitten varusteeksikin kelpaa perinteiset kurahousut.
Meidän perhe on hyvin aktiivinen liikkumaan luonnossa, ja aika harvassa on ne tilanteet joissa lapsille puen sadevaatteita päälle. Kumisaappaita tulee käytettyä, mutta varsinaisia kuriksia ei oikeastaan koskaan. Ja silti lapsemme ovat kyllä pysyneet kuivina ja lämpöisinä olosuhteissa kuin olosuhteissa.
En todellakaan osta ulkoiluvaatteita lapsille merkin perusteella. Ominaisuudet ratkaisevat.Usein kuitenkin laadukkaat ulkoiluvaatteet maksavat aika paljon. Ne kurahousut saa aika paljon edullisemmin.
Kolmen lapsemme päiväkodissa kuriksia suositaan. En minä siitä mitään paineita ota. Tekevät siellä niinkuin parhaaksi näkevät, minä teen sitten kotona kuten mun mielestäni järkevintä on. Lapsetkin suhtautuvat asiaan ihan lungisti; vain yksi marisee kurahousuista ja kokee ne inhottaviksi.
ainakin meidän pk pihalla on jo ainakin iltapävästä sellainen jätti lammikko missä kaikki lapset istuu ja leikkii vai pitäiskö just teidän janicapetteriä pitää kädestä ettei vaan mene istumaan sinne muiden lasten joukkoon leikkimään??
Kun lasten annetaan ulkoiluhetkinä tehdä ihan mitä vaan! Siis istua lätäköissä, niin että lahkeista menee vettä saappaisiin ja sitten on kaikki märkänä. En millään pysty käsittämään, ettei ulkoilussa ole mitään sääntöjä.
Toinen lapsistani oli varahoidossa päiväkodissa ja olin ihan järkyttynyt, kun hain häntä kotiin! Vyötäröstä alaspäin ihan likomärkä, kun oli muiden mukana istunut lätäkössä. Ja kurikset olivat joo ja kumpparit jne.. Tein toiminnasta valituksen kaupungille. Kipeäksihän muksu tietysti tuli ja vaadin niiltä päiviltä hoitomaksun alennusta, koska olivat sairastumisen siellä aiheuttaneet.
ainakin meidän pk pihalla on jo ainakin iltapävästä sellainen jätti lammikko missä kaikki lapset istuu ja leikkii vai pitäiskö just teidän janicapetteriä pitää kädestä ettei vaan mene istumaan sinne muiden lasten joukkoon leikkimään??
Kun lasten annetaan ulkoiluhetkinä tehdä ihan mitä vaan! Siis istua lätäköissä, niin että lahkeista menee vettä saappaisiin ja sitten on kaikki märkänä. En millään pysty käsittämään, ettei ulkoilussa ole mitään sääntöjä.
Toinen lapsistani oli varahoidossa päiväkodissa ja olin ihan järkyttynyt, kun hain häntä kotiin! Vyötäröstä alaspäin ihan likomärkä, kun oli muiden mukana istunut lätäkössä. Ja kurikset olivat joo ja kumpparit jne.. Tein toiminnasta valituksen kaupungille. Kipeäksihän muksu tietysti tuli ja vaadin niiltä päiviltä hoitomaksun alennusta, koska olivat sairastumisen siellä aiheuttaneet.
että lapset tekee mitä lystää ja hoitajat seisoo ringissä juoruilemassa. Poikkeuksiakin toki on.
JOtenkin vesiälätäkössä makaaminen on sellainen asia, johon voisi puuttua. Vaikka olisi kurahousutkin päällä. Kyllä nekin saataa vettä hörpötä lahkeensuusta tai vyötäröltä.
että lapset tekee mitä lystää ja hoitajat seisoo ringissä juoruilemassa. Poikkeuksiakin toki on.JOtenkin vesiälätäkössä makaaminen on sellainen asia, johon voisi puuttua. Vaikka olisi kurahousutkin päällä. Kyllä nekin saataa vettä hörpötä lahkeensuusta tai vyötäröltä.
Kurahousut on täydelliset vaatteet, ne ei voi vuotaa eikä ne voi olla liian kylmät tai kuumat.
Ja toinen asia: lastentarhanopettajia ei sunun pidä arvosteleman. He ovat marttyyrejä joiden työ on tavattoman vaativaa. Akateemisia ihmisiä, joiden pitää joka päivä muistaa asioita ja tehdä töitä. se on raskasta se.
että lapset tekee mitä lystää ja hoitajat seisoo ringissä juoruilemassa. Poikkeuksiakin toki on.JOtenkin vesiälätäkössä makaaminen on sellainen asia, johon voisi puuttua. Vaikka olisi kurahousutkin päällä. Kyllä nekin saataa vettä hörpötä lahkeensuusta tai vyötäröltä.
Valloillaan tuntuu olevan asenne, että lasten pitää saada ulkona tehdä ihan mitä vaan, kuriksissa tai ilman:-) Kyllä minä kiellän lapsiani, jos ne makaavat lätäkössä tai tekevät jotain muuta älytöntä. Ja myös päiväkodeissa pitäisi kieltää mielestäni. Mutta jotenkin se ei sovi tähän suomalaiseen ulkoilukulttuuriin. Ulkona on oltava, säässä kuin säässä, ja pää pitää saada työntää lumihankeen, lätäkköön ja lehmänpaskaan.
Ihanaa jos jonkun muunkin mielestä tämä on järjetöntä.
joilla sellaiset on mukana. Ne joilla ei ole...tai ovat unohtuneet kotiin, ovat myös ilman kuriksia.
Samoin on asian laita, jos lammikkokelillä on jalassa Kuoman talvisaappaat tai vuotavat kumisaappaat...saavat olla näissä jalkineissa. Meillä ei ole päiväkodissa varavermeitä...perheiden tehtävä on huolehtia niistä.
Meillä ei ole myöskään kuivauskaappia...pattereilla kuivatetaan käsineet ja varakäsineille on tarvetta yleensä iltapäivällä. Vähän haalareita saadaan kuivateltuas, jos pattereilla on tilaa, mutta poppaskonsteja ei hirveästi näissä olosuhteissa ole.
Näillä mennään...jokainen perhe tekee itse valintansa. Tietenkin ohjeistamme lapsia, ettei talvisaappailla voi kahlata lammikossa, mutta voivoi jos jalat kastuvat kun kävellään vain pihalla.
Perheet voivat itse valita millaisilla ulkoiluvaatteilla heidän lapsensa kulkee...ja kuinka märkiä vaatteet ovat iltapäiväulkoiluun lähtiessä.
En ole vielä ennen törmännyt kuin niihin lapsiin, joita mammat kurlaavat mutta että jo on aikuiseksi kasvanut mamma, joka ei kestä, jos lapsi leikkii pihalla niin kuin lapset leikkivät.
Eli siis:
- kun tulee vettä, ei mennä ulos. Riski siihen, että kurlimamman lapsen kosteussuojatun puvun kauluksesta valuu vettä, on liian suuri. Ei mennä siltikään, vaikka olisi kurahousupakko, koska henkselikurahousuista nyt ainakin menee vesi henkseleiden välistä ja vaikka olisikin sadetakki, niin sieltä kauluksesta taas.
- kun tulee lunta, ei mennä ulos. Se voi olla myös räntäsadetta. Katso ylempi kohta.
- kun on pakkasta, ei mennä ulos. Lapsi istuu kylmässä maassa ja voi ottaa pois hanskansa. Sairastuu. Kenen vika? Haastetaan päiväkodit oikeuteen.
- kun on lumikinoksia, ei mennä ulos. Lapsi voi upottaa jalkansa lumikinokseen, lunta voi mennä lahkeesta sisään ja sulaa. Lopputuloksena märkä jalka ja kuoleman tauti. Ei ei!
- kun paistaa aurinko, ei mennä ulos. Se voi porottaa kasvoihin ja polttaa kurlimamman kullannupun naaman. Huh!
- Kun tuulee, ei mennä ulos. Voi tulla vaikka trombi. Puusta voi lentää oksa päiväkodin pihaan. Tuulen mukana voi lentää kiviä pieten silmiin. Silmätulehdus voi tulla tai mennä vaikkapa näkö!
Sitten kun ei ole mitään näistä ongelmista, pitää muistaa, että lapset eivät saa kiipeillä (putoamisvaara), ei istua maassa (lämminkin maa voi olla salakavalan kylmä) eikä leikkiä hiekalla (hiekkaa silmiin, katso yllä). Lapset eivät saa juosta liian lujaa (hiekka pöllyää), joten parasta on, jos hoitajat järjestävät heidät riviin ja sitten lauletaan laulu tai kaksi ja mennään takaisin sisälle. 15 minuuttia ulkoilua päivässä riittää kyllä.
joka käyttää vielä kouluikäisillä lapsilla kurahousuja kotona. Tämänikäisiltä lapsilta varmaan kuulee jo rehellisen kommentin kyseisistä housista. Eli miltä lapsesta itsestä tuntuu käyttää kurahousuja?
Ja toinen asia: lastentarhanopettajia ei sunun pidä arvosteleman. He ovat marttyyrejä joiden työ on tavattoman vaativaa. Akateemisia ihmisiä, joiden pitää joka päivä muistaa asioita ja tehdä töitä. se on raskasta se.
Menepä itse töihin päiväkotiin edes viikoksi. Huomaat miten perseestä se työ on. Kitiseviä kakaroita ja vielä enemmän kitiseviä vanhempia. Kiitti mulle riitti. Hoitakoot ne teidän räkäiset matoperse-kakarat jotka jaksaa. t. ex-hoitotäti
Tää on niiin absurdi
Mulle on suoraan sanoen ihan sama onko lapsellani päiväkodissa kurikset vai ei. Kotona en jaksa käyttää, mutta päiväkodissa saavat tehdä miten haluavat.
Elämässä on huomattavasti suurempiakin asioita, kuin tämä :)
niitä kuriksia on pakko käyttää koska vanhemmista löytyy aina se yksi (äiti?) joka hermostuu jos hänen lapsensa übertex-haalari on kastunut tai kulunut, peräti naarmuuntunut. Sen jälleenmyyntiarvo laski samantien. Joten kumit on pakko laittaa päälle.
Olen ihan itse nähnyt lapsukaisen, jonka äiti sanoi että tämä heidän pirkkoliisa ei saa sitten leikkiä hiekalla ettei se puku likaannu. Oli tällainen kevätkeli ja osa maasta oli lumen peitossa mutta kuraa oli jo näkyvillä.
Kurikset suojaa muultakin kuinkosteudelta. Ja mitä välii jos hoitajat yrittävät suojella lapsesi haalareita lialta.
Menepä itse töihin päiväkotiin edes viikoksi. Huomaat miten perseestä se työ on. Kitiseviä kakaroita ja vielä enemmän kitiseviä vanhempia. Kiitti mulle riitti. Hoitakoot ne teidän räkäiset matoperse-kakarat jotka jaksaa. t. ex-hoitotäti
vihaat lapsia noin paljon? En mäkään menis ydinvoimalaan töihin, koska vastustan ydinvoimaa.
sillä ratkaisette sen ongelman.
Tää on ihana keskustelun aihe kun juuri osallistuin toisella foorumilla pitkään ketjuun jossa mammat kiroilivat kun päiväkodissa ei tajuta vetää kuriksia.
Laittakaa lappu alpsen lokeroon että meille ei kuriksia tai tosiaan jätette ne kotiin niin säästytte tältäkin valitukselta.
Mutta minun ryhmässä ulkoillaan kyllä joka säässä ja lapset saavat leikkiä kuraleikkejä joten ...
sillä ratkaisette sen ongelman.
Tää on ihana keskustelun aihe kun juuri osallistuin toisella foorumilla pitkään ketjuun jossa mammat kiroilivat kun päiväkodissa ei tajuta vetää kuriksia.
Laittakaa lappu alpsen lokeroon että meille ei kuriksia tai tosiaan jätette ne kotiin niin säästytte tältäkin valitukselta.
Mutta minun ryhmässä ulkoillaan kyllä joka säässä ja lapset saavat leikkiä kuraleikkejä joten ...
loputonta vittuilua eläkeikää lähestyvältä hoitajalta, joka ei tajua nykyajan pukeutumisesta mitään.
Sitten tää keskustelu olis täydellinen.
t. Koukussa oleva
Ihan sama vaiva suihkuttaa kurikset tai haalari. Ja ei ne jätti-isot housutkaan mitään mukavia ole.