Mikä pakkomielle päiväkodissa on käyttää kurahousuja??
Ärsyttää niin, kun lapsen hoitopaikassa jatkuvasti puetaan kurahousut kosteussuojatun haalarin päälle! Olen sanonut hoitajille vakka miten monta kertaa, että lapsen haalarin päälle EI tarvita kurahousuja, mutta ei vaan mene perille, ei.
Ja väkisin vaativat että kurahousut on tarhaan tuotava. Aion nyt viedä ne pois, jotta loppuu turha kurahousujen pukeminen.
Miten voi olla niin vaikeaa?
Kommentit (146)
kurahousuja kotipihalla. En usko, että kouluikäinen suostuisi pukemaan niitä jalkaansa, jos ne olisivat niin mahdottoman inhottavat päällä kuin täällä väitetään.
Mikään ei ole minusta niin typerä valituksen aihe kuin tämä joka helevetin keväinen "MIKSI PITÄÄ PUKEA KURAHOUSUT KUN OLEN OSTANUT NIIN HIENOT JA KALLIIT HAALARIT".
Voi kristus sentään mikä narinan aihe. En pysty ymmärtään mistä tuo pohjaton viha kumpuaa niinkin vähäpätöistä asiaa kohtaan kuin kurahousut.
Minulle on aivan sama vaikka kurahousuvihaajan äiti uittais lapsiaan lätäkössä verkkareissa mutta sitä mieltä olen, että jos päiväkodissa kurahousuja vaaditaan ja käytetään, niin sitten niitä myös käytetään ja piste! En voi ymmärtää mikä siinä on niin kamalaa varsinkaan kun kurahousuvihaaja itse ei joudu edes niitä pukemaan ja riisumaan vaan sen likaisen työn tekee muut.
Mikään laki maailmassa ei määrää kurahousuja käytettäväksi päiväkodissa. Piste.
Sua taitaa todella vituttaa, kun oma lapsesi kulkee siinä prisman tarjoushaalarissa ja ainoa tapa pitää lapsi kuivana on kietoa se niihin elmukelmukurahousuihin.
Ihan lakiko pitäisi olla tästäkin asiasta. Tässä maailmassa on monta muutakin asiaa mitä ei ole lakiin rustattu mutta yleisten normien mukaan silti toimitaan samalla tavalla. Ja miksikö? Siksi että saataisiin hommat toimimaan joustavammin. Mutta kun eihän se passaa näille MINÄMINÄMINÄ ja mun mielipiteet -tyypeille. Ihan mitättömistä asioita tehdään ongelma.
Ja ihan vaam tiedoksi, meidän lapsilla on kosteussujatut haalarit ja muut vermeet. Mutta kyllä niiden päälle puetaan ihan kunnon kurahousutkin tarvittaessa. Kyllä meillä on varaa ihan hyvälaatuisiin kurahousuihin. Ei meidän nyt tarvitse elmukelmua siihen käyttää. Kannataisko teidän säästää vaikka niissä haalareissa ja laittaa se väliraha ihan kurahousuihin? Onhan se hankala elmukelmussa leikkiä.
ainakin meidän pk pihalla on jo ainakin iltapävästä sellainen jätti lammikko missä kaikki lapset istuu ja leikkii vai pitäiskö just teidän janicapetteriä pitää kädestä ettei vaan mene istumaan sinne muiden lasten joukkoon leikkimään??
Meidän lapsi ainakin istuu, makaa, läiskyttelee ja lutraa lammikoissa siihen malliin, ettei mikään kosteussuojattu haalari riitä pitämään lasta kuivana. Eiköhän se kosteussuojaus tarkoita lähinnä sitä, että se sietää lievää tihkua, eikä kuralammikossa uimista.
Kyllä mä ainakin haen mieluummin kuivan kuin märän ja kylmissään olevan mukelon tarhasta. Luulenpa, että lapsikin on samaa mieltä.
Meillä eskarissa sanottiin, et alkavat opetella ulkoilua ilman kurahousuja, jotta osaavat ekaluokalla leikkiä siistimmmin ts älytä ettei ihan miten vaan voi plutata välkäöllä.
Ei haluta, että lapset laittaa kuriksia ja sitten kun ne haalarit ovat ulkoilun jäljiltä joka päivä yltä päältä kurassa, niin valitetaan kun lasten vaatteet ovat kuraisia. Eivät enää lähde puhtaiksi koneessa. Joka päivä pitää pestä ja eivät ehdi kuivumaan. Huoh... No, yleensä jossain vaiheessa ne kurikset ilmestyvät sen kummempia mainostamatta sinne lapsen hyllyyn.
ja meillä tällä hetkellä kaikki käyttävät kurahousuja. Piha on sellaista soosia, että puvut menevät ihan pilalle. Meilläkin oli vielä syksyllä vanhempia, jotka eivät halunneet lapselleen kuravaatteita päälle. Heillä ei siis ollut kurahousuja edes pk:ssa.. Sitten alkoi valitus siitä, että lapsen ulkovaatteet ovat likaisia! Ajatella, jos on kurakeli ulkona, niin onhan se perin kummallista, että kuraa tulee pukuunkin! Nyt ovat kaikki siis tuoneet kiltisti kurahousut, osalla sadetakkikin. Huuhtelemme ne kyllä aamupäiväulkoilun jälkeen, mutta ehtiihän illalla ne uudestaan likaantua. Ja kyllä kurikset pitää joka viikko pestä ihan pesukoneessa, varmaan paremmin kestää pesua kuin kosteussuojatut puvut. jälkihuomautuksena vielä, että monet tecit ja tuhansien pilarit eivät sitten enää täytä tehtäväänsä, kun ne on käyny pari serkusparvea ja myyty kirpparilla eteenpäin..
Osaan kyllä pestä sen ohjeiden mukaan. Meillä ulkoiluvaatteet on ostettu käytettäväksi, ei koristeeksi. ap
hyvä. älä sitten vie kurahousuja päiväkotiin ja se siitä sitten. Meillä esimerkiksi lapset liitävät mahalaskua mudassa. Kukkulasta on sopivasti sulanut lumet, mutta maa on osittain jäässä, sen päällä vettä, jäätä ja vähän maata (savilillua). Mahtavat mahaliut saa siitä aikaiseksi.. monet vanhemmat eivät ulkoile lasten kanssa arkisin (kun pkssa ulkoillaan) ja vkonloput vietetään kylässä, käydään jossain ulkoilemassa, vaikka korkeasaaressa, laskettelukeskuksessa tms, kauppakeskuksissa, uimahalleissa jne. Tai vähän omalla pihalla tehdään jotain pihatöitä tai käydään keinumassa. Päiväkodin piha (ainakaan meillä) ei ole mitenkään optimaalinen.. vesi seisoo monessa paikassa, maa tulee kuraiseksi ennen helteitä, kiipeilypuissa on pihkaa.. puolet vuodesta vähintään koko piha on ihan kurassa.. lisäksi lapset nauttivat, kun voivat leikkiä löllöllä ja oikein remuta
perhettä, jossa ei viikonloppuisin ulkoiltaisi! Asut itse varmaan jossain kaljakuppilalähiössä, jos tuttavapiirissä ei lapsiperheissä vapaa-aikana ulkoilla.
Lapset hoitavat ulkoilun itse.
Leikkipuistossa kökkiminen oli painajaista, luojan kiitos ovat tarpeeksi vanhoja itsenäiseen ulkoiluuun.
Eikä todellakaan asuta missään kaljakuppilalähiössä
Kaikki ei vaan tykkää ulkoilla, sain lapsuudessa ulkoilua loppuelämän edestä.
Vesipilariarvo 10 000 (esim PoPin haalareissa) tarkoittaa sitä, että lapsi voi käytännössä todellakin vaikka maata siellä lammikossa ja pysyy kuivana. Lahkeesta sitä vettä voi alkaa nousta ylöspäin, jos päiväunille sinne lammikkoon torkahtaa, mutta siitä kuorikankaasta se ei oikein hoidettuna ja ehjänä tule läpi. Älä siis viitsi puhua asioista mistä et tiedä.
Kuitenkin eniten ihmetyttää, että miten kamalissa paikoissa teidän lapset on hoidossa! Meillä on lapsella kunnon haalari + varalle kurahousut päiväkodissa, mutta vielä ei ole kuriksia ainakaan tarvinnut vetää jalkaan. Hoitajat kiitteleevät, kun lapsella on hyvät, säätä ja rymyämistä kestävät vaatteet, joissa lapsella on kiva olla ulkona. Ehkä totaaliseen vesilammikkokeliin laittaavat lisäksi kurahousutkin, mutta käytännössä aina mennään pelkällä haalarilla. Sitä ei muuten tarvitse kuraisenakaan pestä joka päivä, märällä rätillä pyyhkiminen riittää ja avot, kura on poissa.
ainakin meidän pk pihalla on jo ainakin iltapävästä sellainen jätti lammikko missä kaikki lapset istuu ja leikkii vai pitäiskö just teidän janicapetteriä pitää kädestä ettei vaan mene istumaan sinne muiden lasten joukkoon leikkimään??
Meidän lapsi ainakin istuu, makaa, läiskyttelee ja lutraa lammikoissa siihen malliin, ettei mikään kosteussuojattu haalari riitä pitämään lasta kuivana. Eiköhän se kosteussuojaus tarkoita lähinnä sitä, että se sietää lievää tihkua, eikä kuralammikossa uimista.
Kyllä mä ainakin haen mieluummin kuivan kuin märän ja kylmissään olevan mukelon tarhasta. Luulenpa, että lapsikin on samaa mieltä.
Meillä eskarissa sanottiin, et alkavat opetella ulkoilua ilman kurahousuja, jotta osaavat ekaluokalla leikkiä siistimmmin ts älytä ettei ihan miten vaan voi plutata välkäöllä.
Tää ny on älyttömyyden huippu, lapsuus on muutenkin lyhyt niin lyhennetään vähän lisää ja kielletään 6-vuotiailta kuraleikit???
terv. kurahousuvihaaja
vastaavasti kosteussuojapainotteisiä päiväkoteja ja rekrytoida oikealla tavalla orietoitunut henkilökunta.
on nyt kotihoidossa, mutta jos löytäisin päiväkodin jossa tehtäis jotain järkevämpää kuin kontattais kuriksissa pihalla ja maattais lammikoissa.
Hassua kun joku kirjotti, että vielä eskarissakin harrastetaan samaa. Taitaa jäädä meiltä siinä tapauksessa eskarikin väliin.
Mietin vaan miksi tarhantädiksi pitää oikein kouluttautua kun päivät tuntuvat olevan vaan yhtä "kurahousu-showta"
Hassua kun joku kirjotti, että vielä eskarissakin harrastetaan samaa. Taitaa jäädä meiltä siinä tapauksessa eskarikin väliin.Mietin vaan miksi tarhantädiksi pitää oikein kouluttautua kun päivät tuntuvat olevan vaan yhtä "kurahousu-showta"
eikä kurakausi edes kestä kovin kauan. Anna lasten leikkiä
Missään päiväkodissa ei myöskään ole koko päivän kurahousushowta vaan tuosta pyritään pääsemään eroon mahdollisimman siististi ja nopeasti.
Ja mitä mieltä hän itse on kurahousuista?
Meidän lasten pk:ssa pitävät lattiat hiekattomina pitkälti kurahousujen ansioista.
Ulkoeteisessä (kesällä terassilla) riisuvat kurahousut ja kengät pois, eikä hiekkaa kulkeudu sisälle hirveitä määriä.
Minusta on myös mukava kun iltapäivällä saa suhteellisen kurattomat ja kuivat lapset mukaan pk:sta.
Varsinkin siinä pk:ssa, jonka multa haisi ulosteelle, olin erittäin kiitollinen kurahousujen käytöstä :)
Hajuongelma oli akuutti vain keväällä silloin kun multa oli kohtuullisen uutta, ja se haju pääsi leviämään kaikkiin pihan lammikoihin.
Mutta en itsekään harrasta liikuntaa sadevaatteissa. Miksi lapseni pitäisi? Ihan varmasti hengittävät liikuntaa tarkoitetut ulkoiluasut ovat mukavampia kuin kurahousut.
Lapsuudesta en edes muista kurahousuja, joten mistään traumoista ei ole kyse. Mikä ajatus:-)
Ja mitä mieltä hän itse on kurahousuista?
Ap:n lapsi on siis 4 v. Mielummin lapsi on ilman kurahousuja.
liikkuvat itse paljon ja vielä ehkä panostavat hyviin ulkoiluvaatteisiin, ovat niitä jotka eivät tykkää kurahousujen käytöstä lapsillaan. Ymmärsinköhän oikein että tuolla aikaisemmmassa kirjoituksessa joku kurahousuja kannattava lto oli juurikin suorastaan ulkoiluvihaaja - hyvä esimerkki siitä, että kun ei itse ulkoiluysta piittaa, niin sitten varusteeksikin kelpaa perinteiset kurahousut.
Meidän perhe on hyvin aktiivinen liikkumaan luonnossa, ja aika harvassa on ne tilanteet joissa lapsille puen sadevaatteita päälle. Kumisaappaita tulee käytettyä, mutta varsinaisia kuriksia ei oikeastaan koskaan. Ja silti lapsemme ovat kyllä pysyneet kuivina ja lämpöisinä olosuhteissa kuin olosuhteissa.
En todellakaan osta ulkoiluvaatteita lapsille merkin perusteella. Ominaisuudet ratkaisevat.Usein kuitenkin laadukkaat ulkoiluvaatteet maksavat aika paljon. Ne kurahousut saa aika paljon edullisemmin.
Kolmen lapsemme päiväkodissa kuriksia suositaan. En minä siitä mitään paineita ota. Tekevät siellä niinkuin parhaaksi näkevät, minä teen sitten kotona kuten mun mielestäni järkevintä on. Lapsetkin suhtautuvat asiaan ihan lungisti; vain yksi marisee kurahousuista ja kokee ne inhottaviksi.
Siis että ovatko sitten läpimärät? Itse en vaan tajua miksi ei voisi kurahousuja laittaa...
siitä sit vaan haalarit suoraan hanan alle kun tullaan ulkoa ettei kura leviä pitkin taloa. Mutta mitäs mukulalle päälle sit kun seuraavaks ulos mennään?
Ostakaa riittävän isot kurikset niin ei ole mitään ongelmaa niiden pukemisessa! t. 3 lapsen äiti eli kokemusta on!
Laadukas kosteussuojattu haalarikin kun EI tosiaan sitä vettä päästä läpi.
siitä sit vaan haalarit suoraan hanan alle kun tullaan ulkoa ettei kura leviä pitkin taloa. Mutta mitäs mukulalle päälle sit kun seuraavaks ulos mennään?
Hankala niitä on toppahaalarin päälle vetää vaikka ovatkin vyötärömalliset... Meillä on päiväkodissa molemmilla lapsilla 2 (kosteussuojattua) haalaria, joten molempiin ulkoiluihin on kuiva haalari. Minua ei likaiset tai märät ulkovaatteet haittaa - ne saa suihkutettua, pestyä ja kuivatettua. Ja sitä vartenhan ne kosteussuojatut ulkovaatteet ovat olemassa, että niitä myös käytetään... Meidän lasten päiväkodin piha on vielä ihan luminen; ei ole pahemmin kuraakaan vaan jään päälle sulaneesta lumesta muodostuneita lätäköitä. Eli vesi on syy kuristen käyttöön ei edes kura, jonka paremmin ymmärtäisin. Meillä ei tosiaan ole vaihtoehto se, ettei viedä kuriksia, koska silloin lapsen pitää pukea päiväkodin kurikset - juurikin sellaiset olkaimelliset "makkarankuoret"...
No, on elämässä suurempiakin murheita kuin kurahousujen käyttöpakko - siksi minä ne kurikset ostin ja niitä nyt käytetään.