Tasan 3-vuotiaan puhe?
Miten hyvin tasan kolme vuotiaan "pitäisi" puhua?
Toki kaikki ovat yksilöitä (esikoinen puhui selviä lauseita 1,5-vuotiaana, joten 3-vuotiaana puhui jo varsin sujuvasti, vain ärrä puuttui) Nuorimmainen on alkanut puhua varsin myöhään. 1,5-vuotiaana sanoi ensimmäisen sanansa ja sen jälkeen meni pitkään, että puhui vain muutaman yksittäisen sanan. Oikeastaan vasta 2,5-vuotiaana alko puhua enemmän, toistella sanoja perässä ja sen jälkeen kehitys on ollut nopeaa. Puoli vuotta myöhemmin käyttää sanojen taivutusmuotoja useimmiten oikein (vaikka varsin omintakeisiakin ratkaisuja esiintyy :D) ja lauserakenteet ovat useimmiten oikein, myös sivulauseet on käytössä.
Mutta puhe on epäselvää. Sanoo siis sanoja hassusti, osaa sanoa kaikki kirjaimet, mutta ei läheskään kaikissa sanoissa. Lähimmät ihmiset ymmärtävät kyllä mitä tyttö tarkoittaa, mutta vieraammille pitäs kai olla sanakirja :p
Kommentit (2)
mutta meillä ihan tavis ipanat, ja tuossa iässä ovat puhuneet erittäin hyvin ja joo... påaljon :)
Itse olen kolmen lapsen äitinä, ja perhepäivähoitajana kuullut ja nähnyt niin monta erilaista puhujaa, että huomaan vain "selvästi" edelläkävijät, ja hitaammat yksilöt.
Toiset puhuvat 3v:na hyvin selvästi, osaavat kaikki kirjaimet, ja hallitsevat taivutuksetkin jo kohtuullisesti. Toiset vielä harjoittelevat hankalampia kirjaimia, ja taivutukset on alkutekijöissään.
Huomaan kyllä, että ymmärrän hyvinkin "huonoa" puhetta. Eli usein jää muilta aikuisilta ymmärtämättä se, minkä minä ymmärrän hyvin.