Lestadiolaisnaiset ja seksi
Monilla ei-uskovaisilla pariskunnilla seksiin tulee tauko lapsen syntyessä. Joillakin se tauko voi kestää pitkäänkin, sillä naista ei useinkaan seksi innosta ihan heti , eikä se kiinnosta välttämättä miestäkään esim. univajeen takia, jos mieskin hoitelee vauvaa öisin.
Naisella voi myös olla kivulias episiotomia- tai sektiohaava paranemassa, tai alapää tuntuu muuten vain kivuliaalta.
Kun olen naapurustoa seurannut, tuntuu, että lestadiolaisilla ei tällaisia luontevia taukoja seksin harjoittamisessa tule lainkaan, vaan lapsia syntyy vuoden välein. Mistä tämä johtuu? ovatko lestadiolaisnaiset muita naisia terveempiä heti synnytyksen jälkeen?
Kiitos jo etukäteen vastaamisesta. yst. terv. Eräs lady naapurista
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 17:19"]
Kateutta?
[/quote]
Tähän voisin kommentoida ulkopuolisena, että kadehdin lestoja yhtä paljon kuin tukiaisten sisaruksia. Päättele itse ;)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 17:19"]
Kateutta?
[/quote]
Mistä tässä tällä kertaa pitäisi olla kateellinen? Ihmeellinen, kaikenkattava selitys nykypäivän Suomessa asiaan kuin asiaan.
Kertoisiko joku ensin mikä on luonnollinen aika olla ilman seksiä synnytyksen jälkeen? Sen jälkeen olisi helpompaa keskustella aiheesta.
eiköhän tuo ole ihan jokaisen pariskunnan oma asia, milloin ja miten aloittaa seksielämän synnytyksen jälkeen. ja luulisinpa, että jokainen järkevä ihminen ymmärtää itse omalla kohdallaan milloin on sopiva aika jatkaa seksielämää, oli sitten lestadiolainen tai ei.
eiköhän tuo ole ihan jokaisen pariskunnan oma asia, milloin ja miten aloittaa seksielämän synnytyksen jälkeen. ja luulisinpa, että jokainen järkevä ihminen ymmärtää itse omalla kohdallaan milloin on sopiva aika jatkaa seksielämää, oli sitten lestadiolainen tai ei.
Lestadiolaisnaisia on myös iso joukko ilman puolisoa. Heillä ei ole seksielämää lainkaan. Mutta tässä lienee ei ollut tarkoitus keskustella siitä. Halusin vain muistuttaa että naiseus ei ole yhtäläisyysmerkki äitiydelle.
12-9=4 Aika harva kuitenkaan panttaa 4kk synnytyksen jälkeen. Oli uskonto mikä hyvänsä. Tähän päälle viel keskosuus ym.
toivuin kakkosen alatiesynnytyksestä...
vaan sehän on karmeaa naiselle fyysisesti ja terveudellisesti kun ei elimistö ole kunnolla kuntoutunut ihan samantien heti synnytyksen jälkeen.
Viittaa siihen etä lestadiolaisnaisen terveys ei ole se ykkösasia...
Hei lady,
Kuten totesit, ihmisiä on monenlaisia, lestadiolaisia on monenlaisia (ovat ihan samanlaisia ihmisiä sisimmältään kuin sinäkin). Toiset toipuvat synnytyksestä nopeammin kuin toiset. Usein uudelleensynnyttäjälle ei tarvitse tehdä episiotomiaa, joten toipuminenkin on nopeampaa synnytyksestä. Mutta kuten mainitsit, toisilla ei-uskovaisilla ja niillä uskovaisillakin seksittömyys voi jatkua pitkäänkin.
Ehkäisemättömyys tarkoittaa, että jo ekasta kerrasta seksiä synnytyksen jälkeen voi tulla raskaaksi. Toisilla imettäminen ei vaikuta raskaaksi tulemiseen lainkaan, toisilla imettäminen on tehokas ehkäisykeino. Enpä usko, että lestadiolaiset ovat sen terveempiä heti synnytyksen jälkeen kuin kukaan muukaan. Eihän evoluutio tee toisista lestadiolaisia ja toisista ei-lestadiolaisia.
Pyytäisinkin sinua avartamaan mielesi, ja toteamaan, että ihan samanlaisia naisia ne lestadiolaisnaiset ovat kuin ei-lestadiolaisnaiset. TOisissa perheissä miehet osallistuvat vauvan hoitoon enemmän kuin toisissa. Ei onneksi ole olemassa perheen prototyyppiä, vaikka Suomessa onkin hyvin leimaavaa, jos joku poikkeaa perusperheestä jotenkin.
Terveisin lestadiolainen kätilö
Meillä on pidetty taukoa seksistä vain noin kuukausi synnytysten jälkeen. Olen pitänyt täysin luonnollisena sitä, että palataan "normaaliin" parisuhteeseen heti kun on jälkivuoto loppunut ja alapää parantunut.
En oikeen ymmärrä miksi seksistä pitäisi luopua synnytyksen jälkeen. Onhan ehkäisy keksitty.
Meillä on pidetty taukoa seksistä vain noin kuukausi synnytysten jälkeen. Olen pitänyt täysin luonnollisena sitä, että palataan "normaaliin" parisuhteeseen heti kun on jälkivuoto loppunut ja alapää parantunut.
Minä en halunnut heti uutta raskautta. Käytimme ehkäisyä parisen vuotta ja sitten vasta pikkuveljen tekoon. Se oli minusta hyvä väli.
PS. En ole lestadiolainen.
elää lapsen syntymän jälkeen vuosi tai kaksikin parisuhteessa ilman seksiä.
Mun mielestä se ei ole parisuhde. Kolme lasta, ja seksiä muutama kk synnytyksen jälkeen ihan mun omasta halusta.
Eipä tarvi surra sitä, että puoliso on muuttunut kaveriksi ja ollaan "kasvettu erilleen".
En oikeen ymmärrä miksi seksistä pitäisi luopua synnytyksen jälkeen. Onhan ehkäisy keksitty.
Minä en halunnut heti uutta raskautta. Käytimme ehkäisyä parisen vuotta ja sitten vasta pikkuveljen tekoon. Se oli minusta hyvä väli.
PS. En ole lestadiolainen.
en minäkään ole lestadiolainen, mutta olen kummastellut usein näitä juttuja täällä, että ollaan kuukausikaupalla ilman seksiä synnytyksen jälkeen. Siksi oikeastaan kommentoinkin, että yhtä normaalia voi olla jatkaa seksielämää kuukauden jälkeen.
t.6
Mies vonkui, ja itseäkin jo halutti. Jälkitarkastuksessa kerroin, että ei onnistu. Lääkäri käski kokeilla liukuvoidetta, auttoi.
Ei olla lestadiolaisia. Tosin itse olen ex-lesta, vaikuttaakohan alapäähäni ja seksihaluihini? ;-)
Lapsi valvotti ja olin väsynyt monta vuotta, seksi kyllä maistui silti minullekin - ja varsinkin minulle. Mies osallistui paljon hoitamiseen, itse enimmäkseen hoidin yöt kun mies töissä ja itse kotiäitinä.
Hedelmöityksestä lapsen syntymään menee noin 8,5 kk.
Oikeasti, ihme seksipetoja kaikki vl.
Toisilla tekee mieli jo seuraavalla viikolla syynytyksestä ja toisella vuoden päästä..
Mielestäni kaikki on normaalia ja hyvin yksilöllistä.
Itse kuulun niihin joilla on pisimmillään menny puol vuotta ja lyhimmillään pari kk "eka panoon" synnytyksen jälkeen.
Mutta tämä ei tarkoita ettei seksiä ole ollut noina aikona ollenkaan, suuseksiä ym.kivaa on harrastettu sitäkin enemmän! :)
Kateutta?