Miten sinulla ilmenee hajusteallergia hengitysteiden kautta?
Onko oireet pahentuneet miten paljon vuosien aikana?
Kommentit (20)
Mulla menee nenä tukkoon, tulee todella oksettava olo ja maha menee sekaisin n. puoleksi tunniksi ja olo laukeaa siihen kun aivastelen kymmeniä kertoja peräkkäin. Tämä on onneksi vielä melko harvinaista mutta sen saattaa laukaista esim. vastaankävelijän parfyymi. Omat hiuslakat ja tuoksut eivät tätä oloa saa aikaan vaan sellainen yhtäkkinen voimakas tuoksu.
Nenä alkaa vuotaa, aivastuttaa. Silmät kutisevat. Ex käytti suihkutettavaa Axea, ja aamuisin oli ihan kamalaa. Myös hengenahdistusta voi tulla, minulla on lievä astma ja siihen lääkitys.
Olen myös kalalle ja sen hajullekin hajullekin allerginen, mutta sen hajusta ei ala nenä vuotaa vaan saan hengenahdistusta ja pahimmassa tapauksessa yleisreaktion, eli kutinaa koko kehossa ja silmät turpoavat umpeen.
Nenään alkaa sattua, sitä kautta otsaan ja poskiinkin tulee kipua, pyörryttää, kurkkua kuristaa, henkeä ahdistaa, keuhkoja polttaa. Päänsärky, oksetus, sekava olo. Ja todellakin, välillä hajuste voi olla mietokin, sellainen, että se ei häiritse nenää, mutta kroppa reagoi silti.
Kaikki hajusteet eivät tätä aiheuta, suurin ongelma ovat pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet. Niistä tulee oireita jo silloinkin, jos tuulen mukana jostakin tulee kuivuvan pyykin tuoksu.
11 jatkaa vielä:
Oirehtiminen alkoi yhtäkkiä raskausaikana, välillä on ollut todella pahoja jaksoja, jolloin on pitänyt varoa julkisia paikkoja ja kulkuneuvoja. Toisaalta, kun keho on vahvemmassa kunnossa vähentyneen stressin ja homealtistuksen loputtua, on myös hajusteyliherkkyys hellittänyt hieman.
Minulla hengitystiet alkavat turvota, lähinnä nenä ja kurkku. Sen jälkeen alkaa tulla migreenin oireita. Hajustetusta tilasta on pakko poistua, ellei pääse avonaisen ikkunan viereen hengittämään. Kaikki hajut eivät tätä tee, mutta vahvat hajuvedet tai kaupan leipäosaston tuoretiski aiheuttavat pahan hengitysongelman. Hetkellisesti auttaa, jos hengittää suun kautta, mutta pitkään ei sitäkään voi jatkaa. Sekin auttaa hetkellisesti, jos pitää käsiä nenän ja suun edessä.
Teininä käytin itsekin hajuvettä, mutta sen jälkeen en ole siihen kyennyt. Yksi suihkautus ranteeseen on enin, mihin itse pystyn, ja sekin on suurin piirtein kerran vuodessa jossain erityisen hienossa juhlassa. Myös isäni on hajusteallergikko, joten ehkä se on periytyvää.
Mun äiti on herkkä hajuille, hänellä kuulemma "puutuu" kieli. Mulla ei tule mitään tuollaisia oireita, mutta hajusteet tuntuu nenässä tosi vahvasti ja saan herkästi päänsärkyä. Esim. huuhteluaineen tuoksu vaatteissa on mulle jotain aivan kamalaa, en voi pitää sellaisia vaatteita ja toisenkin ihmisen pitämänä ne tekevät minulle tukalan olon. Pystyn toki olemaan samassa tilassa jne, mutta päänsärkyä saan ja onhan se tosi epämiellyttävää. En tajua miten jotkut viitsii kylvää itseensä litrakaupalla hajuvettä, huuhteluaineita ja ties mitä.
Sama kuin 2:lla, kuiva ja ärtynyt tunne nenän ja nielun limakalvoilla, pahimmillaan aamulla. Eikä tule kaikista hajusteista.
Pahimmista hajusteista (kun esim. joku on lätrännyt jotain tiettyä hajuvettä oikein urakalla) tulee sellainen "tunkkainen" tunne nenään, vaikea selittää. Migreenityyppistä päänsärkyä myös. Ei mitään vakavaa siis mutta ärsyttävää.
On kurjaa kun ostaa jonkin miedon hajuveden, jonka luulee sopivan, ja sitten jonkin aikaa sitä käytettyään alkaakin tulla oireita... surku.
Vuosi vuodelta pahenee. Ihoa alkaa poltella, henkireiät pienenevät, tuntuu että pitää käyttää enemmän voimia hengittäessä, kamala pääkipu alkaa joka pahimmassa tapauksessa kestää pari päivää.
Ei se hajusteallergia poikkea muista ilman kautta leviävistä allergioista.
Minulla yleensä vaikuttaa hengitysteihin, ahtautuvat ja yleisimpänä tulee nuha. Silmäoireet joistain hajusteista ja joskus harvoin tulee lyhytaikaista ihottumaa, joka saattaa äärimmillään muistuttaa nokkosrokkoa. Onneksi suurin osa hajusteista ei aiheuta mitään. Pahin tilanne on ollut vuosia sitten lentokoneessa, kun hajustekärry kiersi ja edessä ollut täti keksi pyytää kokeilua. Sanoin, tarvitseeko, kun tuli allergia, he eivät kuunnelleet, kunnes lentoemo huomasi kasvoissani nokkosrokkoa ja opasti minut kauemmas pahoitellen.
kysymyksenasettelu, siis yrität kysyä, että miten hajusteallergia vaikuttaa hengitysteihin?
Mulla niin, että nenää kirvelee. Ei siis mitään vakavaa, mutta epämiellyttävää. Kirvelyä, pistelyä ja kuivuuden tunnetta nenän limakalvoilla, myös hyvin "syvällä". Lisäksi kirvelee silmiä ja sattuu päähän.
Jotkut tietyt hajusteet aiheuttaa, eivät kaikki. Ammuisin pahempaa. Alkoi raskausaikana, eikä ole pahentunut.
Voin käyttää tiettyjä hajuvesiä ja hajustettua kosmetiikkaakin. Tosiaan vain jotkut tietyt hajusteet ärsyttävät.
Nenä myös tuntuu turvonneelta. Erittäin harvoin tunnen turpoamista keuhkoissa ja hetkellistä rahinaa. Yleensä siihen, että ääni menee, pitää liittyä myös jotain todennäköisesti allergisoivaa syömistä.
Mutta kun ravintolassa syö hajuhemmojen kanssa, niin vähemmästäkin alkaa oireilemaan.
Mulla on todettu vasta jokunen vuosi sitten ja saan iho-oireita, päänsärkyä, pahaa oloa, turvotusta, turtunutta oloa ja sitten nuo hengitysjutut.
Raskausaikana vaivasi kaikkein vähiten, nenä oli miltei normaali.
ei mikään allergia. Hajuille ylipäätään ei ole kukaan allerginen...
Se on sit hajuyliherkkyys ei mikään allergia. Hajuille ylipäätään ei ole kukaan allerginen...
Hajusteet ovat kemikaaleja, niille voi olla allerginen. Ja esim. ruoka-aineallergiat voivat oireilla myös hajuista, monet kala-allergikot reagoivat jo kalan hajuun.
Ei haju ole aineeton asia.
Itse olen yliherkkä hajusteille, mutta mulla on yksi tuttu, joka on joillekin hajusteille allerginen. Ja kaksi, jotka saa kalan hajustakin oireita.
Hajusteet supistavat keuhkoputkia eli hengitys vaikeutuu, yskittää ja pahimmillaan tulee astmakohtaus. Muutaman kerran on ollut siinä ja siinä, auttavatko omat lääkkeet. Jos eivät, niin se on sitten henki pois jos en ehdi ajoissa lääkäriin.
Aina nenä ei reagoi hajuihin, mutta keuhkot reagoivat.
Nykypäivän teesi tuhohajusteita oloon vaikkapa seuraava:
- naiset Haisee pahalta eikä tuoksu, Vaatteet pesuun ja
käyttäjät saunaan.
Nenä ja nielu alkavat turvota umpeen. Onneksi ei ole vielä turvonnut niin, että olisin ihan tukehtumaan joutunut, mutta aika pieni ilmaväylä sinne jää, mistä henki pihisee. Se auttaa, kun kaupassa vaihtaa vikkelästi suuntaa hajupommiämmien jäljiltä tai menee tuoreleipäosaston läpi juoksujalkaa hengittämättä tai laittaa käden nenän eteen ja yrittää hengittää oikein rauhallisesti.
Minulla on ollut hajusteallergia jo vuosia..Paheni sitten ajan kanssa.En siedä yhtään hajusteita,tuotteita mitkä tuoksuvat ja joillekkin tuoksuille olen herkempi kuin muille.Allergiaa aiheuttaa myös muiden käyttämänä..Minulla on kaikki tuotteet tuoksumattomia ja allergia ja astmaliiton hyväksymiä.Kyllähän se vähän hankaloittaa js rajottaa..Ja kun nykyään niin monet käyttävät tuoksuja ja tuoksuvatkin sitten kunnolla..Minulla aiheuttaa iho-oireita,kutinaa vartalolla,flunssan oireita,yskää,astmaoireita(minulla on astma),äänen käheyttä,tuskahikisyyttä...Kamalaa!
Onkohan sekin hajusteallergiaa kun mulla hajut MAISTUU suussa. En tiedä mitä voiteita käyttäisin naamassani kun ne maistuu vaikka olen käyttänyt luomurasvoja jo vuosia. Myös pesuaineiden yms. voimakkaiden tuoksujen "höyryt" aivan kuin imeytyisi suuhuni.
Kauppaan meno on helvetttiä hajuste yliherkälle, Hyi hajustaja!
Ääni menee sekunnissa, silmiä kirvelee ja pahimmassa
tapauksessa kaikki vaatteet joutuu pesuun ja tuotapikaa.
Miettikääpä vielä kerran minne asti hajusteenne leviää !
Te onnettomat suttaatte lähes kaiken mahdollisen, hyi
Hävetkää