ylipaino + raskaus
Löytyykö täällä reilusti ylipainoisia odottajia? Miten neuvolassa suhtauduttiin teihin? Olen ensisynnyttäjä, ikää yli 35-vuotta ja painoa 118 ja pituutta 175. Raskaus alussa ja pelottaa miten esim. Espoon neuvolassa asiaan suhtaudutaan.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 10:48"]
Täällä te läskit taas annatte synninpäästöjä toisillenne. Teidän ylipaino on ihan yhtä vaarallista vauvalle kuin tupakanpoltto tai viinanjuonti. Jos lapsen haluaa niin pitäisi pystyä laihduttamaan ennen raskaaksi tuloa. Ja kuka pystyy syömään levyn suklaata päivässä? Sairasta!
[/quote]
Näytäpäs nyt yksikin tutkimus, joka sanoo, että ylipaino on yhtä vaarallista lapselle.
Jos lihava odottaja syö hyvin ja terveellisesti, mitä pahaa lapselle tapahtuu? Alkoholi ja tupakka kyllä kulkeutuu aina istukan kautta vauvaan, mutta kerro nyt mulle läskille mitä mun lapsille on tapahtunut, kun itse en ole huomannut mitään.
Yks kommentti, en ymmärrä miten yli satakiloinen ylipäätään VOI RASKAUTUA? Mulla oli aikoinaan painoa 107kg, ei toivoakaan edes normaalista kuukautiskierrosta. Laihduin 20 kg ja PAM, tulin pillereistä huolimatta raskaaksi. Synnyttämään mennessä painoa 117kg :( Ei siitä kyllä juuri kommenttia tullut, kun tiedostin sen hallitsemattoman painonnousun (jouduin lopettamaan pco lääkityksen raskauden ajaksi) itsekin. Nyt paino tuosta jälkimmäisestä pudonnut yli 40kg ja toinen toiveissa... vaikka painonnousu pelottaakin.
Mä sain neljännen kun painoin 120 kg ja ikää oli 41 v.
170cm, paino ennen raskautta 115kg ja nyt 144kg... oon saanut kuulla tästä, lähinnä on peloteltu että vauva on hirveän kokoinen ja en voi synnyttää alakautta, mutta ultra vko38 näytti, että ihan keskikäyrillä mennään vauvan koon mukaan. Ei siis "sokerivauvaa" täällä, en itte asiassa sokeria paljon edes syö, perse levinnyt koska mun "herkutteluni" on nimenomaan oikeaa hyvää ruokaa liian paljon, ja joskus laiskottaa niin pitsaa vaan kotiin... mut kyllä lähtee laihdutuskuuri kun vauva syntyy!!!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:49"]
Yks kommentti, en ymmärrä miten yli satakiloinen ylipäätään VOI RASKAUTUA? Mulla oli aikoinaan painoa 107kg, ei toivoakaan edes normaalista kuukautiskierrosta. Laihduin 20 kg ja PAM, tulin pillereistä huolimatta raskaaksi. Synnyttämään mennessä painoa 117kg :( Ei siitä kyllä juuri kommenttia tullut, kun tiedostin sen hallitsemattoman painonnousun (jouduin lopettamaan pco lääkityksen raskauden ajaksi) itsekin. Nyt paino tuosta jälkimmäisestä pudonnut yli 40kg ja toinen toiveissa... vaikka painonnousu pelottaakin.
[/quote]
Aha, mä painoin 115kg tullessani raskaaksi ja nappasi toisesta kierrosta. en tiennyt, että ylipaino vaikuttaa hedelmällisyyteen...? käsittääkseni sairaalloisen laihoilla se tilanne että menkat jää pois?
t. 32
Hei 32! Sä voit ihan hyvin kokeilla painonhallintaa jo ennen lapsen syntymistä. Mä eli monta vuotta vähän pellolla enkä ehtinyt juuri ajatella omaa painoa ja ruokavaliota, mutta kun selvisi, että olen raskaana, alkoi tietysti ihan uudet ruokavaliot ja kehoon keskittyminen. Olen 165cm ja painoa on ollut nyt koko 7 kk raskauden ajan prikulleen sama 95, eli grammaakaan ei ole tullut lisää. Olen tästä tosi iloinen, neuvolassakin sanottiin että kyllä lapsi ottaa omansa, eikä mun painon tarvitsekaan nousta yhtään.
Suurimmat kaksi muutosta ruokavalioon oli alkoholin ja sokerin karsiminen pois kokonaan. Hyvin olen pysynyt täysissä järjissä ilman karkkia tai suklaata :) Nykyään mun makeannälkä lähtee yhdellä omenalla ja jotkut hedelmät tuntuu suorastaan ylisokerisilta! Kerran söin juhlissa jäätelöä ja pullaa, ja seuraavana päivänä oli huono oli , vähän kuin krapula. Eli aika moskaa se valkoinen sokeri on..
Huh, nyt alkoi laihdutus. Kävin ekan kerran vuoteen punnitsemassa itseni ja mittari näytti 96kg. Siis 4 vuodessa tullut 20 kiloa lisää ja toinen raskaus on suunnitteilla. Pitänee pudottaa pois tuo 20kg ennen raskautukista, ettei joudu moisiin ongelmiin. Ekä raskaus meni hyvin , samoin synnytys , vaikka lapsi painoi 4600g. Olen leveälanteinen ja pitkä , 178cm . Mutta tuolloin painoin loppuraskaudessa 80kg , nyt siis olen ihan hirveän lihava ja jos nyt saisin lapsen , se olisi varmaan kilon isompi.
Ällöttää tää läsli. Miten tässä näin kävi...
Mulla oli lähtöpaino 95 ja pituutta 178 cm, ikä 26. Olen saanut Espoossa joka kerta pelottelua painonnoususta ja ylipainoani on todella alleviivattu joka kerta. Viime kerran jälkeen ajattelin että en enää mene neuvolaan. Tärkeintä kuitenkin, että vauvalla on kaikki hyvin, joten pakko käydä siellä haukuttavana. raskaus on mennyt muuten tosi hyvin, mutta en ole pystynyt välttämään yli 7 kg:n painonnousua. Nyt viikot 28 ja painoa tullut 8 kg. Olen kateellinen teille, joille terkka on ollut asiallinen.
Mulla tuli raskausmyrkytys ekassa raskaudessa. Paineet alkoi nousta jo raskausviikolla 28. Kauheesti sai kuulla kuittailuja ylipainosta , siitä kuulemma johtu paineennousu. Eikä millään olisi leikattu lasta ulos kun sektio on niin iso riski läskien vuoksi. Mun sisko on lihavampi eikä sillä sektion jälkeen ollu mitään ongelmaa. Ihan turhaan aina tuodaan esiin vaan niitä negatiivisia puolia. Mun vauva oli pieni , siro ja terve.
Hei! Itse painoin raskauden alussa 110 kg, raskauden lopussa saman verran, eli painoa ei tullut grammaakaan raskauden aikana, kun kiinnitin syömisiini huomiota (rehellisyydne nimissä, tuli sitä jätskiä ja sipsiäkin vedettyä, mutta kohtuudella). Neuvolassa suhtauduttiin tosi asiallisesti ja kannustavasti, kun kiloja ei kertynyt. Ainoastaan korostettiin sitä, että painoa ei saisi tulla paljoa lisää ja sain heti alkuun raskausdiabetesruokavalion ohjenuorakseni, sokeriarvot pysyivät koko raskauden normaaleina.
Vauva syntyi normaalikokoisena, pienenä suloisena poikana ja kiloja jäi sairaalaan minulta kymmenisen. Siitä alkoi todellinen elämäntaparemontti ja laihdutus, mikä oli helppoa kun oli jo tottunut syömään säännöllisesti, terveellisemmin ja jättämään esim. alkoholin pois kokonaan.
Onnea raskauteen kaikille pulleroillekin!
Vanha ketju, mutta mulle nyt niin ajankohtanen! Ensi viikolla olisi neuvola, sanoin jo puhelimessa, että ylipainoa on (163/93). Ja tosiaan tärppäs heti pillerien lopettamisen jälkeen olevan vuodon jälkeen (oliko tossa järkeä?)
Ei tosiaan maistu mikään, mutta joudun tunnin välein napostelemaan vähän jotain, ettei tule huono olo. Pähkinöitä ja hedelmiä mennyt enemmän, kuin vuosiin!
Täällä 168cm/134kg/45v. 9 vuotta oltu ilman ehkäisyä, 5 vuotta sitten tehtiin 3 kertaa ivf ja kerran koeputki, silloin oli painoni 112-120kg. Mulla on ihan tajuton stressi ja paineet päällä, yritän olla liikaa miettimättä enkä ole pariin vuoteen tehnyt ovutestejä, tunnen ne kyllä sisälläni ja kierto säännöllinen. Tutkittu molemmat, mitään tutkittua vikaa ei ilmennyt kuin vain ja ainoastaan mä ylipainoinen, mies polttaa ketjussa ja ei mitään vikaa. Tämä syyllisyys on kamala taakka. Olen laihduttanut taas kerran vuodessa -10kg ja panostanut enempi-vähempi siihen, mitä syön. Mutta, tämä on rankkaa. Mä haluan lapsen kaikkein eniten <3
Raskaus ja ylipaino
Merkittävä ylipaino (BMI >30) on monessa tutkimuksessa liitetty koholla olevaan sikiön epämuodostumariskiin, erityisesti sydänvikoihin ja hermostoputken sulkeutumishäiriöihin. Painoon ja ruokavalioon tulisi kiinnittää huomiota jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Aktiivinen painonpudotus ei ole suositeltavaa raskauden aikana.
https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tiet…
Ei hättää sano hänmän. Otat vaan nyt terveellisen ruokavalion käyttöön niin et kerää lisää ylipainoa. Sokerinrasitustestiin todennäköisesti sinut laitetaan viikoilla 16-22. Mutta siihen nyt joutuisit jo iänkin puolesta. Onnea miljoonasti, tsemppiä ja kaikkea hyvää.
T:toinen ylipainoinen odottaja