ylipaino + raskaus
Löytyykö täällä reilusti ylipainoisia odottajia? Miten neuvolassa suhtauduttiin teihin? Olen ensisynnyttäjä, ikää yli 35-vuotta ja painoa 118 ja pituutta 175. Raskaus alussa ja pelottaa miten esim. Espoon neuvolassa asiaan suhtaudutaan.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 13:55"]
Taas pitäis ryhävalaita taputtaa vaan päähän ja lohdutella ja kukaan ei sais kommentoida noin järkyttävää ylipainoa vaan kaikkien pitäis ummistaa silmänsä. Mä en kestäis tommosta massaa ja häpeäisin itseäni, jos oisin noin karseassa kunnossa, säälittävää, kun pitää salata ukoltakin tommonen paino.
Ootte todella itsekkäitä - tehkää karsealle ulkonäölle jotain, lapset ei ilkeä liikkua ees teidän kans julkisella paikalla, ukkokin häpeää teitä.
[/quote]
Tällä viestillä kerrotkin kaiken sydämesi sivistyksestä ja ajatustesi kauneudesta. Ilmeisesti se "karsea ulkonäkö" tekee mielestäsi ylipainoisesta ihmisestä ihmisarvottoman? Oletkohan koskaan tullut ajatelleeksi, etteivät kaikki ole yhtä pinnallisia ja arvioi henkilöä tämän kilojen mukaan?
Toiseksi: miksi ylipainoisia odottajia pitäisi kommentoida ikävästi? Mitä hyötyä tahallisesta loukkaamisesta on siinä vaiheessa, kun ylipainoinen on jo tullut raskaaksi ja on itsekin ehkä kovasti huolissaan jaksamisestaan ja raskauden sujumisesta? Tuskin kukaan on ylipainoinen omasta toiveestaan - mutta asia nyt vain on niin, että kiloja on liikaa, ja siitä lähtötilanteesta on asetettava esimerkiksi raskausaikaiset tavoitteet kunnon ja ruokavalion ylläpidosta.
Itse kuulun niihin epäonnekkaisiin, joilla paino ilmeisesti vaikuttaa lisäätymisterveyteen. Toisin sanoen kärsin tahattomasta lapsettomuudesta, eikä mitään yksittäistä syytä sille ole selvinnyt. Mitat ovat 170 cm / 100 kg. Painoin 20 kg vähemmän, kun aloitimme yrittämisen vuosia, vuosia sitten, joten satavarma en voi olla siitä, että juuri minun painoni on tähän syypää. Paino on kuitenkin ahdistava asia ja tällä hetkellä se estää jopa lapsettomuushoitojen jatkamisen (edellisiä hoitoja tehtiin, kun painoin 10 kg vähemmän).
Tulkaa nyt sitten haukkumaan minua asiasta, joka on yksi elämäni monimutkaisimpia ja haastavimpia ongelmavyyhtejä! Että olen ruma ryhävalas, joka on täysin syyllinen omaan kohtaloonsa! Tuleepa siitä hyvä mieli, oikein motivoi pudottamaan painoa. Onneksi elämässäni on valtavasti upeita ihmisiä ja mm. parisuhde, joka on kestänyt onnellisena sekä painonvaihteluni että lapsettomuuden. Luulen, ettei ylipainosten innokkailla inhoajilla juuri ole omassa elämässään normaalipainon lisäksi muita asioita, joista ylpeillä, kun omaa erinomaisuutta on korostettava lihavia haukkumalla.
Tsemppiä kaikille ylipainoisille odottajille - jättäkää nää tiettyjen tahojen aivopierut omaan arvoonsa!
Palaa tähän ryhävalas asiaasi oman nimesi takana, tai edes nimimerkin takana niin keskustellaan toki asiasta lisää ja pitkän kaavan kautta.
Kuinka pitkään olette yrittäneet ennen plussaamista?
Itsellä mitat abauttisrallaa 160cm/100kg nyt, painoa tullut ruokavalion muutoksella jo muutamia kiloja alas. Kierto on säännöllinen ja olen kaikinpuolin perusterve ja nuori, joten toivon kovasti ettei paino ole nyt se estävä tekijä. :/
Ap ja muut, muistakaa jättää nämä ryhävalaskommentit omaan arvoonsa, tulivat sitten täällä tai neuvolassa. Tärkeintä lienee, että raskausaikana yrittää syödä kohtuullisen terveellisesti ja liikkua mahdollisuuksien mukaan. Varsinaista painon tarkkailua voi miettiä seuraavan kerran sitten synnytyksen jälkeen, raskausaikana ylimääräinen stressi tuonee enemmän haittoja kuin muutaman kilon tiputtaminen! Sinänsä minusta on hyvä, että neuvolassa puhutaan painontarkkailusta (raskausajan diabetes ehkä suurimpana huolena, ja lisäksi tulevan lapsen myöhempi ruokavalio ja elämäntavat), mutta toivottavasti suurin osa henkilökunnasta osaa puhua siitä rakentavasti. Ylipaino voi olla samankaltainen riski kuin tupakointi tai alkoholi, mutta sitä ei voi lopettaa seinään positiivisen raskaustestin nähtyään, kuten nuo kaksi muuta. Sehän olisikin kiva! Päättäisi vaan, että nyt riittää ja alkaisi liikkumaan enemmän ja syömään terveellisemmin ja seuraavana aamuna heräisi 30kg kevyempänä :D
(ja koska tunnen tämän sivuston rakentavan keskustelun, en ole itse edes ylipainoinen, ei siis omaa lehmää ojassa (hups, anteeksi sanavalinnasta ;P), satun vain uskomaan, että kanssaihmisiä tulee netissäkin kohdella kunnioituksella)
Onko teidän ylipainoisten lapset pysyneet ihan normaalipainoisina, vain onko ylipaino "tarttuvaa"? Ihan mielenkiinnosta kyselen, en ilkeyttäni, itsekin saisin 20 kiloa pudottaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 10:48"]
Täällä te läskit taas annatte synninpäästöjä toisillenne. Teidän ylipaino on ihan yhtä vaarallista vauvalle kuin tupakanpoltto tai viinanjuonti. Jos lapsen haluaa niin pitäisi pystyä laihduttamaan ennen raskaaksi tuloa. Ja kuka pystyy syömään levyn suklaata päivässä? Sairasta!
[/quote]
Lihavuus raskausaikana lisää hieman sikiön riskejä, mutta ei lähelläkään niin moninkertaisesti kuin tupakka ja alkoholi. Äidin lihavuus mm. ei lisää kötkytkuolemanriskiä kuten tupakka ja äidin lihavuus ei lisää kehitysvammaisuutta kuten alkoholi.
Klö
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 13:55"]
Ootte todella itsekkäitä - tehkää karsealle ulkonäölle jotain, lapset ei ilkeä liikkua ees teidän kans julkisella paikalla, ukkokin häpeää teitä.
[/quote]
Hah, viimeks eilen se pussaili mua julkisessa ravintolassa pariinkin otteeseen!
t: 31
Naiset pelastitte mun päivän <3 mulle on annettu ymmärtää ettei yli 100-kilonen voi tulla raskaaks. Takana yks raskaus ja yks keskenmeno, molemmat alkanu 82kg hujakoilla. Keskenmenon jälkeen paino nous sen 20kg ja ollaan kohta vuos yritetty toista. Kuukautiskierto päivän tarkka ja joka kerta ku menkat alkanu, pillahtanu itkuun siitä kuinka huono ihminen oon ku en oo saanu painoo alas. Tänään on kp30 (normaalisti 28-29) ja testi oottelee tuolla kaapissa huomisaamua. Kiitos ihanaiset <3
Lohduttavaa kuulla, vaikka olen jo riskisynnyttäjä ikäni puolesta, niin täytyy sanoa että pelkään kovasti myös tuota painoni huomioimista neuvolassa. Oletteko pystyneet pitämään painonne mieheltänne salassa, sillä en millään haluaisi sitä hänelle kertoa ja pelkään sen tulevan esille neuvolassa ja ultrissa. En usko, että mieheni ajattelee minun painavan näin paljon, siksi haluisin pitää sen omana tai neuvolan ja minun välisenä salaisuutena. Turhamaista, mutta silti.
Lohduttavaa kuulla, vaikka olen jo riskisynnyttäjä ikäni puolesta, niin täytyy sanoa että pelkään kovasti myös tuota painoni huomioimista neuvolassa. Oletteko pystyneet pitämään painonne mieheltänne salassa, sillä en millään haluaisi sitä hänelle kertoa ja pelkään sen tulevan esille neuvolassa ja ultrissa. En usko, että mieheni ajattelee minun painavan näin paljon, siksi haluisin pitää sen omana tai neuvolan ja minun välisenä salaisuutena. Turhamaista, mutta silti.
Raskausaikana painoa kertyi vain 3 kiloa. Söin aivan kuten aiemmin,mutta sikiö kulutti sen 500kcal joka päiväisestä syömisestäni, joten paino ei noussut. Lähtöpainoni oli 123kg ja pituutta 163cm. Ei ollut korkeaa verenpainetta eikä raskausajan diabeetestä. Kertakaan neuvolassa ei puututtu ylipainooni.
Eli et ainakaan voi neuvolakorttia ikinä näyttää tulevalle isälle...
Eiköhän sinulla pitäisi pelätä ennemminkin itsesi ja jaksamisesi sekä raskautesi vuoksi, EIKÄ SITÄ MITÄ NEUVOLAN TÄTI SANOO!!!!
...ylipainosta on kyllä tullut ja nimenomaan neuvolantädiltä Espoossa. Painan 112 kg ja olen 174 cm, toinen raskaus nyt puolivälissä. Terveydenhoitaja otti sitten asiakseen oikein ääneen päivitellä kun "sulla on niin valtava toi sun ylipaino" Avoimen halveksiva ja ylimielinen asenne mua kohtaan jätti kiitettävän neuvolakammon...
Eiköhän sinulla pitäisi pelätä ennemminkin itsesi ja jaksamisesi sekä raskautesi vuoksi, EIKÄ SITÄ MITÄ NEUVOLAN TÄTI SANOO!!!!
Mä ainakin olin elämäni vedossa, kun odotin esikoistani ja ylipainoa oli sentään 37kg. Tein pitkiä kävelylenkkejä, siivosin ja shoppailin enemmän kuin koskaan aiemmin.
Aina pelotellaan ylipainoisia, kuinka kauhee riski on vaikka mihin. Itse olin reippaasti ylipainoinen raskaaksi tullessani. Raskauduin lähes heti, kun aloimme yrittämään. Raskaus meni tosi hyvin, ei ollu verenpainetta eikä diabetesta. Lapsi painoi syntyessään 2,7 kiloa, vaikka siitäkin oli peloteltu, että tulee jättivauva, kun äitikin on iso. Terve lapsi on ollut ja hoikkanen vieläkin, nyt jo kolmivuotiaana. Eli kyllä se on niin, että geenit ne ratkaisee eikä äidin kilot.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:17"]
Aina pelotellaan ylipainoisia, kuinka kauhee riski on vaikka mihin. Itse olin reippaasti ylipainoinen raskaaksi tullessani. Raskauduin lähes heti, kun aloimme yrittämään. Raskaus meni tosi hyvin, ei ollu verenpainetta eikä diabetesta. Lapsi painoi syntyessään 2,7 kiloa, vaikka siitäkin oli peloteltu, että tulee jättivauva, kun äitikin on iso. Terve lapsi on ollut ja hoikkanen vieläkin, nyt jo kolmivuotiaana. Eli kyllä se on niin, että geenit ne ratkaisee eikä äidin kilot.
[/quote]
"Kyllä geenit ratkaisee eikä äidin kilot" eli väität että kaikki asiasta tehdyt tukimukset ovat valetta? Saisinko vähän syvällisemmät perustelut? Lääkärit ja terveydenhoitajat opetetaan siis valheen perusteella ja kaikissa alan kirjoissa kirjoitetaan valhetta?
Kai se on ihan siitä neuvolan terkkarista kiinni. Hyvä jos tuo itse huolen painostaan esille. Kun aloin odottamaan esikoistani lähtöpainoni oli 63 ja pituus 165 eli bmi:n mukaan normaalipainoinen. Paino putosi ensimmäisellä kolmanneksella 3kg ja terkkari sanoi "Hyvä, että katsot miten paljon herkkuja syöt!". Ei muuten tuntunut mukavalta. Eli ilkeilyäkin voi tulla.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 12:17"]
[/quote]
Jos Sinulla ei ole ylipainosta tullut komplikaatioita, eihän se vähennä sitä faktaa että ylipaino lisää RISKIÄ lapsen sairastumisiin.
Itse en ollut tajunnut näitä riskejä ennen raskautumistani ja nythän on turha laihduttaa kun paskat on jo housussa, mutta seuraavan lapsen kohdalla aion kyllä painaa 30 kiloa vähemmän. VAIKKA tässä raskaudessa ylipainosta ei (vielä, kop kop) ole ongelmia tullut.
itse olen ylipainoinen ja nyt vihdoin myönnän sen painoindeksi 30-31 ! mutta ultrissa ja kaikissa vauvalla on asiat ollut jopa paremmin kuin laihoilla odottajilla. täyttää sontaa se että me "läskit" synnytteäisiin sairaita ja lihavia lapsi. Olen voinut hyvin ja lapseni voi hyvin!
Täällä naapurissa 178/147kg sai terveen suloisen pikku palleron 4490g! itselläni neuvolan nainen sanoi vain että ois hyvä jos samoissa pysyis ei mitenkään ilkeesti.