Kun koulu ei anna tukea oppimisvaikeuksissa
Miten helppo teidän on ollut saada koulusta apua, kun lapsella on oppimisvaikeuksia ja motivaatio-ongelmia?
Kommentit (11)
jonka pienryhmään kaikki oppimisvaikeuksista kärsivät pääsevät 1-2 tunniksi viikossa.
Jos lapsi on tehnyt selväksi, että ei kiinnosta, koulussa ei välttämättä tajuta miksi lapsi esittää ylimielistä.. Motivoida voidaan myös kotona ;-)
painoin päälle. Apu irtosi kolmen vuoden jälkeen.
nelonen, minkä kokoinen koulu ja montako erityisopea?
todella vaikea saada apua oppimisvaikeuksiin. Sain taistella ihan tosissaan.
Nyt nuorin on ekalla ja ei vielä tammikuun lopulla osannut edes tavuja lukea. Kotonakin niitä jauhettu vaikka kuinka paljon. Soitin sitten muutaman puhelun ja ärähdin oikein kunnolla. Johan alkoi tapahtua. Nyt on lukitestit tehty ja lukiterapia aloitettu. Ja edistystä on jo näkynyt.
Koulussa saanut kyllä tukiopetusta syksystä lähtien, mutta opetusta ei ole kohdennettu ongelmakohtiin. Kuten nyt lukiterapiassa. Lukitestit olisi pitäny tehdä heti syksyllä.
nelonen, minkä kokoinen koulu ja montako erityisopea?
120 oppilasta ja yksi erityisope, joka pitää myös normaaleja tunteja :)
Esim. ykkösten käsitöissä on mukana jne.
Sen lisäksi meidän lapsi on käynyt kaksi lukiterapia jaksoa, joista on tosiaan ollut hyötyä. Niihin pääsemiseksi koulupsykologi teki oppimiskartoituksen, josta selvisi mikä mättää.
Ensimmäinen askel taisi olla oppilashuoltoryhmän palaveri, että asia alkoi selvitä. Ja nuo tutkimukset tehtiin. Mutta tukiopetusta oli siihen mennessä ollut jo koulun puolesta paljonkin. Erityisopettajilla ei ole samoja valmiuksia lukivaikeuksien tukemiseen ko puheterapeuteilla. Lukiterapiassa kiiteltiin kun lapsen motivaatio on saatu pidettyä niin hyvänä!
Nuorempi on kovin katkera ko ei pääse ollenkaan noille pienryhmätunneille. Tämä erityisope on nuoremman mielestä tosi mukava.
otat vaan puheeksi ja pyydät erityisopettajan arviota tuen tarpeesta ja sen laajuudesta
koulussa annetaan opetusta, ei terapiaa, joten oletan, että kyse on jostain puheterapeutin antamasta kuntoutuksesta.
Meidän lapsen opettaja on itse aktiivisesti järjestänyt lapselle tukea, suositellut miten edetä jne. Nyt lapsi käy erityisopettajalla muutamalla tunnilla viikossa.
ala-asteella on onnistunut vielä jotenkin. Mutta yläasteen puolella olisi (rehtorin mukaan) apu pitänyt ansaita (siis se lausunto jossa avun tarve perustellaan ei riitä), jos on asenne- ja motivaatio-ongelmaa, ei ole oikeutettu apuun.
ts kiltit "tytöt" saa apua, vähemmän kiltit pojat jää ilman. eipä paljon nosta koulunkäyntimotivaatiota.
kyllä opettajat kai yleensä yrittävät parhaansa kaikkien oppilaiden huomioimisessa.