Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempainvapaa + isäkuukausi

15.03.2012 |

Minulle on myönnetty töistä anomani mukaisesti vanhempainvapaata koko vanhempainvapaakaudeksi, (25.3.2013 asti). Jos päätämmekin sitten myöhemmin, että isä pitää vanhempainvapaasta viimeiset 12 päivää saadakseen isäkuukauden siten, että siirtää ne käytettäväksi myöhemmin. Mitä minun pitäisi tehdä niiden viimeisen 12 päivän aikana, jotka haluan kuitenkin olla kotona? Lähinnä ajattelin nyt työnantajan suhteen (olen Helsingissä kunnalla töissä). Voin kyllä töistä anoa muutosta tuohon vanhempainvapaani pituuteen ja anoa tilalle vaikka vuosilomaa, mutta onko mitään muuta vaihtoehtoa? Voinko vain jättää ilmoittamatta työnantajalle, että oikeasti niistä vanhempainvapaan viimeisestä 12 päivästä Kela maksaa isälle (sitten myöhemmin, kun hän ne pitää) ja jäädä vain itse kotiin ikään kuin pitämään sen vanhempainvapaakauden loppuun ilman, että Kela maksaa minulle siltä 12 päivältä mitään, mutta kiinnostaako se työnantajaa maksaako Kela minulle siltä ajalta vai ei?

Jos en ilmoittaisi työnanatajalle mitään siitä, että Kelan maksama vanhempainvapaarahakauteni päättyykin 12 päivää aikaisemmin, niin silloinhan minulle pitäisi kertyä vuosilomaa siihen jo anomani vanhempainvapaakauden loppuun asti (minkä jälkeen jäisin varmaan hoitovapaalle, minkä ajalta taas ei kerry lomapäiviä). Jos taas ilmoittaisin työnantajalle tuosta muutoksesta vanhempainrahan nostamisen suhteen (että miehelleni menee Kelan tuet vikalta 12 päivältä, mutta vasta myöhemmin kun hän ne pitää), niin silloin minun pitäisi keksiä siihen tilalle jotain. En haluaisi tuhlata siihen vuosilomapäiviä vaan olla vaikka palkattomasti (vanhempainvapaakausihan on töistä palkatonta, vaikka lomaa kertyykin) kotona. Mutta onko tällainen mahdollista vai tuleeko siitä ongelmia työpaikan suhteen? Saavatko he mistään tietää mieheni olemisista vanhempainvapailla tai töissä, kun meillä on ihan eri työnantajakin?

Ajatuksenani on, että voisin palata töihin oikeasti vasta kesän päätteeksi, jolloin isä jäisi pitämään niitä vanhempainvapaan 12 päivää + isäkuukauttaan.

Jos ei vielä näistä selostuksista asia kunnolla selvinnyt, niin ajan tässä takaa sitä, että pitääkö vanhempainvapaan 12 päivää aiemmasta päättymisestä minun ilmoittaa työnatajalle, seuraako mitään jos en ilmoita? Ja onko mitään mahdollisuutta saada siitä 12 päivästäkin minulle kertymään vuosilomaa? Siis jokin muukin mahdollisuus kuin töissä olo tai töistä vuosilomalla olo, siten että vuosilomapäiviä kuitenkin kertyisi silläkin ajalla?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi