Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos omat lapset syövät, tarjoatteko lapsen kaverillekin?

Vierailija
14.03.2012 |

Meillä kysytään aina, että haluatko sinäkin välipalaa/mehua/vettä, tms. Jos omille lapsille tarjotaan.

Olin tuossa kylässä yhdessä lapsiperheessä. Vein lapsille suklaapatukat - mutta en ollut osannut varautua, että heillä on kavereita kylässä. Lykkäsin siis tuliaiskarkit perheen äidille, että antaisi ne lapsille, kun kaverit lähteneet.

Eikö mitä äiti antoi karkit lapsille ja vieras sai katsella päältä.

Sitten katettiin kahvipöytä. Omille lapsille välipalaa samalla. Lasten kaveri sai istua yksin lastenhuoneessa. Perheen lapsilla ei ollut edes kiire hänen luokseen siitä pöydästä, ihan olivat unohtaneet oman vieraansa.

Sitten yksi lapsista ilmoitti, että hän menee nyt toisen ystävänsä luo. Ja käski tämän kaverin (ovat kaikki samalla luokalla kuitenkin) lähteä kotiinsa.

Onko tällainen yleistäkin muissa perheissä? Että lasten kaverille ei tarjota mitään, vaikka muut syö. Ja sitten annetaan lapsen ajaa kaveri tiehensä, kun keksii, että haluaakin leikkiä jonkun toisen kanssa.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei ole! Ette ole mitenkään muiden yläpuolella!

Vierailija
2/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ruokaa ei voi aina varata niin paljoa, että siitä riittäisi monelle ylimääräiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on päivänselvää, että jos jotain tarjotaan, kun on vieraita, niin kaikki kutsutaan pöytään. Pöyristyttävää jättää yksi vieras lastenhuoneeseen!

Ja jos on välipalaa tarjolla, sitä on kaikille, ei tulisi mieleenkään tarjota vain omille.

Ja omalle lapselleni pitäisin kyllä puhuttelun, jos kohtelisi vierastaan noin.

Jos vieraita kutsutaan, heidät tulee huomioida, oli he sitten aikuisia tai lapsia. Eihän ketään aikuisvierastakaan jätetä johonkin makuuhuoneeseen lojumaan, kun muut menee kahvittelemaan.

Vierailija
4/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasteni kavereiden kodissa. Useinmiten lapset syövät omissa kodeissaan lämpimän ruuan.

Vierailija
5/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että se kaveri oli kuin jokin nukke. Sitten, kun ei enää seura kiinnostanut, hänet vaan unohdettiin.

Hänen tunteitaan - tai häntä ylipäätään - ei otettu lainkaan huomioon.

Vierailija
6/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan lasten kavereita erikseen kutsuta, vaan tulevat joskus koulun jälkeen tai muuten vaan, eikä sitä voi etukäteen aina tietää onko meillä joku vai ei. Toki aina pyydän kahvi- tai välipalapöytään, jos meillä joku on.

Mulle on päivänselvää, että jos jotain tarjotaan, kun on vieraita, niin kaikki kutsutaan pöytään. Pöyristyttävää jättää yksi vieras lastenhuoneeseen!

Ja jos on välipalaa tarjolla, sitä on kaikille, ei tulisi mieleenkään tarjota vain omille.

Ja omalle lapselleni pitäisin kyllä puhuttelun, jos kohtelisi vierastaan noin.

Jos vieraita kutsutaan, heidät tulee huomioida, oli he sitten aikuisia tai lapsia. Eihän ketään aikuisvierastakaan jätetä johonkin makuuhuoneeseen lojumaan, kun muut menee kahvittelemaan.

Vierailija
7/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos omat lapset jotain syövät, juovat tms.

Vierailija
8/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiset ateria ajat pyritään rauhoittamaan perheelle, jos ei nimenomaan kutsuttu ketään kylään. Mutta kyllä välipalat yms., tarjotaan.

Tyypillistä on, että esim. päivällistä voidaan vähän lykätä, jos kaveri kylässä, eli kukaan ei katsele kun muut syövät.

Vierailija
9/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan, mutta ei meillä kyllä tarjota. Eikä meidän lapsi syö muiden luona. Ei sellaisessa jatkuvassa välipalojen kittaamisessa ole mitään järkeä. Meillä lapsi tulee koulusta kotiin ja syö välipalan ennen kuin mihinkään lähtee. Ruuaksi tulee kotiin. Ei todellakaan ole tarkoitus ruokituttaa lasta missään muualla, ja mielestäni on kyläpaikalta typerää antaa lapselle ruokaa säännöllisten ruoka-aikojen ulkopuolella.

Vierailija
10/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis todella usein lasten kavereita ja useita kerralla.

Jos joku asuu naapurissa, en tarjoo mitään.

Joistakin tiedän että sanovat aina ei jos tarjoon.

Osa ei syö sianlihaa, osa allergisia -en jaksa ottaa huomioon.

Jos meillä on jotkut kaverit tuntitolkulla käsken lapsia kysymään haluaako kaveri/-t välipalaa.

Jos leivon, tarjoan aina. Juotavaa saa aina, mutta en ole sitä tyrkyttämässä vaan täytyy itse pyytää. Samoin toki jos on nälkä ja rohkenee itse pyytämään niin en nälkäiseksi jätä.

En vaan katso asiakseni ruokkia muiden lapsia ja moni ei sitä edes halua.

Eli meillä todellakin odottaa usein lapsien kaverit muualla kun me syödään enkä niitä pöytään kutsu. En myöskään oleta että lapseni saavat syötävää muiden kodeissa vaikka en todellakaan pahastu jos saavat (joidenkin vanhemmat pahastuvat). Vettä voivat itse pyytää janoon ja aika useasti annetaan välipalarahaa kotoa.

Vierailija
11/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme kyllä osaavat ottaa muut huomioon ja osaavat kysyä kavereiltaan haluavatko syödä tai juoda jne. Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin.

Vierailija
12/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset voi tajuta toimia oikein, kun ei äitikään osaa.

Oma kuopukseni on 7v. ja pitää kyllä huolta kavereistaan.

Vieras perheen kanssa pöydässä ja kaveri yksin huoneessaan.

Noloa.

Itse pyrin siihen, että lapseni kaverit on fiksuista perheistä ja niin nyt onkin.

Vierailija
13/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

linjavedon ettei tarjota ruokaa/välipalaa. Vettä sai ottaa itse janoon.

Kavereita saattoi olla neljäkin kerrallaan joten talous olisi romahtanut jos niitä olisin ruvennut ruokkimaan.

En myöskään halua että meidän lapset syö kaverilla, siitä pitää sopia etukäteen tai kysyä.

Tuo ystäväperheesi äiti oli kyllä vähän outo jos ei lähettänyt kaveria kotiin kyläilyn ajaksi.

Vierailija
14/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap tapauksessa on jo eri tilanne, kun pelkkä tavallinen ruokailu.

Vierailija
15/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä enää ota kylään sellaisia lapsia, joiden luona omani ei saa syödä.

Eikä kavereita heitellä ulos ja sisään miten haluaa. Osa on tutumpia lapsia, osa vieraampia, joten varsinkin vieraampia lapsia ei ajella kotiinsa. Naapurin pojan taas voi joskus ajaakin kotiinsa, jos tulee muuta.

Vierailija
16/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset voi tajuta toimia oikein, kun ei äitikään osaa. Oma kuopukseni on 7v. ja pitää kyllä huolta kavereistaan. Vieras perheen kanssa pöydässä ja kaveri yksin huoneessaan. Noloa. Itse pyrin siihen, että lapseni kaverit on fiksuista perheistä ja niin nyt onkin.

Ei ole sitten sinunkaa äiti osannut toimia oikein. Aika tökeröä toimintaa, pyrkiä valitsemaan lastensa kaverit.

Vierailija
17/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan, että kaverit on fiksuista perheistä, eikä kukaan istu yksin, kun muut syö.

Menee muuten liian vaikeaksi, osa suuttuu kun ei syötetä, osa suuttuu jos syötetään. Meille tervetulleita pidemmäksi aikaa on sellaiset joilla on samanlaiset sivistyneet ruokatavat ja vieraanvaraisuus kuin meillä.

Kaikki on tervetulleita, mutta jos ruokailu on niin vaikeaa, että pitää miettiä päänsä puhki kuka ei saa, saa syödä, annetaan muiden olla rauhassa.

Piste.

Vierailija
18/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutuille vieraille tietenkin tarjotaan. Mutta noita kavereita tulee ja menee. Omillenikaan ei ole tarjottu kylässä ruokaa, ihan hyvä niin. Välipalaa joskus tarjoan, jos satumme itse ottamaan. En ymmärrä miten jotkut tekevät tällaisestakin asiasta vaikea. Ap:n kuvaamassa tilanteessa olisin toiminut toisin.

Vierailija
19/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kaveri saattaa olla melkein joka päivä meillä ruoka-aikaan. En koe, että minun tulisi ruokkia hänet joka päivä. Kaiken lisäksi, jos kerjätään ruokaa, se ei tunnu kivalta.

Vierailija
20/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan mielestä lapset eivät tarvitse mitään, osa hellii kuin omiaan ja vuorovedoin syöttävät lapsia.

Itse kuulumme niihin perheisiin, jotka kestitsevät lapset ja aikuiset. Ketään ei jätetä syöttämättä, tuttujen lasten vanhemmilta ei mitään lupia edes kysytä, koska ruokkiminen on puolin ja toisin päivänselvää.

Yleensä lapsi menee suoraan kaverille tai kaveri tulee meille. Syövät välipalan ja saavat päivällisen. Sitten kotiin. Läksyt on aina tehtynä kun tulen kotiin tai lapsi tulee kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä