Mikä on vaatebudjettisi, jos pukeudut töihin omiin vaatteisiisi?
Eli ei niille, jotka pukeutuvat työasuun (tyyliin sairaanhoitaja). Mun työpaikalla pukukoodi on normaali asiallinen toimistotyyli, eli mitään jakkupukuja tms. en käytä. En myöskään edusta. Käytän vaatteisiin noin 200 euroa kuussa.
Kommentit (40)
Vaihtelee ihan hirveästi.
Ihan tavallisena toimistopäivänä pystyn pukeutumaan ihan farkkuihin ja siistiin neuleeseen. Mutta tarvitsen myös jakkupukuja ja muita siistejä vaatteita.
Välillä menee monta kuukautta että en osta mitään. Sitten ostaa räväytän yhden jakkupukukokonaisuuden (jakun, housut ja hame), niin kyllähän siihen 300 - 600e menee helpostikin.
Ja hyvät merkkifarkut ja neule maksaa toista sataa...
Jossain kuussa käytän enemmän rahaa, toisinaan vähemmän.
Tässä kuussa olen tähän mennessä ostanut vaatteita noin 190 eurolla, saa nähdä ostanko lisää vai en. Varsinaisesti en TARVITSE mitään, mutta jotkut kevätkengät ehkä voisi ostaa loppukuusta/huhtikuussa.
Olen jo 45-vuotias ja pysynyt aika samassa vaatekoossa piiiitkään. Kun ostaa klassisia, hyvälaatuisia vaatteita, ei tarvitse koko garderoobia uusia.
Enpä oo laskenut, aika vähän on tullut ostettua kun kaapit on täynnä muutenkin. Esimerkiksi yritän olla ostamatta muutamaan vuoteen yhtään uutta takkia, mulla on niitä joka lähtöön. Myös kenkätilanne on nyt aika hyvä, ehkä ei tartte niitäkään ostaa pariin vuoteen ellei eteen tule jotain oikeasti jalkaani sopivia (kenkien osto on mulle vaikeeta).
Lähinnä urheiluvaatteita olen ostanut tarpeen mukaan, ne kuluukin nopeammin kun käyttö on kovaa. Tänä vuonna tosin olen ostanut vain gore-tex nastalenkkarit 100e + nastoitus 30e.
Alesta ostin tammikuussa 2 toppia, 2 trikoopaidan ja neuleen, yht 40e.
Kesään mennessä pitäis saada talvikilot 3kg pois, ettei tartte mennä ostamaan kaikkia kesävaatteita uusiksi. Onnistui viime keväänäkin, joten mikä ettei tänäkin vuonna.
Mä en ole viimeisen vuoden aikana ostanut kuin yhdet kengät, 80 euroa, ja raskauden ainaka yhden tunikan, eurolla.
Käsittämätöntä millaisia summia käytätte vaatteisiin.
Lastenvaatteita olen sitten ostanut enemmän, esikoiselle varmaan jollain 50 eurolla nyt ensimmäisen puolen vuoden tarpeiksi.
Kun ostaa laadukasta, mutta kirpputorilta, ei tarvitse kunnon vaatteita paljon maksaa. Jos klassinen housupuku 80-luvulta näyttää vielä hyvältä, sitä tuskin kovallaakaan käytöllä saa kurjalta näyttämään.
Mutta toki, käyttäkää sitä rahaa, pysyy kansantalous kauniissa lukemissa (ja minulle riittää niitä hyviä vaatteita kirppareilla).
Mä en ole viimeisen vuoden aikana ostanut kuin yhdet kengät, 80 euroa, ja raskauden ainaka yhden tunikan, eurolla.
Lastenvaatteita olen sitten ostanut enemmän, esikoiselle varmaan jollain 50 eurolla nyt ensimmäisen puolen vuoden tarpeiksi.
Kun ostaa laadukasta, mutta kirpputorilta, ei tarvitse kunnon vaatteita paljon maksaa. Jos klassinen housupuku 80-luvulta näyttää vielä hyvältä, sitä tuskin kovallaakaan käytöllä saa kurjalta näyttämään.
Mutta toki, käyttäkää sitä rahaa, pysyy kansantalous kauniissa lukemissa (ja minulle riittää niitä hyviä vaatteita kirppareilla).
Ne vaatteet, mitä itse kirppareilla olen löytänyt, on ihan kauheita. En voisi pitää niitä päällä missään, saati töissä vaikka työni ei todella edustamista sisällä.
Ap
ehkä 400 - 500 euroa.
Ostan ajattomia laadukkaita vaatteita ja jos vaate ei kestä vien sen takaisin kauppaan. Lähinnä ostan alennusmyynnieistä, outleteistä sekä kirpputorilta. Todella harvoin normaalihintaisia vaatteita.
Viimeaikaisia ostoksia:
Luhdan talvitakki 50 e prisma
Gaborin kesäkengät 40 e outlet
HM farkkuhame 2 e kirpputorilta
Ril's neule 2 e kirppurotilta,
Ril's silkkipaita 10 e outletistä
Triumph rintaliivit x 3, alushousut x 4, 60 e, outlet
Triumph yöpuvun housut 40 e, prisma, normaalihinta.
HM villakangashousut, 8 e, kirpputori
Useimman vaatteistani ovat ainakin viisi vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti käytössä.
tavallisina päivinä voi töihin tulla oikeastaan missä vaatteissa tahansa. Minulla on hyvin vaihtelevasti farkkua, hametta, mekkoa, trikoopaitaa, neuletta.
Sitten on niitä edustamistilaisuuksia, joissa pitää olla jakkupukua tai coctailpukua tai iltapukua. Näitä jälkimmäisiä ei nyt kovin usein ole, jotan aika monta vuotta voi niillä muutamalla vaihtoehdolla vetää lävitse.
Yritän pitää perusvaatevarastoa yllä, jottei mitään älyttömiä hankintoja tulisi kertarysäyksellä. Silti luulisin, että vuodessa menee kenkiin n. 150 € ja muihin vaatteisiin 0-150 € kuukaudessa. Keskimäärin jossain siellä 100 € paikkeilla.
Jonkun verran teen itsekin vaatteita, mikä tavallaan pudottaa budjettia, vaikka kyllä ne kankaatkin ja materiaalit maksaa.
sitten ilmeisesti kauhean paljon sitä käsityskykyä ole.
Tuleeko ollenkaan mieleen, että ihmisen kulutus on eri elämäntilanteissa ja työtehtävissä erilainen?
Sinä lienet kommenttisi perusteella äitiyslomalla. En minäkään silloin kauheasti vaatteita ostellut, koska mitään edustusvaatteita ei silloin tarvinnut.
Mutta nyt teen työtä, jossa joudun jatkuvasti edustamaan. Pakko olla hyvin bisneslike. Ja se vie kyllä rahaa, ei niitä jakkupukuja LÖYDÄ kirppareilta.
enka seuraa mita kaytan, mutta esim. tassa kuussa ostin 3 uutta mekkoa (yksivarista, siistia) Bodenilta, yht. noin 200 EUR). Tuollaisia ostoksia teen ehka 4-5 kertaa vuodessa. Noin joka toinen vuosi ostan uuden siistin villakangastalvitakin. Pukuja ostelen alennusmyynneista lahinna, mutta kylla yhteen pukuun useampi sata euroa menee vaikka se olisi alestakin. Lisaksi tietysti melkein joka vuosi on t-paitakanta uudistettava (en kayta kauluspaitoja) koska ne tulevat nuhjuisiksi, sukkahousut ovat oikeastaan tuotteen maaraan nahden suurin menoera, koska monet ohuemmat sukkikset menevat rikki ekan kayton jalkeen... Kengat ovat helmasyntini, niihin menee ainakin 1000 eur vuodessa nykyaan. Tyohoni kuuluu paljon vieraiden vastaanottamista ja kokouksia, eli huoliteltu ulkoasu on paikallaan.
Jaahas...
Turvakenkiä menee 2/vuosi, talveen ja kesään,
3 riipputaskuhousut,
1 huomioväritakki,
3 fleeceä,
1 softshelltakki
sukkia, alusvaatteita ja trikoopaitoja..
Kesäksi huomioväri t-paitoja ja toppeja..
2 puffihuivia ja 2 pipoa=)
rahaa menee n.1000/vuosi
ja aika paljon joutuu satsaamaan vaatteisiin.
Kunnolliset, lämpimät, sadetta pitävät:
-ulkoilutakki
-ulkoiluhousut
-hattu
-hanskat
-ulkokengät
-kaulahuivi
-loskakeleille vielä kumisaappaat, kesäksi jalkoja väsyttämättömät kesäkengät ulkoiluun, kesähattu
Eli periaatteessa ulkovaatteet jokaiseen 4 vuodenaikaan sopivat!
Lisäksi hyvät alusvaattet.
Sisäkengät
Sisävaatteiden pitää olla joustavat, kestää jatkuvia pesuja ja olla myös edustavan näköiset.
Joka päivä vaihdan töihin puhtaan vaatekerran jo hygieniasyistä: paidat ja houst ovat kuolassa, räässä, ruuantahroissa, jopa pissassa ja kakassa :)
Eli, en uskalla edes laskea paljonko rahaa menee... tosin, jos ulkovaatteet ja kengät ova kestäviä, ei niitä tarvitse joka vuosi uusia.
Ne vaatteet, mitä itse kirppareilla olen löytänyt, on ihan kauheita. En voisi pitää niitä päällä missään, saati töissä vaikka työni ei todella edustamista sisällä.
Ap
Itse en ole juuri nyt työelämässä mutta miehelleni hankin suurimman osan vaatteista myös kirppiksiltä. Juuri tuli ostettua kaksi laatupaitaa ( tai ainakin minusta laadukkaita, Petrifun ja Tom Taylor tais olla toinen) töihin, kaksi euroa kipale. BigL:n nahkatakki viime vuonna 20 euroa, aivan uudenveroinen ja ajatona malli. Heillä töissä sallittua käyttää siistejä farkkuja, niitäkin löytää kolmesta eurosta alkaen kirppareilta, hyviä merkkejä.
Kaverini on toimistöissä ja hankkii myös paljon vaatteita kirppiksiltä, on tehnyt myös hyviä löytöjä vaikka kuinka.
Meidän onni on se, että toiset uusii vaatekaappejaan useasti ja myyvät sitten hyvä vaatteita pilkkahintaan.
Asun itäsuomalaisessa kaupungissa.
just kun palasin töihin, ostin vähän vaatteita, kahdet farkut yhteensä 200 euroa, saappaat 120 euroa, paitapusero 120 euroa. Ostelen kyllä aika harvoin vaatteita, mutta laadukkaita, jotka sitten kestävät hyvännäköisinä pitkään. En jaksa juosta vaateostoksilla jatkuvasti, joten en siksikään osta kertakäyttövaatteita.
tuskin 200 euroa/kk riittää. Töissä on oltava edustavat vaatteet. Olen kooltani 32 eikä tuota kokoa löydy ketjuliikkeistä, eli pakko tehdä kaikki vaatehankinnat erikoisliikkeistä. Viime viikolla ostin jakun, 320 €, kaksi mekkoa yht. 400 €, neuletakin 180 € ja kengät 120 €. Onneksi laadukkaita vaatteita voi pitää useamman vuoden.
Menee aika pitkään samoilla. Ostan työvaatteeni (ei jakkupukuja toimistossa, siistit riittää) marketista tai perus-vaatekaupasta. Just ostin kauluspaidan 15e ja neuleen 19e, huivin 13e. Suosin trikoopaitaa+neuletta(+huivia). Tai kauluspaitaa ja neuletta. Housuina farkut tai suorat mustat. Jos perus toimistotyö, jossa istun koko päivän paikallani, en käytä kenkiä. Jos taas työ, jossa liikun usein käytävillä, on jotkut hyvältä tuntuvat sisäkengät. Viimeksi oli crocsit. En oikein osaa käyttää sisäkenkiä, ne ei tunnu musta mukavilta, jalat hikoo ja kompuroin koroilla.
Olen pääkonttorilla töissä, matkustan paljon, ei pukupakkoa, mutta fiksuja vaatteita tarvitsen. Tai oikeastaan vaatteideni edustavuuden taso riippuu paljon päivästä/viikosta ja keiden kanssa minun on tarkoitus työskennellä.
untuvatakki 300
kiilak.kengät 200
kork. saappaat 140
mat. saappaat 120
nahkakintaat 30
lakki 40
huivi 20
jakku 150
pusero 150
kotelomekko 150
kotelomekko 130
neule 70
kauluspaita 60
t.sin farkut 130
housut 90
kevättakki 70
rintaliivit 70
sukkahousuja 70
+ H%M kauluspaita, housut, legginssejä, paitoja, sukkia, rintsikat... yht. noin 200
Yhteensä siis ainakin noin 2200 eur. Kauhistuin nyt, kun ymmärrän summan! Huh! Ei kannattaisi kai edes laskea. No, säästökohteita mietittäessä voisi olla fiksua rajoittaa vaatehankintoja. Toisaalta ovat kyllä käytössä (ne, jotka eivät liian keväisiä) ja tarpeellisia.
Jakkupuku housuilla ja hameella (Tiger of Sweden) oli suurin yksittäinen satsaus toissavuonna, reilu 700.
mutta kamalan paljon menee. Tässä kuussa olen ostanut:
kengät 420 €
jakku 160 €
kahdet housut yht. 80 €
Ihan normitasoa, joka kuukausi menee kyllä muutama satanen vähintään. Töissä ei ole mitään pukukoodia, mutta edustan säännöllisesti ja arkenakin pitää olla tyylikäs - kyllä se kuulkaa maksaa!
vuotta olin kotiäitinä ja ei kyllä tullut ostettua paljon mitään itselle. sukat ja pikkuhousut vain uutena, muu huutiksesta ja kirppiksiltä.
Puoli vuotta sitten menin töihin ja tein täydellisen päivityksen vaatekaappiin ja meikkipuolelle -> 3000e meni, ihan kivuttomasti!
Onneksi mulla palkka ok.. Kotiäitivuosina 3t olisi ollut talouden romahdus..
2 housut: yht. n. 80 e, uusin noin 5 vuoden välein
3 päähinettä: yht. n. 30 e
2 kengät: yht. n. 150 e, uusin noin joka kolmas vuosi
sukkia n. 10 e/kk
80-120 euroa