Niinistö ehdottaa koulupukupakkoa kiusaamisen vähentämiseksi
Niinistön mielestä koulussa kaikkien pitää olla tasa-arvoisia. Kouluun mennään opiskelemaan eikä kiusaamaan muita heidän pukeutumisensa vuoksi.
Kommentit (37)
Mulla on lähisuvussa ulkomailla lapsena asuneita ja sanovat, että se on oikeasti hyvä. Ei mitään vaatekilpailuja koulussa eikä miettimistä mitä aamulla päälle. Tosin ei sen tarvi olla miestenpukumainen täyssetti vaan näitä vapaamuotoisempia, esim pikee ja neule ja jotkut housut ja tytöille kesällä hame, pojille sortsit halutessaan
jos tulisi kouluun. Silloin kaikilla olisi sama vaate ja ainakaan siitä ei voisi kiusata ketään. nyt tuntuu että pitää olla tietyt vaatteet ja kaikki että ei vaan kukaan ainakaan siitä kiusaa.
Oman lapsen pukeutumista, kun katsoo, ihmettelen kyllä suuresti. Tuntuu, että käydään lähinnä kisaa siitä, että kuka on löytänyt ne halvimmat vaatteet.
Kiusaaminen on huonoa käytöstä. Jos kiusaamisen haluttaisiin loppuvan niin neuvoloissa tulisi niiden ruokinta ohjeiden lisäksi jakaa lasten kasvatus ohjeita.Lasten kasvatuksessa tulisi kiinnittää huomiota siihen että lapsi oppii huomioimaan ihan pienestä nimenomaan toiset lapset ja aikuiset. Itsekkääksi ja yhteistyökyvyttömäksi kasvatettuja minä-minä lapsia on Suomi pullollaan.
Vaikka Niinistöä äänestinkin.
Kyllä jokaisella ihmisellä, myös lapsella ja nuorella on oikeus pukeutua miten haluaa (miten vanhemmat haluavat).
Tuohan on ihan orjameininkiä.
Oman lapsen pukeutumista, kun katsoo, ihmettelen kyllä suuresti. Tuntuu, että käydään lähinnä kisaa siitä, että kuka on löytänyt ne halvimmat vaatteet.
niin vastaus lienee aika selvä...
Koulupuvuissa pätee ihan samat kiusaamisen säännöt kun muussakin vaatetuksessa. Kuka uskaltaa lyhentää helmaa minä verran, kenellä on kalliimmasta liikkeestä ostettu puku ja kenellä edullinen. Siihen ei valtiolla ole ikinä varaa, että kustantaa tismalleen samanlaiset puvut kaikille. Ja kun vanhemmat maksavat puvut itse ja ostavat mistä tykkäävät, saa raha taas vaikuttaa. Eikä ne joidenkin perheiden lika- ja hajuongelmat ole pois pyyhittyjä kouluvulla. Sama meno jatkuu.
pitäisi olla aika monta kappaletta, sii ainakin 3 paitaa, 3 housut jne.
Miten ulkovaatteet hoidettaisiin? Kaikille samanlaiset haalarit? Sitten pitäisi olla kesävaatteet ja välikausivaatteet...
Jos joku on tosi lyhyt tai tosi isokokoinen, niin voin kuvitella sitä tuskaa, kun vaatteet on sitä mallia, että eivät sovi omalle kropalle lainkaan.
Tämä toimisi ehkä paremmin maassa, jossa vuodenaikojen välinen vaihtelu on vähäisempää.
Sinänsä varmaan helpottaisi sitä, että pitää olla tiettyä merkkiä ja tietynlaiset vaatteet ja joku häpee sitä, että ei saa kalliitta vaatteita.
Suomessa vanhemmat napisee suksista ja luistimista ja ties mistä, joten eiköhän tästäkin nousisi aikamoinen haloo, joku kuitenkin valittaisi, ettei koulu voi pakottaa ostamaan tiettyjä vaatteita...
kiusaajat ei lopeta tuolla kiusaamistaan
puututaan mieluummin itse kiusaajan ongelmaan kuin kiusatun pukeutumiseen!
toppahaalari koulupuku,vai vaan sisävaatteet? välitunneillahan sitä kiusaamista on lähinnä.Kokeilun arvoinen juttu varmasti,mutta se tietää rahanmenoa ja onko meillä nyt varaa siihen? Jos vanhemmat kustantaisi osan vaatekuluista,niin ehkä sitten.
presidenttikaudellaan??
Kiusaaminen ei muuten johdu vaatteista, silmälaseista tai punaisesta tukasta. Luulisi noin koulutetun miehen sen tietävän...
No, onneksi ei saanut ääntäni.
Kyllä kiusaamiseen täytyy löytyä muita keinoja. Vai laitetaanko ylipainoiset lapset, silmälasipäiset lapset, pisamaiset lapset jne. omiin kouluihinsa?
Koulupuvuissa pätee ihan samat kiusaamisen säännöt kun muussakin vaatetuksessa. Kuka uskaltaa lyhentää helmaa minä verran, kenellä on kalliimmasta liikkeestä ostettu puku ja kenellä edullinen.
Puku tulee koulun puolesta ja on kaikille sama. Aivan varmasti vähentää kiusaamista. Ainakin köyhän perheen lapsella on mahdollisuus välttyä kiusaamiselta.
Mulla on lähisuvussa ulkomailla lapsena asuneita ja sanovat, että se on oikeasti hyvä. Ei mitään vaatekilpailuja koulussa eikä miettimistä mitä aamulla päälle. Tosin ei sen tarvi olla miestenpukumainen täyssetti vaan näitä vapaamuotoisempia, esim pikee ja neule ja jotkut housut ja tytöille kesällä hame, pojille sortsit halutessaan
Vaikka en jyrkästi koulupukua vastustakkaan, niin juuri tämä ajattelu "tytöille hame" kertoo sen, ettei koulupuvusta tule koskaan yksimielisyyttä.
Suomessa lapset onneksi saavat vielä leikkiä ja hame ei ole valinta kiipeilytelineeseen tai välitunnin pallopeleihin tai naruhyppelyyn iltapäivätoiminnasta puhumattakaan.
En siis tarkoita, etteikö tytöt hameita saa käyttää, mutta ei siihen voi pakotaa - hahme ei ole aktiivisen leikkijän vaate.
Puku tulee koulun puolesta ja on kaikille sama.
rahaa koko Suomen koululaisten vaatetukseen...
Koulupuvuissa pätee ihan samat kiusaamisen säännöt kun muussakin vaatetuksessa. Kuka uskaltaa lyhentää helmaa minä verran, kenellä on kalliimmasta liikkeestä ostettu puku ja kenellä edullinen.
Puku tulee koulun puolesta ja on kaikille sama. Aivan varmasti vähentää kiusaamista. Ainakin köyhän perheen lapsella on mahdollisuus välttyä kiusaamiselta.
Lapsi voi kasvaa pituutta vuodessa aika paljon - sitten kiusataan niitä, joilla liian lyhyet lahkeet.
Kiusaaminen on paha ongelma, mutta ongelman edessä antautumista on se, että kaikki yritetään pakottaa samanlaisiksi, etteivät kiusaajat voi tarttua mihinkään.
Toki koulupuku voi taloudellisia paineita helpottaa.
vanhemmat ostavat kouluvaatteet, ne eivät tule valtion kustantamina. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Joskin varmaan loisi kuluja (ottaen huomioon Suomen neljä vuodenaikaa).