onks täällä ketään jonka perhe ei sairasta usein vatsatauteja?
eli harvakseltaan sairastuu noihin ällötystauteihin? miten sen teette, vai onko vain hyvää tuuria? ;)
Kommentit (48)
Lapset nyt pikkukoululaisia. Oksennustauti on ollut esikoisella kaksi kertaa: 1 ja 2 vuotiaana ja kuopuksella 1 vuotiaana.
Kun olivat kotihoidossa (pitkään), niin välttelimme tartuntatautisten seuraa eli ihan kysyimme, ovatko terveinä olleet viime aikoina. Siinä tuli varmaan ennaltaehkäisyä. Muuta erityistä en keksi. Tai no vältellään edelleen sairaita.
joista yksi käy kerhossa 2xvko. Ei ole koskaan ollut mahatautia, ennen lapsia kyllä oli joskus. En tiedä miksi näin, ei edes pestä käsiä mitenkään kovin usein... Varomme kyllä kyläilyjä tautiperheissä, ja kysymme aina ollaanko terveitä emmekä ota vastaan vieraita jos joku meistä on sairaana.
Esikoinen syntyi n 9,5v sitten. Hänellä ja seuraavalla lapsella ollut kerran vatsatauti, kuopuksella 4v ei koskaan. Mulla viimeksi joskus -90-luvun lopussa. Liikenteessä ollaan paljon, harrastetaan normaalisti, lapset käy isoa ala-koulua, pienin pk:ssa. Olen aika huolimaton ja huoleton ruokahuollossa ym.
lapsella ei ole ollut vatsatautia koskaan (ja muitakin sairasteluja tosi vähän) ja äidillä viimeksi lapsena ;)
Lapsi ollut päivähoidossa 2-vuotiaasta alkaen isossa päiväkodissa, liikutaan paljon kodin ulkopuolella myös julkisilla liikennevälineillä jne.
Varmaan siis hyvä tuuri, geenit tms. syynä. Ei siis mitään maitohappobakteereita purkista, vitamiinipilleretä tai ertyisterveellistä ruokaa tms.
Toista lentojkonetta siis tarkoitan kuin ne muut. Polttiko se sairaanhoitaja tupakkaa? Koneessa? Jarkyttavaa, ei nykyaan saa. Minakin muuten otin, mutta vain puolikkaan. Niissa kaikissa koneissa.
kaheksan henkinen perhe meillä, minä olen myyjä, mies autonkuljettaja, lapsia lukioissa, peruskoulussa ja kerhoissa eli mahdollisuuksia tartuntoihin on. Meillä koiria ja kissoja, eikä niin nögönuugaa, paitsi keittiö ja vessat ovat aina siistit.
Tai siis ne kaikki. Olet todella sopono.
Mulla itsellä oli viimes vuonna -92.
14-vuotiaalla on ollut kerran, puklas 2 kertaa 2-vuotiaana. Kuopuksella ei vielä kertaakaan, 3,5 v.
Meillä on ollut lasten syntymän jälkeen yksi vatsatauti..se oli pari vuotta sitten. Tänä talvena ei olla oltu kertaakaan kipeinä. Lapset ottaa joka aamu multitabsin, kädet pestään aina ennen ruokaa, kerhosta, koulusta, töistä tai kaupasta yms. tullessa heti kotiin tultuamme. Ruoka on perusterveellistä kotiruokaa. Meillä on eläimiä ja pidän kodin siistinä.
että hyvää tuuria. Toinen asia on se, kuinka paljon näkee muita ihmisiä, varsinkin lapsiperheitä.
Joillain myös parempi vastustuskyky. Meillä yksi tarvi oli 4 yrjistä, sen jälkeen ehkä yks/talvi.
ja senkin ripuloimalla vain kahdesti (samaan aikaan päiväkodissa riuhui noro). Me vanhemmatkaan ei järin usein vatsatauteja sairasteta, ehkä kerran kolmessa-neljässä vuodessa jompi kumpi.
En tiedä miten me se tehdään... ei eletä sen siistimmin eikä sotkuisemmin kuin varmaan keskivertoperhe. Gefilus-tuotteita käytetään kyllä.
On ollut kampyloripulia sun muuta. Muihin ne eivät tartu eikä kukaan kolmesta muksustamme saati minä koskaan *kop kop* sairasta mitään oksennustauteja. Elämme huoletta, reissaamme, syömme ns. epähygieenisesti vanhaa ym, käsienpesu on mitä on. Toisilla tuntuu mahatautia olevan jatkuvasti. VArmasti perusvastustuskyky vaikuttaa paljon ja siihen taas sekä perimä että käytös. Liika puhtaus on pahasta!
Jotka säästytte siltä. Meidän perhe ei säästyis jos en olisi tarkka hygieniasta ja siitä et kenellekkään ei mennä kylään, missä on oltu sairaana viime aikoina.
Mutta eipä olla sairastettu pariin vuoteen kun on tupla määrä d-vitamiinia annettu ja muutenkin yritetty välttää terveesti.
on ollut kaksi oksennustautia viimeisten kymmenen vuoden aikana.
Harvoin sairastetaan, mutta sitten kun sairastetaan niin sairastetaan ihan kunnolla. Viimeksi 3-vuotias joutui useaksi päiväksi sairaalahoitoon. Joutui tiputukseen alle vuorokaudessa oireiden alkamisesta. Onneksi toipui.
Uskoisin että näiden tautien kanssa on paljon kyse tuurista, ja siitä kuinka hyvä vastustuskyky on.
15v ehkä kerran jos sitäkään.
12v kerran
2v ei kertaakaan
Asutaan puhtaassa, mutta ei steriilissä kodissa. En ole niin tarkka käsinpesusta paitsi vessakäynnin jälkeen. Syödään myös aasianmatkoillakin sitä mitä huvittaa.
Meillä on kissoja ja koiria.
Lapset ovat saaneet pienstä pitäen tutkia kenkiä, maistella tikkuja ja hiekkaa jne. Tutti nakattu takas suuhun jos ei mitään irtolikaa ole jne. Ovat saaneet hyvän vastustuskyvin.
Emme käytä maitohappopakteereja kapselenia, syömme kyllä maustamatonta jogurttia.
Syömme terveellistä ja ravitsevaa ruokaa. Ei mitään lisainemömmöeineksiä.
Käytämme paljon sipulia ja varsinkin valkosipulia.
Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä. Purkista eme syö mitään lisäravinteita tai vitamiineja.
Urheilemme ja nukumme riittävästi.
osa liputtaa hyvän hygienian puolesta ja osa on sitä mieltä et just nimenomaan huoleetomuus hygienian suhteen lisää vastustuskykyä.. hmm..
Minä ja mies emme lapsinakaan juuri vatsatauteja sairastelleet, joten osin lienee jotenkin perinnöllistä? Lapsi on sairastanut pari kertaa oksennustaudin eli hänen tapauksessaan oksentanut illalla 1-5 kertaa ja ollut aamulla terve (hoitoon /kouluun ei silti ole mennyt), ripulia ei ole ollut koskaan.
No juu, mutta emme mielestäni tee mitään ihmeellistä. Ainoa mikä tulee mieleen on se, että emme noudata tiukasti esim. ruokien päiväyksiä (keskenämme, vieraita kestitessä kyllä joten ei huolta ;) eli jos jogurtin päiväys on mennyt vaikka 3 päivää sitten mutta näyttää, tuoksuu ja maistuu normaalilta niin se syödään. Yksi kaverini heittää avaamattomatkin jogurtit pois jo päiväys on seuraavana päivänä. Lihan kanssa ollaan tarkempia ja noudatetaan päiväyksiä. Joskus on saattanut jäädä esim. kastikekattila yöksi esille, aamulla laitettu jääkaappiin, kuumennettu kiehuvaksi ja syöty eikä koskaan ole mitään tullut. Eli ehkä vatsa on myös karaistunut eikä niin helposti pillastu?
koko elämänsä aikana. Taisin minäkin silloin pari kertaa oksentaa kun lapsi sairasti. Meillä pestään kädet aina kun tullaan kotiin kodin ulkopuolelta missä on ollut muita ihmisiä. Muuten lapsi ei taida juuri käsiä pestä. Olen tarkka ruoan hygieenisyyden ja tuoreuden kanssa. Meillä on päällisin puolin siistiä, koska tavarat on järjestyksessä ja paikoillaan, mutta muuten sanoisin että hygienian laita voi olla niin ja näin. En muista milloin olen viimeksi pessyt lattiat. On siitä nyt varmaan kohta jo kuukausi.
eikä koskaa olla sairastettu tuona aikana vatsatautia. Ei oksennustautia eikä ripulia. Lienee vain hyvää tuuria.
silloin oli kyllä koko perheellä norovirus. Neljästä lapsesta ekalla on ollut vauvana rota (jolloin tarttui mieheeni, muttei minuun) ja muut on rokotettu sitä vastaan.
Jotenkin mua ihmettää, kun tuttavaperheessä on joka vuosi 1-2 mahatautia. Meillä ei edes pestä käsiä kovin usein.