Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen aikuinen polttaa tänä päivänä?

Vierailija
13.03.2012 |

Olen nelikymppinen akateeminen, kuten lähes kaikki ystäväperheidemmekin aikuiset. KUKAAN ei laajasta ystäväpiiristämme polta, ei myöskään työpaikkallani. Ketkä siis polttavat enää tänä päivänä?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykypäivänä. Ihme juttu, että joku muuta edes väittää. Duunarit polttaa, ei enää muut. Paitsi tietysti esim. Niinistö joka onkin jotain muuta sukuplvea jo kuin nykyajan aikuiset.

Vierailija
22/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli en olisi saanut loistavaa työpaikkaa jo ennen valmistumistani, olisin jatkanut kemian opintoja yliopistossa. Tuskin tupakoitiin olisi vaikuttanut kuitenkaan.

Lopetan, jos haluan. EN HALUA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavapiirissä polttivat yhdessä vaiheessa kaikki, olemme kotoisin Vantaalta ja keskiluokkaa tai ylempää luokkaa kotioloiltamme. Myös aikuisena tupakointi jatkuu, tietysti naiset ovat raskaus/imetysajan ilman tupakkaa, mutta on helppo retkahtaa uudelleen, kun saastuttaa vain itsensä.

Tuttavapiirissäni on liukuhihnatyöläisestä johtajaan, sekä raksamiehiä että it-suunnittelijoita. Ainoa yhdistävä tekijä on kotiseutu, ikäluokka ja se, että on lapsia.

Jokainen haluaisi lopettaa, jos haastattelee kierroksen läpi. Lopetus ei vain enää ole holppoa, kun on koukussa roikkunut yli puolen elämästään.

Vierailija
24/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli nelikymppinen akateeminen. Menee ehkä 10 tupakkaa/päivä. En polta sisällä, enkä autossa. Meillä on tuttavapiirissä muitakin, jotka polttaa. Heidän koulutustaustansa vaihtelee eli on ihan kaikenlaista porukka. Ei tupakoiminen minun mielestäni korreloi koulutuksen kanssa.

mutta kyllä usein korreloi. MÄ tuun duunariperheestä, poltin teininä. Sit menin yliopistoon, tupakointi ja kasvissyönti alkoi. SEura tekee kaltaisekseen, ihminen liittyy ryhmiin sen leimallisten tapojen kautta.

Mistä vetoa että säkin olet matalamman koulutustason perheestä, jopa ensimmäisen polven akateeminen itse? Siksi sulla on puolivälin tavat, vähän työväenluokkaa vähän akateemista.

Vierailija
25/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva nuori/nuorehko enää polttaa meidän tuttavapiirissä. Presidenttikin on sitä ikäpolvea, että siinä ei koulutustausta näy. Akateeminen äitinikin polttaa, on yli 60 jo.

Meillä töissä ei edes ehtisi rampata tupakalla pitkin päivää. Yksi työkaveri poltti, mutta huomasi hyvin pian, ettei kerran tunnissa tupakointia katsottu kovin hyvällä. On tainnut lopettaa tai ainakaan ei töissä polta enää.

Nykyisin niin harvat polttavat, että sen hajun huomaa äidistänikin heti. Ennen oli turtuneempi, kun kaikki polttivat sisällä ja joka paikassa oli se haju.

Vierailija
26/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli nelikymppinen akateeminen. Menee ehkä 10 tupakkaa/päivä. En polta sisällä, enkä autossa. Meillä on tuttavapiirissä muitakin, jotka polttaa. Heidän koulutustaustansa vaihtelee eli on ihan kaikenlaista porukka. Ei tupakoiminen minun mielestäni korreloi koulutuksen kanssa.

mutta kyllä usein korreloi. MÄ tuun duunariperheestä, poltin teininä. Sit menin yliopistoon, tupakointi ja kasvissyönti alkoi. SEura tekee kaltaisekseen, ihminen liittyy ryhmiin sen leimallisten tapojen kautta.

Mistä vetoa että säkin olet matalamman koulutustason perheestä, jopa ensimmäisen polven akateeminen itse? Siksi sulla on puolivälin tavat, vähän työväenluokkaa vähän akateemista.

siis tupaköinti jäi pois, kasvissyönti alkoi

Vierailija
27/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeni on ylempää keskiluokkaa. Kumpikaan vanhemmista ei ole ikinä polttanut. Eivät myöskään käytä alkoholia. Kaikilla meillä lapsilla on akateeminen koulutus.

Yliopistoaikoina oli paljon proffia siellä tupakkahuoneessa. Aika moni akateemisista polttaa "salaa" eli ei näkyvästi. Siksi ehkä monella on tupakoinnista harhaluuloja.

Vierailija
28/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- naapurin pariskunta, n. 60-v, mies ammatiltaan joku remonttimies töissä ilman verokorttia ja vaimo kassalla

- rekkakuski x useampi kappale

- masennusta sairastava päälle 30-v nainen, työtön

- alle 40-v myyntipäällikkö

- alle 40-v tarjoilija

Vierailija
29/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieleen lääkäri, joka on siskoni. Omista työtovereistani polttaa suurin osa ja iältään ovat 20-55v.

Vierailija
30/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni poltti. Pihalla oli jopa varattu oma paikka tupakointiin. Ilmeisesti akateemiset polttavat paljon tupakkaa. Tai sopivasti.

Vierailija
31/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen, akateeminen ja töissä media-alalla. Työpaikallani on useita tupakoitsijoita, samoin ystäväpiirissäni.

Vierailija
32/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen akateeminen (onko oikeasti muka koulutustaustalla tähän asiaan vaikuitusta??) ja hyvin toimeentuleva. harrastan monipuolista liikuntaa ja olen 35-vuotias perheenäiti. Ja kyllä, poltan! Kylläkään en tee sitä julkisesti, koska sillä koko hommalla on nykyään niin huono leima. Mutta nautin suunnattomasti tupakoinnista ja en edes halua lopettaa sitä. Raskauden ajaksi toki olen lopettanut heti, eikä tehnyt edes tiukkaa. Mutta ne on näitä elämän nautintoja :D

Tupakointia harrastetaan ihan joka piirissä, koulutuksesta ja sosiaalisesta statuksesta riippumatta. Omassa ystäväpiirissäni on juristeja, kaupan kassoja, pankkineitiä ja jopa pari lääkäriä (naista), jotka polttavat. Hekään eivät tee sitä missään parkkipaikalla ja kaupan oven edessä, mutta jos olemme yhdessä juhlimassa, niin viinin kanssa menee myös savukkeita!

Yhtä hyvin voisimme kysyä, että kuka tänä päivänä juo vielä kaljaa, kun on saatavilla laadukkaita viinejä, jotka ovat paaaaljon terveellisempiä kuin olut? Miksi syödä enää sipsejä, kun kaupat pullollaan maukasta tofua ja ah, niin terveellisiä kasviksia?

Vierailija
33/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tiedosta koulutustaustan ja tupakoinnin yhteyttä. On se niin monessa tutkimuksessa todennettu.

Vierailija
34/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poltan sikareita, koska se rauhoittaa ja on mukavaa.

Vierailija
35/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä paljastuu myös olennaisin ero: hän polttaa salaa, minä en, koska en ole akateeminen.

Vierailija
36/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- konduktööri 3-kymppinen

- rehtori, 6-kymppinen

- graafikko, 5-kymppinen

- sairaanhoitaja, 5-kymppinen

- AMK-lehtori 56v

- muusikko 31v

- kokkeja, useita, 30-40v

- elintarviketehtaan työnjohtajia, työntekijöitä, toimihenkilöitä ja toimitusjohtaja, iät 20-60v

- autokuski, 25v

- insinööriopiskelijoita, useita, kaikki parikymppisiä

Hae näistä nyt sitten yhteneväisyyttä, muuta siis kuin että tunnen heidät.

Vierailija
37/37 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yläasteen aikaisten kavereiden kanssa. Silloin tupakoimme kaikki, olimme aikamme "pissiksiä", mutta nyt meistä seitsemästä paikalla olleesta vain yksi tupakoi, muut ovat lopettaneet. Tällä tupakoivalla on myös lievä alkoholiongelma, ei kuitenkaan niin paha, että hän itse olisi sitä huomannut.

Ei tämä toki vastannut kysymykseesi, kunhan tuli mieleen. Luulen silti, että ne aikuiset, jotka nykyään tupakoivat, ovat aloittaneet sen nuorena ja syystä tai toisesta eivät ole onnistuneet lopettamisessa, vaikka ovat sitä varmasti yrittäneet tai ainakin suunnitelleet.