Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KYSTAN HOITOON E-PILLERIT!!!

16.11.2005 |

Ollaan yritetty lasta yli kaksi vuotta. Pco ja endoa. Vuosi sitten clomeista tuli suuri, 7cm halkaisijaltaan oleva kysta vasemmalle.

Tänään ultrassa löytyi taas vasemmalta 5cm kysta, joka on todennäköisesti seurauksena Puregon hormoonipiikeistä, jota olen pistänyt kaksi kiertoa.

Tämä kysta ilmestyi maksimissaan kolmessa viikossa (kolme viikkoa sitten ultrattiin eikä sitä ollut). Nyt sain hoidoksi e-pillereitä, jotta kysta kuivuu. Voi mennä kuulemma kuusikin kuukautta. Hoitoja ei tehdä kystan aikana. Nyt syön kaksi kuukautta ja katsotaan onko hävinnyt.

Elikkä onko jollain sama " kohtalo" ? Kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Me olemme yrittäneet lasta yli kolme vuotta. Mulla todettiin ensimmäinen kysta 16-vuotiaana ja niitä tuli aika useasti ja olivat todella kivuliaita puhjetessaan. Sain silloin e-pillerit just siksi, ettei kystia tulisi. Nyt olen siis ollut 3,5 vuotta ilman pillereitä ja ainakin kolme kertaa minulle on kysta tullut. Toissa kesänä kysta tuli juuri clomi kierrossa ja nyt puregon/pregnyl-lääkityksessä. Kystat eivät ole mulla kuitenkaan olleet ainakaan aiemmin lapsettomuushoitojen esteenä. Mulle on tehty lukemattomia inseminaatioita ja yksi tuoresiirto ja kolme Passia. Nyt sitten itse asiassa viime yönä huomasin, että kysta taas oireilee, kun oli aivan törkeät kivut. Olin viime keskiviikkona passissa ja siis myös ultrassa, eikä silloin näkynyt mitään. Mutta lääkärin mukaan kystat voivat kasvaa hyvinkin nopeasti ja yhtä nopeasti myös itsestäänkin hävitä. (mulla on ollut kysta ainakin 10 kertaa ja kertaakaan ei ole tarvinnut leikata, vaan se on aina itse puhjennut, mikä sinällään on todella ikävää ja kivuliasta.)

Mutta on tosi kurjaa, jos sinulle todella määrätään pillerit nyt, kun yritätte lasta! Eikö muka ole muuta hoitoa? Kysele vielä!

Lämmöllä, Puppe

Vierailija
2/8 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona olisi ollut kystan tyhjennys ruiskulla emättimen seinämän läpi, mutta koska minulla on endoa,niin silloin on infektioriski. Näin erittäin ammattitaitoinen väestöliitonlääkäri minulle selitti. Tämä e-pilleri keino on kuulemma ihan hyvä.KUULOSTAA VAAN KAMALALTA TÄHÄN ELÄMÄTILANTEESEEN. Onneksi on joulu tulossa, joten olisi tullut taukoa muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko udella minkä merkkistä e-pilleriä määräsivät? Liittyykö nuo kystat jotenkin endoon ja onko tarkoitus e-pillereillä kuivattaa endoakin vai oletko ollut lapassa tms. äskettäin? Eikös e-pillerit auta endossakin jotenkin?

Vierailija
4/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla oli samanlainen tilanne aikanaan. Olimme juuri aloittaneet hoidot yksityisellä ja mut ultrattiin (mulla pco, mies ok). Löytyi kysta, kooltaan 5cm. Lääkäri antoi hoidoksi e-pillerit (DianeNova) kahden kuukauden ajaksi. Meillekin sanottiin että kysta on este hoidoille. Lääkäri sanoi, että lisähormonit voivat kasvattaa kystaa vielä suuremmaksi eikä sitä riskiä haluta ottaa. Jos kysta ei kahden kuukauden aikana olisi kuivunut, siitä olisi ilmeisesti punktoitu nesteet pihalle. Siinäkin lääkäri sanoi, että jos se vain punktoidaan niin se voi täyttyä uudelleen.

Totta kai ymmärsin ratkaisun, mutta se ei paljon lohduttanut kun luulin meidän pääsevän tositoimiin HETI!! Kyllä otti päähän se kahden kuukauden PAKOLLINEN tauko :(

Usko pois, että lääkärisi tietää mitä tekee. Tiedän kuinka paljon tauko harmittaa, mutta lopulta aika menettää merkityksensä. Tärkeintä on lopputulos :) Tsemppiä sinulle ja onnea tuleviin koitoksiin!!

violet rv 37+6

Vierailija
5/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamu: Sain Yasmin-merkkisiä e-pillereitä. Nuo kystat ei ole minun osaltani johtuneet endosta vaan hormooneista. Tätä kysataa nyt kuivatellaan näillä pillereillä.

Violet: Melko samanlainen tilanne kuin meilläkin. Näköjään teitä on tärpännyt:) Millä hoidolla vai luomuihme? Onnea odotukseen:)

Vierailija
6/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luomutärppi viime jouluisen km:n jälkeen, yhdet menkat oli välissä. Käytin tärppikierrossa metformiinia ekaa kertaa. En silloin edes ajatellut raskautumista, kun lähipiirissä sattui samaan aikaan ikävä tapaus ja keskityin siihen. Eli melkolailla monen tekijän summa on meidän luomuihmeemme :)

Piti vielä lisätä aiheeseen, että mulla kysta oli ilmeisesti tullut clomeista joita käytin gynen ohjeiden mukaan 4 kuukautta ennen lapsettomuusklinikalle siirtymistä. Mulla clomit myös ohensi kohdun limakalvoa, joten niillä heitettiin vesilintua ja siirryttiin menogoniin.

Onnea sinulle hoitoihin!! Kyllä se onni vielä teillekin suodaan :)

violet

Vierailija
7/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta! Välillä vaan tuntuu, että hakkaa päätä seinään. Pitää kuitenkin koittaa jatkaa eteenpäin.

Ihanaa joulun odottelua teille ja masuasukille:)

Vierailija
8/8 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mulla oli aikoinaan kysta, joka lillui toisen munasarjan luona toista vuotta, mutta siitä jouduin siis labaan...

... e-pillereitä on mulla käytetty hoidoissa, jotta hormonit tasoittuisivat ja munikset pysyisivät pieninä seuraavassa kierrossa, jolloin olisi tarkoitus aloittaa hoito... odottelen siis juuri kuukautisten alkamista, jotta saan alkaa napsiin e-pillereitä...

... muistan palstalta, että ainakin endon kurissapitämiseen on käytetty e-pillereitä - tsemppiä!!!

Eemeli

(mun yleinen mainospätkä: 4*ICSI takana, otetaan lahjoituksena vastaan ylijäämälääkkeitä ulkomailla joulukuun puolessavälissä alkavaan hoitoon: Menopur tai Menogon ja Orgalutran... mailaile:

eemelikaksi@hotmail.com)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme