Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lasketaanko äippärahaan kaikki puolen vuoden palkkatulot?

Vierailija
12.03.2012 |

Eli kun on ollu useita työnantajia yhtäaikaisesti, niin saanko päivärahan niiden tulojen perusteella - siis kaikkien?

Jos ei, niin minkä vuoden tuloilla rahat lasketaan juuri nyt?

Ja oikeesti mulla ei oo alkamassa äippäraha vaan sairasloma, mut samoilla perusteillahan ne lasketaan. Ja oon eräänlainen yrittäjä, jolla osa tuloista on yel:in alla (21 000 e/vuosi) ja osa tuloista on sellaisia että työnantajat (eri työnantaja kuin yel-tuloissa) maksaa eläkemaksut (n. 25 000 e/vuosi).

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse pienipalkkainen akateeminen pätkätyöläinen -- kuukausipalkkani yliopistolla on hiukan reilut 3100 euroa. Teen paljon konsultointityyppistä keikkaa, ja tienaan näillä keikoilla monessa kuussa melkein toisen mokoman, niinpä äitiysrahani on tällä hetkellä yli 4000 euroa kuussa.

Vierailija
2/4 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenpä tästä iltaruuan keittoon ja palkkakuittien järjestelyyn!

Ei oo muuten helppo homma kelan virkailijalle laskea noita tuloja oikien, kun työnantajia on kolme ja kuukausia kuusi. Siitä tulee 24 palkkatosietetta, koska yksi ta maksaa 2X/kk. Ja joka tositeessa on vähintäänkin kahdet palkkiot ja kahdet kulukorvaukset, joista tietenkin pitää eritellä ne kulukorvaukset pois...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenpä tästä iltaruuan keittoon ja palkkakuittien järjestelyyn! Ei oo muuten helppo homma kelan virkailijalle laskea noita tuloja oikien, kun työnantajia on kolme ja kuukausia kuusi. Siitä tulee 24 palkkatosietetta, koska yksi ta maksaa 2X/kk. Ja joka tositeessa on vähintäänkin kahdet palkkiot ja kahdet kulukorvaukset, joista tietenkin pitää eritellä ne kulukorvaukset pois...

mutta paljon helpommalla pääsee, kun pyytää näiltä työnantajilta palkkatodistuksen.

Vierailija
4/4 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiallisesti, jos tulosi ovat säilyneet samoina, ne lasketaan viimeiseksi valmistuneen verotuksen perusteella eli olisiko se nyt sitten vuoden 2010 tulot. Tämä siis jos palkka ei ole merkittävästi noussut.

Jos taas tienaat nyt yli 20% enemmän kuin silloin, sanotaan vaikka että kuukausipalkkasi olisi silloin ollut 2000 euroa ja nyt se olisi ollut viimeiset 6kk 2600 euroa, niin silloin tämä ero olisi niin huomattava että nämä uudet viimeisen 6kk aikaiset tulot otetaan huomioon. Tässä kannattaa huomata että tulojen on toellakin oltava YLI 20% kannattavat - jos tuo palkankorotus olisi vaikka 2000 eurosta 2400 euroon kuussa, ei sitä pidettäisi vielä riittävän merkittävänä vaan tulot laskettaisiin sen 2010 arvion mukaan eli 2000 euroa kuussa vaikka todellisuudessa olisit puolisen vuotta tienannut jo huomattavasti enemmän.

En muuten tiennyt että sairauspäiväraha tulee samalla periaatteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän