Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei hemmetti kun kiehuu, mummola-asiaa taas ja taaperon kasvatuksesta

Vierailija
11.03.2012 |

Meillä on vilkas parivuotias lapsi, erittäin touhukas, rohkea, sosiaalinen, utelias. Pieni riiviö täystuho pahimmillaan siis ja rakas kuin mikä tietenkin, mutta aina emme pääse ihan helpolla. Olemme saaneet jo pikkuisen järkeä taottua lapsen päähän, miten kotona ja kyläpaikoissa ollaan (ei koluta kaapeissa, rämpytetä valoja koko ajan, väännellä uunin nappeja, laiteta radiota päälle ja pois päältä jnejnejne.) On siis aika haastava tapaus ja olemme saaneet tehdä töitä, että voimme missään liikkua.

Tänään taas oli sellainen mummola-visiitti, että tuntuu kuin kaikki työ olisi mennyt hukkaan. Lapsi oli vähän väsynyt ja silloin tuo mellastaminen on aina pahinta. Kaikki yllä luettelemani jutut tehtiin / yritettiin tehdä moneen kertaan, ja mitä tekevät isovanhemmat: NAURAVAT kitarisat lepattaen, kun minä yritän pitää kaaosta hallussa. Tuo nauru on vielä ihan valheellista, sillä tiedän, etteivät he lainkaan pidä vilkkaista lapsista - se on vaan jotain ihmeellistä nauran kun lapsi on niin hölmö ja on teillä hommaa -naurua, mutta lapsi menee ihan sekaisin ristiriitaisesta viestistä! Ukki nauraa hohhohhoo, mutta samalla nappaa kädestä kaukosäätimen pois.

Mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä, tilanne karkasi täysin käsistä. Mitä hullumpi meno lapsella, sitä kovaäänisempi hohotus. Siirryin loppuvierailuksi pihalle lapsen kanssa ennen lähtöä kotiin väsyneen lapsen kanssa eikä ole kiire uudestaan.

On sanottu asiasta, eivät usko.

Onko muilla kokemusta tällaisesta? Harmittaa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ks. http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1580576/anopin_miele…

Mutta ymmärrän hyvin, että potuttaa. Tuskin itsekään ihan heti olen uudelleen anoppilaan menossa.

Vierailija
2/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko suku on täynnä päivähoidon ammattilaisia...

Ei todellakaan missään ole ollut tuollaista! Ja mummot ja tädit itse kieltävät ja näyttävät millä leikitään ja miten jne. Mutta tosiaan tekevät sitä hommaa myös palkan edestä. Ja se näkyy sitten siinä, että hoitoapua ei juuri ole. Mutta sen kerran kun on niin se on hyvää ja asiallista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mentiin sitten toiseen huoneeseen "rauhoittumaan", jos kyläpaikassa meinasi unohtua miten siellä ollaan. Useimmiten lapselle muistui mieleen siellä kahden kesken asiat. Tietenkin otin hänelle aina jotain tekemistä mukaan kylään, kun hän ei vain osannut istuskella...

Aina ei mikään auttanut, ja silloin sitten suuntasimme kotiin, kun vierailusta ei kuitenkaan mitään sillä kertaa tullut.

Törkeitä nuo isovanhemmat. En osaa auttaa tässä asiassa... Mikä on keinosi rajoittaa lasta? Meillä ainakaan noin pienenä ei pelkkä sanallinen rajaaminen riittänyt useinkaan, vaan tarvittiin tuota pois ottamista tilanteesta ja viemistä toiseen huoneeseen (yhdessä vanhemman kanssa).

Vierailija
4/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne siellä mummolassa eivät kehtaa komentaa lastasi kunnolla vaan peittelevät halunsa "räjähtää" nauramisella.

Ehkä tuo muuten ajan kanssa helpottaa vaikka varmasti lapsi tulee aina olemaan vilkas luonteeltaan mut kun lisää ikää tulee niin sitä myötä myös ymmärrystä ja järkeä. Siihen asti ois varmaan hyvä pitää suht tiukat rajat ja päivärytmit. Rytmit on tärkeitä vilkkaille lapsille, pysyy se selkeys päivässä :)

Tsemppiä!

Vierailija
5/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin nauran niille äideille, joiden rakkaat riiviöt tekevät pahojaan eikä äideillä ole kykyä eikä halua hoitaa tilennetta. Miksi ihmeessä kotonaan ei saa nauraa, jos haluaa? Sinä olet se äiti, jonka tulee laittaa lapsi ruotuun, eivät ne muut aikuiset tee sinun töitäsi.

Tosin meillä isäni ei olisi katsonut tuollaista toimintaa hetkeäkään vaan olisi ilmoittanut, että kiva kun kävitte ja nähdään taas. Lapsi olisi nostettu leikkikehään ja pidetty siellä loppuvierailun ajan.

Vierailija
6/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakaan noin pienenä ei pelkkä sanallinen rajaaminen riittänyt useinkaan, vaan tarvittiin tuota pois ottamista tilanteesta ja viemistä toiseen huoneeseen (yhdessä vanhemman kanssa).

"ei" menettää merkityksen hyvin äkkiä, jos ei samalla huolehdita, että toiminta loppuu... Eli minusta tuo on teidän käytäntö on tosi hyvä ja tehokas. (ja ehkäisee turhaa huutoa ja hermojen menetystä, ko ette odotakaan sanallisen kiellon riittävän)

Vierailija
7/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin nauran niille äideille, joiden rakkaat riiviöt tekevät pahojaan eikä äideillä ole kykyä eikä halua hoitaa tilennetta. Miksi ihmeessä kotonaan ei saa nauraa, jos haluaa? Sinä olet se äiti, jonka tulee laittaa lapsi ruotuun, eivät ne muut aikuiset tee sinun töitäsi. Tosin meillä isäni ei olisi katsonut tuollaista toimintaa hetkeäkään vaan olisi ilmoittanut, että kiva kun kävitte ja nähdään taas. Lapsi olisi nostettu leikkikehään ja pidetty siellä loppuvierailun ajan.

Vierailija
8/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertakaikkiaan tajua, miksi eivät voi asiallisesti sanoa lapselle että ei saa ottaa tai näyttää jotain muuta kivaa. Sitä hemmetin hohotusta eikä mitään muuta kontaktia lapseen :/

Rajoittamisen keinoni olivat ensin normaalit harhautukset/kieltämiset, mutta kun satelivat kuuroille korville / lapsi kuvitteli että tämä on joku leikki naurun takia, nappasin lähelleni ja puhuin "kahden kesken" lähelle lapsen korvaa, miten ollaan. Se auttoi hetkeksi, mutta hohotus pilasi sen hetkessä. Sitten toiseen huoneeseen juttelemaan, muttei suurta vaikutusta, heti juosten pois älyvapaana, kun vastassa oli "yleisö" eli hohottajat. Voi Vttu oikeasti että vieläkin puistattaa, kun muistelen.

Vähän aikaa tuon jälkeen kestin ja sitten kannoin eteiseen ja vaatteet päälle.

ap

ja mentiin sitten toiseen huoneeseen "rauhoittumaan", jos kyläpaikassa meinasi unohtua miten siellä ollaan. Useimmiten lapselle muistui mieleen siellä kahden kesken asiat. Tietenkin otin hänelle aina jotain tekemistä mukaan kylään, kun hän ei vain osannut istuskella... Aina ei mikään auttanut, ja silloin sitten suuntasimme kotiin, kun vierailusta ei kuitenkaan mitään sillä kertaa tullut. Törkeitä nuo isovanhemmat. En osaa auttaa tässä asiassa... Mikä on keinosi rajoittaa lasta? Meillä ainakaan noin pienenä ei pelkkä sanallinen rajaaminen riittänyt useinkaan, vaan tarvittiin tuota pois ottamista tilanteesta ja viemistä toiseen huoneeseen (yhdessä vanhemman kanssa).

Vierailija
9/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun kiellän lasta esim. matkimasta anoppia tai tekemästä muuta epätoivottavaa, anoppi sanoo että "ei se haittaa" eikä tajua, että kyse on lapsen kasvattamisesta eikä siitä, haittaavatko lapsen teot häntä vai eivät. Joskus ovat nauraneetkin iloisina, kun lapsi tekee jotain ei-toivottua.

Olen sanonut asiasta, mutta eivät meinaa tajuta ja muistaa.

Vierailija
10/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kanssa jatkoit tuota peliä? Minä olisin vienyt lapsen nukkumaan. Joko kyläpaikan makuuhuoneeseen tai omaan kotiin.

Vierailija
11/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtäsit kuinka hassuja teidän kommentit on. 2v käyttäytyy kuten 2v käyttäytyy. Se on vielä hyvin pieni lapsi.

Vierailija
12/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomautan, jos esim. sanoo "Vettä!!" että pyytää nätisti "Saisinko vettä". Samaan aikaan mummo on jo kaatanut veden ja lapsi 4 v virnuilee minulle tyytyväisenä että "No mutta saahan sitä äiti näinkin". Just.

Vierailija
13/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettiin sitten kotiin, lyhyen pihalla olon jälkeen vierailun päätteeksi. Oltiin ihan lapsen rytmnin kannalta oikeaan aikaan liikkeellä, mutta oli silti väsyneen oloinen ja nukahtikin kotona heti. Mutta pointti ei ollut tämä, vaan isovanhempien aivan irrationaalinen suhtautuminen taaperon käytökseen. Kaipa siellä on negatiiviset tunteet niin kiellettyjä, että sitten vaikka nauraa hohotetaan ennemmin kuin sanotaan että nyt ei tunnu kivalta. Ja saadaan lapsi entistä enemmän pyörälle päästään ja "esiintymään", kun kerran positiivista palautetta satelee.

AP

lapsen kanssa jatkoit tuota peliä? Minä olisin vienyt lapsen nukkumaan. Joko kyläpaikan makuuhuoneeseen tai omaan kotiin.

Vierailija
14/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eteiseen siinä vaiheessa, kun ensimmäinen kielletty asia olisi tehty. Siis sanonut jyrkästi EI ja vienyt lapsen eteiseen, ovi perässä kiinni. Jos lapsi pyrkisi sieltä pois, äiti palauttaisi takaisin ja sanoisi, että tänne ei tulla. Minulle ilmoittaisi, että jos tulee vieraisille niin katsoo lapsensa perään, täällä ei ole lastenhoitopalvelua. Sen jälkeen isä ja äiti jatkaisivat kahvittelua kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaikka lapsi itkisi eteisessä.

Vierailija
15/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomautan, jos esim. sanoo "Vettä!!" että pyytää nätisti "Saisinko vettä". Samaan aikaan mummo on jo kaatanut veden ja lapsi 4 v virnuilee minulle tyytyväisenä että "No mutta saahan sitä äiti näinkin". Just.

on hyvä malli ;)

Seuraappa miten itse pyydät miestäsi antamaan sinulle jotain jääkaapista. Sanot ehkä "annatko sen maidon samalla" tai "voitko antaa minulle maitoa" mutta tuskin sanot "Antaisitko minulle maitoa" tai sanotko lapselle, että "ottaisitko perunaa?"

Tuo "isi" muoto ei ole oikein luontevaa puhetta, miksi sitä pitää yrittää lapsi saada puhumaan tavalla, jota ei itsekään käytä

Vierailija
16/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien vanhempienikin reaktiot meidän tytön toilailuihin on välillä aivan ihmeellisiä. Ei sentään tollaista hohottelua, mutta esim. jatkuvaa reagointia lapsen jokaiseen inahdukseen, minun komentojeni mitätöintiä ja erityisesti lapsen kiukkukohtauksille naureskelua.

Siis ihania isovanhempia ovat, mutta ihmettelen miten minusta on tullut sentään ihan täyspäinen

Vierailija
17/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdettiin sitten kotiin, lyhyen pihalla olon jälkeen vierailun päätteeksi. Oltiin ihan lapsen rytmnin kannalta oikeaan aikaan liikkeellä, mutta oli silti väsyneen oloinen ja nukahtikin kotona heti. Mutta pointti ei ollut tämä, vaan isovanhempien aivan irrationaalinen suhtautuminen taaperon käytökseen. Kaipa siellä on negatiiviset tunteet niin kiellettyjä, että sitten vaikka nauraa hohotetaan ennemmin kuin sanotaan että nyt ei tunnu kivalta. Ja saadaan lapsi entistä enemmän pyörälle päästään ja "esiintymään", kun kerran positiivista palautetta satelee. AP

jos olet lapsen vieressä, ei hän ennätä rämpyttämään valoja, koluamaan komeroita jne.

Ydinkysymys kuuluukin, että miksi ihmeessä annoit tuon kaiken tapahtua? Eivät ne aikuiset olisi nauraneet, jos lapsi ei olisi tehnyt pahojaan. Eikä lapsi tee pahojaan, jos olet vieressä ja estät.

Vierailija
18/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös anoppilassa isovanhemmat, jotka nauraa hohottavat lähes kaikelle, mitä nyt vähän yli 1-vuotias poikamme tekee. Tuntuu niin hölmöltä. Eivät ole lainkaan luonnollisesti. Ihan kuin poika olisi jokin näyttelykappale.

Vierailija
19/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailisi enää lasten kanssa tuollaisessa mummolassa.

Vierailija
20/27 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tarkoitus kommentoida 16-viestiä.. että en vierailisi tuollaisessa mummolassa. kuulostaa liian kylmiltä ihmisiltä.