Induktio vai keraaminen liesi? Kertokaapa nyt
mielipiteitä ja kumman puoleen pitäisi kallistua, kun on hankkimassa uutta liettä?
Kommentit (57)
Mulla on kokemusta molemmista ja induktio vie voiton 8-0.
Meillä oli pari kattilaa, jotka sopivat myös induktiolle sekä valurautapaistinpannu toimi myös. Iso osa kattiloista ja pannuista meni vaihtoon, mutta kyllä kannatti :)
Ja eri malleja vertaillessa kannattaa tosiaan huomioida miten induktiolieden levyjä laitetaan päälle ja lämpötilaa säädetään. Paras vaihtoehto on sellainen, jossa jokaiselle levylle on oma säätimensä - helpottaa käyttöä paljon. Hipaisusäätimet ovat helpot käyttää ja myös helposti puhdistettavissa (vrt. vanhat lieden nappulat). Kaiken kaikkiaan induktioliesi toimii kuin unelma ja on helppo pitää puhtaana.
että kun sitä pitää putsata, ja laittaa vaiks astianpesuainetta ja märkää siihen levyn päälle, vähän niin kuin liottaakseen, niin mulla ainakin alkaa kuulua hemmetin kovaääninen piippaus ja kaikki valot vilkkuu. Osaan elää asian kanssa, mutta on se ääni vaan niin rasittava, että yrittää putsata lieden aina mahdollisimman nopeasti. Onkohan mulla joku maanantaikappale vai onko tää joku tyyppiominaisuus?
että kun sitä pitää putsata, ja laittaa vaiks astianpesuainetta ja märkää siihen levyn päälle, vähän niin kuin liottaakseen, niin mulla ainakin alkaa kuulua hemmetin kovaääninen piippaus ja kaikki valot vilkkuu. Osaan elää asian kanssa, mutta on se ääni vaan niin rasittava, että yrittää putsata lieden aina mahdollisimman nopeasti. Onkohan mulla joku maanantaikappale vai onko tää joku tyyppiominaisuus?
täsäs siis puhun Siemensin induktioliedstä
Mä en suostuisi ottaa induktiota, koska se säteilee oikeasti, eikä lasten ole hyvä olla lieden lähellä. Jos et usko, googlaa.
Induktion sähkömagneettinen kenttä ylittää turvarajat 30cm päässä. Näin sanotaan myös Säteilyturvakeskuksen sivuilla!
vaihtoehdoista?
Induktio, ehdottomasti.
säästää myös sähköä, muistaakseni käyttää 20-30% vähemmän sähköä kuin normiliesi
Mä en suostuisi ottaa induktiota, koska se säteilee oikeasti, eikä lasten ole hyvä olla lieden lähellä. Jos et usko, googlaa.
Induktion sähkömagneettinen kenttä ylittää turvarajat 30cm päässä. Näin sanotaan myös Säteilyturvakeskuksen sivuilla!
En onnistunut googlaaman. Voisiko saada linkkiä lähteeseen :)
täsäs siis puhun Siemensin induktioliedstä
Liesi tunnistaa, kun liedelle laitetaan kattila tms. ja joskus se tunnistus sekoaa ja tulee virheilmoitus. Liian kostealla pyyyhkiminen tai vaikka uunipannun laskeminen liedelle aiheuttaa tuon. Ärsyttävä, mutta toisaalta sekin on näppärä, että liesi huomaa kattilan...
Muuten sekä valurautaa, keraamista että kaasua käyttäneenä: induktio on loistava. Nopea, noepasti säätyvä ja helppo pitää puhtaana. Kaasu olisi hyvä sekin, jos linja tulisi taloon. Pulllojen kanssa en jaksa alkaa säätämään, vaikka kulutus onkin pientä.
Teen työkseni magneetikuvaksia, joten magneettikenttä ei pelota. Se ei ionisoi (="säteile") eikä aiheuta muitakaan harmeja. Jopa sydeämentahdistimia käyttävät voivat käyttää induktioliesiä, se kertoo jotain kentän oimakkuudesta.
Induktion sähkömagneettinen kenttä ylittää turvarajat 30cm päässä. Näin sanotaan myös Säteilyturvakeskuksen sivuilla!En onnistunut googlaaman. Voisiko saada linkkiä lähteeseen :)
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/ukk/ukk/kodin_sateilevat_laitteet/muut…
Vastaus
Induktiolieden induktiolevy aiheuttaa levyn yläpuolelle erittäin suuren magneettikentän, joka lämmittää levyn päällä olevaa teräsastian pohjaa. Magneettikenttä leviää myös levyn ulkopuolelle, mutta se pienenee nopeasti etäisyyden kasvaessa.
Induktiolieden toisen tai kummankin etummaisen induktiolevyn ollessa päällä täydellä tehollaan magneettivuon tiheys voi ylittää aivan lieden edessä seisovan henkilön keskivartalon etuosassa väestölle suositeltavan magneettivuon tiheyden enimmäisarvon moninkertaisesti. Enimmäisarvo ylittyy varsinkin silloin, kun induktiolevyn etuosa jää paljaaksi. Tämä ei ole kuitenkaan terveydelle haitallista, sillä magneettivuon tiheys pienenee nopeasti ylöspäin mentäessä ja on pään kohdalla alle enimmäisarvojen. Magneettikentän mahdolliset haittavaikutukset ovat tässä tapauksessa keskushermostoon syntyvien virtojen aiheuttamia hermo- ja lihasärsytyksiä. Pienellä lapsella pää on lähempänä induktiolevyä, jolloin tällainen ärsytys voi olla mahdollinen. Pienet lapset on kuitenkin jo muista syistä pidettävä poissa kuumien keittoastioiden läheltä.
Magneettivuon tiheys pienenee nopeasti liedestä kauemmaksi mentäessä ja on 30 cm:n etäisyydellä lieden etureunasta alle väestön suositeltujen enimmäisarvojen.
Hajamagneettikenttien minimoimiseksi induktiolevyllä kannattaa käyttää juuri levyn kokoisia astioita ja asettaa astia siten, että se peittää koko levyn. Osittain paljaaksi jäävä induktiolevy kasvattaa hajamagneettikentän moninkertaiseksi.
Sydämentahdistinta käyttävän kannattaa varmistaa lääkäriltään, onko mahdollista että lieden magneettikentät voivat aiheuttaa tahdistimelle häiriöitä.
Aiemmin oli keraaminen, mutta induktio kyllä parempi ja nopeampi.
Vanhat kattilat kävivät osittain.Lieden mukana saimme uusia kattiloit akaupantekijäiseksi myös. Ainut mikä ei käy on valurautapannu. Vai onko sellaisia olemassa, jotka käyvät induktiolle?
Valurautaiset käy kyllä. Onko omasi valurautaa todella?
Voi muuten testata vanhoilla pannuilla ja kattiloilla, jos magneetti tarttuu pohjaan kiinni, se sopii induktioliedelle.
On niiiin paljon nopeampi ja parempi kuin muut, että en koskaan enää vaihda tavalliseen.
Suorastaan tuskastuttavaa tehdä ruokaa tavallisella liedellä enää :)
On niiiin paljon nopeampi ja parempi kuin muut, että en koskaan enää vaihda tavalliseen. Suorastaan tuskastuttavaa tehdä ruokaa tavallisella liedellä enää :)
Mulla kokemusta perinteisestä, keraamisesta ja induktioliedestä joka meillä on tällä hetkellä, enkä koskaan vaihda enää pois! Oli todella tuskaa yhdellä mökkireissulla kokkailla vanhanaikaisella hitaalla liedellä, kun kesti vamraan puoli tuntia ennen kuin iso kattilallinen vettä oli lähelläkään kiehumispistettä...
Ei enää ikinä tavallista. Induksio niin nopea ja turvillinen!!
ehdottomasti. Meillä on ollu molemmat ja en enää vaihtais induktiota pois.. Ja tosiaan, meillä oli yks vanha paistinpannu ja yks kattila, jotka ei toimineet induktiolla. Ja kuten joku muukin sanoi, kattilat voi testata magneetilla. Valurauta toimii iduktiolla, eilen mm. tehtiin ruokaa valurautapadassa induktioliedellä ja hyvin toimi :)
eiköhän niissäkin ole monenlaisia pohjia.
ehdottomasti. Meillä on ollu molemmat ja en enää vaihtais induktiota pois.. Ja tosiaan, meillä oli yks vanha paistinpannu ja yks kattila, jotka ei toimineet induktiolla. Ja kuten joku muukin sanoi, kattilat voi testata magneetilla. Valurauta toimii iduktiolla, eilen mm. tehtiin ruokaa valurautapadassa induktioliedellä ja hyvin toimi :)
TOSIKOKKI ei kelpuuta keraamista eikä etenkään induktiota.
KAASUHELLA on ainoa oikea!
Terveisin mies, jolla valurautaa.
Kerroppa tarkennusta mitä prismasta voi ostaa et vanhat kattilat käy? Omistan ´nimittäin kolme paketissa olevaa kattilaa jotka ei tieten käy induktiolle ja nyt pitäis kans tietää et millasen hellan ostaa.
Ottakaa hyvät ihmiset huomioon se kamala mökä mikä lähtee induktiotason puhaltimesta , siinä alkaa kaipaamaan vanhaa puuhellaa aivan väkisin.
Meillä ainakin hernekeitto, perunat , lihasoppa, ruispuuro ,pastanttipuuro , yleensä ravinnoksi kelpaavat ruooat kestävät aivan yhtä kauan kypsyä vaikka ne ovat siinä metelissä.
mulla kokemusta keraamisesta, kaasuliedestä ja induktiosta. Ja induktio paras. Jos muutamme vielä niin liesi vaihdetaan heti induktioon.