Naiset pitäkää huoli ettette jää tyhjän päälle!!
Opetelkaa oikeesti raha-asioiden hoitamista ja turvaamaan tulevaisuuttanne. Kannattaa olla realisti; erot on tätä päivää ja muustakin syystä voi joutua jäämään yllättäen yksin.
Nykyään on tosi yleistä et naiset maksaa perheen juoksevia asioita, ostaa ruokaa ja vaatteita, jotka kuluu pois. Miehet laittavat rahansa usein esim autoon, asuntoon tms joka on täysin heidän nimissään ja omistuksessaan ja jolla on myyntiarvoa. Kun pysytään yhdessä, niin kaikki hyvin, mut sitten tuleekin se likainen ero.. (tms) Auts.
Varsinkin avoliitossa olevat, mut muutkin. olkaa skarppeina! Ja laittakaahan ne äijätkin välillä prismaan ;D
Kommentit (21)
Mies saa ilmaisen elatuksen ja häipyy kun opinnot on suoritettu.
Avioliitossa kaikki menee kuitenkin tasan, joten sillä ei ole väliä, kenen nimissä omaisuus on.
tai sit van maksat nyt kaiken ja kun mies valmistuu hankitte lapset ja hän jättää, jäät yksin kotiin lasten kans ku mies luo uraa ja tienaa :/ toivottavasti näin ei käy.. on meinaan tääkin yleistä.
mies osallistuu minkä pystyy, ei hänellä järin suuret tuet ole. ja miksen maksaisi? olemme olleet yhdessä vuosia, ja rakastamme toisiamme. olemme sopineet että joskus hän "maksaa" takaisin kun saamme lapsia joiden kanssa saan jäädä hyvillä mielin kotiin kun hänellä on työpaikka ja opiskelut päättyneet. tai jos. eihän elämästä koskaan tiedä :) mutta jos mies nyt eroisi, ei mua mitkään meidän yhteisiin laskuihin valuneet rahat surettaisi tippaakaan, vaan menetetty rakkaus!
Mies saa ilmaisen elatuksen ja häipyy kun opinnot on suoritettu.
Avioliitossa kaikki menee kuitenkin tasan, joten sillä ei ole väliä, kenen nimissä omaisuus on.
mies osallistuu minkä pystyy, ei hänellä järin suuret tuet ole. ja miksen maksaisi? olemme olleet yhdessä vuosia, ja rakastamme toisiamme. olemme sopineet että joskus hän "maksaa" takaisin kun saamme lapsia joiden kanssa saan jäädä hyvillä mielin kotiin kun hänellä on työpaikka ja opiskelut päättyneet. tai jos. eihän elämästä koskaan tiedä :) mutta jos mies nyt eroisi, ei mua mitkään meidän yhteisiin laskuihin valuneet rahat surettaisi tippaakaan, vaan menetetty rakkaus!
laita ees ostaa sulle komee sormus niin on sit jotain taskussa.. ;P
Jos ero tulisi, sitten tulisi. Tuloni ja menoni ovat molemmat pieniä, niillä maksetaan perheen ruoka ja vaatteet, miehen palkalla asumiskulut ym. laskut.
On hyvä keskustella myös raha-asioista yhdessä.
Meillä mies maksaa tällä hetkellä lainat. Minä maksan enemmän kauppakuluja ja lasten menoja. Mutta meillä on molempien nimet asunto- ja lainapapereissa.
Särähti korvaan kerran, kun yksi tuttavamies valitti, että on se epäreilua kun hän maksaa enemmän lainoja talosta, vaikka molempien nimissä se on. Vaimolla kun ei äitiysvapaan takia ole maksaa samalla tavalla lainaa pois kuin miehellä. Niin, eihän sillä mitään tekemistä ole, että on yhteinen lapsi hoidettavana. Eikös perhe ole yhteinen sijoitus ja kukin osallistuu niin kuin voi.
mutta totta, aikas tyhjän päälle jäin. Ja koska ero oli lopulta aika sopuisa, en uskaltanut/tajunnut vaatia itselleni juuri mitään. Hyvä, että omat kamani otin mukaan. EN edes kaikkea niitä.
ei sitä ikinä tiedä mitä tapahtuu.
On hyvä keskustella myös raha-asioista yhdessä.
Meillä mies maksaa tällä hetkellä lainat. Minä maksan enemmän kauppakuluja ja lasten menoja. Mutta meillä on molempien nimet asunto- ja lainapapereissa.
Särähti korvaan kerran, kun yksi tuttavamies valitti, että on se epäreilua kun hän maksaa enemmän lainoja talosta, vaikka molempien nimissä se on. Vaimolla kun ei äitiysvapaan takia ole maksaa samalla tavalla lainaa pois kuin miehellä. Niin, eihän sillä mitään tekemistä ole, että on yhteinen lapsi hoidettavana. Eikös perhe ole yhteinen sijoitus ja kukin osallistuu niin kuin voi.
varmaan sen tyyppinen mies ettei ite olis ees ollu valmis jäämään hoitaa lasta
Ihan se ja sama, kuka maksaa ja mitä.
No, meillä minä hoidan raha-asiat yhteisen tilin kautta. Tienaan myös enemmän kuin mieheni.
Olemme jo tyhjan paalla. Ja uusi sormuskin minulla on, sain sen jo yli kolme vuotta sitten, voin yrittaa myyda sen, mutta oli Tarjoustalosta, niin en tieda, kelpaako muille. Mutta ainahan voi yrittaa eika yrittanytta laiteta.
ja elän täysin miehen armeliaisuuden varassa. Joo, ja ammatteja on tullut opiskeltua tässä työpaikkaa odotellessani useampiakin.
entä avoliitossa asuvat, joilla yhteinen lapsi? periikö lapsi ekana kuolleen vanhemman täysin ja avopuoliso säilyttää vain oman omistusosuutensa?
Enää ei tipu tyhjän päälle.
milloin muutos tuli voimaan? ja mikä tarkka sisältö?
kyllä. Itsekin havahduin ihan vasta ja aloin säästämään.
Minkälaista summaa arvon mammat pidätte sopivana "hätävarana"?
Tosin pistän ihan varmasti ukkokullan maksamaan, jos ero tulee. Siihen on mulla laillinen oikeus. Meillä juuri klassinen esimerkki avoliittoperheestä. Mies ostanut mm. talon, kesämökin ja auton. Mulle ei ole jäänyt säästöön mitään, kun kaikki mennyt arjen pyörittämiseen.
Mutta nyt aloin megapihiksi bitchiksi, jääkaapissa ei ole mitään ruokaa, mikä ukolle kelpaisi. Ja mitään vaatteita tms. en nyt ostele.
En mielestäni ole ahne tai havittele omaisuuksia. Haluan vain että lapsillani on toimiva koti, jos ero tulee, ts. meillä on pyykinpesukone, huonekalut ym. vermeet.
Pienet on tulot ja vielä pienemmät menot nyt.
asun mieheni kanssa joka opiskelee, joten minä maksan tällä hetkellä lähes kaiken, kun käyn töissä. mutta onhan se niin että ku naiset osallistuu paljon perheen raha-asioihin, he todellakin eron tullen pärjäävät kun ovat niitä hoitaneet tähänkin asti, ainakin minä jos nyt ero tulisi.