Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi että harmittaa nuoren opiskelijan puolesta!

Vierailija
11.03.2012 |

Kesätyöpaikat vielä tiukemmassa kuin viime kesänä.

Nuori on hakenut varmaan sataan paikkaan, mutta joka paikasta on tullut vain eieitä tai sitten ei ole vaivauduttu edes vastaamaan. Ymmärrän kyllä että taloustilanne on firmoissa tiukka mut jos nyt voisivat edes vastata.

Nuorelle kelpaisi mikä työ tahansa, ei todellakaan ole mikään niuhottaja ja on itsekin kiertänyt firmoissa kyselemässä mut ei ole tärpännyt.

Harmittaa kaikkien ilman kesätyötä jäävien nuorten puolesta! Se on tosi iso juttu itsetunnolle monella nuorella puhumattakaan siitä että jotain työkokemusta pitäs saada.

Miehen kanssa ei voida auttaa suhteita käyttämällä. Omalla työpaikallani ei ylipäätään oteta kesätyöntekijöitä koska on pieni työpaikka ja hyvin suppean alan asiantuntijatason työtä.

Miehen työpaikalla taas on irtisanomiset takana ja uusi yt-kierros käynnissä joten siellä kaikki kesätyöt menee automaattisesti irtisanotuille.

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aina saanut työtä kun olen sitä tarvinnut. Olen tehnyt vaikka mitä: siivonnut rappuja, paistanut hamppareita, avustanut liikuntavammaisia, vaihtanut mummujen vaippoja, hoitanut lapsia, ollut myyjänä, jakanut mainoksia, poiminut marjoja..

Kyllä minäkin väittäisin, että jokaista kiveä ei ole nyt käännetty jos ei työtä ole saatu. Vaikka onhan se työtilanne heikompi kuulemma. Siltikin..

Niitä mansikanpoimintapaikkojakin on niin hirveän paljon ympäri Suomea, että jos ap:n lapsi on lähettänyt hakemuksen yhteen niin eipä se kovin kattava otos ole.

Kotiapuun myös usein tarvitaan työntekijöitä, onko sieltä kyselty jo? Entä kaikki hampurilaispaikat, tai juuri vammaisten/sairaiden avustajien paikat?

oma lapseni ei tosiaan ole saanut mitään paikkaa tästä läheltä. Menee nyt palkattomaan työharjoitteluun tosiaan ja nostaa opintolainaa, jotta saa elämisensä maksettua.

Toissa kesänä ei saanut edes mansikanpoimijan paikkaa tästä lähistöltä järkevien kulkuyhteyksien päästä.

Eikä toimi oikein yhtälö, että lähtisi toiselle puolen Suomea paikan perässä, sen opiskelupaikkakunnalla olevan kämpän vuokrakin pitäisi pystyä maksamaan. Ei riitä rahat kahteen asuntoon ja elämiseen vaikka lainankin nostaa.

Kotiapuun ja avustajan paikkoihin vaaditaan alan koulutus täällä päin. Tiedän hyvin, koska seuraan ilmoituksia ja olemme itsekin palkanneet useamman kerran vammaiselle nuorellemme avustajan. Työssä vaaditaan kyllä alalle sopivia ominaisuuksia, ei joka ihmisellä niitä ole. Hampurilaispaikkoihin ja kauppoihin on tuhansia hakijoita, kun ei tärppää ei vaan tärppää.

Vierailija
42/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 14-vuotiaana kunnalla nyppimässä rikkaruohoja (se kahden viikon Tienaa 200-pesti), lisäksi olen ollut rippileireillä ja kunnan kesäleireillä ohjaajana. Siivoojaksi pääsin suhteilla, tätä tein yhden kesän (7euron tuntipalkka, 4 tuntia päivässä). Kun täytin 18 pääsin taas suhteilla teurastamoon pakkaajaksi. Kyse ei ole missään vaiheessa ollut siitä, etteikö kiinnostusta töiden tekemiseen riittäisi, ja olen myös tehnyt näitä "paskahommia", jotka eivät muka nuorille kelpaa.

Tänä kesänä teen koulusta yhden työharjoittelujakson alta pois: olen tehtaassa trukkikuskina koko kesän. Muuten en saisi vuokria maksettua, jollen opiskelisi kesällä. Tässä on tammikuusta asti soiteltu vaikka ja minne, käyty 50 kilometrin säteellä joka ainossa kaupassa ja R-kioskissa kysymässä töitä. Kaikki huutavat eioota.

Kaikkeen pitäisi nykyään tosiaan olla se 18 vuoden ikä, koulutus tai työkokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole vileä koskaan päässyt töihin.

Vierailija
44/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin mansikanpoimijana ja ei paljoa käteen jäänyt, mutta olipa työtoditus näyttää seuraavalle työpaikalle. Samoin olen lastenhoitoa tehnyt pienellä korvauksella, mutta siitäkin on työtodistus.

Ehkä sitten on parempi, että pidätte ne kullanmurut kotona ja voivottelette seuraavat 40 v, kun työtä ei ole löytynyt. Ennen ainakin aloitettiin työnteko lähes ilmaiseksi. Mutta nykyään ei mitään tehdä, jopa kotitöistä maksetaan.

t. työnantaja, joka minimipalkkaa maksaa.

Vierailija
45/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin mansikanpoimijana ja ei paljoa käteen jäänyt, mutta olipa työtoditus näyttää seuraavalle työpaikalle. Samoin olen lastenhoitoa tehnyt pienellä korvauksella, mutta siitäkin on työtodistus.

Ehkä sitten on parempi, että pidätte ne kullanmurut kotona ja voivottelette seuraavat 40 v, kun työtä ei ole löytynyt. Ennen ainakin aloitettiin työnteko lähes ilmaiseksi. Mutta nykyään ei mitään tehdä, jopa kotitöistä maksetaan.

Joillekin toki sopisi, että nuoret olisivat ilmaista työvoimaa. Se muuttuu vain, jos kaikki sanovat paskoille ehdoille ja paskoille paikoille "ei".

Vierailija
46/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ainakin aloitettiin työnteko lähes ilmaiseksi. Mutta nykyään ei mitään tehdä, jopa kotitöistä maksetaan.

Eli lapseni sai kesälle työtä, josta maksetaan huimat 6 egee tunti, mutta on sekin parempi, että minä joutuisin kotitöistä alkaa maksamaan palkkaa tms. Niin, ja lapseni on 14v, ja kyllä, suhteilla voi onnistua edelleenkin näinkin nuorille, kuten omalla kohdalla aikanaan.

Vierailija
47/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ketjussa? Tai ap:n kommentteja?

Ei kukaan ole lapsiaan kotona pitelemässä mutta jos ei töitä löydy , saa kai aiheesta puhua???

Mun nuori on tehnyt jo vaikka mitä vuosien varrella mutta elääkin pitäs nyt opiskelijana eikä siihen riitä lyhyt pesti mansikanpoimijana tai muutamat lastenvahtikeikat.

Jos mansikanpoiminnasta toisella puolen Suomea ei jää kulujen jälkeen mitään, päinvastoin pitää vielä velkaa tehdä, jotta eläis, ei todellakaan ole järkeä lähteä.

Vierailija
48/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus 1990-luvun lamasta oli, että niitä töitä kuitenkin oli jos vaan oli halukas. Mä tein yliopisto-opiskelijana siivoojan, tarjoilijan, puhelinhaastattelijan jne töitä. Niitä sai jos vaan sinnikkäästi haki. Oman alan töitÄ ei kukaan tehnyt ja humanistisella alalla se on tietty vaikeaakin. Valmistuttuani töitä sai ihan sillä, että oli paljon työkokemusta. Alalta mulla ei ole edelleenkään, mutta vakituinen työpaikka mulla on ollut vuodesta 1998 ja viimeiset seitsemän vuotta johtotehtävät.

Vierailija
49/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on ollut jossain, niin tuttavaperheethän voisivat kirjoittaa toistensa nuorille "työtodistuksen" vaikka lapsenhoidosta. Vaikkei siis olisi oikeasti mitään tehnyt. Ei sen pelkän paperilapun takia tarvitse ilmaiseksi ruveta raatamaan, kuten joku ehdotti, sellainen olisi ihan hullun hommaa!

Vierailija
50/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin on kymmeniä lääkärin paikkoja auki. Toimintaterapeutteja, psykiatrin paikkoja olis.Puheterapeuttikin löytyi.

Sitten löytyy rakennuspuolelta ja hitsaajia oltiin vailla.

Voi, paikkoja löytyy todella paljon. Harmi vain kun tuo meidän opiskelija ei pääse hitsaajaksi tai lääkäriksi kun opiskelee kieliä.

varmasti jokainen joka haluaa työtä, myös sitä saa!

ja hakijoita on tuhansia

- tiesitkö, että jokaista avoinna olevaa paikkaa kohti on 100 hakijaa? - Ellet tiennyt, et elä tässä maailmassa

Vierailija
51/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan ole lapsiaan kotona pitelemässä mutta jos ei töitä löydy , saa kai aiheesta puhua???

Mun nuori on tehnyt jo vaikka mitä vuosien varrella mutta elääkin pitäs nyt opiskelijana eikä siihen riitä lyhyt pesti mansikanpoimijana tai muutamat lastenvahtikeikat.

Jos mansikanpoiminnasta toisella puolen Suomea ei jää kulujen jälkeen mitään, päinvastoin pitää vielä velkaa tehdä, jotta eläis, ei todellakaan ole järkeä lähteä.

Kun on nuori ja ei ole kokemusta ja koulutusta, voi joskus käydä niin ettei kovasti sitä rahanpuolta saakaan. Sitten voi joutua kesäksi esimerkiksi jättämään asuntonsa ja muuttamaan vanhemmilleen tai sinne mansikanpoimintapaikkaan. Tai elämään lainaksi.

Sellaista se on nyt ja on kyllä ollut aina. Itselläkin oli yhtenä kesänä sellainen tilanne, että aiempi työ menikin alta ja toisen etsiminen kesti. Jonkun kuukauden vuokrat piti sitten lainata ja maksella takaisin seuraavista palkoista, eli aika tiukkaa oli pitkään. Mutta elämässä nyt sattuu sellaisiakin juttuja, lienee ihan opiksi ihmisille. Raha ei ole itsestäänselvyys.

Sain kuitenkin niitä hommia sitten ajan kanssa, kun joka päivä soittelin ja lähettelin sähköposteja eri paikkoihin.

Niin ja ekat työpaikat tosissaan oli huonolla palkalla, yhdestä muistan tuntipalkan olleen 5,20e (plus lisät, oli myös öitä) ja toisesta tunnit olivat arvaamattomat ja välillä palkka vain 500e/kk ja vuokra 450e. Mutta sitten piti vain heittää keikkaa muualle.

34

Vierailija
52/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä suosittelet?

Minä olen ollut ja en omaa pentua päästä. Kovaa työtä urakkapalkalla ja ruoan ja majoituksen jälkeen jäi käteen sen verran, että sain maksettua matkat kotiin.

Lisäksi omistajan poika yritti käyttää meitä alaikäisiä tyttöjä hyväkseen ja halusi nähdä tissejä ja kopeloida pimpsaa ja uhkaili, että jos emme anna, hommaa potkut.

Sinne haluaisit oman nuoresi palkattomaan ja raskaaseen poimintatyöhön ja tissejä näyttämään isännille.

mitä jos hakeutuisi sinne mansikanpoimintaan Suonenjoella tms. Siellä saa asunnon samalla. Jos ahkerasti kerää, niin saa vähän enemmän kuin matkakulut sinne.

Suurin hyöty on kuitenkin se, että saa työkokemusta. Vaikka siitä jäisi parikymppiä kulujen jälkeen voittoa, niin onhan se kokemus ihan kiva.

Onkohan nykyään niin, että ekasta kesätyöstä on saatava se 10e/h, että suostutaan menemään. Itse ainakin arvosta nuorissa työnhakijoissa sitä, että esim. 18v on jotain työtä tehnyt, eikä maannut kesää kotona.

Vierailija
53/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Kouvolan Sanomissa julkaistiin tänään Tykkimäen huvipuistoon kesätyöntekijöiden hakuilmoitus.

Jos jokun sukulainen sattuisi asumaan siellä suunnalla, jotta saisi asunnon, niin jos hakisi sellaiinkin paikkoihin.

Vierailija
54/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on nuori ja ei ole kokemusta ja koulutusta, voi joskus käydä niin ettei kovasti sitä rahanpuolta saakaan. Sitten voi joutua kesäksi esimerkiksi jättämään asuntonsa ja muuttamaan vanhemmilleen tai sinne mansikanpoimintapaikkaan. Tai elämään lainaksi.

Sellaista se on nyt ja on kyllä ollut aina. Itselläkin oli yhtenä kesänä sellainen tilanne, että aiempi työ menikin alta ja toisen etsiminen kesti. Jonkun kuukauden vuokrat piti sitten lainata ja maksella takaisin seuraavista palkoista, eli aika tiukkaa oli pitkään. Mutta elämässä nyt sattuu sellaisiakin juttuja, lienee ihan opiksi ihmisille. Raha ei ole itsestäänselvyys.

Sain kuitenkin niitä hommia sitten ajan kanssa, kun joka päivä soittelin ja lähettelin sähköposteja eri paikkoihin.

Niin ja ekat työpaikat tosissaan oli huonolla palkalla, yhdestä muistan tuntipalkan olleen 5,20e (plus lisät, oli myös öitä) ja toisesta tunnit olivat arvaamattomat ja välillä palkka vain 500e/kk ja vuokra 450e. Mutta sitten piti vain heittää keikkaa muualle.

34

ja jos me äidit haluamme sitä täällä puida, sekin kai on sallittua.

Aika tyhmää ehdotella, että nuori irtisanoisi edullisen asuntonsa ja muuttaisi takaisin kotiin ja menettäisi opintoestakin suurimman osan. Koska vanhempien tulot vaikuttavat sitten tukiin.

Ja mitäs sitten tehdään syksyllä , kun opinnot taas jatkuvat? Asuntoa ei saakaan kuule tuosta vaan, nuori asuisisikin edelleen vanhempien nurkissa ja nostaisi lisää opintolainaa, jotta saisi edes bussilipun hankittua. Ei meillä ainakaan ole varaa alkaa elättämään aikuista opiskelevaa lasta.

Aivan järjetöntä ehdotella edes tuollaisia.

Vierailija
55/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoaa asuntoaan sukulaislapsille, jotta ne pääsisivät kesätöihin. Jokainen palstamma haluaa auttaa näitä sukulaislapsiaan ja tarjoaa kahdeksi kuukaudeksi olohuoneen sohvan, jotta nuori pääsee Tykkimäelle kesätyöntekijäksi.

Hienoa yhteisöllisyyttä. En ole tajunnutkaan, kuinka hyväsydämisiä palstamammat ovat.

Ps. harvalla palstamammalla on vielä niin isoja lapsia, että ne olisi kesätyöpaikkaa vailla. Parivuotiaan äitinä on helppo hurskastella, että kyllä sitä jotain työtä saa ja sanoo vain asunnon irti jne..

Vierailija
56/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 18-vuotiaana blokkarina terassiravintolassa, jossa tarjottiin päivällä ruokaa ja illalla alkoholia. Työhöni kuului vain ja ainoastaan lasien ja astioiden kerääminen ja tiskaaminen (tiskikoneessa). Ruokaa myytiin niin vähän, että kokki vei annokset suoraan pöytään itse. Minulla ei ollut mitään aiempaa työkokemusta tätä ennen, mutta enpä sitä tuollaisessa suorittavassa työssä edes tarvinnut.

Pari vuotta sitten huomasin, että samaan työhön samaan yritykseen haettiin kesätyöntekijää. Nyt vaatimuksina oli hygienia- ja anniskelupassi sekä "mielellään" myös tarjoilijan ammattitutkinto. Voi hyvät hyssykät.

Vierailija
57/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki siis suht hyvien kulkuyhteysten takana, lisääkin lähikuntia voisi tuohon laittaa, mutta pistin nyt nuo:

http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=3&…

Onhan noissa varmasti töitä, joihin vaaditaan kokemusta tai koulutusta. Mutta on tuolla kyllä todella monta muutakin. Että eikun vain jokaiseen hakemus.

http://www.mol.fi/paikat/Search.do?lang=fi&searchExecute=true&AreaA1=9&…

Tuossa taas lista ravintolatyöntekijöistä/siivoajista. Yli tuhat paikkaa.

http://www.mol.fi/paikat/BrowseList.do?pageIndex=3&AreaB1=1&AreaB1=10&A…

Tuolla taas oli terveydenhoidosta ja sosiaalialoilta paikkoja, alkuun lääkäreitä yms. ja sen jälkeen muita sopivampia paikkoja. Esimerkiksi ihan kesäsijaisten nimikkeellä. Lasten päivähoitoonkin haettiin.

Eli kannattaisi vaan laitella niitä hakemuksia vielä! Niin ja kerro sille nuorelle, että kannattaa hakea vaikka ei olisikaan juuri sitä koulutusta jota vaaditaan, koska joskus sen paikan saa silti. Esimerkiksi itse olen saanut tehdä kotiavustajan hommia, kun hain lähihoitajaksi, toimenkuvaa vain muutettiin.

34

Vierailija
58/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palata alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että sattuuko ap:n paikkakunnalla olemaan sellaista tukijuttua kuin esim. täällä on? En tiedä mikä sen nimi tarkalleen on, mutta siis kaupunki tukee yritystä joka työllistää nuoren. Itse olin sen systeemin kautta aikanaan, ja näköjään se on vieläkin olemassa. Vaatimuksena siis, että yritys palkkaa alle 25-vuotiaan nuoren vähintään kolmeksi viikoksi, ja silloin kaupunki maksaa yrityselle, yhdistykselle tai järjestölle 200 euron tuen.

Itse sain tuon avulla työpaikan kun olin ottanut selvää ja mulla oli hakupaperi siihen mukana kun menin töitä kysymään.

Vierailija
59/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän sanonutkaan sen olevan ensisijaista tai kivaa. Mutta sellaista se elämä on. Saatte puida, niinhän itsekin teen. :) Väitän kuitenkin, että niitä töitä kyllä suurimmalle osalle löytyy jos ei vain ole turhan ronkeli.

34

Vierailija
60/169 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän sanonutkaan sen olevan ensisijaista tai kivaa. Mutta sellaista se elämä on. Saatte puida, niinhän itsekin teen. :) Väitän kuitenkin, että niitä töitä kyllä suurimmalle osalle löytyy jos ei vain ole turhan ronkeli.

34

Mielestäni ei ole mitään ronkeliutta siinä, että 17-vuotias omillaan asuva lukiolainen EI jätä asuntoaan ja muuta koko kesäksi toiselle puolelle Suomea vain palatakseen syksyllä takaisin ja huomatakseen, ettei saa mistään kämppää. Joutuu muuttamaan takaisin vanhemmilleen mutta kas kummaa, nyt opiskelupaikka onkin 80 kilometrin päässä.

Jotain järkeä taas noihin "sellaista elämä on" -heittoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi