Voi että harmittaa nuoren opiskelijan puolesta!
Kesätyöpaikat vielä tiukemmassa kuin viime kesänä.
Nuori on hakenut varmaan sataan paikkaan, mutta joka paikasta on tullut vain eieitä tai sitten ei ole vaivauduttu edes vastaamaan. Ymmärrän kyllä että taloustilanne on firmoissa tiukka mut jos nyt voisivat edes vastata.
Nuorelle kelpaisi mikä työ tahansa, ei todellakaan ole mikään niuhottaja ja on itsekin kiertänyt firmoissa kyselemässä mut ei ole tärpännyt.
Harmittaa kaikkien ilman kesätyötä jäävien nuorten puolesta! Se on tosi iso juttu itsetunnolle monella nuorella puhumattakaan siitä että jotain työkokemusta pitäs saada.
Miehen kanssa ei voida auttaa suhteita käyttämällä. Omalla työpaikallani ei ylipäätään oteta kesätyöntekijöitä koska on pieni työpaikka ja hyvin suppean alan asiantuntijatason työtä.
Miehen työpaikalla taas on irtisanomiset takana ja uusi yt-kierros käynnissä joten siellä kaikki kesätyöt menee automaattisesti irtisanotuille.
Kommentit (169)
varmasti jokainen joka haluaa työtä, myös sitä saa!
Kun ei todellakaan saa. Ei edes mansikanpoimijan paikkaa. Tai siivousta.
Vai meinaatko että pienituloinen opiskelija pystyisi muuttamaan toiselle puolen Suomea kesän ajaksi töihin?
Joo, olishan toki joku paikka mahdollista saada esim. pohjoisesta mutta miten sinne lähdet ilman asuntoa? Millä rahalla maksat siellä asumisen ja elämisen, pahimmillaan joudut maksamaan opiskelupaikan kämpänkin vuokran samalta ajalta.
miksi he eivät voi ottaa työpaikkaa vastaan. Selitykset eivät lopu ikinä.
järjestää omalle lapsellesi asunto pariksi kuukaudeksi toiselta puolen Suomea?
Tai siis oma lapsesi osaisi järjestää, koska sinun lapsesihan ei apua tarvitse?
Oikeasti, naurettavia kommentteja sulta.
Satoja työpaikkoja on auki joo mutta kun ei opiskelija täytä edes kriteerejä, ei voi hakea!!
Mansikanpoimijan paikkaa ei ole saanut, ei siivousta, ei astiaplokkarin paikkaa, ai vanhan mummon avustajan paikkaa...
vaikka se on täysin ilmaista työtä. Edes ruokaa ei tarvitse tarjota.
varmasti jokainen joka haluaa työtä, myös sitä saa!
ja hakijoita on tuhansia - tiesitkö, että jokaista avoinna olevaa paikkaa kohti on 100 hakijaa? - Ellet tiennyt, et elä tässä maailmassa
eihän siihen muuta syytä ole kuin että paikkaan tarvitaan tekijä ja jos ei sitä ota, niin silloin on turha valittaa, että työtä ei ole
RAUTALANGASTA VÄÄNNETTYNÄ: TYÖPAIKKOJA ON VÄHEMMÄN KUIN TYÖNHAKIJOITA TÄMÄN SEIKAN TIETÄVÄT MYÖS SUOMEN JOHTOHENKILÖT MUTTA SINÄ ET SITÄ TAJUA
Yksinkertaista: jos ap:n lapsi tahtoo kesätöitä, hänelle pitäisi kelvata jokainen kesätyö. Niitä löytyy pilvin pimein kun vaan viitsii ottaa työn vastaan. Mutta ei näytä viitsivän kun pistää äitinsä ruikuttamaan jonnekin vauvapalstalle.
Sain kutsun haastatteluun, jossa kerrottiin, että hakijoita oli 140. Eli olet siis sitä mieltä, ettei näille 139:lle kelvannut tämä työ?
Ja sä luulet, että ne 139 ei ole hakenut muitakin duuneja?
Yksinkertaista: jos ap:n lapsi tahtoo kesätöitä, hänelle pitäisi kelvata jokainen kesätyö. Niitä löytyy pilvin pimein kun vaan viitsii ottaa työn vastaan. Mutta ei näytä viitsivän kun pistää äitinsä ruikuttamaan jonnekin vauvapalstalle.
Mainitse sinä nyt tässä edes YKSI (1) ainoa työpaikka, johon aloittajan tytär varmasti pääsee töihin ja JOSSA HÄNELLE MAKSETAAN PALKKAA.
Jäämme odottamaan ehdotustasi.
Aloittaja kertoo, että ei kukaan ole tähän mennessä suostunut ottamaan tyttöä töihin.
Ei hän selitä, että kun ei voi ottaa vastaan sitä eikä tätä. Vai selittääkö jossakin myöhemmässä viestissä, joka mulla jäi lukematta?
Muistetaan kuitenkin se, että työstä pitäisi jäädä vähän rahaa työmatkakulujen jälkeen, jotta se ei menisi harrastuksen puolelle.
nuori on hakenut kymmeniin työpaikkoihin yli 100km säteellä. Onneksi täyttää ennen kesää 18v ja saa ajokortin. Mikään paikka ei ole tärpännyt vielä vaikka on hakenut tosi erikoisillakin hakemuksilla töitä ja todella erilaisiin paikkoihin.
Kahtena edellisenä kesänä ollut hautausmaalla kesätöissä, mutta sinne ei enää pääse, koska eivät ota samaa nuorta töihin kuin maks 2 kertaa, että mahdollisimman moni pääsisi töihin.
Toivotaan, että löytäisi jotakin.
ap:n teini ehkä ottaiskin vastaan työn kuin työn, mutta jospa ei ole työnantajien mieleen, eli on siis parempia hakijoita, jotka niitä töitä onnistuvat saamaan?
Kyllä ajat on valitettavasti muuttuneet :(
Siihen aikaan kun itse olen tehnyt kesätöitä, niitä oli tosi helppo saada. Nyt kun mietin töitä, joita olen tehnyt esim.14-15-vuotiaana, niin tänä päivänä niihin hommiin ei olisi mitään asiaa ilman 18 vuoden ikää ja amk-tutkintoa.
Tarvitsemme osa-aikaisen kesätyöntekijän, siis noin 20 viikkotuntia parin kuukauden ajalle, vastaan osin sen hankkimisesta.
Nyt elämme maaliskuun puoliväliä, niin laskujeni mukaan meiltä on käynyt kysymässä töitä tusinan verran nuoria ja sähköpostihakemuksia ainakin toinen mokoma. Pahalta tuntuu, vaikka tiedänkin, että nää reippaat nuoret varmasti laittavat niitä hakemuksiaan lukemattomiin paikkoihin. Kun luen hakemuksia, näen että iso osa hakijoista on varmasti mua pätevämpia :-) Paljon on tietty ihan lukiolaisia, mutta myös akateemisia ja muita koulutettuja työttömiä, opiskelijoita vaikka miltä aloilta, kielitaitoa riittää, ovat ainakin paperilla napakymppejä työnantajille.
Mutta kun sitä työtä ei ole :-( Ja jos hakijana on joku tuttu, mahdollisesti joku entinen harjoittelija tai kausityöntekijä, paikka menee surella todennäköisyydellä sille. Eli siinä mielessä, kyllä suhteet auttaa.
Ja tosiaan, tätä työpaikkaa ei ole ilmoitettu, palkka pieni, tunteja vähän. SILTI hakijoita on pienellä paikkakunnalla kymmeniä. En lähtis syyllistämään nuoria ihan kokonaan, kyllähän tää on rakenteellista tää työttömyystilanne.
Olen hakenut ties kuinka moneen paikkaan, osasta ei ole tullut vielä mitään, osasta on tullut kieltävä vastaus. Taitaa kutsua sossun luukku tätä menoa, puhelinmyyntiä kai olisi mutta sillä tuskin vuokraa maksetaan...
Olen hakenut ties kuinka moneen paikkaan, osasta ei ole tullut vielä mitään, osasta on tullut kieltävä vastaus. Taitaa kutsua sossun luukku tätä menoa, puhelinmyyntiä kai olisi mutta sillä tuskin vuokraa maksetaan...
ensimmäisen vuoden opiskelija yliopistossa. Alan hommia ei siis ole mitään toivoa vielä saada. Pistää tosiaan vihaksi, KAIKKIALLE vaaditaan työkokemusta tai joku koulutus... Olisi varmaan pitänyt mennä sinne amikseen, että pystyisi elämään jollain.
Nykyisin työnantaja olettaa, että nuori tulee töihin palkkarahat mukanaan eli työkkärin kautta. Pitää olla sanssi-seteli mukana tai sitten tulee ilmaistöihin, muu ei käy.
Olen itse aina saanut työtä kun olen sitä tarvinnut. Olen tehnyt vaikka mitä: siivonnut rappuja, paistanut hamppareita, avustanut liikuntavammaisia, vaihtanut mummujen vaippoja, hoitanut lapsia, ollut myyjänä, jakanut mainoksia, poiminut marjoja..
Kyllä minäkin väittäisin, että jokaista kiveä ei ole nyt käännetty jos ei työtä ole saatu. Vaikka onhan se työtilanne heikompi kuulemma. Siltikin..
Niitä mansikanpoimintapaikkojakin on niin hirveän paljon ympäri Suomea, että jos ap:n lapsi on lähettänyt hakemuksen yhteen niin eipä se kovin kattava otos ole.
Kotiapuun myös usein tarvitaan työntekijöitä, onko sieltä kyselty jo? Entä kaikki hampurilaispaikat, tai juuri vammaisten/sairaiden avustajien paikat?
ensimmäisen vuoden opiskelija yliopistossa. Alan hommia ei siis ole mitään toivoa vielä saada. Pistää tosiaan vihaksi, KAIKKIALLE vaaditaan työkokemusta tai joku koulutus... Olisi varmaan pitänyt mennä sinne amikseen, että pystyisi elämään jollain.
Mutta jotain hommia luulisi silti löytyvän.
34
...menee vaikka osoitteeseen mol.fi. Siellä on satoja ellei peräti tuhansia työpaikkoja auki.
Jokaiselle joka tahtoo työtä tehdä, löytyy ihan varmasti työpaikka!
Todista omat sanasi ja etsi sieltä MOL:n sivulta edes yksi sellainen työpaikka, johon aloittajan tai vaikka minun lapseni voisi hakea.
Tai vaikka minä, akateeminen työtön, joka voin lähteä mihin päin Suomea tahansa pitemmäksikin aikaa.
Katsonpa nyt aluksi kotimaakuntani avoimet työpaikat: 441 ILMOITUSTA, paikkoja on enemmän tai vähemmän.
Katsotaanpa: mm. maisema-arkkitehti, lintuasiantuntija (ei varmaan tarkoita satunnaista pihabongaria), yliopisto-opettaja, tutkimushaastattelija (=mahdollisesti peitenimi puhelinmyynnille, eivät edes vastaa oikeasti aikuiselle ja ammattitaitoiselle), kynsiteknikko (?), päiväkotiapulainen (osa-aikainen),tonttu (haa, maakunta paljastui! "Ruotsin, venäjän, espanjan, italian, ranskan tai saksan taito on työssä eduksi" ja minä kun osaan vain suomea) ...
Listalta löytyy tasan 1 sellainen työpaikka, johon minun koulutukseni ja työkokemukseni olisi täsmälleen oikea. Pätevät hakijatkin lasketaan ilmeisesti yhden käden sormilla, mutta... Se on julkinen virka, joka on julistettava avoimeen hakuun, vaikka se olisi käytännössä täytetty jo vuosia sitten. Totta kai minä haen, luultavasti pääsen myös haastatteluun, mutta todennäköisesti siihen tulee valituksen nykyinen vs.
Löytyy muutama sellainen, johon aloittajan tytär voisi hakea, kuten Lidlin kesäkassa. Arvatkaa, montako hakemusta siihenkin paikkaan tulee.
mitä jos hakeutuisi sinne mansikanpoimintaan Suonenjoella tms. Siellä saa asunnon samalla. Jos ahkerasti kerää, niin saa vähän enemmän kuin matkakulut sinne.
Suurin hyöty on kuitenkin se, että saa työkokemusta. Vaikka siitä jäisi parikymppiä kulujen jälkeen voittoa, niin onhan se kokemus ihan kiva.
Onkohan nykyään niin, että ekasta kesätyöstä on saatava se 10e/h, että suostutaan menemään. Itse ainakin arvosta nuorissa työnhakijoissa sitä, että esim. 18v on jotain työtä tehnyt, eikä maannut kesää kotona.
Onko koskaan tehnyt mitään työtä?
Niitä mansikanpoimintapaikkojakin on niin hirveän paljon ympäri Suomea, että jos ap:n lapsi on lähettänyt hakemuksen yhteen niin eipä se kovin kattava otos ole.
onko oikeasti fiksua edes hakea johonmkin satojen kilometrien taakse jotain mansikan poiminnan hommaa, jossa on liki olematon palkka, josta suurin osa hupenee alkeelliseen majoitukseen?
Jotain tolkkua. Alaikäisen kohdalla on väärin edellyttää vaikka muuttoa toiselle puolen Suomea - eri asia toki, jos itse haluaa juuri sinne. Nuo marjanpoimintapaikat ovat usein olleet uutisissa juuri kehnojen olosuhteiden ja huonon palkan vuoksi. Kannattaako sellaisen takia MUUTTAA, edes parin kuukauden ajaksi?
mitä jos hakeutuisi sinne mansikanpoimintaan Suonenjoella tms. Siellä saa asunnon samalla. Jos ahkerasti kerää, niin saa vähän enemmän kuin matkakulut sinne.
Suurin hyöty on kuitenkin se, että saa työkokemusta. Vaikka siitä jäisi parikymppiä kulujen jälkeen voittoa, niin onhan se kokemus ihan kiva.
No kokemus ei todellakaan ole välttämättä "ihan kiva". Ja kyllä toki nuorellekin pitää jäädä työstä käteen muutakin kuin paha mieli ja hyväksikäytetty olo.
Hakemuksia on laittanut kymmeniä. Yliopistossa opiskeleva tyttö sai nyt osa-aikatyön, kun oli 1,5 vuotta töitä hakenut. Viime kesänä opiskeli, kun ei saanut töitä, ja nyt on siis tuo osa-aikatyö opiskelun ohella. Mua kyllä hirveästi ärsyttää ihmiset, jotka eivät käsitä, että töitä on vaikea saada. Kumpikaan meidän opiskelijoista ei ole ollut valikoiva, ja vuokratyöfirmoihinkin kumpikin antoi yhteystietonsa jo aikoja sitten.
Nimenomaan lapsi ei kuulemma valikoi ja niuhota vaan työ kuin työ kelpaisi. Mitä kohtaa et tajua? Lukaisepa aloitus uudelleen...