Miksi et osta sijoitusasuntoja?
Ihan vaan kiinnostaa, että miksi sijoitusasuntoja ostavat vain niin harvat? Etkö pidä sitä järkevänä ja tuottavana? Vai eikö taloudellinen tilanteesi salli sitä?
Kommentit (14)
on siis se tavoite mihin pyritään tekemättä mitään mutta toki tämän hetken osakemarkkinoilla se on vaikeaa kun osinkotuototkin ovat pienenmät kuin aikaisemmin mutta minulla on esim. Orionia joka maksoi mukavat osingot.
Toki parhain tili on tehty yksityissektorilla...
firman(miehen työpaikka) osakkeita ostettu halvalla ja koko firma myytiin ulkomaille 10v. myöhemmin ja tuotto oli ihan jotain muuta kuin tuo 10 prossaa ;)
sitä, en omista edes omaa asuntoani. suurinosa ihmisistä vastaa varmasti samalla tavalla. keijuleijulle
Sijoitusasunnon ostaminen ei näillä asuntojen hinnoilla ole enää niin kannattavaa kuin ennen. Tai no, ehkä Hervannasta voisi olla fiksua ostaa, kun on melko edulliset hinnat ja oppilaitoksia lähellä, joten vuokralaisia riittää...
koska
1. Taloudellinen tilanne ei salli, yli 100 000 euroa lisää lainaa ei onnistuisi.
2. Vaikka rahaa olisikin, haluaisin sijoittaa johonkin muuhun likvidimpään omaisuuteen. Jos tarvitsen 20 000 euroa, asunnosta on sitä vaikea irroittaa.
3. Sijoitusasunto olisi liian työläs, pitää löytää hyvä vuokralainen, vahtia että vuokra tipahtaa tilille, käydä yhtiökokouksissa, käydä tarkistamassa asunto ja vastata seurauksista, kun kohdalle osuu huono vuokralainen (häätö, vuokrat ulosottoon, asuntoremonttiin jne.)
4. Myös asuntojen arvo voi laskea ja käänne pitäisi osata arvata todella hyvin, jos haluaa parhaan tuoton ja asunnosta eroon ennen hintojen laskua. (Vertaa osakkeet/rahastot, joita voi lähteä myymään vähitellen, kun uskoo nousun olevan loppupuolella.)
ostetaan, ihan järkevänä pidän. Meillä on sukulaisilla, siis isovanhemmilla molemmilla puolilla, aika paljon sijoitusasuntoja, ja ihan hyvä kuva minulle on niistä tullut. Ei vaan nyt vielä ole ollut ajankohtaista meillä.
Talous sallii ostaa 4 yksiötä mutta jos haluaa kunnon tuoton/ asunnon arvo nousee niin siinä on liikaa työtä...yhtiökokoukset,hyvän vuokralaisen löytäminen,mahdolliset remontit/korjaukset ym ym. Meillä rahat sijoitettu muualle...tuottotavoite 10 prossaa ilman suurta riskiä ja työtä.
vaikka kahta asuntoa vuokraan. Just teetettiin remonttia toiseen kämppään. Olen myös joutunut 2 vuokralaiselta ulosoton kautta perimään vuokria. En silti näe sitä niin suurtöisenä juttuna. Nykyajan ihmiset eivät vaan jaksa tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla ja harrastaa omia juttuja.
En näe järkeä ostaa sijoitusasuntoa lainarahalla ja käteistä ei ole tarpeeksi.
miksi et osta, sori...vastaan silti. Niinkuin joku muukin edellä vastasi, meilläkin niitä on enkä koe sitä mitenkään vaikeaksi. Meillä on yksi koko kerrostalo +3erillistä huoneistoa, ja toistaiseksi ainakin kaikki on mennyt hyvin.
Miksi kysyt? Mistä tiedät, etten osta?
Kuinka paljon aikaa arviot, että käytät keskimäärin kuukaudessa sijoitusasuntojen asioiden hoitamiseen?
Jos minulla olisi 100-200 000 euron sijoitettava omaisuus, en käyttäisi siihen itse aikaa kuin tunnin kuukaudessa. Kyse ei ole laiskuudesta, vaan siitä, että haluan tehdä jotain muuta. Samasta syystä meillä käy siivooja ja kampaaja leikkaa hiukseni.
Asunto ei ole mitenkään riskitön sijoitus, huonoja vuokralaisia voi sattua kenelle vaan, vaikka kuinka yrittäisi huolellisesti valita vuokralaisensa. Meillä on esim. ollut pariskunta, jotka olivat alkuun aivan unelmavuokralaisia. Sitten nainen sai keskenmenon, tuli masennus, ero, maksuvaikeuksia jne.
Pienemmissä asunnoissa vuokralaiset vaihtuu tiuhaan, siitä seuraa kustannuksia ja vaivaa (tai jos käyttää välittäjää, paaaljon kustannuksia)
Siiten on vielä tuo surkea likviditeetti. Meillä kun ei sitä "ylimääräistä" rahaa kovin paljoa ole :) Pidetään nykyinen kämppä niin kauan, kun nykyiset vuokralaiset siellä viihtyvät.
Ihmiset vain pelkää että se olisi jotenkin vaikeata ja kallista. Itse laitoin 10 euroa kiinni ja lainasin pankista 20 000 euroa. Ostin sillä sijoitusasunnon Haminasta ja pistin sen tänne hoitoon: https://www.vuokraisanta.fi Maksaa 90 euroa/v, kaikki hoituu automaattisesti. Vuokratulot on 4800, kulujen ja lainanlyhennysten jälkeen jää 500 euroa vuodessa muuhun kulutukseen ja kämppä on velkavapaa jo 10 vuoden päästä.