Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haittapuolia, jos keittiö ja olkkari yläkerrassa?

Vierailija
10.03.2012 |

Piirrätetään just meidän taloa ja näyttäisi tilan käytön kannalta, että sopivinta olisi, jos keittiö ja olkkari olisivat yläkerrassa. Onko kokemusta, onko mitenkä hankalaa?

Ostokset tietysti joutuu viemään ylös, mutta siltä kerrosten ravaamiselta ei välty näissä kaksikerroksisissa muutenkaan... Näin lapset kavereineen voisivat pysyä ehkä paremmin ykköskerroksessa, joten ne ravat ja sotkut eivät ehkä niin kiertäisi molempia kerroksia?

Comments :) ?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenna sinne alas oh, k, khh, sauna, pesutilat, kodinhoitohuone ja iso vaatehuone jossa kaikki vaatteet/liinavaatteet säilytetään ja jonka voit tarvittaessa muuttaa makuuhuoneeksi. Ja ylös toinen oleskelutila ja makuuhuoneet. Ja pyykkikuilu ylhäältä kodinhoitohuoneeseen. Miksi vaatteet ylipäätään pitää säilyttää makuuhuoneiden yhteydessä?

Sopii ehkä pienten lasten kanssa tai kahden aikuisen taloudessa. Mutta mitä sitten, kun perheessä on useampi teini-ikäinen? Koko perhekö yhdessä aamuisin pukeutuu yhdessä ja samassa tilassa? Ei kovin realistista...

12

Teiniperheessä ollaan harvemmin aamulla yhtä aikaa lähdössä... Samallalaillahan pitää sovitella suihkuvuorojenkin kanssa ja suihkusta on luontevaa siirtyä vaatehuoneen kautta pukeutumaan.

Vierailija
62/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse olin sen ikäinen, että olisi kyllä kovasti halunnut ovan kaapin ja omaan huoneeseen.

Voi olla myös hankala miettiä etukäteen, paljonko tismalleen tarvitaan vaatteille tilaa.

Mutta tuo ratkaisu ei toimi muistakaan syistä. Mutta ehkä mietin vielä kerran tämän ajatuksen tuosta pohjasta kuitenkin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleeni että miten kun isovanhemmat käyvät eivätkä pysty kiipeämään portaita. Silloin kiikutetaan kahvit ym. alakertaan. Entä jos he ovat yökylässä. Koko aikana eivät pääse käymään keittiössä tai olkkarissa.

Sama koskee niin lapsen uutta kaveria ja uutta naapuria joka pyörätuolissa tulee kylään. Entä sitten jos vaikka perhe joutuu liikenneonnettomuuteen ja joku perheen jäsenistä joutuu pyörätuoliin pariksi kuukaudeksi ?

Entä jos emännän selkä on huonona ja portaita ei voi kulkea joka päivä lainkaan ilman taluttajaa ?

Minusta olisi fiksua miettiä pohjaratkaisu niin että tarvittaessa voi "asua" alimmassa kerroksessa hetken ilman vinttiä kohtuudella jos tilanne niin vaatii.

Elämä voi joskus yllättää...

Vierailija
64/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenna sinne alas oh, k, khh, sauna, pesutilat, kodinhoitohuone ja iso vaatehuone jossa kaikki vaatteet/liinavaatteet säilytetään ja jonka voit tarvittaessa muuttaa makuuhuoneeksi. Ja ylös toinen oleskelutila ja makuuhuoneet. Ja pyykkikuilu ylhäältä kodinhoitohuoneeseen. Miksi vaatteet ylipäätään pitää säilyttää makuuhuoneiden yhteydessä?

Sopii ehkä pienten lasten kanssa tai kahden aikuisen taloudessa. Mutta mitä sitten, kun perheessä on useampi teini-ikäinen? Koko perhekö yhdessä aamuisin pukeutuu yhdessä ja samassa tilassa? Ei kovin realistista...

12

Teiniperheessä ollaan harvemmin aamulla yhtä aikaa lähdössä... Samallalaillahan pitää sovitella suihkuvuorojenkin kanssa ja suihkusta on luontevaa siirtyä vaatehuoneen kautta pukeutumaan.

Miten niin teiniperheessä ei lähdettäisi samaan aikaan? Vanhemmat töihin ja teinit kouluun kasiksi, esimerkiksi? Siinä sitten muut odottelee, kun teinitytär valkkaa vaatteitaan. Isoveli olisi pikasuihkun jälkeen valmis siirtymään vaatehuoneeseen pukeutumaan, mutta se onkin varattu. Äiti taas odottelee suihkuun pääsyä, mutta siellä jumittaa poika jne.

Lapsetkin jossain vaiheessa alkavat haluta hieman yksityisyyttä. Ei se nyt liikaa ole antaa heille edes omaa vaatekaappia.

12

Vierailija
65/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse olin sen ikäinen, että olisi kyllä kovasti halunnut ovan kaapin ja omaan huoneeseen.

Voi olla myös hankala miettiä etukäteen, paljonko tismalleen tarvitaan vaatteille tilaa.

Mutta tuo ratkaisu ei toimi muistakaan syistä. Mutta ehkä mietin vielä kerran tämän ajatuksen tuosta pohjasta kuitenkin...

Jos teini haluaa pukeutua omassa huoneessaan niin hän voi itse kantaa puhtaat vaatteensa vaatehuoneesta oman huoneen vaatekaappiin. Ajatus on että vaatehuollon (pesu, kuivaus, lajittelu, silitys, mankelointi, kaappiin laitto) tekijä voi suorittaa työn keskitetysti yhdessä paikassa. Googlaamalla löytyy kuvia noista ratkaisuista. Tässä yksi

http://www.inaria.fi/ratkaisut/room.tmpl?sivu_id=1;room_id=3

Vierailija
66/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhien riskien välttämiseksi - ja muunkin ratkaisun - haluan tämän samaan kerrokseen makkareiden kanssa. Meille tulee lisäksi omia kaappeja huoneisiin. Alakerta on tässä kätevä siksikin, että itse vaihdan monesti sisäpaidankin ulos lähtiessäni, eipä tarvi raahata kahta pientä lasta mukana vaihtamaan vaatteita yläkertaan.

Mitä taas tulee siihen, että rakennamme talomme miettien, että joku ehkä vammautuu liikenneonnettomuudessa... no, lähdetän siitä, että jos niin käy, asennamme portaisiin kiskot. Ehkä selviämme siitä parista kuukaudesta, jos kyseessä pysyvämpi ongelma, muutetaan, ei se kaksi kerrosta toimisi joka tapauksessa.

Suunnittelen mieluummin taloni niin, että se palvelee keskivertopäivää hyvin.

Vierailija
67/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaiselle kaverille on paljon kivempi päästä lastenhuoneeseen leikkimään, kuin keittiöön.

Vierailija
68/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on huoneissaan kaapit omia vaatteitaan varten.

Ei se musta ole mitenkään ylivarovaista miettiä portaissa kulkua vammautumista ajatellen. Eihän siinä tarvitse kuin jalka mennä poikki ja yläkertaan olisi viikkojen ajan hankala raahautua.

12

Vierailija
69/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleeni että miten kun isovanhemmat käyvät eivätkä pysty kiipeämään portaita. Silloin kiikutetaan kahvit ym. alakertaan. Entä jos he ovat yökylässä. Koko aikana eivät pääse käymään keittiössä tai olkkarissa.

Sama koskee niin lapsen uutta kaveria ja uutta naapuria joka pyörätuolissa tulee kylään. Entä sitten jos vaikka perhe joutuu liikenneonnettomuuteen ja joku perheen jäsenistä joutuu pyörätuoliin pariksi kuukaudeksi ?

Entä jos emännän selkä on huonona ja portaita ei voi kulkea joka päivä lainkaan ilman taluttajaa ?

Minusta olisi fiksua miettiä pohjaratkaisu niin että tarvittaessa voi "asua" alimmassa kerroksessa hetken ilman vinttiä kohtuudella jos tilanne niin vaatii.

Elämä voi joskus yllättää...

missä hevon kuusessa ollaan päivän, viikon tai vuoden kuluttua - rullatuolissa, hippinä Intiassa tai vihanneksena Jorvissa. Ei niin voi elää!! Talo tehdään "meille - nyt". Jos elämäntilanne muuttuu niin sitten tehdään uudet ratkaisut.

Appiukko oli lähes liikuntakyvytön mutta aina on saatu hänet hilattua yläkertaan! Siinä tuo on istunut muiden mukana olohuoneen pöydän ääressä ihan tyytyväisenä. Rollaattorin jaksoimme myös kantaa ylös hänelle.

Tietenkin on kurjaa jos joku rullatuolia käyttävä ei pääse meille kylään, mutta on vähän liian kallis investointi rakentaa talo vieraiden tarpeiden mukaan. Voin tavata häntä vaikka kahvilassa tai hänen kodissaan jos ei meille pääse!

Aina ei perusratkaisut onnistu tontin takia, yrittäkää mammat ymmärtää!

Meidän talossamme voi oikein hyvin asua pelkästään alakerrassa tarvittaessa - löytyy vessaa, saunaa, oleskelutilaa, khh:sta saa väliaikaisen keittiön käden käänteessä (kahvinkeitin ja keittolevy + mikro esim....).

34

Vierailija
70/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sen takia, että ei tässä kukaan nuorru.

Ja jalka voi alkaa painaa jonkin onnettomuuden takia.

Tosin sanoen, laittaisin alas toiminnot niin, että minun ei tarvitsisi mennä ollenkaan yläkertaan, jos terveys ei sitä salli.

Vierailija
71/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakennusvalvonta yleensä viimeistään toimii järjen äänenä ja rajoittaa tällaisia ratkaisuja. Vähintään edellyttää hissivarausta tai keittiövalmiutta alakertaan tms.

Kannattaa ottaa avuksi ammattitaitoinen arkkitehti, joka laatii tonttiin sopivan, käytännöllisen ja teidän tarpeet täyttävän pohjan.

Vierailija
72/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausia liikuntakyvyttömänä ilman apua? Jos apua olisi, joku olisi ehkä roudannut teidät sinne yläkertaan...

Luulen, että olisi portaikko pienimpiä huolia.

Tosin sanoen, laittaisin alas toiminnot niin, että minun ei tarvitsisi mennä ollenkaan yläkertaan, jos terveys ei sitä salli.

Vierailija
73/84 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein sisääntulokin on yläkerrasta. Minusta ajatus julkisista tiloista yläkerrassa on outo. Aikuinen viettää kuitenki aikaansa keittiössä ja olohuoneessa ei niinkään makuuhuoneessa. Ajatus emännästä, joka asustaa yläkerrassa ja lapset remuavat pihalla ja alakerrassa miten sattuu on minusta outo.

Vierailija
74/84 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rinnerivari ja keittiö ja oleskelutilat yläkerrassa. Mun mielestä ihan toimiva. Ollaan tykätty kovasti. Ylhäällä isot ikkunat, makuuhuoneet pysyvät varjoisina ja villeinä nyt hellekesinäkin.

Toi grillaushankaluus on totta, ratkaistiin niin, että lasketaan parvekkeelta korilla alas.

Mä en laske alle kouluikäisiä yksin ulos, joten ei haittaa sekään että keittiön ikkuna ei ole maan tasolla. Mä en kyllä ole koskaan tajunnut sitä sisältä vahtimista muutenkaan. Jos oikeasti vahtii, niin pitää joko olla silmät lapsissa koko ajan tai ikkuna auki, jotta kuulee. Miksei saman tien olisi ulkona?

Mutta eihän ne yksin ulkona leikkivät 3-vuotiaat olekaan vahdittuja.

Vierailija
75/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausia liikuntakyvyttömänä ilman apua? Jos apua olisi, joku olisi ehkä roudannut teidät sinne yläkertaan...

Luulen, että olisi portaikko pienimpiä huolia.

Normaali ihminen suunnittelee talon niin, että siellä voi asua vanhempanakin. Lisäksi voihan lapseltakin mennä jalka poikki. Hankalaa jos koululainen ei keppien kanssa yksin koulun jälkeen pääse edes jääkaapille.

Rakennuslupaa voi olla hankalaa tällaiselle ratkaisulle saada.

Vierailija
76/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmää ratkaisuaan.

Ainoastaan rinnetontille käy tuollainen ratkaisu ja sisäänkäynti on yläkertaan. Tällaisia ratkaisuja olen nähnyt ja ovat toimivia.

Toki alakerrastakin on uloskäynti.

Olin vastikään pitkällä sairauslomalla jalan murtumisen vuoksi ja onneksi kotini on yhdessä kerroksessa. Tarpeeksi vaivalloista toipumisaika oli tälläkin pohjaratkaisulla.

Vierailija
77/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko keittiön ja olkkarin pakko olla samassa kerroksessa? Muista, että ne keittiön roskapussitkin pitää aina kantaa alas ja ruokakassit aina kantaa ylös.

Jos makkarit oliski ylhäällä, niin eikö eteiseen alas mahdu kuraeteistä ja pienehköä kodaria? Ylhäällä ois kanssa siis kodari.

Vierailija
78/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmää ratkaisuaan.

Ainoastaan rinnetontille käy tuollainen ratkaisu ja sisäänkäynti on yläkertaan. Tällaisia ratkaisuja olen nähnyt ja ovat toimivia.

Toki alakerrastakin on uloskäynti.

Olin vastikään pitkällä sairauslomalla jalan murtumisen vuoksi ja onneksi kotini on yhdessä kerroksessa. Tarpeeksi vaivalloista toipumisaika oli tälläkin pohjaratkaisulla.

voi olla toiselle ihanteellinen. Rinnetontillehan se ap taloaan oli suunnittelemassa eikös? Ei siis mikään luupää vaan rinnetontin omistaja.

Meillä ei ollut mahdollisuutta tehdä yläpuolelta (kalliolta) sisäänkäyntiä, vaan nimenomaan alhaalta. Silti en missään vaiheessa olisi halunnut oleskelutiloja alas, tässä pari syytä:

- luoteisrinnetontti - alakerrassa olkkariin olisi tullut 1 seinälle ikkuna luoteeseen; nyt ylhäällä isot ikkunat on 3 ilmansuuntaan. Valoa ja aurinkoa tulvii sisälle aamusta iltaan.

- eteläterassi on yläkerran päädyssä (siis oleskelupiha) joten kanna nyt aina alakerran keittiöstä kahvit ja ruuat yläkertaan terassille... alakerran terassille paistaa aurinko vasta iltapäivällä

- alapihan puolella on myös rasitetie naapuriin, mielummin oleskelen rauhassa yläphalla näkymättömissä

- pohjaratkaisu tällaisena on ihana ja toimiva meille

Ja jälleen kerran - kunta voi vaatia tontille 2 krs talon - vaikka kuinka haluaisit yksikerroksisen et sille saa lupaa! Luupää!

34, ei ap

Vierailija
79/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kyllä minusta ajatus yläkerran keittiöstä on ihan hauska, ja joutuuhan niitä ostoksia kerrostaloissakin raahaamaan jopa monta kerrosta...

Juu, naurattaa välillä miten ihmiset pitävät hirveän raskaana, että ostokset pitää kuljettaa toiseen kerrokseen :D

Asuimme ekaksi hissittömän talon neljännessä kerroksessa ja nyt rivarissa, jossa olkkari ja keittiö yläkerrassa. Itse tykkään tästä epätavallisesta ratkaisusta. Yläkerrasta näkee laajalle alueelle ja lapset leikkivät tuossa ulkona kahdestaan eli meidän kohdalla ei sen kanssa ole ollut ongelmaa.

Ainoa miinus on kesäisin, kun grillataan ja syödään ulkona takapihalla niin silloin joutuu astioita ja ruokia kuljettamaan alakertaan ja sitten taas takaisin yläkertaan.

Vierailija
80/84 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan yhdestäkään ap:n viestistä löytänyt mitään sellaiseen viittaavaakaan, päinvastoin.

Sinä ilmeisesti otat tämän henkilökohtaisesti, kun teillä on keittiö ja oh yläkerrassa. Mutta teillähän on tilanne aivan toinen. Teillä on rinnetontti ja yläkerrastakin käynti oleskelupihalle ulos. Ap:lle ei tällaista tulisi. Ja heillä siis tilanne muutoinkin aivan toinen, ainakin ap:n omien viestien mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan