Haittapuolia, jos keittiö ja olkkari yläkerrassa?
Piirrätetään just meidän taloa ja näyttäisi tilan käytön kannalta, että sopivinta olisi, jos keittiö ja olkkari olisivat yläkerrassa. Onko kokemusta, onko mitenkä hankalaa?
Ostokset tietysti joutuu viemään ylös, mutta siltä kerrosten ravaamiselta ei välty näissä kaksikerroksisissa muutenkaan... Näin lapset kavereineen voisivat pysyä ehkä paremmin ykköskerroksessa, joten ne ravat ja sotkut eivät ehkä niin kiertäisi molempia kerroksia?
Comments :) ?
Kommentit (84)
pitäisi varmaan kysyä, että miten voitte päästä lapset yksin sinne kallioille, etkä itse mene seisomaan viereen :D
Täällä taitaa olla aika paljon taaperoikäisten vanhempia, jotka eivät ehkä ymmärrä, että viisivuotiaatkin leikkivät jo mielellään itsekseen pihalla, kunhan vanhempi on näköetäisyydellä. Mitähän meillä naapurit tuumaisivat, kun juoksisin meidän 5veen perässä heidän pihoilleen leikkimään...
ap
on puoliksi upotettu rinteeseen. Ihan maiseman, oleskelupihan ja näkymien vuoksi tehtiin oleskelutilat yläkertaan. Yläkerta on ns aikuisten tilaa, siellä on keittiön ja olkkarin lisäksi myös vanhempien makuuhuone pukeutumis ja pesutiloineen.
Alhaalla on saunaosasto, kotiteatterihuone (lasten oleskelutila) ja lastenhuoneet.
Meillä toimii loistavasti. Ei ole vielä 6v aikana kirottu kertaakaan että joudutaan kantamaan kassit ylös, kunto on kestänyt hyvin. Ihanaa on valoisuus ja pääsy yläterassille missä ruokaillaan ja oleskellaan kesäisin. Alaterassi ja uima-allas on lasten ahkerassa käytössä joten tuossakin oma rauha molemmille toiminnoille. Ikkunoista näkee hyvin missä lapset melskaavat, ovat sitten ala- tai yläpihalla. Tai metsässä kallioilla, sitä meillä riittää talon yläpuolella:)
suurin osa makkareista toisessa kerroksessa. Jakaminen ei onnistu vielä vuosiin, kun lapset niin pieniä, etteivät voi nukkua eri kerroksessa. Tämä vaan tarkottaisi, että nukuttaisiin ahtaammin ja pari makkaria käyttämättä. Ja minulle ehdoton edellytys, että sielä missä on vaatehuoneet, on vaatteiden pesu, ettei tarvitse kantaa niitä joka päivä kerroksesta toisen, kuten nyt.
Mahtuisiko sinne yläkertaan kaksi makuuhuonetta, keittiö ja olohuone? Vanhemmille yksi ja vaikka lapsille yhteinen? Alakertaan sitten muut tilat, kodinhoito, sauna,vaatehuone ja vierashuone. Rinneratkaisussa tee vaikkapa niin, että sinne keittiöön pääset "talon takakauttakin".
Onko ihan mahdoton ehdotus? Parveke voisi olla olohuoneen puolella, mutta esim olohuoneesta/keittiöstä pääsisi ulos. Lapsia on vahdittava kuitenkin ja parasta on olla samaan aikaan siellä ulkona heidän kanssaan.
lapsi pääsee tulemaan ja menemään aikuisen valvomatta. Siksikin makuuhuoneet yläkerrassa on hyvä juttu. Ja minusta 3 v ei voi olla sisarusten kanssa ulkona.
No minä päästän. Meillä tulee olemaan aidattu piha rauhallisella alueella. Huh.
Meillä pidetään ovet lukossa, yläkerta- ja alakerta tai makuuhuonesijoittelu eivät asiaan vaikuta. Olipa tämäkin omituinen juttu taas... eli jos teillä olisi huonejärjestys toinen, lapsesi livahtaisivat salaa ulos, etkä esim. olisi tietoinen jatkuvasti mitä tekevät, tai kuulisi oven käymistä? Emme me ainakaan mitään kartanoa ole rakentamassa.
Tosin, anna mä arvaan... sinulla on korkeintaan kaksi lasta, joista vanhempi korkeintaan 3v. Todennäköisemmin yksi lapsi, joka vielä alle 2. Siitähän nämä kommentit kumpuavat.
t. ap
lapsi pääsee tulemaan ja menemään aikuisen valvomatta. Siksikin makuuhuoneet yläkerrassa on hyvä juttu. Ja minusta 3 v ei voi olla sisarusten kanssa ulkona.
pitäisi varmaan kysyä, että miten voitte päästä lapset yksin sinne kallioille, etkä itse mene seisomaan viereen :D
Täällä taitaa olla aika paljon taaperoikäisten vanhempia, jotka eivät ehkä ymmärrä, että viisivuotiaatkin leikkivät jo mielellään itsekseen pihalla, kunhan vanhempi on näköetäisyydellä. Mitähän meillä naapurit tuumaisivat, kun juoksisin meidän 5veen perässä heidän pihoilleen leikkimään...
ap
on puoliksi upotettu rinteeseen. Ihan maiseman, oleskelupihan ja näkymien vuoksi tehtiin oleskelutilat yläkertaan. Yläkerta on ns aikuisten tilaa, siellä on keittiön ja olkkarin lisäksi myös vanhempien makuuhuone pukeutumis ja pesutiloineen.
Alhaalla on saunaosasto, kotiteatterihuone (lasten oleskelutila) ja lastenhuoneet.
Meillä toimii loistavasti. Ei ole vielä 6v aikana kirottu kertaakaan että joudutaan kantamaan kassit ylös, kunto on kestänyt hyvin. Ihanaa on valoisuus ja pääsy yläterassille missä ruokaillaan ja oleskellaan kesäisin. Alaterassi ja uima-allas on lasten ahkerassa käytössä joten tuossakin oma rauha molemmille toiminnoille. Ikkunoista näkee hyvin missä lapset melskaavat, ovat sitten ala- tai yläpihalla. Tai metsässä kallioilla, sitä meillä riittää talon yläpuolella:)
sitten oppivat. Kalliot on lasten mielestä tontin parasta antia, koskaan ei ole tullut naarmuakaan. Kuopus oli 3v kun tätä rakennettiin ja melskasi itsekseen kalliolla kun me häärättiin talossa. Sama tenava kiipesi ekan kerroksen päälle laitetuille ontelolaatoillekin tikkaita pitkin kun silmä vältti. Liekö sitten varmajalkaista sorttia kun ei meitä edes huolestuttanut:)
Mutta olen kyllä esim hesalaisten tuttujen suusta kuullut samanlaista ihmettelyä! Mun mielestä kyllä esim lauttasaaren kadut ja pihat on paljon vaarallisempia kuin sammaleinen kallio ja mustikanvarvikko:D
34, onnellinen ex-stadilainen
Pyykkihuolto, khh ja makkarit on pakko olla samassa kerroksessa, kun on näitä malleja pyöritelty, joten ne ovat kaikki joko ylhällä tai alhalla. Kaikki välivaatteet eivät varmasti ole eteisessä, joten siitä aiheutuu ainainen trafiikki lähtiessä KHH, yläkerta, alakerta. Ja lisäksi saisi tuon märkätilan kuravaatteille, mikä on minulle tärkeä.
t.ap
Kai teillä nyt eteinen on jossa ulkovaatteet säilytetään.? Parasta tietty jos khh olisi myös sisääntulokerroksessa,saisi kurakamat sinne suoraan
Pyykkihuolto, khh ja makkarit samaan kerrokseen. Khh alakerrassa (ja makkarit ylhäällä) toisi pyykkiruljanssin portaita edestakaisin.
Eikä meillä mitään trafiikkia ole lähtötilanteissa. Meillä todellakin on kaikki välivaatteet eteisessä, tai oikeastaan kuraeteisessä. Eteisessä, heti pääoven vieressä on ovi kuraeteiseen, jossa on kurasyöppö, lavuaari, kuivatustilaa ja riittävästi säilytystilaa vaatteille. Yksi seinä täynnä kaappeja, jonne mahtuu kengät, urheiluvaatteet, asusteet jne., siivouskomerokin. Ikinä ei välivaatteita tarvitse lähteä muualta hakemaan, kun fleecet, villavaatteet ym. on kaikki kuraeteisen kaapissa.
Itse olen tosi tyytyväinen, että puhtaat pyykit ja kurakamat eivät ole samassa tilassa. Likaiset urheiluvaatteet kuivumassa puhtaiden pyykkien vieressä ei houkuta.
12
No minä päästän. Meillä tulee olemaan aidattu piha rauhallisella alueella. Huh.
Meillä pidetään ovet lukossa, yläkerta- ja alakerta tai makuuhuonesijoittelu eivät asiaan vaikuta. Olipa tämäkin omituinen juttu taas... eli jos teillä olisi huonejärjestys toinen, lapsesi livahtaisivat salaa ulos, etkä esim. olisi tietoinen jatkuvasti mitä tekevät, tai kuulisi oven käymistä? Emme me ainakaan mitään kartanoa ole rakentamassa.
Tosin, anna mä arvaan... sinulla on korkeintaan kaksi lasta, joista vanhempi korkeintaan 3v. Todennäköisemmin yksi lapsi, joka vielä alle 2. Siitähän nämä kommentit kumpuavat.
t. ap
Ja meilläkin on aidattu turvallinen piha, missä kolmevuotiaana ei ole saanut olla sisarusten kanssa. Liikaa olen nähnyt puistoissa ja muualla pieniä lapsia sisarusten kanssa, jotka sitten vänisevät ja kärsivät, ja iso sisarus joko tuskissaan yrittää viihdyttää pientä, tai ei välitä ollenkaan. En sellaista vastuuta laita omille isommille lapsilleni.
Sinulla on oikeus ajatella mitä haluat, mutta jos mielipiteitä kysyt, niin näin meillä.
sisään eteiseen tullaan alakerrasta jossa myös saunatilat, khh, yksi oleskeluhuone ja työhuone. Yläkerrassa keittiö, olkkari ja 3 makkaria + wc ja suihku. On siis rinteeseen "upotettu" talo, jolloin takapiha on yläkerran tasolla, olkkarista käynti ulos takapihalle.
Tällä hetkellä rappusissa ramppaaminen on hankalaa kun pitää kanniskella lasta joka ei vielä kävele, tosin haba kasvaa :-) Ja onhan niitä kauppakasseja vähän ikävää myös rahdata ylös, mutta kerran viikossa sen jaksaa hyvin. En minä tästä muuta huonoa keksi. Kurat ja hiekat jää mukavasti alas eteiseen eikä tule varsinaiseen asuinkerrokseen.
siis ratkaisu ole se, että makkarit alakerrassa. Neliöt on aika tarkkaan mietitty. Eteinen tietysti tulee. Sauna tulee nimittäin myös märkätiloineen keittiöolkkarin kanssa, eikä voi erottaa.
Juu, ollaan nyt nähty kolmisen vuotta, mitä on, kun on khh eri kerroksessa vaattekaappien kanssa ja ei ikinä enää.
ap
Pyykkihuolto, khh ja makkarit on pakko olla samassa kerroksessa, kun on näitä malleja pyöritelty, joten ne ovat kaikki joko ylhällä tai alhalla. Kaikki välivaatteet eivät varmasti ole eteisessä, joten siitä aiheutuu ainainen trafiikki lähtiessä KHH, yläkerta, alakerta. Ja lisäksi saisi tuon märkätilan kuravaatteille, mikä on minulle tärkeä.
t.ap
Kai teillä nyt eteinen on jossa ulkovaatteet säilytetään.? Parasta tietty jos khh olisi myös sisääntulokerroksessa,saisi kurakamat sinne suoraan
Pyykkihuolto, khh ja makkarit samaan kerrokseen. Khh alakerrassa (ja makkarit ylhäällä) toisi pyykkiruljanssin portaita edestakaisin.Eikä meillä mitään trafiikkia ole lähtötilanteissa. Meillä todellakin on kaikki välivaatteet eteisessä, tai oikeastaan kuraeteisessä. Eteisessä, heti pääoven vieressä on ovi kuraeteiseen, jossa on kurasyöppö, lavuaari, kuivatustilaa ja riittävästi säilytystilaa vaatteille. Yksi seinä täynnä kaappeja, jonne mahtuu kengät, urheiluvaatteet, asusteet jne., siivouskomerokin. Ikinä ei välivaatteita tarvitse lähteä muualta hakemaan, kun fleecet, villavaatteet ym. on kaikki kuraeteisen kaapissa.
Itse olen tosi tyytyväinen, että puhtaat pyykit ja kurakamat eivät ole samassa tilassa. Likaiset urheiluvaatteet kuivumassa puhtaiden pyykkien vieressä ei houkuta.
12
niin, että sisääntulokerroksessa voi tarvittaessa asua niin, että muissa kerroksissa ei ole välttämätöntä koskaan käydä. Ei se sairastuminen tai vammautuminen niin kamalan harvinaista ole, ja vanhoja meistä tulee kaikista. Ja jos ei muuta, niin myynnin kannalta se on etu.
Meillä on talo rinteessä ja yläkerrassa on mm olkkari ja keittiö ja niiltä käynti isolle terassipihalle. Aivan ihana.
Eli, olen ollut esim. esikoiseni kanssa pari h pihalla ja sitten mennyt sisälle vaikka laittamaan ruuan, minkä aikana hän on edelleen leikkinyt pihalla.
Ei taida olla ihan neljää lasta sitten kuitenkaan, eihän...? En tiedä ketään, joka ei antaisi aidatulla pihalla olla kolmevuotiaan, vähän lipsahtaa nyt vainoharhaisuuden puolelle, vai mitä? Ja tämä ei tas tarkoita sitä, että se lapsi laitetaan sinne aamulla ja otetaan sisälle illalla, vaan puhutaan lyhyestä leikkiajasta.
ap
Eli, olen ollut esim. esikoiseni kanssa pari h pihalla ja sitten mennyt sisälle vaikka laittamaan ruuan, minkä aikana hän on edelleen leikkinyt pihalla.
Ei taida olla ihan neljää lasta sitten kuitenkaan, eihän...? En tiedä ketään, joka ei antaisi aidatulla pihalla olla kolmevuotiaan, vähän lipsahtaa nyt vainoharhaisuuden puolelle, vai mitä? Ja tämä ei tas tarkoita sitä, että se lapsi laitetaan sinne aamulla ja otetaan sisälle illalla, vaan puhutaan lyhyestä leikkiajasta.
ap
Minä taas en ymmärrä ihmisiä, jotka sen kolmevuotiaan ulos yksin laskisivat. Muistan aikoinaan, kun olimme asuneet lasten kanssa ulkomailla maassa, missä lasten perään tarkkaan katsottiin, ja meillä kyläili kaveri, joka ehdotti, että kolmevuotiaamme voitaisiin lähettää pihalle, ja me voisimme olla sisällä. Hieman järkytti, että Suomessa joku voi tuota edes ehdottaa, sen talon pihassa meillä ei edes ollut aitaa.
Ei ne lapset pitkään kolmevuotiaita ole, sen ainakin oppii kun on useampi lapsi ja vähän isompiakin. Nyt nuorimmainen on lähes viisi, ja saa välillä jäädäkin ulos ilman minua. Alakerran olohuoneen ikkunasta pihalle on helppo katsella.
Leikkivät pihalla metrin päässä ikkunasta ja se kolmevuotias joutui istumaan sisällä?
Leikkivät pihalla metrin päässä ikkunasta ja se kolmevuotias joutui istumaan sisällä?
Ikäerot meillä kyllä ovat sen verran suuret, etteivät vanhimmat kuitenkaan leikkisi nuorempien kanssa samoja leikkejä.
Rakenna sinne alas oh, k, khh, sauna, pesutilat, kodinhoitohuone ja iso vaatehuone jossa kaikki vaatteet/liinavaatteet säilytetään ja jonka voit tarvittaessa muuttaa makuuhuoneeksi. Ja ylös toinen oleskelutila ja makuuhuoneet. Ja pyykkikuilu ylhäältä kodinhoitohuoneeseen. Miksi vaatteet ylipäätään pitää säilyttää makuuhuoneiden yhteydessä?
Rakenna sinne alas oh, k, khh, sauna, pesutilat, kodinhoitohuone ja iso vaatehuone jossa kaikki vaatteet/liinavaatteet säilytetään ja jonka voit tarvittaessa muuttaa makuuhuoneeksi. Ja ylös toinen oleskelutila ja makuuhuoneet. Ja pyykkikuilu ylhäältä kodinhoitohuoneeseen. Miksi vaatteet ylipäätään pitää säilyttää makuuhuoneiden yhteydessä?
Sopii ehkä pienten lasten kanssa tai kahden aikuisen taloudessa. Mutta mitä sitten, kun perheessä on useampi teini-ikäinen? Koko perhekö yhdessä aamuisin pukeutuu yhdessä ja samassa tilassa? Ei kovin realistista...
12
Ei etsitty tällaista ratkaisua, mutta sopivan ikäinen talo löytyi sopivalta paikalta, niin ostettiin. Hyvin on toiminut. Tavarat jakasaa hyvin kantaa ylös. Meillä myös parveeke, missä voi syödä kesäisin.
etsiä pikkuhousuaja aamulla äitin ja isin kanssa alakerran vaatehuoneesta. Oltaisin siis kuitenkin tilanteessa, missä osa vaatehuoneista oli eri kerroksessa. Samoten ongelmia tulee myös yöpukujen suhteen ja likapyykin roudaamisen, johon tietysti pyykkikuilu auttaa.
ap