Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksikielinen lapsi

Vierailija
10.03.2012 |

Moikka!

Sain vasta tietää olevani raskaana. Lapsen isä (eli aviomieheni) on englantilainen, eikä puhu suomea.

Haluan kuitenkin, että lapsi puhuu myös minun äidinkieltä.

Miltä teidän mielestä kuulostaisi järjestely, että minä puhun lapselle suomea, mies puhuu englantia ja yhdessä puhuisimme englantia?

Suomen kieli olisi tärkeä, koska kaikki sukulaiset eivät puhu englantia, ja haluan että he pystyvät keskusteleen lapsen kanssa. Asumme kuitenkin Englannissa.

Olisi kiva kuulla muiden kaksikielisten perheiden vinkkejä... :)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle voi ruotsin kieli yhdistyä oppikielen rooliin, mutta suomen kieli jäädä normaaliksi kommunikaatiokieleksi ympäristön kanssa. Tavallaan siis ruotsin kielelle on tuolla koulussa käyttötarkoitus, muttei sen ulkopuolella (varisnkin, jos isän kommunikaatio lapsen kanssa on heikkoa).

Isä asuu kaukana ja oikeasti osaa myös suomen ihan hyvin. Voi olla myös äidinkieli hänellä... en ole varma.

Mutta teini tämä tapaus ja oli jotenkin huvittavaa se ettei tosiaan "osannut" puhua ruotsia :)

Vierailija
22/22 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun lapselle vain suomea, isä englantia, ympäristö täysin englanninkielinen.

Ensimmäiset sanat tulivat suomeksi, mutta jäivät pian vähemmälle. Puhetta alkoi tuottaa englanniksi todella aikaisin. Nyt vasta 4-vuotiaana on alkanut tuottaa puhetta myös suomeksi ja vihdoin myös yrittää itse vastata ensin minulle suomeksi. Tämä tapahtui hyvin yllättäen ihan muutama kuukausi sitten.

Alusta alkaen on luettu paljon, kuunneltu musiikkia ja katsottu telkkua, mutta kun ihan kaikki muut puhuvat sitä toista kieltä niin vähemmälle se väkisin on jäänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla