Minkälaisia kokemuksia Kätilöopistosta?
Olen muutaman kerran joutunut soittamaan kättärin äitiyspolin päivystykseen ja kerran myös kävin siellä. Todella tylyä palvelua, odotin monta tuntia päivystyksessä ilman että kukaan kävi kertaakaan kysymässä vointia tai ilmoittamassa miten tilanne etenee. Vastaanottaneen kätilön naama oli norsun sillä kun tulin paikalle ilman lähetettä. Samoin puhelimessa ollut todella tylyä kohtelua, tyyliin "ota panadol" kun ensisynnyttäjänä tuskailin ennenaikaisista supistuksista rv:lla 18. Pelottaa mennä synnyttämään kyseiseen paikkaan. Minkälaisia kokemuksia siellä synnyttäneillä?
Kommentit (31)
seitsemän vuoden takaa.
Ilkeä ylilääkäri ja tylyä hoitohenkilökuntaa. Lisäksi tyrivät sektion yhteydessä - mistä seurasi jonkin verran komplikaatioita toipumissa ja seuraavassa raskaudessa. En varmasti menisi enää uudelleen.
Muut lapset syntyivätkin toisessa sairaalassa ja siellä kaikki olivat mukavia. Myös toisilleen, tosin kuin Kättärillä.
onpas rankkaa! onko tämä sama synnyttäjä josta on täälläkin puhuttu, blogisti, vai onko näitä enemmänkin?
Kaverin vaimo just kuoli sielä synnytyskomplikaatioihin. Sen piti synnyttää just haikaranpesäs luomuna vedessä, sitten menikin kaikki pieleen ja nyt isä yrittää selvitä pienen lapsensa kanssa, kun vaimo on kuollut.. Kiva kiva.. :(
Kaverin vaimo just kuoli sielä synnytyskomplikaatioihin. Sen piti synnyttää just haikaranpesäs luomuna vedessä, sitten menikin kaikki pieleen ja nyt isä yrittää selvitä pienen lapsensa kanssa, kun vaimo on kuollut.. Kiva kiva.. :(
otan osaa! Kuulin itse kyllä aivan eri version tapahtuneesta.
1x hyvä ja 1x erinomainen kokemus. Joskaan osastolla nyt en muuten vaan viihtynyt, kun tuntui, etten tarvitse olla siellä.
Esikoinen syntyi kättärillä, ja tämä toinen naistenklinikalla. Eka synnytys kesti kolme päivää, tiedonkulku oli erittäin hidasta, info ei liikkunut suuntaan eikä toiseen ja tunsin olevani täysin oman onneni nojassa siellä. Vanhat kätilöt taputtelivat päätä että "nii-i, tämmöstä se on ku synnyttää, ei se ole kivaa", ja "mikä harmittaa?" kun kolmatta päivää kiikuin ilman kivunlievitystä kiikkutuolissa.
Omista kivunlievityksistä (hieronta, suihku, jyvätyynyt) ei puhuttu mitään missään vaiheessa. Kätilö pakotti suolentyhjennykseen vaikka olin paskonut pari päivää ja maha oli jo aivan tyhjä (no ei sieltä mitään tullutkaan, mut oli kiva krampata pytyllä)... jne jne jne. Lopulta lapsi syntyi kiiresektiolla kun sydänäänet hävisivät.
Synnytystä ei läpikäyty missään vaiheessa, miksi kävi niinkuin kävi, imetysneuvo oli mielestäni ala-arvoista (lapsi oli koko ajan mun luona perhehuoneessa, eikä maito noussut, joten vauvan paino tippui). Kätilö mm. neuvoi että lapsentahtiseen imetykseen kuuluu mun opetella nukkumaan istualteen että vauva voi olla KOKO HALUAMANSA AJAN rinnalla, eli putkeen 4-6h. Mun äiti sitten vihels pelin poikki ja pakotti mut antamaan korviketta kun aloin olla aivan poikki ja itkin päivät pitkät väsymystä.
Lopulta sain sektiosta infektion ja taas sisään kättärille (jossa eka oltiin sitä mieltä että se on vain virtsatietulehdus ja turhaan menisin päivytykseen, omaan labraan vaan hus) jossa vietin viikon ja taas oli aivan järjettömän kauheaa "palvelu". Itse lämmitin vauvalle Nanit yhteiskeittiön mikrossa ja vaihdoin kaikki vaipat päivin öin (vauva paskoi vihreää paskaa kun olin antibioottitipassa ja hänellä meni vatsa siitä aivan sekaisin). Kerran ottivat hoitsujen huoneeseen vauvan mut juuri kun kerrankin sain unta, rymistelivät vauvan viereeni kun "tää vauva ei saa meiltä mitä se haluaa"..
Monelta olen myöhemmin kuullut että heillä ollut aivan samanlaisia kokemuksia kättäristä. Joten nyt menossa klinikalle ja ainakin toistaiseksi saanut sieltä ymmärtävää, ihmisläheistä ja ystävällistä palvelua (olen ehtinyt jo mm. yhden viikonlopun viettää osastolla verenpaineiden takia).
Ja haikaranpesään munkin piti mennä, mut heti kun raskaus menee yliaikaiseksi tai tulee jotain kremppaa, sinne ei pääse.
hoitajana tietävän, ettei sille rv 18+ jos supistuksia/keskenmeno tulee, voida mitään juuri tehdä. Eihän vauva selviä siitä kuitenkaan. Niin julmaa, kuin se onkin. Sairaslomaa ja Panadolia, tulehdusten poissulkeminen.
henkilölle, joka ilmeisesti halusi kommentillaan piikitellä ammattitaitoani. Kritisoin tässä sitä miten asia tylysti töksäyttämällä esitettiin, en sitä miten supistuksia käskettiin hoitaa. Asian olisi voinut esittää toisinkin ja ystävällisemmällä tavalla,ei tylysti töksäyttämällä ja sitä aloituksessani kritisoin. Vaikka olenkin hoitaja, olen minäkin potilas tilanteessa, jota en ole ennen henk.kohtaisesti kokenut ja esim. mahdollinen keskenmeno olisi minulle ollut yhtä kipeä paikka kuin kenelle tahansa muullekin ja tilanteessa olisin toivonut hieman myötätuntoisempaa otetta.
Esikoisen odotusaikana olin myös osastolla raskausmyrkytyksen takia. Kätilöt olivat ystävällisiä, ainoastaan yhdestä päivystyksessä olleesta lääkäristä jäi huono kuva.
ei mitään pahaa sanottavaa.
Harmittaa etten muista jälkimmäisen kätilön nimeä, oli niin mukava nainen etten olisi voinut parempaa toivoa. Sama kätilö oli ollut myös yliaikaistarkastuksessani ja silloinkin todella mukava, kun itse olin aivan hajalla ja paruin holtittomasti. Oli ihanaa saada hänet myös synnytykseen. Antoi myös imeä ilokaasua vielä ponnistuksenkin aikana, vaikka lääkäri olisi toppuutellut.
Olen todella tyytyväinen.
että hoitajana pitäisi tietää joka hemmetin asiasta, joka liittyy terveyteen tai sairauksiin. Jos olet työskennellyt koko urasi esim. ortopedisella, ei tietoa ole käytännössä yhtään esim. lastentaudeista. Kumma miten ihmiset eivät tajua sitä.